Gå til innhold

kattunger gis bort for tidlig


pew1

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten har lyst til å skaffe oss en kattunge, og her en dag kom jeg over ei jente på facebook som skal gi bort sine. Hun sa at kattungene egentlig ikke var leveringsklare  før 1.juli (som er 12 uker), men ettersom hun skal flytte til en ny plass der det ikke er lov med dyr, må hun gi bort kattene 10.juni istedet. Er dette alt for tidlig? Hun må jo avlive kattene om ingen tar dem.:icon_frown: Fant en søt pusekatt vi vil ha, så vi kommer nok til å ta den uansett.
Noen som har dårlige erfaringer med å få kattunger for tidlig?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest insta72

De trenger å være hos mammas sin så lenge pga. mamma skal lære de å spise rett mat, Bruke kattekasse og bli trygg på verden. Kattunger som blir tatt bort fra mamma for fort har ikke helt lært seg det å bruke kattekasse altså mere uhell. Og litt mere utrygge . sutter mye på tepper som de kan føle er mamma . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke det var lov å gi bort kattunger såpass tidlig:klo: Enkelte folk burde virkelig ikke ha dyr... Sikter da til hun som selger. Det er SÅ mange hjemløse katter, likevel gidder ikke folk å kastrere kattene deres.. 

Anonymkode: 866a3...244

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, insta72 skrev:

De trenger å være hos mammas sin så lenge pga. mamma skal lære de å spise rett mat, Bruke kattekasse og bli trygg på verden. Kattunger som blir tatt bort fra mamma for fort har ikke helt lært seg det å bruke kattekasse altså mere uhell. Og litt mere utrygge . sutter mye på tepper som de kan føle er mamma . 

Forstår det, men nå er det jo sånn at hun som eier kattene ikke kan ha dem lenger, og må gi bort alle kattene. Det er neppe noen som tar alle kattene + kattemor. Så er det bedre at de avlives da, eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, pew1 skrev:

Jeg og kjæresten har lyst til å skaffe oss en kattunge, og her en dag kom jeg over ei jente på facebook som skal gi bort sine. Hun sa at kattungene egentlig ikke var leveringsklare  før 1.juli (som er 12 uker), men ettersom hun skal flytte til en ny plass der det ikke er lov med dyr, må hun gi bort kattene 10.juni istedet. Er dette alt for tidlig? Hun må jo avlive kattene om ingen tar dem.:icon_frown: Fant en søt pusekatt vi vil ha, så vi kommer nok til å ta den uansett.
Noen som har dårlige erfaringer med å få kattunger for tidlig?

Først og fremst så er hun temmelig rasshøl for å true med "jeg avliver" - DETTE burde hun tenkt over før hun unngikk å sterilisere katta. 

Ellers har jeg dårlig erfaring. Tok en når den var 10 uker. Den oppførte seg overhode ikke som en katt 

Anonymkode: a6b10...850

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde ikke det var lov å gi bort kattunger såpass tidlig:klo: Enkelte folk burde virkelig ikke ha dyr... Sikter da til hun som selger. Det er SÅ mange hjemløse katter, likevel gidder ikke folk å kastrere kattene deres.. 

Anonymkode: 866a3...244

Det er ingen lov om det i Norge, men vet at kattene bør være 12 uker ja. Men det er vel bedre å ta katten enn at den avlives? Skal jo følge med godt på den og se hvordan det går. Hmm

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest insta72

Altså  det er jo bedre at de får et hjem ,, Det jeg skrev er jo at det er de problemene man kan få når katttungen har vært nok med mamma..  og som noen skrev her .. hu som truer med å avlive katter er ei rashøl å drittkjæring ,, viss hu viste at hu skulle flytte  . uten  dyr  . kastrer katta .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, pew1 skrev:

Forstår det, men nå er det jo sånn at hun som eier kattene ikke kan ha dem lenger, og må gi bort alle kattene. Det er neppe noen som tar alle kattene + kattemor. Så er det bedre at de avlives da, eller..?

Det er ikke bedre at de avlives, men det er hennes ansvar å sterilisere katten dersom hun ikke har kapasitet til å ta av seg eventuelle kattunger. Det er pga slike som henne at vi har overflod av kattunger her til lands. Katter har i dag ingen verdi for de gis bort gratis. 

Har ikke katt per dags dato, men tenker å skaffe om noen år. Da blir det en halvveien katt fra dyrebeskyttelsen eller kattens vern 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst så er hun temmelig rasshøl for å true med "jeg avliver" - DETTE burde hun tenkt over før hun unngikk å sterilisere katta. 

Ellers har jeg dårlig erfaring. Tok en når den var 10 uker. Den oppførte seg overhode ikke som en katt 

Anonymkode: a6b10...850

Hun har jo ikke så mye valg hvis ingen tar dem. Hun får jo ikke ha dyr i den nye leiligheten. Skal hun bare sette dem ute alene da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, pew1 skrev:

Forstår det, men nå er det jo sånn at hun som eier kattene ikke kan ha dem lenger, og må gi bort alle kattene. Det er neppe noen som tar alle kattene + kattemor. Så er det bedre at de avlives da, eller..?

