Gå til innhold

Mamma for første gang - utstyr!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg skal bli mamma for første gang nå til høsten. Jeg har kjøpt en del utstyr, men mangler en del også. Er litt usikker på diverse ting, så tenkte jeg kunne samle opp spørsmålene mine her. Håper det er noen snille sjeler der ute som kan hjelpe en førstegangsgravid! Det er så fryktelig mange tanker og spørsmål som dukker opp, og da er det kjekt med svar fra noen med erfaring! :fnise:

Er det nødvendig med bilstolpose? Har hørt mange forskjellige synspunkter rundt dette, der noen mener det er essensielt mens andre mener det er totalt bortkastet..

Hva slags dyner (størrelse, merke o.l) hadde dere til vogn og seng? Er det noe jeg burde ta mer hensyn til ettersom baby kommer på høsten. 

Hadde dere saueskinn i vogn? Eller noe annet? 

Jeg har kjøpt en badebalje, er det kjekt å ha nyfødtinnlegg? Eller klarer man seg uten. 

Hvor er det best å kjøpe babynest? Har kikket litt på babynest.no, men der er det svindyrt!!

Jeg skal ha en høstbaby, er det noe som er viktig og tenke på da i forhold til utstyr, klær o.l? 

Jeg har kjøpt vippestol fra babybjørn, er det nødvendig å investere i en tripp trapp stol også?

Hva er best av elektrisk og manuell ammepumpe? 

 

:strix:

Anonymkode: e55f3...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med baby til høsten!

 

Det du trenger er dette

  • seng
  • madrass
  • dyne
  • klær
  • ammeinnlegg i ull og sånne engangs som fås på matbutikken
  • bleier
  • stellebord med mykt underlag
  • vogn
  • sitteunderlag (slike som brukes på tur, vet du) som dekker bunnen av vognen slik at kulden ikke slår opp i babyens rygg)
  • badebalje
  • søppelbøtte med lokk, som åpnes med pedal (bleiebøtte er helt unødvendig)
  • en romslig veske eller nett til bleier

Spør du meg, overdriver folk noe voldsomt med innkjøpene sine. Det er virkelig ikke mye som trengs og mye kan fås kjøpt brukt på Finn eller på Facebook-grupper. Det er også lurt å se an babyen, ikke alle trenger alt.

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nødvendig med bilstolpose? Har hørt mange forskjellige synspunkter rundt dette, der noen mener det er essensielt mens andre mener det er totalt bortkastet..

Jeg hadde det til nr 2 og 3(født i april(brukte da fra høsten) og desember. Til nr 1 klarte jeg meg fint uten, født i januar. Men jeg sydde selv, en type som ikke ble for tykk. De i dun hadde jeg aldri kjøpt( har sett et par babyer bli altfor varme oppi slike)

Hva slags dyner (størrelse, merke o.l) hadde dere til vogn og seng? Er det noe jeg burde ta mer hensyn til ettersom baby kommer på høsten. Jeg har hatt fiberdyner til alle mine. 65x80 til dyne og vugge. 80x100 til seng

Hadde dere saueskinn i vogn? Eller noe annet? Har brukt det i perioder ja.

Jeg har kjøpt en badebalje, er det kjekt å ha nyfødtinnlegg? Eller klarer man seg uten. Jeg har ikke hatt badestol til noen av mine, har klart meg helt fint uten. Men det er jo ikke noe problem å kjøpe etterhvert hvis du føler behov etter at babyen er kommet.

Hvor er det best å kjøpe babynest? Har kikket litt på babynest.no, men der er det svindyrt!! Jeg har kun hatt dette nå til nr 3. Jeg har sydd selv, men vet mange mener det er fy fy, ikke trygt nok osv og at man burde kjøpe fra seriøs produsent. Det hadde heller ikke den effekten jeg hadde håpet på, så kunne fort føltes litt bortkastet å ha kjøpt en dyr tror jeg

Men, skulle jeg kjøpt hadde jeg sikkert kjøpt den fra Babydan, den er ikke så altfor dyr har jeg sett.

