Gå til innhold

kattunger gis bort for tidlig


pew1

Anbefalte innlegg

I Sverige og DK er det forresten forbudt ved lov å selge kattunger under 12 uker.

Anonymkode: 36ecf...33f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mysticgirl

Jeg gav mine bort da de var 6 uker pga mor døde av sykdom. Hadde lært de å spise og drikke selv, og det gikk bare bra :)

De er nå voksne alle sammen og normale katter :)

 Før var det jo 8 uker de skulle være og nå er det 12. Det endrer seg hele tiden. Bedre at du tar en enn at de blir avlivet synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk kattunger da de var bare litt over åtte uker - ALT for tidlig, men det sto på Finn at de var leveringsklare. Hadde ikke vi tatt de, hadde de gått til noen andre. Vi valgte å ta to sånn at det skulle gå lettere, men tenker mye på det.

De oppfører seg som katter, jakter og herjer, de er også renslige og har ikke gått rundt og pepet/skreket. Den ene sutter litt på den andre, håper det går over. 

Jeg hadde tatt kattungen om det er sånn du beskriver, men det er veldig dumt at folk ikke steriliserer kattene sine og passer bedre på kattunger. Akkurat som de ikke er verdt noe :(

Anonymkode: 36ecf...33f

Sant det, om folk ikke gidder sterilisere/kastrere kattene sine + vaksinere dem, så kan de heller la være å skaffe seg katt. Jeg kommer nok til å ta pusen uansett ja. Så får jeg heller passe ekstra på den! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Sverige og DK er det forresten forbudt ved lov å selge kattunger under 12 uker.

Anonymkode: 36ecf...33f

Ja, jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bloodless skrev:

Ja, hun som har kattungene er dust, men hva med å heller svare på det TS lurer på?

Jeg har to som jeg fikk da de var 9 uker. Altså alt for små, men moren hadde stukket av da de var 8 uker og jeg var ung, dum og ville jo bare ha de så fort som mulig, så sa ja da jeg ble tilbudt. De blir 10 år i oktober og er helt normale. De var ekstra klengete i begynnelsen og de er enda veldig hjemmekjære, går aldri langt hjemmefra, men ellers ingen varige mén. Renslige, snille og gode, begge to.

Takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mysticgirl skrev:

Jeg gav mine bort da de var 6 uker pga mor døde av sykdom. Hadde lært de å spise og drikke selv, og det gikk bare bra :)

De er nå voksne alle sammen og normale katter :)

 Før var det jo 8 uker de skulle være og nå er det 12. Det endrer seg hele tiden. Bedre at du tar en enn at de blir avlivet synes jeg

Takk for svar :) Helt enig, jeg kommer til å ta den ene pusekatten. Jeg er så glad i katter, så om den oppfører seg litt merkelig i begynnelsen får bare være, jeg kommer til å ta godt vare på den uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var liten og fikk vår pus var hun bare 9 uker. Tror ikke foreldrene mine visste om 12-ukers regelen. Dette er jo 20 år siden. 

Hun klarte seg fint hun, hun hadde mye behov for å slikke på ting, noe som kan skje dersom de blir gitt bort for tidlig. Men det er jo bedre å ta imot katten og heller være litt mer obs synes jeg da, om alternativet er at de ikke får noe hjem. Lykke til med pus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl
11 minutter siden, pew1 skrev:

Takk for svar :) Helt enig, jeg kommer til å ta den ene pusekatten. Jeg er så glad i katter, så om den oppfører seg litt merkelig i begynnelsen får bare være, jeg kommer til å ta godt vare på den uansett.

Ja det er bra, heller det enn at hun avliver den :) Lykke til , går sikkert bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest gjennom alle svarene, så mulig det er skrevet noe lignende tidligere. 

Vi fikk en katt på døra når jeg var liten. Vi tok den inn og matet den og sånn. Tok den med til dyrlegen å fikk beskjed om at den var rundt 6 uker gammel. Vi klarte desverre aldri å oppdrive eierne, så vi tok vare på den selv. Vi hadde ikke noen problemer med denne katten, men den ble unormalt avhengig av oss som eiere. Vi måtte jo lære den å bruke tissekasse og sånn, men det gikk veldig fort. 

Mulig det gikk så bra fordi vi hadde en katt fra før, mem har du erfaring med katter tror jeg ikke dette vil gi veldig store konsekvenser. Har du ikke erfaring vil jeg råde deg til å spørre om hjelp hos dyrlege eller dyrebeskyttelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, pew1 skrev:

Jeg og kjæresten har lyst til å skaffe oss en kattunge, og her en dag kom jeg over ei jente på facebook som skal gi bort sine. Hun sa at kattungene egentlig ikke var leveringsklare  før 1.juli (som er 12 uker), men ettersom hun skal flytte til en ny plass der det ikke er lov med dyr, må hun gi bort kattene 10.juni istedet. Er dette alt for tidlig? Hun må jo avlive kattene om ingen tar dem.:icon_frown: Fant en søt pusekatt vi vil ha, så vi kommer nok til å ta den uansett.
Noen som har dårlige erfaringer med å få kattunger for tidlig?

I kattungens 3. levemåned lærer de sosiale koder mellom katter, lærer "hvordan være katt"/"hvem er jeg?". Lærer hvem man kan sosialisere med, kommunisere med, sluttlæringen på jakt, fangst og dreping av bytte.

Har selv god erfaring med en liten tass som var 6 uker (morløs og plassert i en pappeske). Mat og dokasse var allerede innlært, men husets andre katt ble lekekamerat og den som lærte den lille tassen "Hvordan være en katt". 

