Gå til innhold

MÅ opp i vekt snart


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må opp 4-5 kg for å komme på normalvekt. Dette er noe jeg ønsker, fordi jeg ser jeg er for tynn som jeg er nå. 

Har prøvd alle disse tipsene om å spise kaloritett men sunn mat, som nøtter, olje, avokado +++. Jeg har prøvd proteinshaker, legge til kalorier hvor det er mulig osv., men jeg får det rett og slett ikke til. 

Er det noen her som har tips til hvordan jeg kan gå opp i vekt på en rask, men fortsatt sunn måte, og bli der? Er så lei av å være tynn nå :(

Anonymkode: 42da7...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kaffekrus

Styrketrening kanskje? Det vil øke muskelmassen, og kan bidra til at vekta øker, men det forutsetter så klart kalorioverskudd. Forhåpentlig vil det også øke matlysten. Ellers hjelper det selvsagt ikke å spise mer kaloritett (olje, nøtter, avokado etc.) om dette fører til at du totalt sett spiser mindre :) Teller du kalorier?

Kan du si noe om en vanlig matdag kanskje (og gjerne høyde, vekt og alder), så kan jeg prøve å gi noen mer spesifikke råd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kaffekrus skrev:

Styrketrening kanskje? Det vil øke muskelmassen, og kan bidra til at vekta øker, men det forutsetter så klart kalorioverskudd. Forhåpentlig vil det også øke matlysten. Ellers hjelper det selvsagt ikke å spise mer kaloritett (olje, nøtter, avokado etc.) om dette fører til at du totalt sett spiser mindre :) Teller du kalorier?

Kan du si noe om en vanlig matdag kanskje (og gjerne høyde, vekt og alder), så kan jeg prøve å gi noen mer spesifikke råd? :)

I det siste har en matdag for meg vært for eksempel (BARE et eksempel, altså): 

Frokost: To grove brødskiver med ett kokt egg, en avokado, 250 gram origional cottage cheese, en neve nøtter og rosiner. 

Mellommåltid etter styrketrening: Atkins proteinbar (de største typene), en banan. 

Lunsj: En boks tunfisk i vann stekt i olje med tacokrydder, to kokte egg, to speltlomper, to skiver hvitost (sånne ferdig oppskjærte). 

Middag: 200 gram kyllingkjøttdeig, to never fullkornsris, en haug grønnsaker + rikelig med saus. 

Kvelds: Ofte det samme som til frokost. 

 

Anonymkode: 42da7...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

I det siste har en matdag for meg vært for eksempel (BARE et eksempel, altså): 

Frokost: To grove brødskiver med ett kokt egg, en avokado, 250 gram origional cottage cheese, en neve nøtter og rosiner. 

Mellommåltid etter styrketrening: Atkins proteinbar (de største typene), en banan. 

Lunsj: En boks tunfisk i vann stekt i olje med tacokrydder, to kokte egg, to speltlomper, to skiver hvitost (sånne ferdig oppskjærte). 

Middag: 200 gram kyllingkjøttdeig, to never fullkornsris, en haug grønnsaker + rikelig med saus. 

Kvelds: Ofte det samme som til frokost. 

 

Anonymkode: 42da7...2e7

Kan legge ti lat jeg skeier ut 2-3 ganger i uka. Da kan jeg feks. spise et stort (eller to små) kakestykker, en-to porsjoner is, 100 gram melkesjokolade, 200 gram yoghurtnøtter etc. Er ekstremt glad i sjokolade, så det blir en del av det. 

Anonymkode: 42da7...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt med samme "problem", og rådene er som ved slanking, det må en liten livsstilsendring til, en du kan leve med og trives med. Spis litt mer til alle måltider. Ikke hopp over måltider. Pass på at hvert måltid er fullverdig (der synder jeg, jeg kan spise et halvt eple og kalle det lunsj. Så tror jeg jeg skal "ta det igjen" til middag for jeg blir jo så sulten, men det gjør jeg ikke. Jeg har mye bedre appetitt til middag hvis jeg har spist en stor lunsj flere timer før. Er jeg egentlig veldig sulten, blir jeg fortere mett). Slutt med å telle i gram, om kakestykker er små eller store osv. Det trenger du ikke når hverdagskostholdet er sunt. Om du spiser 100 eller 150 gram sjokolade spiller bare en rolle hvis det går utover middag og kveldsmat. Usunn mat må ikke erstatte den sunne, disse "utskeielsene" dine bør komme i tillegg og det er greit. Innfør mellommåltider, det bare øker appetitten hvis det er slikt som et eple, en liten youghurt, en gulrot mens du lager middag, litt nøtter.

