Gå til innhold

Går ikke ned i vekt selvom jeg spiser mindre og trener


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For et par måneder siden gikk jeg opp i vekt fra 62 kg til 69 kg på bare 7-8 uker. Nå vil jeg ned til 62 eller 60 igjen. I to måneder nå har jeg spist mindre og sunnere og vært mer aktiv, men kiloene vil absolutt ikke av! Jeg har gått ned to kilo da, men i forhold til hvor lite jeg har spist i forhold til før og hvor mye mer aktiv jeg har vært så stemmer ikke dette overens i det hele tatt... Jeg har ikke vært helt nazi på å telle kalorier osv, men såpass at jeg vet at jeg har vært godt i underskudd. Har noen noen idé av hva det kan komme av, og om det "vil gå over"?

Anonymkode: 29337...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat samme skjedde med meg, jeg gikk opp fra 60 til 66 og går ikke ned igjen uansett. helt uforståelig!

Anonymkode: 5401f...c7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du begynt eller sluttet på hormonell prevansjon i denne perioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får skyte opp forbrenningen ved å spise godteri en dag i uka. Funket for meg.

Anonymkode: 5fe43...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det for meg og. Jeg sluttet å amme rundt juletider etter 16 mnd med amming, og kiloene føk på. Fra 59 og til 63-64 på ca to mnd. Jeg satte i gang med å trene mer og spise mindre og sunnere, og etter snart 3 mnd er kiloene fortsatt på. Deprimerende. Må spise såpass at jeg greier å være normalt oppegående, sånn at jeg kan ta meg av barna mine. 

Hva skal man gjøre?! 

Anonymkode: 4f648...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått på noen hormonell behandling eller noe. Alt er som før jeg la på meg. Bare at kiloene er klin umulig å få av. Vel, jeg har tatt av to kilo, men etter to måneder og et veldig slit... mye mer trening og mye mindre mat... jeg får det virkelig ikke til å stemme!!

Anonymkode: 29337...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du får skyte opp forbrenningen ved å spise godteri en dag i uka. Funket for meg.

Anonymkode: 5fe43...726

 

Mener du virkelig det? Er det ikke noe som heter "kalori inn, kalori ut"? Vel, hadde det stemt for meg hadde jeg vært noen kilo lettere... men det bare hørtes så ulogisk ut..

Anonymkode: 29337...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Mener du virkelig det? Er det ikke noe som heter "kalori inn, kalori ut"? Vel, hadde det stemt for meg hadde jeg vært noen kilo lettere... men det bare hørtes så ulogisk ut..

Anonymkode: 29337...716

Kalori inn\ut er en kriminell forenkling som brukes av dem som ikke forstår seg på de kompliserte mekanismene som er bygget inn i metabolismen. 

Godteri skyter blodsukkeret ditt i været og dermed også insulin frigjøringen i kroppen. Det er insulin som kickstarter fettsyresyntesen og åpner cellene (fettcellene bla). Du vil helst unngå at det skjer om målet er vektnedgang. 
Samtidig som regelmessig trening er viktig ettersom det forbedrer og vedlikeholder din egen insulin følsomhet. 

Hvorvidt du spiser 2000 eller 3000 kalorier så betyr det lite om du ikke er bevisst på det. 

 

Anonymkode: dfa41...235

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får skyte opp forbrenningen ved å spise godteri en dag i uka. Funket for meg.

Anonymkode: 5fe43...726

Nei det funket ikke for deg - å ete godteri skyter blodsukkeret ditt i været og dermed insulin frigjøringen i kroppen. Noe som igangsetter en enorm fettsyresyntese b.la. 

Slutt å troll....hvorfor det er trolling har jeg nettopp underbygget. 

Anonymkode: dfa41...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kalori inn\ut er en kriminell forenkling som brukes av dem som ikke forstår seg på de kompliserte mekanismene som er bygget inn i metabolismen. 