Jeg skal ha en høstbaby, er det noe som er viktig og tenke på da i forhold til utstyr, klær o.l? Ikke kle altfor mye på babyen, mange er livredde for at baby skal fryse og kler på lag på lag med ull nedi tykke dunposer, og der ligger baby å koker og har det ubehagelig.

Jeg har kjøpt vippestol fra babybjørn, er det nødvendig å investere i en tripp trapp stol også? MÅ ikke ha begge deler, men skal innrømme at vi har fått det litt enklere under måltider denne gang når vi har hatt nyfødtsetet på tripp trappen.

Hva er best av elektrisk og manuell ammepumpe? Har bare hatt manuell selv, og det har funka helt fint for meg. Anbefaler å vente å se hva du trenger.

Anonymkode: 4a0e2...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hva er babynest? En hundeseng for babyer?

haha!!

Seriøst: Det er en litt trang "puteseng" som liksom skal ligne på livmortettheten babyen er vant med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Lammelåret skrev:

haha!!

Seriøst: Det er en litt trang "puteseng" som liksom skal ligne på livmortettheten babyen er vant med.

Er den til hvis man skal sove med babyen i samme seng? Eller for å stoppe dem fra å rulle fra sofaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hva er babynest? En hundeseng for babyer?

 

1 minutt siden, Lammelåret skrev:

haha!!

Seriøst: Det er en litt trang "puteseng" som liksom skal ligne på livmortettheten babyen er vant med.

Man kan sikkert kalle det en slags hundeseng for babyer, ja. Gubben her i huset var inne på den samme tanken. :P

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Er den til hvis man skal sove med babyen i samme seng? Eller for å stoppe dem fra å rulle fra sofaen?

Så vidt jeg har skjønt, er den fin å bruke til begge deler. En kurv i passe størrelse, med tepper eller lignende oppi som danner en kant rundt babyen, fungerer minst like fint, i følge svigermor.

Anonymkode: 16d5a...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Er den til hvis man skal sove med babyen i samme seng? Eller for å stoppe dem fra å rulle fra sofaen?

Kan brukes i senga, sofa, vogn etc. 

Da jeg sydde min var jeg så frustrert (pga problemer med syinga) at jeg helt alvorlig vurderte å bare gi den bort som hundekurv. Tror den funker fint som det også for små hunder. ;)

Ts - bilstolpose, pumpe, tripp trapp stol etc kan du vente med til babyen har kommet. Det er veldig individuelt hva folk trenger og ikke, hva babyer trenger, hva de liker, så det er dumt kjøpe alt andre anbefaler på forhånd... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk vinterbaby og ville ikke vært foruten bilstolposen (disse er også mye sikrere ift. kollisjon enn om du har beltet utenpå en tykk vinterdress. 

Et annet must have for oss var badebøtte (Tummy Tub) Det er sååå mye enklere å bade babyen oppi bøtta enn i en balje. Sittestillingen i badebøtta skal visstnok imitere hvordan babyen hadde det inni livmoren, og babyen får vann på hele kroppen slik at h*n ikke blir kald. 

I tillegg til alt det åpenbare (klær, stelleplass, seng, vogn etc.) er det kjekt med et sted å legge babyen i stua. Her bruker vi babynest i sofaen og vugge i stua. 

Det er mye man egentlig ikke behøver, så se an behovet litt før du kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nødvendig med bilstolpose? Har hørt mange forskjellige synspunkter rundt dette, der noen mener det er essensielt mens andre mener det er totalt bortkastet..

Vi ble frarådet å bruke bilpose på grunn av at det kan fort bli for varmt i bilen. En baby skal aldri overhettes. Dyne og teppe fungerer like fint.

