Gå til innhold

Du trenger ikke motivasjon


ajarRun

Anbefalte innlegg

Enig med ts. En annen ting som er viktig: ikke kjenn etter om du er sliten og bruk det som unnskyldning for ikke å trene. Det jeg har lært er at det er fullt mulig å få en fin treningsøkt selv etter å hap vært på jobb, hentet i barnehage, lagd middag og hatt kveldsstell for barna. Det gjelder å se muligheter og ikke tenke så j***a mye.

Anonymkode: 73ca6...614

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig. Motivasjon er ikke viktig. Disiplin er det viktigste. Jeg har gått ned 40 kg på ett år. Det har jeg gjort med beinhard disiplin. Har ingenting med motivasjon å gjøre. Jeg har vært motivert til å gå ned i vekt i over 10 år, og har fremdeles ikke klart det før nå. Det har kun å gjøre med disiplin, hva man tillater seg å spise, og det å tvinge seg selv til å være aktiv. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Signerer! Men det kan faktisk hende at motivasjonen dukker opp når man først er i gang.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg misunner virkelig TS so tilsynelatende har både god viljestyrke og lite uforutsigbar hverdag.

Anonymkode: 52866...2f5

Disiplin, og jeg kan trene mellom 05:00 og 00:00 så det er vanligvis mulig å finne en ledig time.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan desverre ikke si til arbeidsplassen min at "nei jeg kan ikke reise ut i ødemarka for å inspisere vassdrag og strømlinjer fordi jeg skal trene klokka 15 på onsdag"...

Anonymkode: 52866...2f5

Jeg setter ikke klokkeslettet, hvis jeg mot formodning skulle jobbe 19 timer i et døgn kan jeg ta treningen i lunchen.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke så enkelt for meg. Etter jobb kan være klokka 12 på natten, og før jobb kan være klokken 6. Eller i en midlertidig brakke ute på en byggeplass, eller på et hotell i bygdenorge som ikke har treningssenter. Jeg prøver ikke å lage unnskyldninger altså, jeg bare vet at når jeg må reise nesten en uke i strekk så er det ikke så lett å ha et slikt opplegg. For all del, jeg trener selv stronglift, men det kan dessverre gå opp til en 1,5 uke mellom øktene, alt etter hvordan jeg jobber. Når treningssenteret ikke er tilgjengelig, men naturen er så blir det turer i skog og hei.

Anonymkode: 52866...2f5

Så tren klokken fem til seks. Hvis du var like god til å trene som å lage unnskyldninger hadde du sett mye bedre resultater.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke så enkelt for meg. Etter jobb kan være klokka 12 på natten, og før jobb kan være klokken 6. Eller i en midlertidig brakke ute på en byggeplass, eller på et hotell i bygdenorge som ikke har treningssenter. Jeg prøver ikke å lage unnskyldninger altså, jeg bare vet at når jeg må reise nesten en uke i strekk så er det ikke så lett å ha et slikt opplegg. For all del, jeg trener selv stronglift, men det kan dessverre gå opp til en 1,5 uke mellom øktene, alt etter hvordan jeg jobber. Når treningssenteret ikke er tilgjengelig, men naturen er så blir det turer i skog og hei.

Anonymkode: 52866...2f5

Men da trener du jo da, du trener bare på en annen måte når du ikke har mulighet til å trene det du vanligvis trener.
Det er ingen motsetning i det å være disiplinert, og det å være fleksibel med tanke på klokkeslett, treningstype, og intensitet.

Anonymkode: 10e4d...9f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sååå enig. Bare gjør det, ikke la det være et valg. Jeg hoppet på og av flere treningsregimer i åresvis fordi jeg "mistet motivasjon" når det ikke lenger var nytt og kjekt. Det var før jeg fant ut at det ikke trenger være gøy hele tiden, men siden trening er noe jeg vil prioritere for helsen så er jeg nødt å bare gjøre det. Regelmesssig. 3 ganger i uken, Ingen unnskyldning.

Jeg har en hektisk jobb med mye overtid, og jeg har en toåring hjemme. Dette er grunner til å trene, og ikke unnskyldninger til å la være. Noen av de sprekeste menneskene jeg kjenner har en hverdag som er enda travlere enn min, flere barn, "viktigere" jobber. Vi klarer alle få til to-tre timer i uken til trening om vi virkelig vil. 

