Gå til innhold

Du trenger ikke motivasjon


ajarRun

Anbefalte innlegg

Jeg skulle egentlig skrive et langt innlegg om hvordan motivasjon ikke funker, men jeg klarte ironisk nok ikke å finne motivasjon.

Gisten er at jeg ofte ikke har lyst til å trene, men jeg gjør det likevel, hver mandag, onsdag og fredag. Som i dag hadde jeg ikke lyst i det hele tatt, men jeg gjorde det likevel.

Screenshot_20160530-210747.png

Du trenger disiplin! Bare gjør det. Motivasjon funker aldri.

Endret av amativeReflection
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Screenshot_20160530-210747.png

Du trenger disiplin! Bare gjør det. Motivasjon funker aldri.

Kan ikke gi nok poeng på denne!! Motivasjon kommer og går. Mens disiplin og viljestyrke kan læres, og mestres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cyrus skrev:

Kan ikke gi nok poeng på denne!! Motivasjon kommer og går. Mens disiplin og viljestyrke kan læres, og mestres.

Ja, nå er mandag, onsdag og fredag treningsdager. Det er ingen tankeprosess om jeg har lyst eller om jeg har energi. Det er det jeg gjør, hva jeg føler eller mener om det spiller ingen rolle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ja, nå er mandag, onsdag og fredag treningsdager. Det er ingen tankeprosess om jeg har lyst eller om jeg har energi. Det er det jeg gjør, hva jeg føler eller mener om det spiller ingen rolle.

Energien er der så lenge man har spist og sovet. Alt annet sitter mellom ørene. Hva slags trening skal du gjøre på de forskjellige dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cyrus skrev:

Energien er der så lenge man har spist og sovet. Alt annet sitter mellom ørene. Hva slags trening skal du gjøre på de forskjellige dagene?

Dette er bare StrongLift 5x5 dagene. Løpingen er jeg så glad i at det kommer av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, amativeReflection skrev:

Dette er bare StrongLift 5x5 dagene. Løpingen er jeg så glad i at det kommer av seg selv.

Er det helkroppsprogram 3 ganger i uken da? Har du planer om å bodybuilde etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Cyrus skrev:

Er det helkroppsprogram 3 ganger i uken da? Har du planer om å bodybuilde etterhvert?

Når jeg ikke lengre klarer å legge på vekt skal jeg revurdere. Regner med jeg har en måned eller to før jeg får det problemet da. Da går jeg vel ned til mindre vekt og flere repetisjoner for å få volum før jeg hopper tilbake og prøver å bli ennå sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forstått det helt riktig 😄 Når du når terskelen så kan du begynne å bruke kreatin. Der er et helt perfekt kosttilskudd for 5x5 stronglift. Da får du sikkert den ekstra pushen du savner. Husk å spise masse mat for å bygge styrke da. Peanøttsmør og havregryn ftw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cyrus skrev:

Du har forstått det helt riktig 😄 Når du når terskelen så kan du begynne å bruke kreatin. Der er et helt perfekt kosttilskudd for 5x5 stronglift. Da får du sikkert den ekstra pushen du savner. Husk å spise masse mat for å bygge styrke da. Peanøttsmør og havregryn ftw.

Lager faktisk ristet brød med peanuttsmør akkurat nå! Kreatin har jeg, men jeg er alt for sløv til å bruke det. Tror det hadde passet bra nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk opp kreatinet før du har holdt på en stund. Det bør brukes i sykluser når du sliter med å øke vekta du løfter. Kreatinet brukes for å klare den siste repetisjonen du ellers ikke hadde klart, så vent til du stagnerer.

Teller du makroene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss uten disiplin eller viljestyrke som ikke har motivasjon til å trene den opp?:eeeh:

Anonymkode: 7ddaa...e7a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cyrus skrev:

Du har forstått det helt riktig 😄 Når du når terskelen så kan du begynne å bruke kreatin. Der er et helt perfekt kosttilskudd for 5x5 stronglift. Da får du sikkert den ekstra pushen du savner. Husk å spise masse mat for å bygge styrke da. Peanøttsmør og havregryn ftw.

