Gå til innhold

Noen i politi/ambulansetjenesten her? 2 aktuelle saker jeg ikke skjønner..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg linker ikke til sakene, for vi trenger ikke å diskutere disse, men har de siste dagene lest to vidt forskjellige saker.

Den ene var ei som ringte til legevakten, spurte etter ambulanse fordi hun var så dårlig, men fikk bare beskjed om at hun måtte ringe taxi eller få noen andre til å hjelpe seg og hun holdt på å dø.

Den andre var en gutt som skadet seg veldig og det var veldig alvorlig der, holdt på å dø han også,  men der sendte de ut 3!!! ambulanser, 1 politibil og et ambulansehelikopter.

Synes det er så stor forskjell mellom disse så greier ikke helt å skjønne det? Er det noen som jobber med dette som kan forklare meg? Hvorfor bruke så mye ressurser på den ene, men ingenting på den andre? 

 

 

Anonymkode: c5169...585

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg linker ikke til sakene, for vi trenger ikke å diskutere disse, men har de siste dagene lest to vidt forskjellige saker.

Den ene var ei som ringte til legevakten, spurte etter ambulanse fordi hun var så dårlig, men fikk bare beskjed om at hun måtte ringe taxi eller få noen andre til å hjelpe seg og hun holdt på å dø.

Den andre var en gutt som skadet seg veldig og det var veldig alvorlig der, holdt på å dø han også,  men der sendte de ut 3!!! ambulanser, 1 politibil og et ambulansehelikopter.

Synes det er så stor forskjell mellom disse så greier ikke helt å skjønne det? Er det noen som jobber med dette som kan forklare meg? Hvorfor bruke så mye ressurser på den ene, men ingenting på den andre? 

 

 

Anonymkode: c5169...585

Har du lenker til sakene? 

Det kan jo være detaljer som ikke kommer frem i innlegget ditt TS. 

Jeg har også opplevd å få beskjed om å taxi, begrunnelsen var at nærmeste ambulanse var lengre unna, enn det ville ta med taxi. Og de hadde helt rett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at de fikk frem alvoret bedre i den ene situasjonen?  Jobber ikke i ambulanse, men er helsepersonell. Husker fra utdanningen at vi lærte at det var viktig å prøve å være så presis som mulig i kontakt med AMK. De som sitter der kan bare forholde seg til det de blir fortalt. Regner med at de får ganske mange telefoner i løpet av døgnet, og alle trenger ikke ambulanseutrykning. 

Har selv måtte ringe ambulanse et par ganger som det ikke har vært livstruende, men ille nok likevel. Har fått hjelp med en gang. Har ikke presentert meg som helsepersonell,  bare forklart symptomer. 

Bare en tanke, jeg vet ikke i enkelttilfeller så klart.

Anonymkode: 693e6...26b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn underdriver ofte sykdom, kvinner overdriver ofte?

Anonymkode: 2f118...bfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMK gjør en vurdering ut fra innringers fremstilling av saken. Så muntlig fremstillingsevne på telefonen er avgjørende for hva slags hjelp du får.

Hvis du klarer å få tak i opptakene fra disse to samtalene, vil du høre at min påstand er korrekt.

Likevel må det nødvndigvis gjøres på denne måten, amk får ufattelig mange tulletelefoner hver dag.

Den eneste måten å bukt med dette problemet på er å kriminalisere tulletelefoner til amk.

Anonymkode: 4db8a...e91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, stan skrev:

Har du lenker til sakene? 

Det kan jo være detaljer som ikke kommer frem i innlegget ditt TS. 

Jeg har også opplevd å få beskjed om å taxi, begrunnelsen var at nærmeste ambulanse var lengre unna, enn det ville ta med taxi. Og de hadde helt rett. 

Nettopp, det trenger ikke å ha med prioritering å gjøre. Noen ganger er ambulansen bare for langt unna til at det rette er å vente på den. 

Anonymkode: 2db5d...69d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo men det jeg egentlig lurte mest på er hvorfor bruke så mye ressurser på en case? Er det ikke litt mye å sende 3 ambulanser, 1 politibil og et helikopter? Hadde det ikke holdt med 1 ambulanse som så rekvirerte helikopteret når de så alvorlighetsgraden? :klo:

Anonymkode: c5169...585

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn underdriver ofte sykdom, kvinner overdriver ofte?

Anonymkode: 2f118...bfc

Har du møtt en mann med influensa?

Anonymkode: 640f9...289

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du ikke skjønner?

I sak 1 var det en person som selv klarte å ringe inn og klage på at hun var dårlig. Da klarer man å bestille en taxi også. 