 

Anonymkode: c15ff...ac6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde vært fint om du informerte litt om hvordan man faktisk trener opp disiplin og viljestyrke da.

Anonymkode: 81e36...6bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS

Hvis du skulle tvile på om du har styrken og viljen til å holde det gående kan jeg fortelle at jeg selv jobber 5-skift, er deltidspappa, og klarer å få tid til sosiale ting (både venner og familie). Jeg har opprettholdt et minimum på 5 økter i uken i halvannet år nå.

Jeg har også diverse helseproblemer som gjør sitt for å holde meg igjen.

Hvis jeg klarer det, så klarer du det. Du må bare innstille deg på at det er du som er sjefen, ikke den stemmen i hodet ditt som forteller deg at det "ikke er så nøye". Du har satt deg et mål og det målet er fremgang, hvor mye fremgang det blir kommer an på hvilke valg du tar.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært fint om du informerte litt om hvordan man faktisk trener opp disiplin og viljestyrke da.

Anonymkode: 81e36...6bd

Slutt å tenke at du trenger disiplin eller viljestyrke, er det jeg tenker. Legg heller en plan for trening og kosthold, og hold deg til den. Da trenger du ikke sitte og fundere på om du er motivert og/eller har viljestyrke.

Anonymkode: 73ca6...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tenke trening er som jobb. PÅ jobb må man åkke som, uansett vær og humør. :P

(sa jeg som ikke trente igår som planlagt. Jeg KUNNE strengt tatt trent på kvelden, men glemte det midt i kg-surfinga... :sjenert: )

 

Imorgon, banna bein, da har jeg ingen unnskyldning! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært fint om du informerte litt om hvordan man faktisk trener opp disiplin og viljestyrke da.

Anonymkode: 81e36...6bd

Disiplin rundt trening er for meg mye det samme som en vane. Når noe er en vane, så gjør du det uten å tenke over om du har lyst eller tid og vet at dette skal du bare ha med i dagen din. Her er noen veldig gode tips til hvordan du skal legge til en ny vane: http://treningstips.org/vaner/

Det tar tid og fokus i en kort periode, men når det er like innarbeidet som å huske melk på butikken så blir terskelen veldig lav. Viljestyrke er like oppskrytt som motivasjon. Jeg minner meg selv stadig på Nikes slagord "Just do it". Det er det jeg bruker for å få meg selv til å støvsuge, og det fungerer like bra for trening. Jeg kan ikke tillate meg å lure på om jeg har lyst eller ork og gå gjennom mentalt først hva jeg skal gjøre under treningsøkta. Jeg må bare sette i gang. Og min erfaring er at så fort jeg får på meg treningstøyet så er jeg i treningsmodus. Jeg klarer alltid å ta på treningstøyet uansett hvor dårlig dag jeg har og da blir det trening likevel.

Anonymkode: ebb9b...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det å ha et eller flere bestemte mål med treningen en viktig forutsetning for at disiplinen skal fungere optimalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Arktis skrev:

Er det å ha et eller flere bestemte mål med treningen en viktig forutsetning for at disiplinen skal fungere optimalt? 

Nei.

En plan er alt du trenger. Min plan er enkel: Mandag, Onsdag og Torsdag. Løft det appen ber meg om så langt det lar seg gjøre (noen ganger er vekten tung.

Mål er noe du trenger for å evaluere eller få motivasjon. Treningen min har ikke noe mål, den har en plan, om jeg løfter 400 eller 80 kilo på slutten av året er likegyldig, målet er å trene tre ganger i uken over tid. Å holde seg til en plan som er treg er mye bedre enn å trene optimalt i tre måneder og så ikke gidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, amativeReflection skrev:

Nei.

En plan er alt du trenger. Min plan er enkel: Mandag, Onsdag og Torsdag. Løft det appen ber meg om så langt det lar seg gjøre (noen ganger er vekten tung.

Mål er noe du trenger for å evaluere eller få motivasjon. Treningen min har ikke noe mål, den har en plan, om jeg løfter 400 eller 80 kilo på slutten av året er likegyldig, målet er å trene tre ganger i uken over tid. Å holde seg til en plan som er treg er mye bedre enn å trene optimalt i tre måneder og så ikke gidde.

Nå forstod jeg, takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...