Gå til innhold

Hypersensitiv og introvert. Hva kan jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, er jeg hypersensitiv og introvert. Hver dag oppleves problemet større og større. Jeg klarer snart ikke mer av lyder, lukter, støy, mennesker. Jeg bor i Oslo gryta, dessverre.

Hvordan kan jeg få en bedre hverdag? Må jeg flytte til fjells?

Hvordan løser du problemet?

Anonymkode: 22905...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta seg sammen og vende seg til det. Er hypersensitiv selv, men merker ikke noe til det fordi jeg valgte å ta meg sammen og utsette meg for det som var ubehagelig av lukter o.l, og nå går det helt fint. 

 

Anonymkode: d22ca...c89

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel ikke flytte "til fjells" men det er vel sannsynlig at du vil trives et sted som er noe mindre enn Oslo, hvilket er resten av landet for så vidt. 

Anonymkode: 909d6...a00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta seg sammen og vende seg til det. Er hypersensitiv selv, men merker ikke noe til det fordi jeg valgte å ta meg sammen og utsette meg for det som var ubehagelig av lukter o.l, og nå går det helt fint. 

 

Anonymkode: d22ca...c89

Skulle ønske man kunne gi noen innlegg minuspoeng...

Anonymkode: 1a8a7...983

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske man kunne gi noen innlegg minuspoeng...

Anonymkode: 1a8a7...983

Skjønner det er mer behagelig å synes synd i seg selv i stedet for å ta seg sammen. I lengden er det sistnevnte best. Noen mennesker vil likevel heller tulle seg inn i ett teppe og tenker hvor grusomt det er at hele verden ikke føyer seg etter deres behov. Bli litt hardere så tåler du mer. Ikke la syndrom eller sykdommer definere hvem du er eller la det begrense deg. Gjør det du vil og drit i sånne ting. Det er ikke helseskadelig å lukte noe man synes er litt ubehagelig eller å snakke med noen når man er innadvendt, så hvorfor kan man ikke da prøve å utsette seg for ting? Så får man bedre livskvalitet. 

Anonymkode: d22ca...c89

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner det er mer behagelig å synes synd i seg selv i stedet for å ta seg sammen. I lengden er det sistnevnte best. Noen mennesker vil likevel heller tulle seg inn i ett teppe og tenker hvor grusomt det er at hele verden ikke føyer seg etter deres behov. Bli litt hardere så tåler du mer. Ikke la syndrom eller sykdommer definere hvem du er eller la det begrense deg. Gjør det du vil og drit i sånne ting. Det er ikke helseskadelig å lukte noe man synes er litt ubehagelig eller å snakke med noen når man er innadvendt, så hvorfor kan man ikke da prøve å utsette seg for ting? Så får man bedre livskvalitet. 

Anonymkode: d22ca...c89

Skulle ønske idioter også kunne ta seg sammen. Men det er visst ikke så lett eller?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AB har jo et poeng i at man må ta seg sammen. Det er sikkert ikke enkelt, men det hjelper jo ingenting å IKKE ta seg sammen. Suck it up må de fleste av oss på diverse stadier i livet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta seg sammen og vende seg til det. Er hypersensitiv selv, men merker ikke noe til det fordi jeg valgte å ta meg sammen og utsette meg for det som var ubehagelig av lukter o.l, og nå går det helt fint. 

 

Anonymkode: d22ca...c89

lol

Anonymkode: eaa7b...ec0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Version 2.0 skrev:

Skulle ønske idioter også kunne ta seg sammen. Men det er visst ikke så lett eller?

Jeg mente ikke noe stygt med det jeg skreiv, så hvorfor klarer du ikke å oppføre deg? Hvis du er uenig så får du svare skikkelig. 

Jeg skjønner at man ikke blir helt bra bare ved å ta seg sammen, men man kommer langt på vei med det. Prøv det i stedet for å slenge dritt til folk fordi du er uenig så skal du se at det hjelper deg også. Det er bedre å tenke positivt som f.eks "dette klarer jeg! Dette går fint" i stedet for "huff. Jeg er så hyperdensitiv og tåler veldig lite så jeg klarer ikke bo her". Tenker man negativt blir alt mye verre. 

Anonymkode: d22ca...c89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente ikke noe stygt med det jeg skreiv, så hvorfor klarer du ikke å oppføre deg? Hvis du er uenig så får du svare skikkelig. 

Jeg skjønner at man ikke blir helt bra bare ved å ta seg sammen, men man kommer langt på vei med det. Prøv det i stedet for å slenge dritt til folk fordi du er uenig så skal du se at det hjelper deg også. Det er bedre å tenke positivt som f.eks "dette klarer jeg! Dette går fint" i stedet for "huff. Jeg er så hyperdensitiv og tåler veldig lite så jeg klarer ikke bo her". Tenker man negativt blir alt mye verre. 

