Gå til innhold

Skal kjøpe scooter, men har aldri kjørt det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten utfordring her. Når jeg får lappen for bil (har oppkjøring snart) så skal jeg kjøpe meg scooter, men jeg har aldri kjørt hverken scooter eller moped før. Jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe brukt, og jeg tviler på at selger vil la meg prøvekjøre siden jeg ikke har kjørt før. Jeg aner ikke om jeg klarer å starte den eller å balansere den osv.

Noen som vet om kjøreskolene tilbyr enkelttimer for moped slik at jeg kan få prøvd meg litt først? Hva ville du gjort? 

Anonymkode: 372cf...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mattis

Nå har jeg kjørt både moped og scooter før, men du lærer å kjøre den relativt raskt selv om du ikke kan det fra før. Hvis du kan sykle så kan du kjøre scooter. På scooter er det vel automatgir så du bruker bare gass og brems, det går av seg selv TS. Jeg hadde kjøpt og lært meg å kjøre hjemme selv, eventuelt fått en kompis til å vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en liten utfordring her. Når jeg får lappen for bil (har oppkjøring snart) så skal jeg kjøpe meg scooter, men jeg har aldri kjørt hverken scooter eller moped før. Jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe brukt, og jeg tviler på at selger vil la meg prøvekjøre siden jeg ikke har kjørt før. Jeg aner ikke om jeg klarer å starte den eller å balansere den osv.

Noen som vet om kjøreskolene tilbyr enkelttimer for moped slik at jeg kan få prøvd meg litt først? Hva ville du gjort? 

Anonymkode: 372cf...4fb

Det er kan være litt krevende om du ikke bruker blikket korrekt. Se langt fram, særlig når du starter opp å kjøre. Se i den retningen du skal, ser du rett fram i en sving...ja, da går det rett fram. Være alltid beredt, du veit aldri når en bil bare hiver seg ut foran deg i et veikryss. De skal for alt det de er verdt komme seg fram før deg, siden du kjører sakte. Håper dette var litt til hjelp :) Kjører selv tung mc, og kjøre scooter er neimen ikke langt unna tenkinsk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du få enkelttimer. Har hørt om personer som har hatt MC lappen i 40 år uten å kjøre som har betalt for noen oppfriskningstimer for å kunne kjøre trygt. Jeg ville tatt iallefall et par for å lære det tekniske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med ein Brudeli?

Piaggio MP3 er ein trehjulsmotorsykkel som kan kjøre på førarkort klasse B.

Eller, så kan du gå for ein mc registrert ATV, UTV eller liknande.

Kva med ein trike, altså trehjulsmotorsykkel med to hjul bak og eit framhjul.

Eller Can Am Spyder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amativeReflection skrev:

Selvfølgelig kan du få enkelttimer. Har hørt om personer som har hatt MC lappen i 40 år uten å kjøre som har betalt for noen oppfriskningstimer for å kunne kjøre trygt. Jeg ville tatt iallefall et par for å lære det tekniske. 

Hvor mye har de kjørt mc på den tida? Greit å friske opp igjen, men kjører man aktivt så skulle det ikke være nødvendig. De om det da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Dodge skrev:

Kva med ein Brudeli?

Piaggio MP3 er ein trehjulsmotorsykkel som kan kjøre på førarkort klasse B.

Eller, så kan du gå for ein mc registrert ATV, UTV eller liknande.

Kva med ein trike, altså trehjulsmotorsykkel med to hjul bak og eit framhjul.

Eller Can Am Spyder?

En scooter er vel billigere enn noen av disse alternativene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, tdm900 skrev:

Hvor mye har de kjørt mc på den tida? Greit å friske opp igjen, men kjører man aktivt så skulle det ikke være nødvendig. De om det da :) 

Ingenting. Han tok lappen når han var tyve eller noe og kjøpte en digg sykkel når han var 60 og hadde penger til det. Hadde ikke kjørt så kunne naturligvis ingenting, etter første turen innser han at det der bare var flaks. Hvis man kjører aktivt er det noe helt annet, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre på to-hjuling lærer man fort. Har du råd, ta gjerne par dobbelttimer på kjøreskole. Da vil du lære alt det grunnleggende. Noen kjøreskoler disponerer egen bane, så man får trent på det man vil. Men tror ikke du skal være for optimistisk med å kjøre ut i trafikken med en gang. Det krever en del ferdigheter som må øves inn. Men har du et rolig nabolag med lite trafikk du kan øvelseskjøre i, er det bare pluss.

Jeg begynte på A-lappen i 2014 og hadde aldri kjørt MC før. Etter et lite kurs og "show and tell"-introduksjon, pekte kjørelæreren på en sykkel og sa jeg skulle kjøre den. Trodde jeg skulle starte med "rolig" en, men nei da. Svær doning på 800cc. Var vettskremt, men ble positivt overrasket når sykkelen fikk litt fart og kjørte av seg selv. Viktigste er som nevnt over å se langt og riktig; den kjører nemlig hvor du enn ser hen.

Hvis du noen gang skulle få lyst til å prøve deg på MC, finnes det gode mopedalternativer også. Klarte ikke lappen til slutt og gikk heller til innkjøp av en TZR. Går ikke mer enn 45-50 km/t, men nærmeste man kommer en MC-følelse. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se hva jeg gjør. Mulig jeg har noen som kan være med for å prøvekjøre og etterpå lære meg litt, men er litt usikker akkurat nå.

1 time siden, Dodge skrev:

Kva med ein Brudeli?

Piaggio MP3 er ein trehjulsmotorsykkel som kan kjøre på førarkort klasse B.

Eller, så kan du gå for ein mc registrert ATV, UTV eller liknande.

Kva med ein trike, altså trehjulsmotorsykkel med to hjul bak og eit framhjul.

Eller Can Am Spyder?

Piaggio MP3 er så stygg at jeg vet ikke om jeg tør å vise meg offentlig med den. Haha. Den koster vel også litt.

Har vurdert ATV, men man kan tydeligvis ikke parkere gratis på MC-parkering med den. 

Anonymkode: 372cf...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Honey Dew skrev:

Må man ikke ha førerbevis for å kjøre scooter?

Klasse B gir rett til å kjøre moped.

Anonymkode: 372cf...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel Aprilia, Derbi, Vespa, Honda, Keeway og Yamaha som er ledende merker for scootere?  Har også sett en del Peugeot ute.

Mange, mange å velge mellom hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...