Hva slags dyner (størrelse, merke o.l) hadde dere til vogn og seng? Er det noe jeg burde ta mer hensyn til ettersom baby kommer på høsten. 

Babyen skal ha en fast madrass. Vi bruker IKEA sin.

Hadde dere saueskinn i vogn? Eller noe annet?

Nei. Kun dyne, teppe og fleecepledd hvis det e kaldt.

Jeg har kjøpt vippestol fra babybjørn, er det nødvendig å investere i en tripp trapp stol også?

Det e da aldri nødvendig å kjøpe en spesifikk spisestol. Kjøp den hvis du har lyst. Den e praktiske å ha siden barnet kan vokse med den.

Hva er best av elektrisk og manuell ammepumpe? 

Elektriske brystpumpa skaper et sug som får ut melkå. En manuell gjør ikke det, der må du "jobbe" selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

:fnise:

Er det nødvendig med bilstolpose? - Nei, men kjekt hvis dere kjører ofte. I bilen hadde vi posen åpen, ellers blir det varmt for babyen. Du kan f. eks ta et fleecepledd og klippe til hull til selene bak i stolen og brette teppeendene over babyen (beklager klønete forklaring).

Hva slags dyner (størrelse, merke o.l) hadde dere til vogn og seng? - Vi har lett dundyne i senga, og kjøpte to fiberdyner fra IKEA. Den ene ble delt i to til vogndyner på ca 60 ☓ 80, den andre er reserve. På de varmere nettene sover babyen med helseteppe i bomull og bambus.

Hadde dere saueskinn i vogn? Ja, korthåret, samme form som bunnen av vognen så det virker som ekstra madrass. Laken oppå. Brukes ikke på varme dager. 

Jeg har kjøpt en badebalje, er det kjekt å ha nyfødtinnlegg? Eller klarer man seg uten. - Vi klarer oss godt uten, tror baby synes det er trygt å ligge på foreldrenes arm i badet.

Hvor er det best å kjøpe babynest? Har kikket litt på babynest.no, men der er det svindyrt!! - Vi har ikke, usikker på sikkerheten i forhold til oppheting og luftveier.

Jeg skal ha en høstbaby, er det noe som er viktig og tenke på da i forhold til utstyr, klær o.l? - Body og strømpebukse/stillongs og sokker i tynn ull er lunt og mykt, trenger ofte ikke mer hvis dere har det varmt og godt inne.

Jeg har kjøpt vippestol fra babybjørn, er det nødvendig å investere i en tripp trapp stol også? - Ikke nødvendig foreløpig, vent og se. Vår liker vippestolen godt, andre har baby som bare godtar newbornsetet eller evt bare fanget. Men du har god tid til å se om det trengs senere. Tingene er dyre og tar plass.

Hva er best av elektrisk og manuell ammepumpe? -Det kommer andre på bruken. Til å fjerne melkespreng når du er borte eller lagre litt melk i fryseren er en manuell fin, tar lite plass i vesken osv. Trenger du å pumpe pga ammeproblemer eller pga lite melk og må øke produksjonen over lengre tid trengs elektrisk dobbelpumpe ( Medela anbefales). Flere apotek leier ut. Det er ikke lurt å bruke over 2000 på dette og så finne ut at du ikke kan amme/baby ikke tar flaske/ammingen går som en drøm og du aldri trenger fryselageret. 

 

:strix:

Anonymkode: e55f3...17c

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!!!Vi brukte ikke bilstolpose bare minky teppe. Kjøpte baby bjorn vippestol - aldri brukt! Men kjøpte trip trap (loppemarked 150NOK) og lille begynte å spise!! (Han vil ikke spise i andre stolen) Graviditet/ammepute men ikke bb som er ganske dyrt - funnet en med spelt inners (helt naturlig) hos mummytummy.no :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri bilpose, vippestol, babynest, lammeskinn, badekar/balje, bleiebøtte eller tåteflasker.

