Gå til innhold

Jogge hver dag, hvor lenge/langt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg skal jogge én økt hver dag, hvor langt og/eller hvor lenge bør jeg jogge for hver økt? Tenker da for å unngå skader, men samtidig ha hensikt ut av økta (skjønner feks. at en "økt" på 5 minutter ikke er noen hensikt). 

Ønsker ikke råd om at jeg bør jogge sjeldnere og lengre/hardere, men svar på det jeg faktisk spør om, uansett hvor dumt spørsmål det måtte være :) 

 

Anonymkode: 3ffd9...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I en periode hvor jeg jogget (nesten) hver dag, jogget jeg i 30-35 minutter, og fikk da ca. 5-6 km på én økt. Det kommer veldig an på hvor godt treningsgrunnlag du har! Jeg hadde ganske godt treningsgrunnlag, og det gikk fint å jogge denne distansen og tiden hver dag, uten skader. Men jeg ble etter hvert lei, og ville heller variere med annen trening, så jeg orket ikke å jogge hver dag lenger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Er du fra før vant med å jogge? Hvis ikke ville jeg begynt på færre økter, og heller øke etter hvert, sånn med tanke på skader. Vet det ikke var det du spurte om, men bare et innspill :) 30 min tenker jeg kan være greit, men du må kanskje prøve deg litt fram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kaffekrus skrev:

Er du fra før vant med å jogge? Hvis ikke ville jeg begynt på færre økter, og heller øke etter hvert, sånn med tanke på skader. Vet det ikke var det du spurte om, men bare et innspill :) 30 min tenker jeg kan være greit, men du må kanskje prøve deg litt fram :)

Ja, jeg har jogget en del i perioder, men aldri hver dag. Tenker at jeg tar fri kanskje én dag i uka (søndager), men ellers jogger hver dag. Før har jeg jogget alt fra 30-60 minutter. Så vil si jeg har noe grunnlag! Men da prøver jeg meg på 30 minutter per økt i første omgang, med moderat intensitet :)

Anonymkode: 3ffd9...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har jogget en del i perioder, men aldri hver dag. Tenker at jeg tar fri kanskje én dag i uka (søndager), men ellers jogger hver dag. Før har jeg jogget alt fra 30-60 minutter. Så vil si jeg har noe grunnlag! Men da prøver jeg meg på 30 minutter per økt i første omgang, med moderat intensitet :)

Anonymkode: 3ffd9...9f4

Høres fint ut :) Bare husk å lytte til kroppen. Kjenner du smerter så ta pause, slik at du ikke i verste fall ender med kroniske skader :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tren styrke ved siden av for å unngå skader. Legger, rygg, mage, styrke muskulatur rundt knær etc. etc, 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Runforit

Jeg jogger 6 km hver dag. Tar meg mellom 25-30 min alt ettersom hvor fort jeg løper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som løper 6 km på under en halv time - hva er det viktigste - hvor lenge man løper eller hvor langt man løper?

jeg spør fordi jeg selv ville bare løpt 3-4 km på den tiden, og da lurer jeg på om jeg burde ha en lengre økt for å få flere km i beina, eller om 25 min jogging er bra i seg selv?

Anonymkode: 2e227...95d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jogget en time hver dag i årevis. Null problem, så lange man bytter sko i blant. 

Anonymkode: 9822a...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endaen
Den 31. mai 2016 at 18.08, Runforit skrev:

Jeg jogger 6 km hver dag. Tar meg mellom 25-30 min alt ettersom hvor fort jeg løper.

25 minutter på 6K er rimelig raskt! hva er kilometerfarta da? tror ikke jeg klarer mer enn to kilometer på 4,15 etter hverandre... men blir dere ikke leie av å løpe akkurat det samme hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit
1 time siden, AnonymBruker skrev:

dere som løper 6 km på under en halv time - hva er det viktigste - hvor lenge man løper eller hvor langt man løper?

jeg spør fordi jeg selv ville bare løpt 3-4 km på den tiden, og da lurer jeg på om jeg burde ha en lengre økt for å få flere km i beina, eller om 25 min jogging er bra i seg selv?

