Gå til innhold

Jukse på eksamen med mobil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går siste året på VGs, og hadde eksamen igår.. Jeg hadde egentlig planer om å jukse med mobilen, men gjorde det altså ikke.. Vet det er dumt å teit å jukse, men det hadde ikke blitt mye, bare et par begreper osv jeg sleit med å huske. Uansett så fortalte jeg det til venninnen min da, og hun fortalte at lærerne og vaktene i eksamensbygget har et slikt utstyr som kan spore mobiler og som piper om du har den på deg?! Har dere hørt om noe slikt? Jeg vet at de kan finne meg om jeg er pålogget internettet til skolen, men ikke om jeg hadde brukt mobildata? Synes det hørtes så rart ut, men turte ikke prøve i tilfelle de skulle gå forbi meg å finne den i bhen min.. 

Anonymkode: e7cb0...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha  tviler,  men ville fortsatt la være. Du får ikke stryk om det er noen få begreper du ikke kan, men det gjør du garantert om du blir tatt for fusk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juks lurer ingen andre enn deg selv, så bra du holdt deg unna. Vet ikke med det andre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert slik i den russiske skolen. Er det der du er?

Anonymkode: c003f...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant dette på udir sine nettsider: http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/#Om-fusk-og-plagiat

Hva er konsekvensene av fusk til eksamen?

Det er svært alvorlig å fuske til eksamen. Konsekvensene av fusk eller forsøk på fusk er:

  • Eleven kan få eksamen i faget annullert.
  • Eleven som får eksamen annullert, mister standpunktkarakteren i faget.
  • Elever i videregående opplæring og privatister kan tidligst gå opp til ny eksamen ett år etter.

Det er viktig at skolene informerer elevene om konsekvensen av å fuske til eksamen.

 

Jeg tror nok det er en stor sjanse for at du hadde blitt tatt for bruk av mobilen med tanke på hvor mange vakter som sitter i rommet under en eksamen, og hadde nok ikke tatt sjansen på dette.

Anonymkode: ac929...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på det du spør om - og som ingen andre svarer på: ja hos oss går de hvertfall alltid rundt med en sånn dings lignende metalldetektor, eller lignende den flyvertinnene brukte for et par år siden for å sjekke om det var elektronisk påslått i nærheten. Trodde dette var helt vanlig, har sett det mange mange mange ganger 

Anonymkode: d6c63...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å svare på det du spør om - og som ingen andre svarer på: ja hos oss går de hvertfall alltid rundt med en sånn dings lignende metalldetektor, eller lignende den flyvertinnene brukte for et par år siden for å sjekke om det var elektronisk påslått i nærheten. Trodde dette var helt vanlig, har sett det mange mange mange ganger 

Anonymkode: d6c63...1e4

er du seriøs nå? har aldri hørt om det før.. 

Anonymkode: e7cb0...f38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, selvsagt ikke. Her prøver venninnen din bare å skremme deg. Hvis ikke er hun ikke særlig oppegående. Det samme kan sies om deg som faktisk blir bekymret for om dette er sant. 

Anonymkode: d1e06...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Haha, selvsagt ikke. Her prøver venninnen din bare å skremme deg. Hvis ikke er hun ikke særlig oppegående. Det samme kan sies om deg som faktisk blir bekymret for om dette er sant. 

Anonymkode: d1e06...c9f

Men hvorfor er det så usannsynlig da? Det kunne vel være en god måte å se om elevene faktisk har putta mobilen i sekken eller ikke? 

TS

Anonymkode: e7cb0...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært altfor dyrt med slikt utstyr, så nei

Anonymkode: 8e46f...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv jukselapp. Nei, skriv mange jukselapper. Først skriver du en kjempediger, i A3-størrelse. Og så må du skrive en ny, men A4. For du kan jo ikke ha med A3-jukselapp på prøven. Så skriver du en enda mindre. Og enda mindre igjen. Til slutt sitter du igjen med en bitteliten jukselapp som ingen kommer til å se. Den hiver du før du tar prøven, for nå kan du stoffet.

 

Lykke til! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er det så usannsynlig da? Det kunne vel være en god måte å se om elevene faktisk har putta mobilen i sekken eller ikke? 

TS

Anonymkode: e7cb0...f38

Dette må skolen i så fall opplyse om. De færreste skoler på videregående nivå har uansett ikke ressurser til dette, og er heller ikke noe de prioriterer. Det er mange tiltak for å forhindre juks, men den generelle oppfatningen jeg har av den gjennomsnittlige lærer/vakt på VGS er at de ikke bryr seg så mye. Klart, de vil ikke ha juks, men det er få som går inn for å avdekke det. Generelt sett er det lett å jukse på VGS - også på eksamen hvis man går inn for det. Det er ikke en oppfordring til å jukse. Det er bare en lei observasjon. 

Anonymkode: d1e06...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel være at skolen har investert i slike mobfindere, sikkert ikke dumt for å kunne avsløre juks ved hjelp av mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med høyskoler da? der gjør det kanskje, de er vel mye strengere der.. 

Anonymkode: e7cb0...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva med høyskoler da? der gjør det kanskje, de er vel mye strengere der.. 

Anonymkode: e7cb0...f38

Jeg har aldri hørt om at dette praktiseres ved høyere utdanning heller. 

Anonymkode: d1e06...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt om at dette praktiseres ved høyere utdanning heller. 

Anonymkode: d1e06...c9f

Her er likevel fallhøyden mye større, så denne tanken bør man slå ifra seg. 

Anonymkode: d1e06...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utstyr i bruk som avslører mobiler i bruk.Vi testet det først under normale prøver. Så under heldagsprøvene. Fant lett mobiler i sekker og lignende. 

Om det var i bruk under eksamen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, stan skrev:

Det er utstyr i bruk som avslører mobiler i bruk.Vi testet det først under normale prøver. Så under heldagsprøvene. Fant lett mobiler i sekker og lignende. 

Om det var i bruk under eksamen vet jeg ikke.

Slike dingser som finner elektronikk du snakker om? :) Hvis man ikke er påkoblet nettet liksom, da vil vel ingen merke det? Mange har jo mobilene i sekkene uten å skru dem helt av, så da vil den vel fange opp ekstremt mye vil jeg tro.. det er jo ikke store avstanden fra der elevene sitter til hvor sekkene er.. En annen ting er jo om man har telefonen i flymodus, og har lagret informasjon på mobilen slik man slipper bruk av Internett. Da vil jeg tro de kan ha vansker med å ta deg :P Med mindre de går rundt med slik detektor som TS snakker om, men tviler, den hadde nok fanga opp alt av datamaskiner og telefoner i sekker som ikke var helt av også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...