Gå til innhold

Jeg liker deg ikke! Sa min datter på 4 år til son bestefar.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter har aldri vært begeistret for sine besteforeldre på far siden. De er litt høytidelige og stive, de snakker og veldig babyspråk til henne. Hun er begeistret for andre folk, men når de kommer blir hun morsk og stille. Og når bestefar snakker til henne med baby stemme i dag sa hun rett ut at hun ikke likte han, snudde og gikk. Jeg har flere ganger nevnt at de bør snakke til henne som et litt større barn,  hun er tross alt 4. De har ikke hørt på dette, han ble fornærmet og mener jeg har satt henne opp mot dem.. for meg kom dette helt ut av det blå siden jeg aldri har hatt konflikter med dem. Jeg synes jo ikke at det skal være lov for henne å si slikt, men det hadde ikke skjedd om de faktisk tok imot tipset mitt... Nå er de da altså sure på meg og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Selv om datteren  min sier unnskyld så tror jeg ikke det blir bra.. tips?

Anonymkode: 270d5...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må far på banen og backe deg opp

Anonymkode: 54eae...92c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte folk er bare blåst. Du har ikke gjort noe galt, derfor synes jeg det blir feil av deg å oppføre deg som om du har gjort det bare for å gjøre andre fornøyd. Hvis jeg var deg, ville jeg tålt ubehaget av å ikke bli likt. Du har jo helt rett, og de bør lære seg å lytte til gode råd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jwg mener ærlig talt at din datter ikke bør få kjeft for å si hva hun føler. Hun er for liten til å forstå når det passer å si ting å ikke. Det blor feil å lære barnet sott at man skal holde det de føler og mener innu seg. Hun var tross alt bare ærlig, hun mente jo ikke å være slem.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Ambador skrev:

Og jwg mener ærlig talt at din datter ikke bør få kjeft for å si hva hun føler. Hun er for liten til å forstå når det passer å si ting å ikke. Det blor feil å lære barnet sott at man skal holde det de føler og mener innu seg. Hun var tross alt bare ærlig, hun mente jo ikke å være slem.

Hun bør ikke få kjeft, men hun bør få tilsnakk. Hun trenger å få vite at nå ble bestefar lei seg. Hun er i den alderen de begynner å forstå slike ting, så derfor er det EKSTRA viktig å ikke ignorere dette! Ang. problemstillingen til ts så vet jeg ikke altså.

Anonymkode: 30a45...68f

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestefar er jo åpenbart såret av utsagnet. Det er ikke en hyggelig beskjed å få fra barnebarnet sitt. Det er en vanskelig situasjon, og jeg mener ikke at du skal kjefte på datteren din, men jeg synes heller ikke det er rart at besteforeldrene reagerer litt irrasjonelt. 

Anonymkode: 82bca...a84

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Ambador skrev:

Og jwg mener ærlig talt at din datter ikke bør få kjeft for å si hva hun føler. Hun er for liten til å forstå når det passer å si ting å ikke. Det blor feil å lære barnet sott at man skal holde det de føler og mener innu seg. Hun var tross alt bare ærlig, hun mente jo ikke å være slem.

Hun kommer ikke til å få kjeft tro meg. Men kanskje ta en prat om at folk kan bli lei seg, men hun er litt liten.. Egentlig var hun veldig tøff. 

Anonymkode: 270d5...03e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kommer ikke til å få kjeft tro meg. Men kanskje ta en prat om at folk kan bli lei seg, men hun er litt liten.. Egentlig var hun veldig tøff. 

Anonymkode: 270d5...03e

...,om du synes hun var tøff fordi hun sa til bestefar (uten årsak) - at hun ikke liker han, så har jo besteforeldrene rett! Du støtter jo at hun trekker seg unna dem. Jeg ville irettesatt barnet mitt i den alderen om barnet sa til noen at hun ikke likte dem, også ville jeg spurt hva barnet hadde følt om andre sa til barnet at de ikke likte ham/henne... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke spør datteren din om hvorfor hun ikke liker bestefar, så får hun snakket om det, deretter forteller du henne på en god måte at bestefar kan bli lei seg når...osv.

Anonymkode: 7459c...8a4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

...,om du synes hun var tøff fordi hun sa til bestefar (uten årsak) - at hun ikke liker han, så har jo besteforeldrene rett! Du støtter jo at hun trekker seg unna dem. Jeg ville irettesatt barnet mitt i den alderen om barnet sa til noen at hun ikke likte dem, også ville jeg spurt hva barnet hadde følt om andre sa til barnet at de ikke likte ham/henne... 

Bør uttype litt. Hun har alltid vært den som blir hakket på og føyer seg andre barn, har vært redd for at hun skal bli en som ikke tør å si I fra. Sånn sett tøff som turte å si I fra. Men det gjør det ikke ok å si slik. Jeg burde ha skrevet det samtidig.