I sak 2 så var det alvorlig og akutt personskade. 

To fullstendig forskjellige scenarioer. Hva er det egentlig du ikke forstår her?  

Anonymkode: 330f9...d00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du møtt en mann med influensa?

Anonymkode: 640f9...289

Jada, de bare sutrer og bråker men skal aldri til lege. Utrolig plagsomt:P

Anonymkode: 2f118...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du ikke skjønner?

I sak 1 var det en person som selv klarte å ringe inn og klage på at hun var dårlig. Da klarer man å bestille en taxi også. 

I sak 2 så var det alvorlig og akutt personskade. 

To fullstendig forskjellige scenarioer. Hva er det egentlig du ikke forstår her?  

Anonymkode: 330f9...d00

Huff så utrivelig du er :icon_frown: bare noe jeg lurte på...   

 

Kjedelig at ikke alle kan få en ambulanse, men forståelig når man ser manko på ansatte+biler.  

39 minutter siden, Ravna skrev:

Skjedde noe med kopieringen så den ble over, men det er jo akkurat det jeg mener.. Kjedelig at alle ikke kan få, men hvorfor sende da 3 stk til et sted? 

Anonymkode: c5169...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du ikke skjønner?

I sak 1 var det en person som selv klarte å ringe inn og klage på at hun var dårlig. Da klarer man å bestille en taxi også. 

I sak 2 så var det alvorlig og akutt personskade. 

To fullstendig forskjellige scenarioer. Hva er det egentlig du ikke forstår her?  

Anonymkode: 330f9...d00

Her kommer det jo frem at AMK tok feil avgjørelse når de ba kvinnen ta taxi. Hun var hårsbredd unna døden og ble reddet av at hun tilfeldigvis ble funnet av venninner. Da er det på sin plass å stille spørsmålstegn ved AMKs prosedyrer.

Spørsmålet er om det AMK baserer sine avgjørelser på egentlig er litt tynt. Man kan godt være i en krisesituasjon selv om man er i stand til å ringe selv.

Anonymkode: 4db8a...e91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menn underdriver ofte sykdom, kvinner overdriver ofte?

Anonymkode: 2f118...bfc

Den holdningen der, som er ganske utbredt, bidrar dessverre til at mange damer ikke blir tatt på alvor i helsevesenet. 

Det har f.eks vært gjort forsøk der menn og kvinner har ringt legevakta på vegne av et barn, og oppgitt akkurat de samme symptomene - menn ble da i de fleste tilfellene bedt om å komme innom med barnet, mens kvinnene ble bedt om å se det an hjemme. 

Anonymkode: c8079...e62

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo men det jeg egentlig lurte mest på er hvorfor bruke så mye ressurser på en case? Er det ikke litt mye å sende 3 ambulanser, 1 politibil og et helikopter? Hadde det ikke holdt med 1 ambulanse som så rekvirerte helikopteret når de så alvorlighetsgraden? :klo:

Anonymkode: c5169...585

Lettere å avbestille ressursene om det ikke er alvorlig. Om det trengs er de allerede godt på vei. 

Og det er ikke sånn at en skadd person betyr en ambulanse. Er det kritisk er det ikke uvanlig at 3-4 jobbet samtidig. 

Anonymkode: 70e20...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her kommer det jo frem at AMK tok feil avgjørelse når de ba kvinnen ta taxi. Hun var hårsbredd unna døden og ble reddet av at hun tilfeldigvis ble funnet av venninner. Da er det på sin plass å stille spørsmålstegn ved AMKs prosedyrer.

Spørsmålet er om det AMK baserer sine avgjørelser på egentlig er litt tynt. Man kan godt være i en krisesituasjon selv om man er i stand til å ringe selv.

Anonymkode: 4db8a...e91

Hvor kommer det frem?

 

Anonymkode: 330f9...d00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kommer det frem?

 

Anonymkode: 330f9...d00

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg linker ikke til sakene, for vi trenger ikke å diskutere disse, men har de siste dagene lest to vidt forskjellige saker.

Den ene var ei som ringte til legevakten, spurte etter ambulanse fordi hun var så dårlig, men fikk bare beskjed om at hun måtte ringe taxi eller få noen andre til å hjelpe seg og hun holdt på å dø.

Den andre var en gutt som skadet seg veldig og det var veldig alvorlig der, holdt på å dø han også,  men der sendte de ut 3!!! ambulanser, 1 politibil og et ambulansehelikopter.

Synes det er så stor forskjell mellom disse så greier ikke helt å skjønne det? Er det noen som jobber med dette som kan forklare meg? Hvorfor bruke så mye ressurser på den ene, men ingenting på den andre? 

