Gå til innhold

Kaster du klær? Ikke kast hullete, slitte og ødelagte klær! De kan gjenvinnes :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke kast hullete, slitte og ødelagte klær! De kan gjenvinnes :)

"Hva kan jeg gi i Fretex-boksene?

Ingen klær og tekstiler skal i restavfallet. Gi de heller til Fretex!
Fretex tar imot alt!

Fretex er takknemlige for alt av tekstiler, tilbehør og sko. Selv om gardiner, klær og andre tekstiler er slitt og ødelagt, så kan de brukes til materialgjenvinnig, som for eksempel pussefiller eller redesignprodukter. Tekstiler som ikke kan brukes på denne måten, går til energigjenvinning.

Gavene i Fretex-boksene kan godt være slitte og ødelagte, men vi ber om at de er tørre og rene. Om de er det får vi en bedre utnyttelse av alle gavene som kommer i boksene.

"

http://www.fretex.no/gi-til-fretex/hva-kan-jeg-gi-i-fretex-boksene

 

 

Anonymkode: befec...f5f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kaster de heller i søpla, ellers takk.

Anonymkode: 196b0...eea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mam kan også gi de til HM! Hele klær går til arbeiderne deres (om jeg ikke husker feil) og hullete klær til gjenvinning :) får også gavekort på 50 kr posen!

Edit; husker visst feil da jeg ikke finner noe om det på nett :/ de resirkulerer klærne og selger de på nytt :) 

Endret av RompeRusk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kaster de heller i søpla, ellers takk.

Anonymkode: 196b0...eea

Hvorfor det?

Anonymkode: a849e...c4b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir alltid klær til fretex- eller UFF-containere. Disse ligger jo lett tilgjengelig så og si over alt. Det eneste som går i søpla er undertøy, det regner jeg med er greit :P

Anonymkode: afa73...b64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det?

Anonymkode: a849e...c4b

Lest nok om grådigheten deres.

Anonymkode: 196b0...eea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gir alltid klær til fretex- eller UFF-containere. Disse ligger jo lett tilgjengelig så og si over alt. Det eneste som går i søpla er undertøy, det regner jeg med er greit :P

Anonymkode: afa73...b64

Undertøy ønsker Fretex også å få. Det males opp, og brukes til å lage nye produkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke, takk. Mener bestemt å ha lest at de kun ønsker hele og rene klær, så antok at de burde være i salgbar stand.

Anonymkode: d4f84...8ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste virkelig ikke det, så takk! Flott at de gjenvinner. Helt utrolig hvor store mengder av tekstiler i verden som blir kastet hele tiden :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klærne går i søpla her.
Orker ikke å ta bussen i nesten 2t til nærmeste fretex container.

Anonymkode: b003e...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her står det at de ikke vil ha slitte, hullete klær. http://byavisa.no/2013/02/26/far-sju-tonn-klaer-hver-dag/ Rene bomullsklær brukes til pussefiler på bilverksteder.

Anonymkode: 40bb4...b86

Ja, jeg ser at det står " – Slitte, hullete klær, og klær med malingsflekker og lignende, går rett i søpla, sier Vingen. "

Men da følger ikke de på denne Fretexarbeidsplassen det som står på Fretex sin nettside.

Anonymkode: befec...f5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen av dere skrive til Fretex og spørre om hvorfor Vingen forteller at de kaster klær, når det står på Fretex sin nettside at klærne ikke kastes men går til gjenvinning?

 

Anonymkode: befec...f5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det skal sies at artikkelen er fra 2013. Men jeg har sett at det har blitt skrevet, både før og etter 2013, at Fretex tar imot alt og lager tepper/pussefiller av de. Jeg blir ikke klok på hva de egentlig mener, om det er lokale forskjeller? Jeg spurte ganske nylig på min lokale Fretex om de vile ha hullete klær der, og svare var ja, det tok de gjerne mot. Men jeg husker at for en del år siden, hang det en plakat der hvor det sto at de ikke tok imot noe_som_helst, de hadde så mye at de slet med å få solgt det de allerede hadde. Og nå, årevis senere, tar de altså imot hullete og utvaska klær.

Vel, jeg blir ikke klok på hva de ønsker å motta. De greieste er vel å spørre den lokale fretexen hva de for tiden tar imot, det synes å endre seg med jevne mellomrom.

Anonymkode: 40bb4...b86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica
50 minutter siden, RompeRusk skrev:

Mam kan også gi de til HM! Hele klær går til arbeiderne deres (om jeg ikke husker feil) og hullete klær til gjenvinning :) får også gavekort på 50 kr posen!

Edit; husker visst feil da jeg ikke finner noe om det på nett :/ de resirkulerer klærne og selger de på nytt :) 

Du får 10% rabatt på et kjøp ved å levere en pose ✌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kast hullete, slitte og ødelagte klær! De kan gjenvinnes :)

"Hva kan jeg gi i Fretex-boksene?

Ingen klær og tekstiler skal i restavfallet. Gi de heller til Fretex!
Fretex tar imot alt!

Fretex er takknemlige for alt av tekstiler, tilbehør og sko. Selv om gardiner, klær og andre tekstiler er slitt og ødelagt, så kan de brukes til materialgjenvinnig, som for eksempel pussefiller eller redesignprodukter. Tekstiler som ikke kan brukes på denne måten, går til energigjenvinning.

Gavene i Fretex-boksene kan godt være slitte og ødelagte, men vi ber om at de er tørre og rene. Om de er det får vi en bedre utnyttelse av alle gavene som kommer i boksene.

"

http://www.fretex.no/gi-til-fretex/hva-kan-jeg-gi-i-fretex-boksene

 

 

Anonymkode: befec...f5f

Det er lenge siden klær ble gjenvunnet i den forstan at det ble laget - hjelpes jeg husker ikke hva det heter - nye tepper, isolasjonsmatter m.m. på egne fabrikker  av gjenvunnet tekstil som ble malt opp og gjenbrukt. 

Forresten, har vi tå tråder på temaet? 

Anonymkode: 6c837...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...