Anonymkode: 270d5...03e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke spør datteren din om hvorfor hun ikke liker bestefar, så får hun snakket om det, deretter forteller du henne på en god måte at bestefar kan bli lei seg når...osv.

Anonymkode: 7459c...8a4

Jeg har spurt flere ganger hvorfor hun blir sånn når dem kommer,  og hun svarer at dem er dumme og kjedelige.. jeg får ikke et mer utdypende svar fra henne. De vil heller aldri ha henne med på noe så hun føler seg og kanskje utrygg på dem. Men det er jo de som ikke vil sitte barnevakt eller ha henne med på noe aktiviteter og det må jeg jo respektere.

Anonymkode: 270d5...03e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg liker dem heller ikke... basert på det som kommer fram.

Anonymkode: 7459c...8a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Balian de Ibelin skrev:

Man trenger ikke like noen bare fordi man er i slekt med dem.

Det er jo helt sant og jeg har jo ikke kontakt med mine foreldre så jeg er vel et levende bevis på det. Jeg har vokst opp I div fosterhjem.. mine foreldre drakk og jeg ble tatt ut av BV.. Så dette er de eneste besteforeldre hun har. Jeg håper jo at det blir bedre, for hennes del.

Anonymkode: 270d5...03e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bør uttype litt. Hun har alltid vært den som blir hakket på og føyer seg andre barn, har vært redd for at hun skal bli en som ikke tør å si I fra. Sånn sett tøff som turte å si I fra. Men det gjør det ikke ok å si slik. Jeg burde ha skrevet det samtidig.

Anonymkode: 270d5...03e

For å være ærlig synes jeg det spiller liten eller ingen rolle. Jeg kjenner folk som bruker samme argument når barnet deres er regelrett ufyselige: "hun er så forsiktig så vi er bare glad når hun endelig sier ifra". Om hun blir hakket på må dere lære henne å sette grenser, ikke å hakke uten grunn på andre. Du skriver også at hun "kommer ikke til å få kjeft tro Meg". Personlig tipper jeg at det er her problemet ligger; bestefar blir snakket stygt til av barnet på fire år, mor står å kikker på men sier og gjør ingenting. Altså; mor aksepterer adferden. Mitt barn har også kommet med lignende utsagn men da fått klar beskjed om at sånn sier man ikke! (Der og da) og hva ville du følt om noen sa slik om deg foran alle. Så har vi pratet i ettertid om at det er greit å ikke like alle, men man trenger ikke stå å si det foran det det gjelder for da blir den personen lei seg. "Om det er noen bestemt grunn til at du ikke liker X eller Y Skal du heller fortelle Pappa og mamma om det".. 

Endret av noe tilfeldig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

For å være ærlig synes jeg det spiller liten eller ingen rolle. Jeg kjenner folk som bruker samme argument når barnet deres er regelrett ufyselige: "hun er så forsiktig så vi er bare glad når hun endelig sier ifra". Om hun blir hakket på må dere lære henne å sette grenser, ikke å hakke uten grunn på andre. Du skriver også at hun "kommer ikke til å få kjeft tro Meg". Personlig tipper jeg at det er her problemet ligger; bestefar blir snakket stygt til av barnet på fire år, mor står å kikker på men sier og gjør ingenting. Altså; mor aksepterer adferden. Mitt barn har også kommet med lignende utsagn men da fått klar beskjed om at sånn sier man ikke! (Der og da) og hva ville du følt om noen sa slik om deg foran alle. Så har vi pratet i ettertid om at det er greit å ikke like alle, men man trenger ikke stå å si det foran det det gjelder for da blir den personen lei seg. "Om det er noen bestemt grunn til at du ikke liker X eller Y Skal du heller fortelle Pappa og mamma om det".. 

+100

 

Anonymkode: 30a45...68f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trenger hun å ha kontakt med mennesker hun ikke liker? Syns det er helt legitimt å si det, og skulle ønske jeg kunne si det selv. Dessverre blir vi lært til å være uærlige fordi vi skal være "høflige". Jeg likte ikke mine besteforeldre selv, og de hadde da ingen rett på meg bare fordi jeg var barnebarnet deres?
Hvis et 4 år gammelt barn hadde sagt noe sånt til meg hadde jeg gått i meg selv, ikke blitt "fornærmet". Og ikke bare er de sure på henne, men også på deg? Syns det høres ut som om det er de som er drittungene her.
Og de vil ikke sitte barnevakt eller ha henne med på noen aktiviteter. Liker de henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ganske vanlig at så små barn sier slikt. De eier ikke filter og sier akkurat det de tenker/føler i øyeblikket. Betyr ikke nødvendigvis at de ikke liker besteforeldrene, men de liker de kanskje ikke der og da av en eller annen grunn.

 

Anonymkode: 4960c...105

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må far på banen og backe deg opp

Anonymkode: 54eae...92c

Jepp! Kort og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...