Studie fra Boston University på kreatin har vist at det har gitt en 11-20% økning av konsentrasjonen med homocystein både alene og i kombinasjon med L-arginin, Det kan ha skadelig effekt. Har også sett det samme i andre studier. 

En del studier viser også at økte nivåer med homocystein gir en økt risiko for aterosklerose. Aterosklerose er det som kan gi deg blodpropp, hjerteinfarkt, hjerneslag og diverse annet. Når du trener fjerner du en risikofaktor for aterosklerose, nemlig inaktivitet, men hvis du da tar kreatin så er du egentlig like langt. 

Så du skal være forsiktig med å gi råd om at folk skal ta kosttilskudd som kan være skadelig. Jeg skjønner at du helt sikkert ikke visste dette, men er det ting du ikke kan så mye om bør du faktisk ikke gi råd. Du bør ha ganske god peiling før du gir råd om det. 

 

Anonymkode: 3fd83...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studie fra Boston University på kreatin har vist at det har gitt en 11-20% økning av konsentrasjonen med homocystein både alene og i kombinasjon med L-arginin, Det kan ha skadelig effekt. Har også sett det samme i andre studier. 

En del studier viser også at økte nivåer med homocystein gir en økt risiko for aterosklerose. Aterosklerose er det som kan gi deg blodpropp, hjerteinfarkt, hjerneslag og diverse annet. Når du trener fjerner du en risikofaktor for aterosklerose, nemlig inaktivitet, men hvis du da tar kreatin så er du egentlig like langt. 

Så du skal være forsiktig med å gi råd om at folk skal ta kosttilskudd som kan være skadelig. Jeg skjønner at du helt sikkert ikke visste dette, men er det ting du ikke kan så mye om bør du faktisk ikke gi råd. Du bør ha ganske god peiling før du gir råd om det. 

 

Anonymkode: 3fd83...51b

Jeg finner ikke noen overbevisende artikler om at kreatin skal være skadelig, med mindre det er kombinert med dehydrering og slanking. En artikkel skriver om en mann som døde av nyresvikt, etter å ha laget seg cocktails med gatorade og kreatin, for så å la det stå i kjøleskapet over lengre tid og utvikle seg til kreatinin.

Hvis TS er hos doktoren med jevne mellomrom og tar blodprøver som viser at alt er ok, så forstår jeg ikke hvorfor han ikke skal kunne bruke et kosttilskudd som har vært brukt i en årrekke av mange utøvere innen all slags idrett.

Jeg gir råd utifra egen erfaring, og det er jo opp til hver enkelt om de vil følge det. Jeg har prøvd det meste av både dietter og kosttilskudd, og innser at ikke alt er for alle. Jeg er ganske inne i dette med trening og mat og kropp så jeg føler jeg kan gi råd som vil hjelpe enkelte mot å nå målet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Cyrus skrev:

Jeg finner ikke noen overbevisende artikler om at kreatin skal være skadelig, med mindre det er kombinert med dehydrering og slanking. En artikkel skriver om en mann som døde av nyresvikt, etter å ha laget seg cocktails med gatorade og kreatin, for så å la det stå i kjøleskapet over lengre tid og utvikle seg til kreatinin.

Hvis TS er hos doktoren med jevne mellomrom og tar blodprøver som viser at alt er ok, så forstår jeg ikke hvorfor han ikke skal kunne bruke et kosttilskudd som har vært brukt i en årrekke av mange utøvere innen all slags idrett.

Jeg gir råd utifra egen erfaring, og det er jo opp til hver enkelt om de vil følge det. Jeg har prøvd det meste av både dietter og kosttilskudd, og innser at ikke alt er for alle. Jeg er ganske inne i dette med trening og mat og kropp så jeg føler jeg kan gi råd som vil hjelpe enkelte mot å nå målet sitt.

Nei, det er ikke noe lett å finne forskningsartikler på google. Kjøp deg tilgang til SAGE journals for eksempel.

At et kosttilskudd har blitt brukt i en årrekke betyr ikke at det er ufarlig. Røyk ble også brukt en årrekke før man fant ut at det var farlig. Det er derfor vi leser forskningsartikler. Og det er derfor også du bør gjøre det før du anbefaler ting til andre. 

