Gå til innhold

Eksamen, jeg glemte kilder! :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei nå ble jeg redd! Jeg har heller ikke skrevet opp kilder! Jeg har sitert fra tekstene i oppgaveheftet, men ikke brukt andre kilder enn det. Jeg hadde undervisning i norsk forrige skoleår, og kan ikke huske at vi skrev kilder på noen av skrivedagene vi hadde. Kanskje husker jeg feil? 

"Elevene er ikke pålagt å ta med seg bestemte kilder til sentralt gitt eksamen, og derfor har ingen av oppgavene til eksamen i norsk krav til kildebruk ut over vedleggene i oppgavesettet. Elevene må selv vurdere om det er relevant å vise til kilder i svaret. Når de bruker kilder, skal de vise evne til å velge ut det som har betydning for sammenhengen. Ukritisk bruk av fagstoff som ikke er relevant for oppgaven, vil trekke ned.

Hovedregelen er at elevene skal vise til kildene når de henter informasjon direkte fra noe en annen har skrevet, og når de refererer til saker som det kan være ulike meninger om. Opplysninger som er allment kjent, trenger de ikke å dokumentere. "

http://www.skrivesenteret.no/uploads/files/PDF/Norsk_Vg3_Eksamensveiledning_2015_BM.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Wtf, man fører vel ikke kilder hvis man ikke bruker kilder? Det gjør vi ikke på skoleeksamen på universitetet en gang.

Kan du ikke spørre faglæreren din på skolen hva h*n synes?

Anonymkode: 0249b...a8a

vi har fått streng beskjed om å føre kilder uansett hva!  var ei i klassen min så fikk trekt en hel karakter på en liten innleveringsoppgave på grunn av hun ikke hadde skrevet kilde. så det er tydeligvis idiotisk viktig =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva hvis jeg skriver fra vedlegget i eksamensheftet, men ikke fører det opp som kilde?

Herregud, kan ikke stryke på grunn av det. Læreren min sa at det gikk bra men er usikker.

Hvorfor må de være så slemme og strenge? Gråter og er helt deprimert nå. 

Anonymkode: 9c132...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ambre skrev:

Nei nå ble jeg redd! Jeg har heller ikke skrevet opp kilder! Jeg har sitert fra tekstene i oppgaveheftet, men ikke brukt andre kilder enn det. Jeg hadde undervisning i norsk forrige skoleår, og kan ikke huske at vi skrev kilder på noen av skrivedagene vi hadde. Kanskje husker jeg feil? 

"Elevene er ikke pålagt å ta med seg bestemte kilder til sentralt gitt eksamen, og derfor har ingen av oppgavene til eksamen i norsk krav til kildebruk ut over vedleggene i oppgavesettet. Elevene må selv vurdere om det er relevant å vise til kilder i svaret. Når de bruker kilder, skal de vise evne til å velge ut det som har betydning for sammenhengen. Ukritisk bruk av fagstoff som ikke er relevant for oppgaven, vil trekke ned.

Hovedregelen er at elevene skal vise til kildene når de henter informasjon direkte fra noe en annen har skrevet, og når de refererer til saker som det kan være ulike meninger om. Opplysninger som er allment kjent, trenger de ikke å dokumentere. "

http://www.skrivesenteret.no/uploads/files/PDF/Norsk_Vg3_Eksamensveiledning_2015_BM.pdf

Hvorfor har da evalueringsrubrikken en egen karakteroppnåelse på kildebruk? Tekstvedlegg er fremdeles en kilde selv om det er ganske selvsagt at disse tekstene er tatt i bruk til eksamensbesvarelsen. Mulig det er litt mer kritisk dersom du hyppig siterer disse tekstene i besvarelsen din uten å referer til kildeliste. 

Mener at det var i 2012 at sensor fikk beskjed om å ta med kildebruk i evalueringsprosessen. Håper selvsagt at du har rett. 

Ts 

Anonymkode: 54f89...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hva hvis jeg skriver fra vedlegget i eksamensheftet, men ikke fører det opp som kilde?

Herregud, kan ikke stryke på grunn av det. Læreren min sa at det gikk bra men er usikker.

Hvorfor må de være så slemme og strenge? Gråter og er helt deprimert nå. 

Anonymkode: 9c132...2bc

det er det jeg også har gjort. ringte til både udir og skolen min, ingen kunne svare på om jeg strøk pga det. det var opp til sensor. lyst å spy! tenk om et helt år er ødelagt pga dette =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her virkelig til å gråte av.. tenk at hele besvarelsen skal trekkes ned bare på grunn av dette! :( Det er jo ingen tvil om hva man siterer fra når det står tydelig i innledningen hvilke tekster det gjelder. Der står jo all informasjon som skal med i en kildeliste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, 1409 skrev:

det er det jeg også har gjort. ringte til både udir og skolen min, ingen kunne svare på om jeg strøk pga det. det var opp til sensor. lyst å spy! tenk om et helt år er ødelagt pga dette =/

Hallo, greide å gjøre det i to fag. Livet mitt er over. Sitter å gråter nå.

