Gå til innhold

Eksamen, jeg glemte kilder! :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tre år siden

Anonymkode: e2a3c...f1f

ja var det de sa.. kommer helt opp til sensor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vedlegget skal bestandig nevnes i følge norsklærer :(  Vurderer å kontakte udir og spør om mangel på kildeopplysninger kan forårsake stryk.

Ts

Anonymkode: 54f89...5ce

Vet dere om det er nødvendig med oversikt i en langsvarsoppgaven når de ikke spør om det, er det nødvendig da?

Anonymkode: 9c132...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk beskjed om det ikke var nødvendig å skrive vedleggene som kilder, så jeg droppa det. Dersom det har en betydning, tviler jeg på at det trekker ned så mye. 

Anonymkode: 71e63...5b2

Har aldri skrevet opp kilder i tentamener i hele mitt liv, og det har alltid gått helt fint, men så hadde jeg aldri skrevet av et vedlegg tidligere da. Vi får se. Det er ikke noe vi kan gjøre nå uansett. Dette kommer til å gå bra. Lykke til folkens.:)

Anonymkode: 9c132...2bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet dere om det er nødvendig med oversikt i en langsvarsoppgaven når de ikke spør om det, er det nødvendig da?

Anonymkode: 9c132...2bc

Oversikt?

Ts

Anonymkode: 54f89...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Oversikt?

Ts

Anonymkode: 54f89...5ce

overskrift,  my bad :fnise:

Anonymkode: 9c132...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner riktignok å bli en stund siden jeg gikk på VGS (6 år siden) men jeg skrev aldri kilder på noe jeg bruke, heller ikke eksamen. Fikk en god karakter jeg var fornøyd med:) Dette ordner seg. Ikke ta sorgene på forskudd.

Litt mer krise om du glemmer det eller refererer feil på høyskole/universitet. Da ville du helt klart fått stryk.

Anonymkode: 40c44...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oversikt?

Ts

Anonymkode: 54f89...5ce

Overskrift skal bestandig være med i langsvarsoppgaven ja, men skal helst ikke være med i kortsvar. Det vil nok trekke noe ned, men det er ikke noe man stryker for. 

Ts

Anonymkode: 54f89...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oppgaveheftet står det under eksamensinformasjon:

Bruk av kilder.

Hvis du bruker kilder i besvarelsen din, skal de alltid oppgis på en slik måte at leseren kan finne fram til dem. Du skal oppgi forfatter og fullstendig tittel på både lærebøker og annen litteratur. Hvis du bruker utskrifter eller sitater fra Internett, skal du oppgi nøyaktig nettadresse og nedlastingsdato. 

Jeg henger meg opp i at det står HVIS du bruker kilder. Det er jo umulig å svare på noen av langsvarsoppgavene uten å bruke og henvise til vedleggene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ligger i fosterstilling og har nærmest panikkangst, tårene triller og jeg er så lei. 

Hadde norsk Vg3 eksamen i dag. Joda det gikk greit, jeg fikk produsert en god tekst. Litt liten tid til å lese igjennom til slutt, men jeg svarte godt på oppgaven. Når tida var ute kom eksamensvakt bort til meg for å sjekke at jeg leverte. Akkurat da hadde jeg en dårlig følelse av å ha glemt noe, men jeg leverte jo. 

På bussholdeplassen kom jeg på at jeg hadde glemt kildeliste :( Brukte kun vedleggene i eksamensheftet, ikke noe mer. Likevel brukte jeg jo selvsagt sitater fra disse vedleggene i teksten min.

Er livredd for å stryke og tror selv at jeg kommer til å stryke på grunn av denne feilen. Har vondt i magen, er kvalm, gråtkvalt, men har enda en eksamen å øve til i morgen.

Er spørsmålet om jeg får stryk opp til sensor? 