 

 

Anonymkode: c5169...585

 

Anonymkode: 4db8a...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Haha, altså basert på TS sin setning: 

Den ene var ei som ringte til legevakten, spurte etter ambulanse fordi hun var så dårlig, men fikk bare beskjed om at hun måtte ringe taxi eller få noen andre til å hjelpe seg og hun holdt på å dø.

Så klarte du å dikte opp dette:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her kommer det jo frem at AMK tok feil avgjørelse når de ba kvinnen ta taxi. Hun var hårsbredd unna døden og ble reddet av at hun tilfeldigvis ble funnet av venninner. Da er det på sin plass å stille spørsmålstegn ved AMKs prosedyrer.

Spørsmålet er om det AMK baserer sine avgjørelser på egentlig er litt tynt. Man kan godt være i en krisesituasjon selv om man er i stand til å ringe selv.

Anonymkode: 4db8a...e91

Jeg trodde kanskje at du hadde lest om saken eller noe sånn, men så sitter du altså og dikter opp ting :laugh:

Gi meg en LINK til at denne saken har skjedd takk. 

Anonymkode: 330f9...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som sykepleier. Kom over en meget beruset mann som lå på et iskaldt betonggulv utendørs, han var så beruset at han hadde sovnet/svimt av. Dette var i februar/mars, og det var kaldt ute. Fikk minimalt med kontakt. Han hadde flasker med alkohol i sekken. Ringte 113 og forklarte situasjonen, og de prøvde seg med å foreslå å "wait it out" og "sette ham opp sittende". Fyren var ikke kontaktbar og var tung, vi hadde ikke sjangs til å få ham i stabilt sideleie engang. Først da jeg sa "vet du, han ligger på et iskaldt gulv med minimalt med klær på (vi hadde lagt en jakke over ham), foreslår du at vi bare skal la ham ligge her? Er det en ting jeg har lært i min jobb som sykepleier så er det å alltid holde ryggen fri. Hadde det skjedd noe med ham, og de hadde hørt samtalen i ettertid, så hadde AMK fått kjemperefs! De sendte derfor ambulanse med blålys. ALDRI ta svaret dere får for god fisk. Krangle dere frem til hjelp, og legg alltid vekt på "så du sier at dette ikke er så farlig?" og lignende, legg ansvaret på AMK-personen. De vet godt at dersom det skulle bli ettervirkninger så er det ingen tvil om hvem som får skylden. Samtalene blir alltid tatt opp. Dette er noe jeg alltid har i bakhodet når jeg er på jobb, og er alltid svært, svært nøye med å yte maksimal hjelp. Jeg ringer alltid og rekvirerer ambulanse under tvilstilfeller (evt. sender pasienten i taxi til legevakt). Jeg holder ryggen min fri. Det skal aldri skje noe med mine pasienter. Det er alltid bedre med en utrykning for mye enn en for lite. Koste hva det koste vil. 

Beklager for superlangt innlegg, men poenget mitt er: Legg ansvaret over på AMK og få frem alvorlighetsgraden. Er dere i tvil, så ikke godta at dere skal "se an". Vær bestemt i stemmen og ikke si "ja, kanskje jeg kan vente litt..." Da har dere indirekte gått med på at det ikke var så farlig allikevel. Dette er i enkelte tilfeller snakk om liv og død, og dersom dere ikke er 100 % sikre på at det IKKE er farlig så få de til å sende den ambulansen. Det er INGEN som klandrer pasienter for å ikke være syk nok - tro meg. Vær bestemt, klar på symptomer og forsøk å ha en myndig stemme. Hvis du ikke er enig i avgjørelsen om å vente, komme seg til legevakt/sykehus selv eller andre ting; si på en diskret måte at vedkommende gambler med andres liv. 

Ingenting av dette er politisk korrekt, men det fungerer. Disse tingene avhenger selvsagt også på alvorlighetsgrad, men har man ringt 113, så må de faktisk også stole på at det var med god grunn. Det skjer feil også i helsevesenet. 

 

Anonymkode: 0f998...cad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Haha, altså basert på TS sin setning: 

Den ene var ei som ringte til legevakten, spurte etter ambulanse fordi hun var så dårlig, men fikk bare beskjed om at hun måtte ringe taxi eller få noen andre til å hjelpe seg og hun holdt på å dø.

Så klarte du å dikte opp dette:

Jeg trodde kanskje at du hadde lest om saken eller noe sånn, men så sitter du altså og dikter opp ting :laugh:

Gi meg en LINK til at denne saken har skjedd takk. 

Anonymkode: 330f9...d00

http://www.tv2.no/a/8337495/

Anonymkode: 4db8a...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...