Nei, det er ikke bedre å drepe kattungene fordi hun ikke kan ta ansvar for dem. Er ikke helt kjent med slike saker, men må vel være noen organisasjoner eller dyreelskere som kan passe på kattungene og kattemor til de er leveringsklare? Så kan eier få tilbake kattemor og sterilisere, fordi fy for en kjerring. Du skaffer deg ikke katt om du ikke kan sterilisere. Det er et ansvar alle katteeiere har. 

Anonymkode: 866a3...244

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ene katten min da han var kun 10 uker. Det er ikke anbefalt. Han jeg har hadde sluttet å drikke fra moren av seg selv da, og var ikke interessert i henne lenger. Det har gått veldig bra. Han var meget klengete på meg da han var liten. Jeg kunne ikke dusje uten at han sto utenfor å skrek. Men det gikk seg til så det er mulig. Han er nå helt "katt" om man kan si det. Han er fortsatt litt klengete til tider, men tror det er mer hans kosete personlighet. Men han fanget mus og fugler og gjør alle andre katteting :P 

Anonymkode: a93d9...5c3

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, pew1 skrev:

Hun har jo ikke så mye valg hvis ingen tar dem. Hun får jo ikke ha dyr i den nye leiligheten. Skal hun bare sette dem ute alene da? 

Eventuelt å ta ansvar for sine EGNE dyr? Hun valgte å ikke sterilisere katten. Hun valgte å ikke abortere kattungene. Hun valgte å flytte 

Anonymkode: a6b10...850

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes slike folk burde få fratatt dyrene deres når de ikke klarer å ta ansvar for dem. Du skaffer ikke katt med mindre du har økonomi til å sterilisere. Du skaffer ikke kattunger med mindre du vet at du har et hjem til hver enkelt. 

Anonymkode: 866a3...244

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt å ta ansvar for sine EGNE dyr? Hun valgte å ikke sterilisere katten. Hun valgte å ikke abortere kattungene. Hun valgte å flytte 

Anonymkode: a6b10...850

Jo jo, men nå er det ikke så mye jeg kan gjøre med den saken. Jeg vil heller hjelpe og ta en katt, istedet for at den avlives.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt å ta ansvar for sine EGNE dyr? Hun valgte å ikke sterilisere katten. Hun valgte å ikke abortere kattungene. Hun valgte å flytte 

Anonymkode: a6b10...850

Du veit no strengt tatt ikkje koffor katten fekk kattungane.

Veit om ein katt som var kastrert, men kastrerina var mislykka så katten fekk kattunga.

Katten kan òg ha vore ein drektig gatekatt som ho tok vare på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ene katten min da han var kun 10 uker. Det er ikke anbefalt. Han jeg har hadde sluttet å drikke fra moren av seg selv da, og var ikke interessert i henne lenger. Det har gått veldig bra. Han var meget klengete på meg da han var liten. Jeg kunne ikke dusje uten at han sto utenfor å skrek. Men det gikk seg til så det er mulig. Han er nå helt "katt" om man kan si det. Han er fortsatt litt klengete til tider, men tror det er mer hans kosete personlighet. Men han fanget mus og fugler og gjør alle andre katteting :P 

Anonymkode: a93d9...5c3

Ok, så bra at det går bra med pusen da :) Har fortsatt veldig lyst på den ene pusekatten jeg da, istedetfor at den blir avlivet, eller i verstefall forlatt alene ute. Man vet jo aldri med folk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke bedre å drepe kattungene fordi hun ikke kan ta ansvar for dem. Er ikke helt kjent med slike saker, men må vel være noen organisasjoner eller dyreelskere som kan passe på kattungene og kattemor til de er leveringsklare? Så kan eier få tilbake kattemor og sterilisere, fordi fy for en kjerring. Du skaffer deg ikke katt om du ikke kan sterilisere. Det er et ansvar alle katteeiere har. 

Anonymkode: 866a3...244

Nei det er sant. Men nå var det visst ingen som var interessert i å ta alle kattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk kattunger da de var bare litt over åtte uker - ALT for tidlig, men det sto på Finn at de var leveringsklare. Hadde ikke vi tatt de, hadde de gått til noen andre. Vi valgte å ta to sånn at det skulle gå lettere, men tenker mye på det.

De oppfører seg som katter, jakter og herjer, de er også renslige og har ikke gått rundt og pepet/skreket. Den ene sutter litt på den andre, håper det går over. 

Jeg hadde tatt kattungen om det er sånn du beskriver, men det er veldig dumt at folk ikke steriliserer kattene sine og passer bedre på kattunger. Akkurat som de ikke er verdt noe :(

Anonymkode: 36ecf...33f

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun som har kattungene er dust, men hva med å heller svare på det TS lurer på?

Jeg har to som jeg fikk da de var 9 uker. Altså alt for små, men moren hadde stukket av da de var 8 uker og jeg var ung, dum og ville jo bare ha de så fort som mulig, så sa ja da jeg ble tilbudt. De blir 10 år i oktober og er helt normale. De var ekstra klengete i begynnelsen og de er enda veldig hjemmekjære, går aldri langt hjemmefra, men ellers ingen varige mén. Renslige, snille og gode, begge to.

Endret av Bloodless
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...