Gå til innhold

Novellekonkurranse, trenger hjelp!


L_H

Anbefalte innlegg

Hei!! Jeg går i 9.klasse, og vi skal ha en novellekonkurranse først i klassen, (hvem som har den beste), for og så kåre den beste novellen på trinnet, og til slutt kåre en vinner fra alle skolene, altså man er med i flere konkurranser for å jobbe seg oppover mot en finale, hvis dere skjønner?? Haha. Så kåres det da én vinner, hvor skolene konkurrerer mot hverandre, og den beste fra hver skole konkurrerer mot hverandre og det blir da en vinner til slutt. Uff, brukte lang tid på innledningen - jaja! Det jeg vil ha hjelp til, er litt småting med novellen jeg skal skrive. Disse småtingene er egentlig veldig viktige for novellen da. Skal skrive om en lærer, en ung kvinne, under 30 år, tenkte jeg. Hun er godt likt av elever og foreldre. Hun er flink i arbeidet sitt, og kommer alltid presis, ALLTID. Litt av en perfeksjonist, og kommer aldri for sent. Novellen skal ha et kort tidsrom, så jeg har bestemt meg for å skrive om at hun en dag går til jobb, altså skolen. Bussen hun tar, går alltid 07:54 fra hennes stopp (tenkte jeg), og er fremme på skolen 08:09. Men denne dagen går noe i krøll, denne dagen er ikke som alle andre. Jeg vet ikke helt hvordan enda. Novellen skal ende med at hun blir påkjørt av bussen hun skal ta. Jeg er ikke sikker på hvordan ting går i surr eller hvordan hun ender opp med å bli påkjørt. Jeg tenkte først at kanskje bussen kom for sent/for tidlig. Et eller annet skjer, og hun blir påkjørt. Men det blir så... Jeg vet ikke. Jeg synes det blir bedre om det skjer noe med HENNE? Ikke noe rundt. For eksempel, klokken hennes "klikker", for å si det sånn. For eksempel går to minutter tilbake eller frem i tid. Og hun rekker ikke bussen, og noe skjer. Ihvertfall at alle rutinene hennes bare går i krøll. Eller kanskje hun mister noe i veien, rett før bussen kommer, og hun skal hente det, men blir påkjørt. Et eple, for eksempel? Hvis hun er glad i epler, haha. Dette kan være et bra "touch", for elevene pleier for eksempel å gi henne epler. Eller hun mister noe annet i veien... Ahh! Hjernen min! 

Hadde satt pris på hjelp! Skal levere på torsdag, men har en stappfull timeplan så må få gjort ferdig i dag. PS, hvis noen lurte - vi fikk lov til å bruke nett, lese noveller og hente tips, få hjelp av venner, familie etc til novellen - hvis dere synes det blir juks at jeg spør her :) hadde satt så pris på om noen ville gi meg et tips eller to! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun ser en unge på andre siden av veien blir banket av faren/venner, springer rundt bussen og blir kjørt over av en dust i en varebil som kjørte forbi bussen uten å se seg for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Hun ser en unge på andre siden av veien blir banket av faren/venner, springer rundt bussen og blir kjørt over av en dust i en varebil som kjørte forbi bussen uten å se seg for.

Takk, har faktisk tenkt på noe lignende - altså at hun hjelper noen barn, fordi hun er lærer og glad i barn selv. Takk for tips igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har glemt å stille om klokken til eller fra sommertid, og er derfor 1 time for sent eller for tidlig ute, og derfor skjer noe uforutsett og uventet... :)

Anonymkode: d9705...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hun har glemt å stille om klokken til eller fra sommertid, og er derfor 1 time for sent eller for tidlig ute, og derfor skjer noe uforutsett og uventet... :)

Anonymkode: d9705...cf1

Åh, smart! Det er jo noe som kan skje den beste. Tusen takk! Har du noen ideér om hva som kan skje? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, L_H skrev:

Åh, smart! Det er jo noe som kan skje den beste. Tusen takk! Har du noen ideér om hva som kan skje? 

Det kan være at hun møter noen på bussen, på bussholdeplassen, på vei til jobb eller på jobb, som ikke pleier å være der når hun er der (naturligvis fordi hun er en time for tidlig ute).

Den hun som møter kan være med å gjøre historien spennende.

Anonymkode: d9705...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være at hun møter noen på bussen, på bussholdeplassen, på vei til jobb eller på jobb, som ikke pleier å være der når hun er der (naturligvis fordi hun er en time for tidlig ute).

Den hun som møter kan være med å gjøre historien spennende.

Anonymkode: d9705...cf1

Ja! Tusen takk for gode tips :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, L_H skrev:

Åh, smart! Det er jo noe som kan skje den beste. Tusen takk! Har du noen ideér om hva som kan skje? 

Aha! :)

Hun redder vaktmesteren på skolen, fordi hun er der 1 time for tidlig :)

Han har falt ned fra en gardintrapp mens han byttet lyspærer i korridoren utenfor klasseværelset til henne.

Han falt og slo seg  mot det steinharde, flislagte betongggulvet. Han var besvimt når hun fant han.

 

Anonymkode: d9705...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også gjerne gjøre det litt dramatisk, ved at hun famler seg gjennom en mørklagt korridor, etter å ha prøvd lysbryteren uten å få på lyset, og at hun snubler over vaktmesteren i det hun skal åpne døren til klasseværelset

Anonymkode: d9705...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@L_H så du det siste som jeg skrev? :)

Hva tenker du om det?

