Gå til innhold

Katt som ikke drar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har de siste to dagene hatt besøk av en flott hannkatt som ser ut til at han har funnet seg til rette. Døra mi stod åpen for to dager siden da det var varmt og jeg vasket rundt, og vips, der satt en katt på gulvet mitt. Jeg er glad i dyr og strøk den litt, den var veldig tillitsfull og malte. Etter en liten stund fant jeg ut at jeg måtte få den ut (døra stod åpen så den kunne dra når som helst, men den hadde ingen intensjoner om dette). Til slutt fikk jeg den ut døra og ble nødt å lukke døra. Vi har glass på utgangsdøra og jeg så den satt der lenge, før den forsvant. 10 minutter hoppet den inn vinduet mitt og var inne i huset igjen.

Jeg har ikke gitt den mat, men satt ut ei skål med vann siden det var så varmt. I går lå den i hagen vår hele dagen, og med en gang jeg åpnet ytterdøra var den på plass. Like tilfreds som dagen før. Samme opplegg, jeg fikk den til slutt ut, lekte litt med den ute. I morges da jeg skulle på jobb lå den utenfor ytterdøra og hilste på meg. Når jeg kom hjem fra jobb lå den også utenfor døra mi. Jeg ga den vann, men ikke noe mer. Til slutt bar jeg den ett stykke forbi huset vårt og gikk fort hjem, men den var på plass likevel. 

Dette er en flott hannkatt, ikke kastrert. Den er leken og ser relativt ung ut (kanskje ett år). Det at den er så tillitsfull tyder på at den er vant med mennesker, men jeg syns det er rart at den ikke drar hjem. Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal vente før jeg eventuelt kontakter dyrebeskyttelsen; det kan jo hende det er naboen som eier den, og at den derfor vanker i nabolaget? Den er tydelig sulten, og man skulle tro katten dro hjem for å få mat, men det gjør den ikke. Den har ikke tatovering, så jeg vet ikke om den er chippet. Noen som har tips? Hvor lenge bør man vente før man kontakter dyrlege/dyrebeskyttelsen? 

Anonymkode: 697f7...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta bilde av katten og heng opp "katt funnet" plakater i nærområdet, og registrer på dyrebar.no. Hvis ingen tar kontakt innen 2-4 uker er det dyrebeskyttelsen neste :)

Anonymkode: 3681a...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg har de siste to dagene hatt besøk av en flott hannkatt som ser ut til at han har funnet seg til rette. Døra mi stod åpen for to dager siden da det var varmt og jeg vasket rundt, og vips, der satt en katt på gulvet mitt. Jeg er glad i dyr og strøk den litt, den var veldig tillitsfull og malte. Etter en liten stund fant jeg ut at jeg måtte få den ut (døra stod åpen så den kunne dra når som helst, men den hadde ingen intensjoner om dette). Til slutt fikk jeg den ut døra og ble nødt å lukke døra. Vi har glass på utgangsdøra og jeg så den satt der lenge, før den forsvant. 10 minutter hoppet den inn vinduet mitt og var inne i huset igjen.

Jeg har ikke gitt den mat, men satt ut ei skål med vann siden det var så varmt. I går lå den i hagen vår hele dagen, og med en gang jeg åpnet ytterdøra var den på plass. Like tilfreds som dagen før. Samme opplegg, jeg fikk den til slutt ut, lekte litt med den ute. I morges da jeg skulle på jobb lå den utenfor ytterdøra og hilste på meg. Når jeg kom hjem fra jobb lå den også utenfor døra mi. Jeg ga den vann, men ikke noe mer. Til slutt bar jeg den ett stykke forbi huset vårt og gikk fort hjem, men den var på plass likevel. 

Dette er en flott hannkatt, ikke kastrert. Den er leken og ser relativt ung ut (kanskje ett år). Det at den er så tillitsfull tyder på at den er vant med mennesker, men jeg syns det er rart at den ikke drar hjem. Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal vente før jeg eventuelt kontakter dyrebeskyttelsen; det kan jo hende det er naboen som eier den, og at den derfor vanker i nabolaget? Den er tydelig sulten, og man skulle tro katten dro hjem for å få mat, men det gjør den ikke. Den har ikke tatovering, så jeg vet ikke om den er chippet. Noen som har tips? Hvor lenge bør man vente før man kontakter dyrlege/dyrebeskyttelsen? 