Anonymkode: 54f89...5ce

Jeg hadde ikke strøket deg, men du får kanskje ikke en sekser. Med mindre du sikter på et spesifikt studium med svært høyt snitt, så er ikke dette en krise. Jeg forstår likevel at det føles slik nå. Uansett får du ikke gjort noe med det nå. Gjør noe hyggelig, og klapp deg på skuldra for å snart ha gjennomført 3 år på videregående. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ambre skrev:

I oppgaveheftet står det under eksamensinformasjon:

Bruk av kilder.

Hvis du bruker kilder i besvarelsen din, skal de alltid oppgis på en slik måte at leseren kan finne fram til dem. Du skal oppgi forfatter og fullstendig tittel på både lærebøker og annen litteratur. Hvis du bruker utskrifter eller sitater fra Internett, skal du oppgi nøyaktig nettadresse og nedlastingsdato. 

Jeg henger meg opp i at det står HVIS du bruker kilder. Det er jo umulig å svare på noen av langsvarsoppgavene uten å bruke og henvise til vedleggene. 

Derfor skal kilder bestandig nevnes uavhengig om tekstvedleggene er en del av eksamensheftet eller ei. Det er i alle fall det jeg har blitt forklart. 

Ts

Anonymkode: 54f89...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sol87 skrev:

Jeg hadde ikke strøket deg, men du får kanskje ikke en sekser. Med mindre du sikter på et spesifikt studium med svært høyt snitt, så er ikke dette en krise. Jeg forstår likevel at det føles slik nå. Uansett får du ikke gjort noe med det nå. Gjør noe hyggelig, og klapp deg på skuldra for å snart ha gjennomført 3 år på videregående. 

jeg har søkt på et studium med høyt snitt og dette vil ødelegge hele snittet mitt!:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis man skriver opp noen av kildene feil? hva er konsekvensene da?

Anonymkode: 9c132...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sol87 skrev:

Jeg hadde ikke strøket deg, men du får kanskje ikke en sekser. Med mindre du sikter på et spesifikt studium med svært høyt snitt, så er ikke dette en krise. Jeg forstår likevel at det føles slik nå. Uansett får du ikke gjort noe med det nå. Gjør noe hyggelig, og klapp deg på skuldra for å snart ha gjennomført 3 år på videregående. 

Jeg har ikke søkt inn til noe studium til høsten siden jeg ønsket å forbedre et par tidligere karakterer, noe jeg er utrolig takknemlig for nå siden jeg hadde blitt knust dersom ikke ikke hadde muligheten til å rett på universitetet dersom jeg ville det. 

Likevel er det trist dersom jeg må ta opp norsk som fag på grunn av dårlig eksamenskarakter eller stryk. I verste fall henger standpunktkarakteren min i faget i en tynn tråd, og man vet aldri hvordan det går på eksamen (lærer av feilene mine, det er sikkert og visst) dersom jeg ender opp med å ta opp faget. 

Får forsøke å øve til morgendagens eksamen. Trodde jeg hadde det ille nok fra før av, men skjebnes ironi får til at en visdomstann bestemmer seg for å spire opp i gapet mitt akkurat i dag. 

Ts

Anonymkode: 54f89...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis man skriver opp noen av kildene feil? hva er konsekvensene da?

Anonymkode: 9c132...2bc

Trekker nok ned noe av helhetsinntrykket og man får muligens 3-4 i måloppnåelse på kildebruk.

Ts

Anonymkode: 54f89...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, sol87 skrev:

Jeg hadde ikke strøket deg, men du får kanskje ikke en sekser. Med mindre du sikter på et spesifikt studium med svært høyt snitt, så er ikke dette en krise. Jeg forstår likevel at det føles slik nå. Uansett får du ikke gjort noe med det nå. Gjør noe hyggelig, og klapp deg på skuldra for å snart ha gjennomført 3 år på videregående. 

Forresten har du noen formening om hvor vidt andre sensorer hadde strøket meg for å ha manglet kildeliste? 

