Gå til innhold

Grense for hvor mye medisiner man kan ta med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ikke ha med meg noe store mengder av noen av medisinene. Skal kun ha med 1 inhalator av hver (mot astma), 1 boks prednisolon (i tilfelle jeg får kraftig forverring som jeg av og til får), 1 boks afipran, 1 brett p-piller og 1 pakke paralgin forte.

Er det greit så lenge jeg har det med i håndbagasjen og den pakningen de skal være i selvfølgelig og med navnet mitt på? Eller trenger jeg å ha en legeerklæring på hvorfor jeg trenger disse medisinene? 

Anonymkode: 6239a...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å skrive: jeg skal selvsagt ut å fly. Skal til et land innenfor EU/EØS

Anonymkode: 6239a...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.legemiddelverket.no/Bruk_og_raad/Medisiner-pa-utenlandsreise/Sider/Medisiner-p%C3%A5-utenlandsreise---regler.aspx

Prednisolon er i alle fall oppført i Dopingforskriften, og man har derfor kun lov til å ha med seg 1 måneds forbruk.

Jeg oppbevarer alle legemidler jeg har med meg i originalforpakning med navn, har ingen legeerklæring. Har aldri fått spørsmål om hva eller hvorfor. Jeg har faktisk aldri blitt stoppet i sikkerhetskontrollen. Jeg reiser med bl.a prednisolon, ofte mer enn en måneds forbruk for meg, men det er det ingen som vet siden det står "brukes som avtalt med lege" på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke ha med meg noe store mengder av noen av medisinene. Skal kun ha med 1 inhalator av hver (mot astma), 1 boks prednisolon (i tilfelle jeg får kraftig forverring som jeg av og til får), 1 boks afipran, 1 brett p-piller og 1 pakke paralgin forte.

Er det greit så lenge jeg har det med i håndbagasjen og den pakningen de skal være i selvfølgelig og med navnet mitt på? Eller trenger jeg å ha en legeerklæring på hvorfor jeg trenger disse medisinene? 

Anonymkode: 6239a...dff

Siden du har med paralgin forte få apoteket til og skrive attest på engelsk. Du kan få problem i det landet du skal til. Sjekk med apoteket.  Du trenger ikke legeerklæring på hvorfor du trenger de medisinene. Ha alle medisinene i originalforpakning det er viktig ikke bare ta med et brett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I enkelte land har de totalforbud mot kodein (et av virkestoffene i paralgin forte). Som andre har nevnt bør du ha en Schengenattest eller en annen attest fra apotek. Du bør også rådføre deg med landets ambassade eller konsulat for å finne ut hva loven i det landet du skal til er. Ofte finnes det god informasjon på nett, men vær kritisk til kildene. Du kan også ha med en bekreftelse fra lege om at du går på medisinen og trenger så og så mye (det hadde jeg når jeg dro til Texas).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Mokkilokki skrev:

Siden du har med paralgin forte få apoteket til og skrive attest på engelsk. Du kan få problem i det landet du skal til. Sjekk med apoteket.  Du trenger ikke legeerklæring på hvorfor du trenger de medisinene. Ha alle medisinene i originalforpakning det er viktig ikke bare ta med et brett. 

Jeg spurte om det da jeg skulle til et strengt land og fikk beskjed om at paralgin forte ikke var god nok grunn til å få slike papirer.

Anonymkode: eff48...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte om det da jeg skulle til et strengt land og fikk beskjed om at paralgin forte ikke var god nok grunn til å få slike papirer.

Anonymkode: eff48...341

Jeg er så sikker på at det da har skjedd en feil at jeg er villig til å kjøre til apoteket og hente ut allergimedisin og be om attest for å ta med til utlandet. Det er noe de absolutt gjør for alt av medisiner, og hvis de nekter bør du klage.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si.
Uten å vite landet du skal til.
Har ambassaden skrevet noe om medisiner som det er ulovlig å ta med seg?
For om medisinen -virkestoffene er forbudt, så hjelper ikke legeerklæring. Noen medisiner er bare lov å ta med, om du har erklæring.

Har selv vært mye ute å reist. Har gått greit med astma medisinene mine, aldri blitt stoppet, men har blitt stoppet pga allergimedisiner :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til et land innen EU: de kommer ikke til å bry seg det plukk! Har nylig vært og reist i flere land innen EU, og ble ikke engang stoppet ved ankomst, ingen sjekker pass engang.

Jeg reiste sammen med en flokk ungdommer til USA, hvor noen av dem hadde med seg medikamenter både for sin ADHD, angst, diverse A- og B-preparater. Både jeg og ungdommene var nervøse i kontrollen, men ingen brydde seg der heller. Det er innføring av store mengder medikamenter og doping som er problemet, ikke det du har med for eget forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...