 

 

Anonymkode: d1d5c...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spise så fryktelig sunt? Hvis du vil gå opp et halvt kilo i uken legger du til en sjokolade med 500 kalorier før du legger deg. Hvis du ikke tar tran vil jeg anbefale det (lett 300 kalorier om dagen). Legg til olivenolje eller dressing på salater, uansett hva du spiser blir det bedre med ost og/eller bacon.

Jeg skulle en gang lage et sunt kalorifattig måltid av brokkoli, etter at jeg hadde lagt til 600 gram bacon og 400 gram mozzerella inneholdt måltidet flere tusen kalorier. Alt blir bedre med ost, og ost passer til alt.

Endret av amativeReflection
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må regne at du ikke ser fremgang på flere måneder. Det er sånn vekt fungerer, det tar tid.
Det er ingen vits å sulte seg for  å bli tynn, eller spise godteri og brus hele tiden for å legge på seg. Man må være sunn og det tar tid

Anonymkode: 34f14...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Har du smør på brødet, evt. også lompene? En så liten ting som det kan bidra med en del kalorier! Hvor mange kalorier inneholder en slik proteinbar (jeg har virkelig ikke peiling)? Kan du erstatte den med noe mer kaloririkt? Drikk ting som inneholder kalorier, gjerne helmelk om du klarer det. Putt en skvett fløte i kaffen, om du drikker det. Og så støtter jeg forslaget om å spise mellommåltider, så lenge det ikke gjør at du spiser mindre ellers. Når du skeier ut så gjør det med god samvittighet, og ikke bekymre deg for mengder :)

Hva og hvor mye trener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kaffekrus skrev:

Har du smør på brødet, evt. også lompene? En så liten ting som det kan bidra med en del kalorier! Hvor mange kalorier inneholder en slik proteinbar (jeg har virkelig ikke peiling)? Kan du erstatte den med noe mer kaloririkt? Drikk ting som inneholder kalorier, gjerne helmelk om du klarer det. Putt en skvett fløte i kaffen, om du drikker det. Og så støtter jeg forslaget om å spise mellommåltider, så lenge det ikke gjør at du spiser mindre ellers. Når du skeier ut så gjør det med god samvittighet, og ikke bekymre deg for mengder :)

Hva og hvor mye trener du? 

Ja, jeg har alltid smør på skiver og lomper, uansett pålegg. En sånn proteinbar inneholder mellom 220 og 240 kalorier, avhengig av hvilken smak jeg velger. Jeg drikker sjokomelk, og når jeg drikker melk drikker jeg helmelk (eller lettmelk hvis jeg drikker borte og de ikke har helmelk). Når jeg skeier ut blir det i tillegg til annen mat, altså ikke istedet for. 

Jeg trener styrketrening tre-fire ganger i uka, økter på ca. 45 minutter, hvor jeg varmer opp med ro-maskin i 10 minutter før. Ellers pleier jeg å ha et par gåturer i løpet av uka, rolig tempo på ca. 60 minutter hver. Gåturene er mer for frisk luft og å klarne tankene, ikke for trening :)

Er forresten jente, 22 år, 160 cm og vipper mellom 44-45 kg. Glemte å skrive det i forrige svar. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må regne at du ikke ser fremgang på flere måneder. Det er sånn vekt fungerer, det tar tid.
Det er ingen vits å sulte seg for  å bli tynn, eller spise godteri og brus hele tiden for å legge på seg. Man må være sunn og det tar tid

Anonymkode: 34f14...f89

Så hvor lang tid skal det egentlig ta? Jeg har prøvd og prøvd i kjempelang tid, men vekta rikker seg ikke mer enn rundt en kilo. Det er ikke tilstrekkelig. Hører jo om de som går opp et halvt kilo i uken osv., hvordan får de det til og ikke jeg? 