Anonymkode: d22ca...c89

Nei, men svaret ditt var likevel svært ignorant, dermed idiotisk i mine øyne. Man kommer langt på vei med å ta seg sammen sier du. Jaha. Og så videre da? Hvordan skal man ta seg sammen? Om det var så enkelt som å ta seg sammen og alle visste hvordan man skulle gjøre det, så hadde vi vel ikke hatt noen som slet med rusproblemer, psykiske problemer og lignende? De kan jo bare ta seg sammen så de kommer langt på veien. Revolusjonerende! At ingen har tenkt på det før! :klappe:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Version 2.0 skrev:

Nei, men svaret ditt var likevel svært ignorant, dermed idiotisk i mine øyne. Man kommer langt på vei med å ta seg sammen sier du. Jaha. Og så videre da? Hvordan skal man ta seg sammen? Om det var så enkelt som å ta seg sammen og alle visste hvordan man skulle gjøre det, så hadde vi vel ikke hatt noen som slet med rusproblemer, psykiske problemer og lignende? De kan jo bare ta seg sammen så de kommer langt på veien. Revolusjonerende! At ingen har tenkt på det før! :klappe:

Nei, svaret mitt er ikke ignorant. Mitt svar er for å hjelpe. Går du rundt og roper idiot til alle andre du er uenig med og kanskje? Synes du det er en veldig intelligent måte å si man er uenig på og, eller?

Rusproblem og psykiske problem har ingenting med denne tråden eller mitt svar å gjøre, så hvorfor du drar opp det vet jeg ikke? Jeg har uansett flere kroniske sykdommer selv og er såkalt hypersensitiv, og jeg kommer veldig langt på vei med å tenke positivt. Jeg kommer veldig langt på vei med å rett og slett ta meg sammen. Og så spør du hvordan man skal ta seg sammen. Jeg lurer virkelig hvordan du har kommet deg gjennom livet hvis du ikke vet hva det innebærer å ta seg sammen. Men siden du faktisk ikke vet hvordan du gjør det kan jeg gi deg et eksempel på en måte man kan ta seg sammen på, selv om jeg egentlig ikke mener en så frekk person som deg er verdt å bruke tiden på, så nå bør du virkelig spisse ørene.

Man må endre tankemåten sin. Fra å tenke "huff, så forferdelig jeg har det som har det vondt her og der og alle er i mot meg osv osv", så bør man tenke "jo, jeg har en dårlig dag, men kanskje jeg skal finne på noe som gjør den bedre. For eksempel gå meg en tur og få litt frisk luft. Og så har jeg det egentlig ikke så forferdelig når jeg tenker meg om. Jeg har et veldig godt fungerende helsevesen i det landet jeg bor i og får alt jeg trenger av helsehjelp, jeg har tak over hodet, jeg har mat på bordet, jeg er ikke døende, jeg har folk som er glad i meg osv". Finn 20 ting du er takknemlig for og så sier du dem hver kveld i 10 dager. Bli mer glad for det du faktisk har, vær glad for hver dag du lever. Og hvis man ikke får sove fordi det er en del lyder f.eks (jeg vet som hypersensitiv hvordan det er selv) så er det faktisk ikke noe vanskeligere enn å bruke ørepropper. Ørepropper kan man også bruke utendørs. Jeg bruker alltid ørepropper når jeg er på steder med høy musikk som for eksempel konserter eller utesteder i stedet for å ikke gå ut fordi jeg får vondt av den høye lyden. Det er også bedre for psyken å trene, så det bør man også gjøre. 

Jeg tror en del har godt av å lese selvhjelpsbøker.

Nå har jeg skrevet litt til deg. Jeg skjønner mange synes det er vanskelig å i det hele tatt prøve, men hvorfor ikke prøve å få det bedre? 

Anonymkode: d22ca...c89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Version 2.0 skrev:

Nei, men svaret ditt var likevel svært ignorant, dermed idiotisk i mine øyne. Man kommer langt på vei med å ta seg sammen sier du. Jaha. Og så videre da? Hvordan skal man ta seg sammen? Om det var så enkelt som å ta seg sammen og alle visste hvordan man skulle gjøre det, så hadde vi vel ikke hatt noen som slet med rusproblemer, psykiske problemer og lignende? De kan jo bare ta seg sammen så de kommer langt på veien. Revolusjonerende! At ingen har tenkt på det før! :klappe:

Jøss altså.....

Vi skjønner. Bare å flytte til fjells allerede i dag. 

Anonymkode: 866e9...cf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man utfordrer seg og utsetter deg for ting, blir man gradvis herdet. Og livet blir lettere å leve! Ellers er høysensitiv et nyord for nevrotisk. 

Anonymkode: ce058...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som sier sykdom i forbindelse med introvert og hypersensitiv burde ta seg en tur ut og spise sand. Idioter.