Så siden situasjonen nå er slik den er, så er det på feltet kommunikasjon og interaksjon med andre katter at utfordringene vil kunne komme.

Anonymkode: 86b1c...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Finngirl skrev:

Da jeg var liten og fikk vår pus var hun bare 9 uker. Tror ikke foreldrene mine visste om 12-ukers regelen. Dette er jo 20 år siden. 

Hun klarte seg fint hun, hun hadde mye behov for å slikke på ting, noe som kan skje dersom de blir gitt bort for tidlig. Men det er jo bedre å ta imot katten og heller være litt mer obs synes jeg da, om alternativet er at de ikke får noe hjem. Lykke til med pus :)

Mener å huske flere i familien hadde katter som var under 12 uker også, men det er så lenge siden at jeg husker ikke hvordan de oppførte seg.
Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Cambria skrev:

Har ikke lest gjennom alle svarene, så mulig det er skrevet noe lignende tidligere. 

Vi fikk en katt på døra når jeg var liten. Vi tok den inn og matet den og sånn. Tok den med til dyrlegen å fikk beskjed om at den var rundt 6 uker gammel. Vi klarte desverre aldri å oppdrive eierne, så vi tok vare på den selv. Vi hadde ikke noen problemer med denne katten, men den ble unormalt avhengig av oss som eiere. Vi måtte jo lære den å bruke tissekasse og sånn, men det gikk veldig fort. 

Mulig det gikk så bra fordi vi hadde en katt fra før, mem har du erfaring med katter tror jeg ikke dette vil gi veldig store konsekvenser. Har du ikke erfaring vil jeg råde deg til å spørre om hjelp hos dyrlege eller dyrebeskyttelsen :)

Så bra det gikk fint med den :) Jeg har hatt katt siden jeg var liten unge, så har en del erfaring med katter ja. Nå har jeg og samboeren allerede en katt fra før av. Han er veldig glad i andre katter, så det er derfor vi ønsker en katt til slik at han har noen å sosialisere seg med når begge er på jobb. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I kattungens 3. levemåned lærer de sosiale koder mellom katter, lærer "hvordan være katt"/"hvem er jeg?". Lærer hvem man kan sosialisere med, kommunisere med, sluttlæringen på jakt, fangst og dreping av bytte.

Har selv god erfaring med en liten tass som var 6 uker (morløs og plassert i en pappeske). Mat og dokasse var allerede innlært, men husets andre katt ble lekekamerat og den som lærte den lille tassen "Hvordan være en katt". 

Så siden situasjonen nå er slik den er, så er det på feltet kommunikasjon og interaksjon med andre katter at utfordringene vil kunne komme.

Anonymkode: 86b1c...f46

Oi, da var den liten! Vi har en katt fra før av vi og, så håper de kommer til å trives sammen. Katten vi har nå er 9 måneder, og trives veldig godt med andre katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier burde jo heller legge ut en annonse og prøve å omplassere alle samlet - det er mulig.

 

Egentlig burde det utlyses skuddpremie på slike katteeiere, og alle som ikke kastrerer egne katter...Men det er OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, pew1 skrev:

Oi, da var den liten! Vi har en katt fra før av vi og, så håper de kommer til å trives sammen. Katten vi har nå er 9 måneder, og trives veldig godt med andre katter.

De to er bestevenner. Husets andre katt var en hankatt og han rent ut elsker henne (den lille var en hunkatt). Han pusser pelsen hennes ennå, leker fremdeles med henne og gir henne rangen i matfatet (nå er den lille 9 år og han er 12) :hjerte:

Så siden dere har en katt fra før så vil dette helst gå riktig godt, spesielt siden den nye kattungen er så liten som 10 uker. Da vil den lille lære alt om "Hvordan vi katter er" av den katten som alt bor hos dere :)

 

Anonymkode: 86b1c...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De to er bestevenner. Husets andre katt var en hankatt og han rent ut elsker henne (den lille var en hunkatt). Han pusser pelsen hennes ennå, leker fremdeles med henne og gir henne rangen i matfatet (nå er den lille 9 år og han er 12) :hjerte:

Så siden dere har en katt fra før så vil dette helst gå riktig godt, spesielt siden den nye kattungen er så liten som 10 uker. Da vil den lille lære alt om "Hvordan vi katter er" av den katten som alt bor hos dere :)

 

Anonymkode: 86b1c...f46

Den vi har nå er hankatt, og kattungen er hunkatt også faktisk :) Siden han er så glad i andre katter, så går nok dette bra :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, pew1 skrev:

Hun har jo ikke så mye valg hvis ingen tar dem. Hun får jo ikke ha dyr i den nye leiligheten. Skal hun bare sette dem ute alene da? 

Ingen seriøs vetrinær avliver friske kattunger,men når det er sagt så er det selvsagt bedre at noen tar de over kun 10 uker gamle når tidligere eier alikevle fjerner de fra moren

Anonymkode: 3ec9d...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom at det finnes flere katter enn det er hjem til ville jeg heller funnet en annen. Både for å lære uforsiktige katteiere at slik utpressing ikke virker, og fordi jeg vi ha en velfungerende katt. Klar det kan gå bra med en liten kattunge, men risikoen er større for adferdsproblemer. Min erfaring er at for å få en sunn katt mentalt kan man gjerne vente til 14 uker også, da det er ganske optimalt. 

Anonymkode: 80a9d...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...