Gå til innhold

Jukse på eksamen med mobil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, stan skrev:

Det er utstyr i bruk som avslører mobiler i bruk.Vi testet det først under normale prøver. Så under heldagsprøvene. Fant lett mobiler i sekker og lignende. 

Om det var i bruk under eksamen vet jeg ikke.

Sekkene skal jo legges øverst (eller et annet sted) i eksamenslokalet. At dere bruker tid på å lete opp mobiler i sekker høres jo helt absurd ut. 

Anonymkode: d1e06...c9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, FrkPedersen skrev:

Slike dingser som finner elektronikk du snakker om? :) Hvis man ikke er påkoblet nettet liksom, da vil vel ingen merke det? Mange har jo mobilene i sekkene uten å skru dem helt av, så da vil den vel fange opp ekstremt mye vil jeg tro.. det er jo ikke store avstanden fra der elevene sitter til hvor sekkene er.. En annen ting er jo om man har telefonen i flymodus, og har lagret informasjon på mobilen slik man slipper bruk av Internett. Da vil jeg tro de kan ha vansker med å ta deg :P Med mindre de går rundt med slik detektor som TS snakker om, men tviler, den hadde nok fanga opp alt av datamaskiner og telefoner i sekker som ikke var helt av også 

Det finnes elektronikk som fanger opp mobiler selvom den ikke er koblet til nettet ja, om den er i flymodus også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, bekka79 skrev:

Det finnes elektronikk som fanger opp mobiler selvom den ikke er koblet til nettet ja, om den er i flymodus også.

Ja, men om de har råd til å investere i slikt på høyskoler tviler jeg på.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, FrkPedersen skrev:

Ja, men om de har råd til å investere i slikt på høyskoler tviler jeg på.. :fnise:

Nei aner ikke hva en slik koster jeg... Vi har flere på min arbeidsplass, og de kan bare legges ut å fange opp elektronikk i nærliggende områder.. Men om de er så kostbare aner jeg ikke;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, bekka79 skrev:

Nei aner ikke hva en slik koster jeg... Vi har flere på min arbeidsplass, og de kan bare legges ut å fange opp elektronikk i nærliggende områder.. Men om de er så kostbare aner jeg ikke;)

Nei sant.. Tenker på de som har mobilen i lomma feks. Må da være vanskelig å fange opp eksakt hvor det kommer ifra når der kanskje er 50 mobiler i sekkene til folk😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FrkPedersen skrev:

Slike dingser som finner elektronikk du snakker om? :) Hvis man ikke er påkoblet nettet liksom, da vil vel ingen merke det? Mange har jo mobilene i sekkene uten å skru dem helt av, så da vil den vel fange opp ekstremt mye vil jeg tro.. det er jo ikke store avstanden fra der elevene sitter til hvor sekkene er.. En annen ting er jo om man har telefonen i flymodus, og har lagret informasjon på mobilen slik man slipper bruk av Internett. Da vil jeg tro de kan ha vansker med å ta deg :P Med mindre de går rundt med slik detektor som TS snakker om, men tviler, den hadde nok fanga opp alt av datamaskiner og telefoner i sekker som ikke var helt av også 

Det krevde at alle slo av mobilene. Men utstyret klarte fint å skjelne mellom en påslått inaktiv mobil og en mobil som var i aktivitet. GSM systemet krever at også inaktive mobiler av og til sender. Det teller også hvor mange mobiler det er i nærheten og kan neglisjere dem som er langt unna.

Posisjonen var også ganske god. Utstyret kan tolke GSM signalet slik at avstanden anslås ganske bra.

Basert på dette var det jo enkelt å lage noen regler for gjennomføring. Alle mobiler måtte være avslått, og innlevert. Mobiler som ble funnet etter prøvestart var å anse som juks.

Det fungerte nesten uten problem. Bare en elev som kom for seint som ble tatt med aktiv mobil i sekken. 

Utstyret er bare en vanlig bærbar pc, med programvare og noen ekstra antenner.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å svare på det du spør om - og som ingen andre svarer på: ja hos oss går de hvertfall alltid rundt med en sånn dings lignende metalldetektor, eller lignende den flyvertinnene brukte for et par år siden for å sjekke om det var elektronisk påslått i nærheten. Trodde dette var helt vanlig, har sett det mange mange mange ganger 

Anonymkode: d6c63...1e4

Jeg tviler (som faktisk er et svar på ts sitt spørsmål, iom at du hevder at ingen andre har besvart ts) fortsatt på at at de fleste videregående skoler har investert i slikt utstyr når det finnes nok av viktigere økonomiske prioriteringer å bruke penger på enn dette. Man sløser ikke bort haugevis av midler på et utstyr som kanskje fanger opp en eller to mobiler som er slått på, og som kanskje kun er glemt slått av og ikke med hensyn til juks. Får vi håpe da, for det det er ganske mye annet jeg ønsker at skattepengene mine går til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det assa men det er ikke verdt det uansett

Anonymkode: 4f864...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å jukse i VGS så lenge du har flymodus.

Anonymkode: 4f864...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...