Introverte og hypersensitive er da for faen ikke syke? Er selv introvert og hypersensitiv, men jeg bor heldigvis slik til at jeg ikke har mye bråk og mennesker rundt meg, selv om jeg bor i en by. Mitt råd er og "komme deg gjennom" det som er nødvendig av interaksjon og eksponering, med det mener jeg rett og slett og bare bite tennene sammen og kjøre på.. Det fungerer best for meg iallefall. Er ekstra godt og komme hjem når du har klart det som forventes av deg i hverdagen, så det er jo en motivasjonsfaktor i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "hypersensitive" og "introverte" egentlig sier: "Se på meg"! "Her er jeg"! "Jeg vil også feile noe så jeg kan få oppmerksomhet"!

Anonymkode: 866e9...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er begge deler og i tillegg kronisk syk. Jeg er ufør og bruker en del tid i naturen på dagtid. Treffer på lite folk og lite støy. Bor på et mindre tettsted utenfor en storby. 

Npr jeg var i arbeid jobbet jeg på bibliotek. Helt perfekt. Stille og alt i alt lite prating med mennesker. 

Anonymkode: 21919...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎31‎.‎05‎.‎2016 at 22.50, AnonymBruker skrev:

Nei, svaret mitt er ikke ignorant. Mitt svar er for å hjelpe. Går du rundt og roper idiot til alle andre du er uenig med og kanskje? Synes du det er en veldig intelligent måte å si man er uenig på og, eller?

Rusproblem og psykiske problem har ingenting med denne tråden eller mitt svar å gjøre, så hvorfor du drar opp det vet jeg ikke? Jeg har uansett flere kroniske sykdommer selv og er såkalt hypersensitiv, og jeg kommer veldig langt på vei med å tenke positivt. Jeg kommer veldig langt på vei med å rett og slett ta meg sammen. Og så spør du hvordan man skal ta seg sammen. Jeg lurer virkelig hvordan du har kommet deg gjennom livet hvis du ikke vet hva det innebærer å ta seg sammen. Men siden du faktisk ikke vet hvordan du gjør det kan jeg gi deg et eksempel på en måte man kan ta seg sammen på, selv om jeg egentlig ikke mener en så frekk person som deg er verdt å bruke tiden på, så nå bør du virkelig spisse ørene.

Man må endre tankemåten sin. Fra å tenke "huff, så forferdelig jeg har det som har det vondt her og der og alle er i mot meg osv osv", så bør man tenke "jo, jeg har en dårlig dag, men kanskje jeg skal finne på noe som gjør den bedre. For eksempel gå meg en tur og få litt frisk luft. Og så har jeg det egentlig ikke så forferdelig når jeg tenker meg om. Jeg har et veldig godt fungerende helsevesen i det landet jeg bor i og får alt jeg trenger av helsehjelp, jeg har tak over hodet, jeg har mat på bordet, jeg er ikke døende, jeg har folk som er glad i meg osv". Finn 20 ting du er takknemlig for og så sier du dem hver kveld i 10 dager. Bli mer glad for det du faktisk har, vær glad for hver dag du lever. Og hvis man ikke får sove fordi det er en del lyder f.eks (jeg vet som hypersensitiv hvordan det er selv) så er det faktisk ikke noe vanskeligere enn å bruke ørepropper. Ørepropper kan man også bruke utendørs. Jeg bruker alltid ørepropper når jeg er på steder med høy musikk som for eksempel konserter eller utesteder i stedet for å ikke gå ut fordi jeg får vondt av den høye lyden. Det er også bedre for psyken å trene, så det bør man også gjøre. 

Jeg tror en del har godt av å lese selvhjelpsbøker.

Nå har jeg skrevet litt til deg. Jeg skjønner mange synes det er vanskelig å i det hele tatt prøve, men hvorfor ikke prøve å få det bedre? 

Anonymkode: d22ca...c89

Jeg syntes faktisk dette var meget klokt sagt. Jeg har selv mange såkalte plager, men ikke søren om det skal få meg til å synes synd på meg selv, eller begynne å tenke negativt. Tvert imot har selvironi, og humor generelt hjulpet meg gjennom mang en knipe, og så har jeg den egenskap at jeg tenker positivt. Hvis man hadde bodd i en overbefolket by i et u-land hadde ingen brydd seg om man hadde angst, led av depresjoner eller var hypersensitiv, og ja jeg har angst selv. Av og til er det lurt å utvide horisonten sin litt, vi bor i et land hvor vi blir passet på fra vugge til grav, vi får psykologhjelp, vi har fastlege og fantastiske sykehus som kunne fått størsteparten av verdens befolkning til å misunne oss . På tross av dette, og kanskje på grunn av dette legger vi merke til alle plager vi har, både stort og smått, og mange av oss, klager MYE, nå tenker jeg ikke på TS. Det var et ærlif spørsmål hun kom med, men jeg syntes faktisk hun skal følge h*n som jeg siterer sine råd.

Anonymkode: 601a9...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...