Anonymkode: 42da7...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GAINEEER!!! Kjøp en 7kg sekk fra swedish supplements og slå deg løs. Jeg anbefaler sjokolade og karamell. Næringssammensetningen er ikke så verst på disse, men jeg har ikke forsket så nøye på det så det kan være at det grenser mot kategorien "usunt". Uansett... 2 scoops morgen og kveld vil gi deg 1000kcal ekstra. Det fungerte kjempebra for meg da jeg skulle opp i vekt, og jeg spiste normalt ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Cyrus skrev:

GAINEEER!!! Kjøp en 7kg sekk fra swedish supplements og slå deg løs. Jeg anbefaler sjokolade og karamell. Næringssammensetningen er ikke så verst på disse, men jeg har ikke forsket så nøye på det så det kan være at det grenser mot kategorien "usunt". Uansett... 2 scoops morgen og kveld vil gi deg 1000kcal ekstra. Det fungerte kjempebra for meg da jeg skulle opp i vekt, og jeg spiste normalt ellers.

Som jeg skriver i HI, så har ikke gainer fungert for meg. Har prøvd å drikke det på ulike tider, men jeg blir bare utrolig kvalm og full i magen av det, som videre gjør at jeg ikke får i meg annen mat som normalt. Og da har det liksom ikke noen hensikt, hvis du skjønner :) Gainer er jo perfekt til å få opp kaloriinntaket på en hurtig og enkel måte, men for akkurat meg har det ikke funket, dessverre. 

Anonymkode: 42da7...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Da har jeg strengt tatt ikke flere råd enn å spise mer, og være tålmodig, for det vil nok ta tid. Hvis ikke du gjør det, kan det kanskje være verdt å telle kalorier for en periode? Mulig det kan gi deg noen aha-opplevelser om ting du eventuelt kan bytte ut med noe mer kaloririkt? Sist men ikke minst, lær deg å like kroppen din akkurat sånn den er nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kaffekrus skrev:

Da har jeg strengt tatt ikke flere råd enn å spise mer, og være tålmodig, for det vil nok ta tid. Hvis ikke du gjør det, kan det kanskje være verdt å telle kalorier for en periode? Mulig det kan gi deg noen aha-opplevelser om ting du eventuelt kan bytte ut med noe mer kaloririkt? Sist men ikke minst, lær deg å like kroppen din akkurat sånn den er nå! :)

Jeg synes det er så vanskelig å beregne antall kalorier, siden man da må veie absolutt alt ned til den minste detalj. I tillegg lager jeg ofte feks. rundstykker selv (er allergisk mot hvete), og da er det utrolig forskjellig hva jeg hiver oppi røra, størrelsen på hvert enkelt rundstykke etc., og slik blir det vanskelig å beregne nøyaktig. Når jeg steker ting i olje/smør klæsjer jeg jo bare oppi en mengde. 200 kalorier? 500 kalorier? Ikke vet jeg... Men hvis det er det som er eneste utvei, så får jeg vel vurdere det igjen :)

Anonymkode: 42da7...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skriver i HI, så har ikke gainer fungert for meg. Har prøvd å drikke det på ulike tider, men jeg blir bare utrolig kvalm og full i magen av det, som videre gjør at jeg ikke får i meg annen mat som normalt. Og da har det liksom ikke noen hensikt, hvis du skjønner :) Gainer er jo perfekt til å få opp kaloriinntaket på en hurtig og enkel måte, men for akkurat meg har det ikke funket, dessverre. 

Anonymkode: 42da7...2e7

Det står proteinshake og det er noe annet.... Men uansett så må du bare spise mer.

Det enkleste svaret man kan gi er :

Veier du mer enn du vil, så spiser du for mye.

Veier du mindre enn du vil så spiser du for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis en spiseskje matolje til frokost og en til kvelds. I tillegg til det du spiser nå. Pass på at nøttene du spiser er fete nok. F.eks polly saltede peanøtter.

 

Men hvorfor er det et problem at du er så tynn? Ta den tiden du trenger. Har de feite venninnene dine mobbet deg?

Endret av pettersenper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, pettersenper skrev:

Spis en spiseskje matolje til frokost og en til kvelds. I tillegg til det du spiser nå. Pass på at nøttene du spiser er fete nok. F.eks polly saltede peanøtter.