Herregud hva skal jeg gjøre !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! alt er ødelagt, omg:icon_frown::icon_frown::icon_frown:

Anonymkode: 9c132...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hallo, greide å gjøre det i to fag. Livet mitt er over. Sitter å gråter nå.

Herregud hva skal jeg gjøre !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! alt er ødelagt, omg:icon_frown::icon_frown::icon_frown:

Anonymkode: 9c132...2bc

:(:( så utrolig dårlig at en sånn ting skal ødelegge så mye... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper virkelig at sensor ikke vektlegger det spesielt mye, men mener å ha lest at sensor selv kan velge om det blir stryk dersom man begår en såpass grov feil. 

Dette er første gang siden ungdomsskolen at jeg ikke skriver kilde på noe. Har bestandig skrevet kilder på naturfagsrapporter, fremmedspråk innleveringer, og alt fra små godkjent/ikke godkjent oppgaver. Norsk er et fag jeg mestrer svært godt og standpunktkarakteren min er akkurat slik jeg vil ha den. Føler meg helt ødelagt innvendig av å ikke få til noe jeg egentlig mestrer når det virkelig gjelder.

Ts

Anonymkode: 54f89...5ce

Det er det de færreste som gjør. Hvis det skulle skje, noe som er fryktelig liten sannsynlighet, klager du. Det er ekstremt mange elever i videregående som har glemt kildeliste, og det har gått bra med de fleste. De det ikke har gått så bra med hadde vel ikke en særlig sterk oppgave i utgangspunktet. 

Du brukte jo heller ingen andre kilder enn de som stod spesifikt i oppgaveteksten. Jeg ser ikke helt hvorfor dette skulle kvalifisere til stryk. 

Det er uansett ingenting du kan gjøre nå. 

Anonymkode: c0281...a97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det er helt og holdent min feil at jeg ikke fikk skrevet på kildene i eksamensbesvarelsen min, men når en så liten betydning for tekstens innhold kan føre til stryk så burde dette være nevnt i eksamensvedlegget. 

Ts

Anonymkode: 54f89...5ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte verken spesielt bra, eller tok med kilder på min norskeksamen, likevel fikk jeg en helt ok karakter, så det skal nok gå fint for deg

Anonymkode: e2a3c...f1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte verken spesielt bra, eller tok med kilder på min norskeksamen, likevel fikk jeg en helt ok karakter, så det skal nok gå fint for deg

Anonymkode: e2a3c...f1f

når var dette? tror dem har blitt strengere angående kildebruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt gi slipp på det her.. Jeg sjekket hva det står om kildebruk på nettstudiet jeg har tatt hos Akademiet, og der står det kun om at man må skrive kilder når man har brukt eks. bøker. Vedlegg nevnes ikke i det hele tatt. Må nevnes at jeg synes nettkurset har mange mangler, men ville tro det var nevnt der når det om det er et absolutt krav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, ambre skrev:

Klarer ikke helt gi slipp på det her.. Jeg sjekket hva det står om kildebruk på nettstudiet jeg har tatt hos Akademiet, og der står det kun om at man må skrive kilder når man har brukt eks. bøker. Vedlegg nevnes ikke i det hele tatt. Må nevnes at jeg synes nettkurset har mange mangler, men ville tro det var nevnt der når det om det er et absolutt krav. 

Norsklærer nevnte senest i går at den eneste kilden vi måtte skrive opp dersom vi ikke brukte andre kilder (norsk boka, snl, lokus) var tekstene i vedlegget 

Anonymkode: 54f89...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Norsklærer nevnte senest i går at den eneste kilden vi måtte skrive opp dersom vi ikke brukte andre kilder (norsk boka, snl, lokus) var tekstene i vedlegget 

Anonymkode: 54f89...5ce

Ops, beklager jeg skjønner ikke dette :fnise:, vil det si at så lenge du oppgir andre kilder ( og ikke vedlegget ) så går det bra?

Anonymkode: 9c132...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om det ikke var nødvendig å skrive vedleggene som kilder, så jeg droppa det. Dersom det har en betydning, tviler jeg på at det trekker ned så mye. 

Anonymkode: 71e63...5b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ops, beklager jeg skjønner ikke dette :fnise:, vil det si at så lenge du oppgir andre kilder ( og ikke vedlegget ) så går det bra?

Anonymkode: 9c132...2bc

Vedlegget skal bestandig nevnes i følge norsklærer :(  Vurderer å kontakte udir og spør om mangel på kildeopplysninger kan forårsake stryk.

Ts

Anonymkode: 54f89...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vedlegget skal bestandig nevnes i følge norsklærer :(  Vurderer å kontakte udir og spør om mangel på kildeopplysninger kan forårsake stryk.

Ts

Anonymkode: 54f89...5ce

har snakket med udir. de kan ikke svare på det sier dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, 1409 skrev:

har snakket med udir. de kan ikke svare på det sier dem...

Da antar jeg at det er opp til sensor om hvor vidt han/hun vektlegger det. 

Ts

Anonymkode: 54f89...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, 1409 skrev:

når var dette? tror dem har blitt strengere angående kildebruk

Tre år siden

Anonymkode: e2a3c...f1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...