Gå til innhold

Jogging med kraftig bekkenløsing.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner løpet rundt som en strikk, og skal pusse opp et helt hus alene. Hun har rundt tre mndér igjen til fødsel, og sier hun sliter med kraftig bekkenløsing. 

Hun sier hun jogger nesten daglig for bekkenløsingens skyld for det hjelper, sier hun.

Kan dette stemme, da? Da jeg hadde bekkenløsing med førstemann så klarte jeg knapt å bevege meg, og følte hoftene skulle skli ut . Jeg vet at alle er forskjellige, men jeg kunne knapt gå uten krykker på det verste, så jogging var det siste jeg vurderte.

Hva tenker dere andre med kraftig bekkenløsing? Kan legen ha gitt dette rådet?

Anonymkode: dbb9a...843

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jogge med kraftig bekkenløsning? Nei, det kan ikke være mulig. Jeg har bekkenløsning nå, og bare det å gå vanlig er vondt. Blir faktisk verre jo mer jeg går også, og kan ikke forestille meg hvordan det hadde vært etter jogging😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du risikerte å gi varige skader om man jobbet hardt under bekkenløsning. Kjenner ei som fikk bekkenløsning, hun var fast bestemt på at graviditeten ikke skulle være en "sykdom", og dro på jobb selv om hun burde vært sykemeldt. Hun sliter med det enda nesten 15 år etterpå. Hun hadde dog en aktiv jobb. 

Anonymkode: f5b60...0f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun sykmeldt fra jobb grunnet bekkenløsningen, har hun fortalt noe om det?

Anonymkode: bbf96...a6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde du risikerte å gi varige skader om man jobbet hardt under bekkenløsning. Kjenner ei som fikk bekkenløsning, hun var fast bestemt på at graviditeten ikke skulle være en "sykdom", og dro på jobb selv om hun burde vært sykemeldt. Hun sliter med det enda nesten 15 år etterpå. Hun hadde dog en aktiv jobb. 

Anonymkode: f5b60...0f5

Har hun smerter og plager med musklene ved bekkenet o.l.?

Anonymkode: bbf96...a6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen regel om å ikke trene, men å ta det med ro når det gjør vondt. Men klarer hun å jogge, da har hun kanskje ikke så vondt som hun sier?

Anonymkode: 09f84...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde hun virkelig hatt kraftig bekkenløsning hadde hun ikke klart den joggingen ;) mild bekkenløsning lar seg som regel greit kombinere med fysisk aktivitet, men de som er sterkt plaget hadde ikke klart det. Ikke hadde det vært forsvarlig heller. 

Anonymkode: 7c374...943

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kraftig bekkenløsning sliter man med å gå. Ofte settes man da i rullestol, fordi smertene er for store. Jeg klarte ikke å gå etter 6.måned, og måtte bruke prekestol hjemme, samt bekkenbånd (sånn man fester stramt). 

Anonymkode: 7aedf...301

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt merkelig ut at man skal få til å jogge med kraftig bekkenløsning. Da jeg hadde det så måtte jeg gå baklengs ned trapper, og skulle jeg gå ned til sentrum (ca 20min) så måtte jeg ta en pitstop til ei venninne som bor mellom meg og sentrum for å hvile.. 

Tror ikke jeg hadde fått til å jogge om du så hadde satt en pistol mot hodet mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne damen har ikke kraftig bekkenløsning! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bekkenløsning - fikk streng beskjed av jordmor, fysioterapaut og lege at jeg IKKE skulle trene. De fleste rygg og ledd plager SKAL man holde seg i aktivitet med, bekkenløsning er unntaket der å gjøre aktiviteter selv med lette smerter forverrer plagene.  

Skulle gå med bittesmå museskritt, ikke trene, ikke støvsuge og så videre. Nå snart fire år etter har jeg fortsatt plager. Jeg slapp heldigvis både krykker og rullestol, men sykemeldt og svært inaktiv.

 

https://helsenorge.no/gravid/bekkenlosning#Tips-i-hverdagen

 

 

Men hva vet jeg, er ikke lege. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har hun rett og slett ikke kraftig bekkenløsning. Da jeg hadde kraftig bekkenløsning med yngstemann var det rett og slett ikke mulig å komme seg noe sted uten krykker og til og med da bare svært korte strekninger. Og jeg har hatt svakere bekkenløsning i flere av de andre svangerskapene og da kunne jeg gjøre det meste av daglige gjøremål som vanlig. Men da er det også viktig å ta hensyn til bekkenløsningen og trening bør være tilpasset tilstanden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne såvidt gå opp en trapp eller legge meg ned/reise meg, med en god dose bekkenløsning. Så stemmer i med de andre her; hun er full i jug. Jeg har også hatt svakere bekkenløsning, jogging hadde utgått da også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ikke jogge med kraftig bekkenløsning. Jeg vet ikke hvor kraftig bekkenløsning jeg hadde selv (middels?), men var vondt bare å gå sakte på slutten. Og å snu seg i sengen - fy f..en det var vondt. Føltes som om symfysen skulle gå i stykker. Og jo mer jeg belastet bekkenet i løpet av en dag, jo vondere ble det på kvelden/natten/neste dag. Så for meg var i hvert fall hvile viktig.

Vet om en som måtte gå på krykker faktisk... da snakker man kraftig bekkenløsning. Altså, det sier seg selv at man ikke er i stand til å jogge da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ricecrispies

Det høres veldig rart ut.. 

Jeg sliter med å gå vanlig,jogging kan jeg bare glemme nå. 

Når det er sagt,jeg klarte å løpe da datteren min ramlet ned bunnen av trappa. Men det var vel ren adrenalin som  drev meg der 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sier som de andre, da har hun ikke bekkenløsning. En lege som anbefaler jogging ved bl burde miste lisensen sin. Kronisk bekkenløsning neste.

Andre punktet er smerten ved det, gud bedre, joggetur liksom. Kanskje om det stod om livet til barnet mitt. Kanskje...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ha ubehag/smerer i bekken under svangerskap UTEN at det er bekkenløsning? Kan det være at hun har misforstått enten graden av bekkenløsningen eller at det faktisk er noe annet? Jogging gir veldig belastning på hofter og knær og vil tro(jeg har aldri hatt bekkenløsning, men betennelse i hofta) at man ikke kommer seg mange skritt. Hadde hun drevet med svømming eller en type vann airobick, yoga så hadde jeg hellet trodd på henne. Men altså vi vet jo hvem du snakker om.

Anonymkode: af3de...7ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ricecrispies skrev:

Det høres veldig rart ut.. 

Jeg sliter med å gå vanlig,jogging kan jeg bare glemme nå. 

Når det er sagt,jeg klarte å løpe da datteren min ramlet ned bunnen av trappa. Men det var vel ren adrenalin som  drev meg der 😅

Adrenalin er sterk pådriver ;) Men du hadde vel helt jævlige smerte retterpå som bekrefter at man ikke skal løpe med bekkenløsning vil jeg tro?

Anonymkode: af3de...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vet ikke hva symptomgivende bekkenløsning er. 

Alle gravide opplever forøvrig bekkenløsning. Det er en del av opplegget i svangerskapet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...