 

Men hvorfor er det et problem at du er så tynn? Ta den tiden du trenger. Har de feite venninnene dine mobbet deg?

Ingen har mobbet meg! Jeg synes selv jeg ser for tynn ut (beina mine stikker ut over hele kroppen), og i tillegg føler jeg meg utrolig svak siden jeg ikke har noe ekstra på kroppen, altså ikke et lager som kroppen har å gå på. Ser både på kroppen og i ansiktet at jeg er utrolig mager, og tror jeg kunne sett mye friskere og sunnere ut med noen kilo ekstra. Tror jeg hadde trivdes mye bedre meg meg selv også. Så det er ikke noe andre mener jeg må (selv om noen kommenterer at jeg er tynn, men det bryr jeg meg ikke om), men noe jeg faktisk ønsker selv. 

Anonymkode: 42da7...2e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er så vanskelig å beregne antall kalorier, siden man da må veie absolutt alt ned til den minste detalj. I tillegg lager jeg ofte feks. rundstykker selv (er allergisk mot hvete), og da er det utrolig forskjellig hva jeg hiver oppi røra, størrelsen på hvert enkelt rundstykke etc., og slik blir det vanskelig å beregne nøyaktig. Når jeg steker ting i olje/smør klæsjer jeg jo bare oppi en mengde. 200 kalorier? 500 kalorier? Ikke vet jeg... Men hvis det er det som er eneste utvei, så får jeg vel vurdere det igjen :)

Anonymkode: 42da7...2e7

Når det gjelder olje er en ss ca. 100 kcal :) Hvis du lager rundstykker kan du bare dele det totale kaloriinnholdet på antallet rundstykker, totalt sett jevner det seg jo ut. Det er ikke eneste løsning, men det kan være nyttig, særlig om du har gått lenge uten å gå opp i vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har mobbet meg! Jeg synes selv jeg ser for tynn ut (beina mine stikker ut over hele kroppen), og i tillegg føler jeg meg utrolig svak siden jeg ikke har noe ekstra på kroppen, altså ikke et lager som kroppen har å gå på. Ser både på kroppen og i ansiktet at jeg er utrolig mager, og tror jeg kunne sett mye friskere og sunnere ut med noen kilo ekstra. Tror jeg hadde trivdes mye bedre meg meg selv også. Så det er ikke noe andre mener jeg må (selv om noen kommenterer at jeg er tynn, men det bryr jeg meg ikke om), men noe jeg faktisk ønsker selv. 

Anonymkode: 42da7...2e7

Okey, men enkelte har rett og slett en kropp som trives best med lav fettprosent. Men du spiser altfor sunt til å gå opp raskt i vekt, som noen nevner lenger opp. Kyllingkjøtt f.eks. nesten ingen kalorier. Spis heller mer koteletter og svinekjøttdeig. Og ikke kutt vekk fettet på kjøttet. Tunfisk er altfor sunt for deg.Spis i verste fall heller kylling i tortillas og bruk RIKELIG med dressing. Finn den typen med 500kcal/100g Kutt ned på grønnsakene. Spis mer kjøtt og ris og ta heller tran og vitamintablett i stedet. Spis mer frysepizza. Ta rømme på frysepizzaen. Spis HELE. Ta menn ut på Mcdonalds date minst en gang i uken. Og husk den oljen.

KLarer du ikke gå opp med det her så er du dømt til å ha en slank kropp resten av livet ditt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje og smør til alle måltider.

Alt blir godere med en dæsj med ost.

Laks er bedre enn tunfisk på boks (påde for naturen, fett, næring)

Spis før og etter trening. Du trener jo endel.

Egg er bra på alle måter. 

Mindre grønnsaker (som metter, men lite kcal) og mer av det fete og næringsrike. Kjøttdeig istede for kyllingkjøttdeig. Vanlig brød istede for speltlomper. (to brødskiver kneip er 210 kcal..)

Fet ost (28-30%), brie, etc, salami, majones gir masse kalorier. Samme med røkt laks. 

 

 

Du spiser jo supersunt og ganske lavkarbo. Mye proteiner, lite fett. Så du har jo løsningen der egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...