Anonymkode: 697f7...a04

Du tror ikke eierne har ditcha den rett og slett? Han vil jo tydeligvis være hos deg da siden den fa får kos og oppmerksomhet, noe hans eiere kandkje ikke gir. De har ikke tatt seg bryet med å få den kastrert engang. Tror jeg ville kontkta dyrebeskyttelsen med en gang jeg...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Maleficenta skrev:

Du tror ikke eierne har ditcha den rett og slett? Han vil jo tydeligvis være hos deg da siden den fa får kos og oppmerksomhet, noe hans eiere kandkje ikke gir. De har ikke tatt seg bryet med å få den kastrert engang. Tror jeg ville kontkta dyrebeskyttelsen med en gang jeg...

Takk for svar. Jeg har tenkt tanken på at den kanskje ikke får så mye oppmerksomhet hjemme og derfor søker lykken her. Er bare redd for at jeg krisetenker dette, at det er en av naboene mine som eier den og at de er på ferie eller noe, men siden vi bor i et tettbygd strøk med mange dyr reagerer jeg på at den ikke er kastrert. 

Anonymkode: 697f7...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som en her skriver, heng opp plakater i nærområdet eller ta kontakt med dyrebeskyttelsen. 

Jeg syns situasjonen er litt søt, hvis den ikke har en eier som bryr seg, så burde du adoptere den. Katten har faktisk valgt deg;)

Anonymkode: 0bd31...22a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med Dyrebeskyttelsen med en gang - de kommer ikke å henter nødvendigvis, selv om du informerer dem. Men det kan hende de har hørt om en savnet katt. 

Ta en runde i nærområdet og snakk med naboer. Heng opp lapper, og annonser på facebook. Ta katten med til dyrlegen for å sjekke om den er chippet (sannsynligvis er den ikke det når den er ukastrert, men man vet aldri). Å sjekke chip er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sgjirwofpqwpq :bond:, dette er hvorfor man burde "tvangskastrere og -sterilisere" alle katter.(Bortsett fra registrerte oppdrettere)

Hannkatter som ikke er kastrert kan gå langt vekk fra hjemmet sitt og være borte i mange dager/uker.

Hvis jeg hadde hatt lyst på katta etter at den hadde vært hos meg hver dag i en uke eller to, ville jeg tatt den med til dyrlegen og fått den kastrert. Evnt kontakta dyrebeskyttelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben !

Det var på den måten jeg 'fikk katt' første gangen.  Om du klør og klapper ham så kan det tenkes du kjenner chipen (dersom han har en) et sted i nakkeregionen, rett under huden. Den er på størrelse med et fystikkhode, og jeg ville starte å lete midt mellom skulderbladene om jeg var deg.

Så må man være realist og gjøre en vurdering av scenariet at ingen eier melder seg (han er ca 6-7 måneder og har enten blitt jaget hjemmefra av kattemor, eller han er kjørt og dumpet. Begge deler er høyst mulig dersom ingen eier er å finne noe sted).

"Hva gjør vi med Pus ?" - skal han stå i kø for å komme inn hos Dyrebeskyttelsen? - det kan ta litt tid siden han ikke er en ungen lenger og siden han er sosial, tilsynelatende ikke syk eller mager. 

Eller skal gi etter og innse at "Vi har fått katt", bestille vaksine og kastreringstime hos vetrinæren. Få satt en chip, registrert ham i ditt navn, kjøpe matskål og vannskål, kjøpe mat, og gi etter og gi seg over. 

Anonymkode: 4f968...3ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen i klubben !

Det var på den måten jeg 'fikk katt' første gangen.  Om du klør og klapper ham så kan det tenkes du kjenner chipen (dersom han har en) et sted i nakkeregionen, rett under huden. Den er på størrelse med et fystikkhode, og jeg ville starte å lete midt mellom skulderbladene om jeg var deg.

Så må man være realist og gjøre en vurdering av scenariet at ingen eier melder seg (han er ca 6-7 måneder og har enten blitt jaget hjemmefra av kattemor, eller han er kjørt og dumpet. Begge deler er høyst mulig dersom ingen eier er å finne noe sted).

"Hva gjør vi med Pus ?" - skal han stå i kø for å komme inn hos Dyrebeskyttelsen? - det kan ta litt tid siden han ikke er en ungen lenger og siden han er sosial, tilsynelatende ikke syk eller mager. 

Eller skal gi etter og innse at "Vi har fått katt", bestille vaksine og kastreringstime hos vetrinæren. Få satt en chip, registrert ham i ditt navn, kjøpe matskål og vannskål, kjøpe mat, og gi etter og gi seg over. 