Godteri skyter blodsukkeret ditt i været og dermed også insulin frigjøringen i kroppen. Det er insulin som kickstarter fettsyresyntesen og åpner cellene (fettcellene bla). Du vil helst unngå at det skjer om målet er vektnedgang. 
Samtidig som regelmessig trening er viktig ettersom det forbedrer og vedlikeholder din egen insulin følsomhet. 

Hvorvidt du spiser 2000 eller 3000 kalorier så betyr det lite om du ikke er bevisst på det. 

 

Anonymkode: dfa41...235

Jeg er enig med deg i at kalori inn/ut et en grov overforenkling.
Det skjer mye i kroppene våre, som gjør at vi ikke fungerer som en ren forbrenningsovn.  (Ved inn=varme ut)

Men dette du skriver her er mest relevant for de som er insulinresistente, og/eller har en nedsatt glukosetoleranse.
For alle andre vil ikke insulinet ha den virkningen du beskriver her.

Sitat

 

Men det insulinet først og fremst gjør, er å bringe sukkeret inn i muskelceller og det blir det ikke noe fett av, sier han.

Han understreker at spiser man mer karbohydrater enn man trenger, vil overskuddet lagres som fett.

 

 

Anonymkode: d61bf...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ved blodprøver om dere har lavt stoffskifte, da er det vanskelig å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg i at kalori inn/ut et en grov overforenkling.
Det skjer mye i kroppene våre, som gjør at vi ikke fungerer som en ren forbrenningsovn.  (Ved inn=varme ut)

Men dette du skriver her er mest relevant for de som er insulinresistente, og/eller har en nedsatt glukosetoleranse.
For alle andre vil ikke insulinet ha den virkningen du beskriver her.

Hei, 

Du sikter til den uttalelsen i den artikkelen der ja - Da sier hun at det blir mer fett i fettcellene. Men det insulinet først og fremst gjør, er å bringe sukkeret inn i muskelceller og det blir det ikke noe fett av, sier han.

Det er nok han (Jøran Hjelmesæth) som må sette seg på skolebenken igjen. Det er ganske elementært at insulin stimulerer fettcellene, som i tur omdanner glukose til fettsyrer. Leger har liten greie på dette generelt sett så det overrasker meg ikke - du må opp på diabetes sykepleier\overlege nivå med dette som spesialfelt hvis du skal snakke med noen som kan det.

Jeg er forresten type 1 diabetiker så du kan trygt si at man må kunne det der. Hvis du ikke vet hvordan kroppen omsetter\lagrer energi fra maten du spiser så kan du ikke leve særlig bra med diabetes type1.  Det er mye man skal lære før man kommer dit, mange lærebøker og stort pensum å fordøye. 

Det er insulin som igangsetter fettsyresyntesen at fettceller tar opp glukose som omdannes til fettsyrer; mangel på insulin fører omvendt til nedbrytning av fettsyrer og dannelse avketoner som kan påvises i urin og pust (aceton-ånde), og kan medføre ketoacidose (syreforgiftning)

Husk at alle karbohydrater omdannes til glukose i blodet, store mengder insulin åpner\stimulerer fettcellene også. 
Også muskelcellene det er riktig, men faktisk så er det et annet hormon som også gjør muskelcellene mottakelige foruten insulin horomonet. Dette er årsaken til at insulin behovet generelt sett blir lavere i timene etter en hard treningsøkt. 

Det blir som jeg skrev i mitt forrige innlegg så kort fortalt som det går an. Det er disse prinsippene som må følges om man ønsker vektnedgang eller oppgang. Det bør gå ganske klart frem nå hvorfor telling av kalorier derfor blir meningsløst. 
Jeg er fullt klar over at flesteparten ikke har forutsetninger for å begripe det jeg prøver å kommunisere\si her, men det er derfor så mange nettopp sliter med å gå ned i vekt.  Men verden endrer seg ikke og blir mindre komplisert av den grunn dessverre :)

 

Anonymkode: dfa41...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Med mindre du har sykdom eller er medlem av X-Men så spiser mer en du forbrenner.

Ferdig snakket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...