Du kan godt ha i deg en bøtte kreatin om dagen. Jeg kunne ikke gitt mer faen, men det er noe annet når du anbefaler det til andre vet du. Du har gitt helseskadelige råd her inne før, så du bør begynne å lese litt mer og forstå litt mer hvordan kroppen fungerer og holde seg oppdatert på forskning. 

Anonymkode: 3fd83...51b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misunner virkelig TS so tilsynelatende har både god viljestyrke og lite uforutsigbar hverdag.

Anonymkode: 52866...2f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg misunner virkelig TS so tilsynelatende har både god viljestyrke og lite uforutsigbar hverdag.

Anonymkode: 52866...2f5

Jeg har en uforutsigbar hverdag (veldig uforutsigbar på grunn av sykdom), men en av de tingene som er forutsigbart er treningen min.
Den er skrevet inn i kalenderen min med blekk, og kan ikke viskes ut!   Hva jeg skal trene, hvor lenge, og hvor intensivt må jeg regulere fra gang til gang, men at jeg skal trene er udiskuterbart!

En avtale du har med deg selv er ikke mindre viktig enn en avtale du har med andre!

 

Anonymkode: 10e4d...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en uforutsigbar hverdag (veldig uforutsigbar på grunn av sykdom), men en av de tingene som er forutsigbart er treningen min.
Den er skrevet inn i kalenderen min med blekk, og kan ikke viskes ut!   Hva jeg skal trene, hvor lenge, og hvor intensivt må jeg regulere fra gang til gang, men at jeg skal trene er udiskuterbart!

En avtale du har med deg selv er ikke mindre viktig enn en avtale du har med andre!

 

Anonymkode: 10e4d...9f8

Jeg kan desverre ikke si til arbeidsplassen min at "nei jeg kan ikke reise ut i ødemarka for å inspisere vassdrag og strømlinjer fordi jeg skal trene klokka 15 på onsdag"...

Anonymkode: 52866...2f5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan desverre ikke si til arbeidsplassen min at "nei jeg kan ikke reise ut i ødemarka for å inspisere vassdrag og strømlinjer fordi jeg skal trene klokka 15 på onsdag"...

Anonymkode: 52866...2f5

Nei, men du behøver heller ikke sette klokkeslett i kalenderen - "onsdag skal jeg trene før/etter jobb" er mer enn greit nok.

Og hvis du på forhånd vet at det er planlagt en inspeksjon på onsdag, går det an å planlegge trening på tirsdag eller torsdag i stedet for.  Treningen ikke foregå på onsdagene, selv om det har vært den vanlige rutinen.

 

Anonymkode: 10e4d...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med HI. 

Hører altfor ofte at folk ytrer ønske om å begynne trene av ymse årsaker men de utsetter det alltid med unnskyldninger som "venter på at jeg skal bli motivert" - men den dagen man blir grepet av ekstatisk motivasjon kommer sjelden.

Om folk vil trene så ja, da får de dra på trening og ikke sitte der som en passiv tilskuer som venter på noe som kanskje aldri kommer. Om man vil ha forandring i livet sitt så må man jobbe for det å legge inn en innsats. 

Disiplin er nøkkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men du behøver heller ikke sette klokkeslett i kalenderen - "onsdag skal jeg trene før/etter jobb" er mer enn greit nok.

Og hvis du på forhånd vet at det er planlagt en inspeksjon på onsdag, går det an å planlegge trening på tirsdag eller torsdag i stedet for.  Treningen ikke foregå på onsdagene, selv om det har vært den vanlige rutinen.

 

Anonymkode: 10e4d...9f8

Er ikke så enkelt for meg. Etter jobb kan være klokka 12 på natten, og før jobb kan være klokken 6. Eller i en midlertidig brakke ute på en byggeplass, eller på et hotell i bygdenorge som ikke har treningssenter. Jeg prøver ikke å lage unnskyldninger altså, jeg bare vet at når jeg må reise nesten en uke i strekk så er det ikke så lett å ha et slikt opplegg. For all del, jeg trener selv stronglift, men det kan dessverre gå opp til en 1,5 uke mellom øktene, alt etter hvordan jeg jobber. Når treningssenteret ikke er tilgjengelig, men naturen er så blir det turer i skog og hei.

Anonymkode: 52866...2f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...