Ts

Anonymkode: 54f89...5ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, 1409 skrev:

jeg har søkt på et studium med høyt snitt og dette vil ødelegge hele snittet mitt!:(

Ok, jeg ser den. Men hva er det verste som kan skje? Om du ikke kommer inn, må du utsette det ett år for å ta opp eksamen. Det går fint, selv om det er kjedelig. Som sagt er det ingenting du kan gjøre akkurat nå. I beste fall er dette noe sensor ikke legger særlig stor vekt på. Jeg synes det er VELDIG rart om sensor stryker deg på dette. Det kan jeg ikke forstå. Eksamen skal måle mye kompetanse hos en elev, ikke bare evnen til kildekritikk og kildehenvisning. Jeg ser at mange ungdommer plager vettet av seg selv med karakterpress, og det er litt synd. Karakterer er viktig, men det er mange andre ting i livet som betyr noe også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten har du noen formening om hvor vidt andre sensorer hadde strøket meg for å ha manglet kildeliste? 

Ts

Anonymkode: 54f89...5ce

En lektor jeg kjenner hadde ikke strøket verken meg eller deg. Trekk, helt klart.  Tror det er helt tilfeldig. Er så nervøs og redd.Jeg må må virkelig bestå ellers blir drømmene mine helt knust.  Lykke til TS. Sender deg masse klemmer xxx

Anonymkode: 9c132...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, sol87 skrev:

Ok, jeg ser den. Men hva er det verste som kan skje? Om du ikke kommer inn, må du utsette det ett år for å ta opp eksamen. Det går fint, selv om det er kjedelig. Som sagt er det ingenting du kan gjøre akkurat nå. I beste fall er dette noe sensor ikke legger særlig stor vekt på. Jeg synes det er VELDIG rart om sensor stryker deg på dette. Det kan jeg ikke forstå. Eksamen skal måle mye kompetanse hos en elev, ikke bare evnen til kildekritikk og kildehenvisning. Jeg ser at mange ungdommer plager vettet av seg selv med karakterpress, og det er litt synd. Karakterer er viktig, men det er mange andre ting i livet som betyr noe også.

fordi jeg ikke er ungdom lenger og har lån og unger og mye utgifter, så det å leve på studielån i lengre tid er ikke så gunstig... og vil veldig gjerne kunne bli ferdig med utdanningen snart..  ja kjenner på karakterpress selv om jeg ikke er av den yngste garde lenger selv.  utrolig kjip følelse å skulle tape mye poeng på å glemme noe sånt når man vet man mestrer faget =/ håper det går bedre enn jeg frykter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

En lektor jeg kjenner hadde ikke strøket verken meg eller deg. Trekk, helt klart.  Tror det er helt tilfeldig. Er så nervøs og redd.Jeg må må virkelig bestå ellers blir drømmene mine helt knust.  Lykke til TS. Sender deg masse klemmer xxx

Anonymkode: 9c132...2bc

Tusen takk! Håper virkelig for din skyld at du får en fin karakter slik at du kommer inn der du vil til høsten.

Ts

Anonymkode: 54f89...5ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, 1409 skrev:

fordi jeg ikke er ungdom lenger og har lån og unger og mye utgifter, så det å leve på studielån i lengre tid er ikke så gunstig... og vil veldig gjerne kunne bli ferdig med utdanningen snart..  ja kjenner på karakterpress selv om jeg ikke er av den yngste garde lenger selv.  utrolig kjip følelse å skulle tape mye poeng på å glemme noe sånt når man vet man mestrer faget =/ håper det går bedre enn jeg frykter!

Du stryker IKKE. Det tør jeg påstå med nesten hundre prosent sikkerhet i alle fall. Krysser fingrene for deg. Jeg mener å tro at du får noen alderspoeng du kan nyte godt av ved studiesøking om du ikke er helt ung lenger. Mulig det er feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...