Anonymkode: 4f968...3ca

Det er ikke usannsynlig at han har gått seg vill, det skjer med mange i den alderen.

Chippen skal egentlig være mellom skulderbladene, men den vandrer av og til, og kan være andre steder. Det er ikke alltid man kan kjenne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt er ute i veldig mange timer både på dagtid og natt. Noen ganger kommer han innom for å hilse på og spise litt før han drar ut igjen. Vi snakker 5-10 minutter. Så ut igjen. Jeg vet at han er en del hos en nabo. Jeg har vann ute og der ser jeg at det er ymse katter som drikker. Jeg har også en katt som er her ofte og slår seg ned. I tillegg til å komme inn en del ganger. Vært her inne mange ganger. Nå vet jeg hvor denne katten bor, men har aldri snakket med eierne.  Er han i godt hold og ser frisk ut så har han nok et hjem. 

Anonymkode: a9d22...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg har tenkt tanken på at den kanskje ikke får så mye oppmerksomhet hjemme og derfor søker lykken her. Er bare redd for at jeg krisetenker dette, at det er en av naboene mine som eier den og at de er på ferie eller noe, men siden vi bor i et tettbygd strøk med mange dyr reagerer jeg på at den ikke er kastrert. 

Anonymkode: 697f7...a04

Duh hallo. Om de reiser flere uker på ferie og etterlater katten alene, sier vel en del om de da...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen er stor for at han hører til i nabolaget og bare henger litt rundt hos deg fordi du faktisk bor midt i terretoriet hans. Alle katter fremstår som sultne, så ikke fall for fristelsen og gi mat før du er sikker på at han ikke hører til å nabolaget. Katter spiser gjerne ute, det betyr ikke at de ikke får mat hjemme. ;)  Nå beskriver du katten som flott, fin og tillitsfull, så da har den helt sikkert et hjem et sted. Om ikke nærmeste naboer kjenner til katten, så henger du opp lapper, gjerne på butikker i området. 

En av mine katter har en (u)vane med å være borte 2-3 dager i strekk. Aner ikke hvor han er, men han er kastrert og befinner seg vel ikke veldig lagt av sted. Jeg er alltid litt bekymra for at noen skal hoppe til konklusjoner og adoptere han, for han er innmari fin katt... Hjelper lite at han er vaksinert, velpleid og idmerket om noen bestemmer seg for at vi må være dårlige eiere fordi katten henger rundt huset deres et par dager...

Anonymkode: 3aeb6...05f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold katten ! Eierne" er garantert møkkafolk og har manglende sjelsevner  så nøl ikke. Jeg tar hver bidige katt som går alene rundt ukastrerte og  er dumpet,   og opprinnelig "eier" vil ALDRI se katten igjen.  Pass opp  katteeiere der ute -jeg nøler ikke et sekund-:)

Anonymkode: a619b...a64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Behold katten ! Eierne" er garantert møkkafolk og har manglende sjelsevner  så nøl ikke. Jeg tar hver bidige katt som går alene rundt ukastrerte og  er dumpet,   og opprinnelig "eier" vil ALDRI se katten igjen.  Pass opp  katteeiere der ute -jeg nøler ikke et sekund-:)

Anonymkode: a619b...a64

Hva gjør du med kattene da? Hadde du bodd her i området, hadde du glatt hatt 2-300 katter med den praksisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normale norske katter elsker å streife rundt og om de har hatt et godt liv elsker de å kose med hvem som helst og både drikker og spiser gjerne så snart en sjanse byr seg. Om katten ser frisk ut og ikke er mager er den nok bare på vandring.

Og vandrer gjør forresten også mange kastrerte katter...

Anonymkode: 60281...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tvist skrev:

Hva gjør du med kattene da? Hadde du bodd her i området, hadde du glatt hatt 2-300 katter med den praksisen.

Om det er 2-300 ukastrerte katter til enhver tid I område så sier det sitt. Tar kattene jeg,  sørger for videre adoptering. 

Anonymkode: a619b...a64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig mange blir "allergiske" rundt ferietider, så se ikke bort fra at denne eieren plutselig ble rammet 😊

Disse "allergikerne" er så syke at de overhode ikke klarer å tenke klart og sørge for andre enn seg selv. Det går da utover dyret.

Ring FOD eller annen organisasjon i morra den dag, eller behold den selv 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny katt \o/ :D

nå trenger du katteluke så han ikke trenger sitte på trappa å sture:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...