Anonymkode: 2e227...95d

Kommer an på målet med joggingen. Mitt mål var å jobbe meg opp mot mila så for meg var lengden det viktigste. Når målet var nådd så ble farten og tiden viktigere(klare mila på under 1 time, 55 min osv til jeg tok den på 42 min). 

Nå bryr jeg meg egentlig ikke lenger. Bare koser meg med joggingen, men siden jeg har løpt i mange år så har jeg relativt høyt tempo i "kosefart". 

1 time siden, Endaen skrev:

25 minutter på 6K er rimelig raskt! hva er kilometerfarta da? tror ikke jeg klarer mer enn to kilometer på 4,15 etter hverandre... men blir dere ikke leie av å løpe akkurat det samme hver dag?

Ligger på 14-16 km/t .

Blir ikke lei. Står opp 06.00 hver morgen, hopper rett på mølla og etter en rask dusj så er jeg klar for en fresh start på dagen. Jogging er bedre enn kaffe for meg på morgenkvisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.5.2016 at 11.49, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg skal jogge én økt hver dag, hvor langt og/eller hvor lenge bør jeg jogge for hver økt? Tenker da for å unngå skader, men samtidig ha hensikt ut av økta (skjønner feks. at en "økt" på 5 minutter ikke er noen hensikt). 

Ønsker ikke råd om at jeg bør jogge sjeldnere og lengre/hardere, men svar på det jeg faktisk spør om, uansett hvor dumt spørsmål det måtte være :) 

 

Anonymkode: 3ffd9...9f4

Hvordan kan vi svare på det uten at vi vet noe om statsa dine ? ..høyde, vekt, alder, kjønn? 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det ikke sier seg litt selv at man må opplyse mer om seg selv hvis man skal få noen veiledende råd. Så derfor går det ikke an å svare på det du spør om. 

Anonymkode: cdcb2...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Runforit skrev:

Kommer an på målet med joggingen. Mitt mål var å jobbe meg opp mot mila så for meg var lengden det viktigste. Når målet var nådd så ble farten og tiden viktigere(klare mila på under 1 time, 55 min osv til jeg tok den på 42 min). 

Nå bryr jeg meg egentlig ikke lenger. Bare koser meg med joggingen, men siden jeg har løpt i mange år så har jeg relativt høyt tempo i "kosefart". 

Ligger på 14-16 km/t .

Blir ikke lei. Står opp 06.00 hver morgen, hopper rett på mølla og etter en rask dusj så er jeg klar for en fresh start på dagen. Jogging er bedre enn kaffe for meg på morgenkvisten.

16km/t i 30-60 minutter? :hakeslepp:

16km/t er spurt for meg. Jeg klarer det bare i intervalltrening. Da i 30 sekunder av gangen... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke har trent jevnlig i det siste så bør du ikke gå rett på 30 min hver dag. Sjansen er stor for at du vil få skader og dermed ikke oppnå det du ønsker. Begynn med maks 3 dg uken og ca 15 min hver gang. Etter noen uker vil du merke at du legger bak deg en lengre distanse på de 15 minuttene. Da kan du velge enten å øke minutter eller å innføre annenhver dag. Etterhvert kan du velge hver dag eller økte antall minutter. 

 

Anonymkode: b9380...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jogget hver dag i det siste fordi jeg har kjedet meg, og kjenner kroppen bli sliten! 

Men legger du inn litt variasjon som å gå i fjellet osv innimellom må det nok gå bra :) jeg prøver å variere løpingen med fjellturer og trappetrening

Anonymkode: c8a48...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Runforit
Den 2. juni 2016 at 14.36, Mippi skrev:

16km/t i 30-60 minutter? :hakeslepp:

16km/t er spurt for meg. Jeg klarer det bare i intervalltrening. Da i 30 sekunder av gangen... :ler:

Hehe. Startet på 8 km/t en gang i tiden ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...