Lykke til med novellen :blomst:

Anonymkode: d9705...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

@L_H så du det siste som jeg skrev? :)

Hva tenker du om det?

Lykke til med novellen :blomst:

Anonymkode: d9705...cf1

Det ser bra ut!! Men jeg hadde tenkt at det er hun som skal dø til slutt, på grunn av en liten feil som skjedde den morgenen.. :ohmy: Og da på vei til jobb. Men det kan hende det ikke blir sånn, er bare en tanke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, L_H skrev:

Det ser bra ut!! Men jeg hadde tenkt at det er hun som skal dø til slutt, på grunn av en liten feil som skjedde den morgenen.. :ohmy: Og da på vei til jobb. Men det kan hende det ikke blir sånn, er bare en tanke :) 

Du bestemmer :)

Kanskje hun sklir på et nybonet gulv (eller en nybonet trapp) (som ikke har rukket å tørke som det skulle fordi hun er der 1 time for tidlig). Rengjøringspersonalet har vært der tidlig på morgenen som de pleier 1 fredag hver mnd.

Hun sklir bortover gulvet og/ eller ned en trapp..osv

På vei til jobb skriver du. Dette kan jo også hende på bussterminalen el.l. :)

Anonymkode: d9705...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, L_H skrev:

Det ser bra ut!! Men jeg hadde tenkt at det er hun som skal dø til slutt, på grunn av en liten feil som skjedde den morgenen.. :ohmy: Og da på vei til jobb. Men det kan hende det ikke blir sånn, er bare en tanke :) 

Aha! :)

Hun blir påkjørt av toget, når hun går en snarvei over skinnegangen (fordi toget skal ikke komme før om 1 time, etter hennes klokke)

Anonymkode: d9705...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aha! :)

Hun blir påkjørt av toget, når hun går en snarvei over skinnegangen (fordi toget skal ikke komme før om 1 time, etter hennes klokke)

Anonymkode: d9705...cf1

Jaa, utrolig god idé!! Jeg må bare spørre - har du erfaring med skriving/skriver du selv? For det virker sånn! Den kreativiteten skulle jeg ønske jeg hadde :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, L_H skrev:

Det ser bra ut!! Men jeg hadde tenkt at det er hun som skal dø til slutt, på grunn av en liten feil som skjedde den morgenen.. :ohmy: Og da på vei til jobb. Men det kan hende det ikke blir sånn, er bare en tanke :) 

Aha! :)

Hun blir påkjørt av toget, når hun går en snarvei over skinnegangen (fordi det ikke skal komme noe tog før om 1 time, etter hennes klokke)

Rettet

Anonymkode: d9705...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan står på busstoppet og venter. Hun er der alltid fem minutter før tiden, da hun liker å ha god tid. To skolebarn leker seg på busstoppet, og venter tydeligvis også på bussen. Barna herjer rundt, lekesloss, og latter fyller ørene hennes. Glede.
Hun hører bussen, og gjør seg klar. Finner busskortet og strammer skuldrene. Barnas latter forsvinner i bakgrunnen av bussduren. Deretter hvinende bremser.
Hun snur seg brått, et av barna har havnet i veien. Hun løper, ja, nesten flyr, og både hun og barnet blir liggende i veien. 

Bussen treffer henne, men barnet havner mellom hjulene og blir spart. Jeg har ikke lest de andre kommentarene du har fått her...

Jeg er dessverre ikke så god til å skrive, men jeg har fantasien i orden. 

Anonymkode: b53c3...d9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, L_H skrev:

Jaa, utrolig god idé!! Jeg må bare spørre - har du erfaring med skriving/skriver du selv? For det virker sånn! Den kreativiteten skulle jeg ønske jeg hadde :fnise:

Takk for hyggelig tilbakemelding! :)

Jeg skriver ikke mye, men jeg er veldig kreativ.

Kreativitet kan øves frem til å bli større :)

Anonymkode: d9705...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for hyggelig tilbakemelding! :)

Jeg skriver ikke mye, men jeg er veldig kreativ.

Kreativitet kan øves frem til å bli større :)

Anonymkode: d9705...cf1

Vel, tusen takk for tips :) dette hjalp meg veldig! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Susan står på busstoppet og venter. Hun er der alltid fem minutter før tiden, da hun liker å ha god tid. To skolebarn leker seg på busstoppet, og venter tydeligvis også på bussen. Barna herjer rundt, lekesloss, og latter fyller ørene hennes. Glede.
Hun hører bussen, og gjør seg klar. Finner busskortet og strammer skuldrene. Barnas latter forsvinner i bakgrunnen av bussduren. Deretter hvinende bremser.
Hun snur seg brått, et av barna har havnet i veien. Hun løper, ja, nesten flyr, og både hun og barnet blir liggende i veien. 

Bussen treffer henne, men barnet havner mellom hjulene og blir spart. Jeg har ikke lest de andre kommentarene du har fått her...

Jeg er dessverre ikke så god til å skrive, men jeg har fantasien i orden. 

Anonymkode: b53c3...d9b

Tusen takk!! Synes du er flink, jeg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om noe drama vi gjorde på lærerutdanningen. Skulle late som vi kom for sent til timen av en eller annen sprø grunn. Ble mange morsomme løsninger på den oppgaven. Noen hadde møtt flygende piratskip, andre hadde møtt en hund med 5 ben som skremte de ;p Her er det bare å bruke fantasien ;D

Anonymkode: 1047a...cd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...