 

Min lever i beste velgående. 

Anonymkode: 996dd...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri bilpose, vippestol, babynest, lammeskinn, badekar/balje, bleiebøtte eller tåteflasker.

 

Min lever i beste velgående. 

Anonymkode: 996dd...478

Det er vel ingen som har sagt det er livsviktig. Det betyr ikke at ikke det er veldig praktisk og.gjør hverdagen litt enklere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beena

Er det nødvendig med bilstolpose? Jeg fikk baby i desember, hadde ikke behov for bilstolpose. Med mindre dere har en gammel og dårlig bil uten bra varme så går det fint uten altså. Vi hadde på mini en lillelam dress og et teppe. Og vi reiste forresten mye med mini i bil, gjerne lange turer, når han var nyfødt pga juleferien osv.

Hva slags dyner (størrelse, merke o.l) hadde dere til vogn og seng? Vi tenkte ikke på vogndyne, men fikk en dyne i dun til sprinkelseng av svigers, den bruker vi i vogna fremdeles. (Ikke på dagen da, siden det er varmt nå) Den er veldig god. Tror det er Høie.

Hadde dere saueskinn i vogn? Fikk et sauseskinn som ikke var så pusete og som hadde hull til vognbelter av svigers, tror det var fra Barnas Hus til rundt 400kr. Veldig kjekt.

Jeg har kjøpt en badebalje, er det kjekt å ha nyfødtinnlegg? Du kommer garantert til å klare deg uten. Mitt inntrykk er at det er en sånn ting som kan være kjekk å ha, men du kan også ende opp med å bruke den to ganger. 

Hvor er det best å kjøpe babynest? Vi kjøpte et brukt sleepyhead på finn. Betalte ca 500kr, solgte det nettopp videre for 400. Vi brukte babynest i maks 8 uker.. Mini sov i det i starten, men etterhvert nektet han og da ble det bare liggende på gjesterommet.. Ville ikke kjøpt sånn hjemmesydd(eller nytt generelt) til 1000kr+, men det er min mening. Hvis du kjøper brukt er avtakbart trekk å anbefale. :P 

Jeg skal ha en høstbaby, er det noe som er viktig og tenke på da i forhold til utstyr, klær o.l? Jeg følte egentlig ikke det, kjøpte nok bare mere ull enn man kanskje trenger til sommerbabyer. Jakker til nyfødt er nesten ubrukelig forresten, jeg fikk haugevis i sånne "grattis med baby sett", brukte aldri.

Jeg har kjøpt vippestol fra babybjørn, er det nødvendig å investere i en tripp trapp stol også? Det ville jeg gjort, men det haster absolutt ikke. Kan jo ønske deg til jul/dåp/navnefest osv. Tripp trapp stolen følger jo med barnet i mange år fremover, er nok en grunn til at den er populær!

Hva er best av elektrisk og manuell ammepumpe? Det tror jeg er litt smak og behag. Jeg kjøpte en medela swing og er veldig fornøyd med den. 

Egentlig er alt sånn "ekstra utstyr" veldig smak og behag. Noen syns bilstolpose er en nødvendighet, mens vi så på det som en tusenlapp spart. Ville ikke kjøpt for mye ekstra dill dall før babyen er født egentlig, det gjelder klær også. Vi trengte utrolig mye mindre enn det jeg trodde. Vi trengte f.eks ikke den lange lista med masse forskjellige kremer og stelleprodukter. Vi trengte gaskluter og vann... :)

edit: Er mange feller man kan gå i forresten, mye fancy babygreier som egentlig ikke trenger å være det. Var veldig nærme å kjøpe en svindyr super fancy elektrisk uro til å ha over stellebordet, men kjøpte en til sånn 30kr på IKEA istedenfor, og det har vært en av de beste baby investeringene våre. :laugh:

 

Endret av Beena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg elsker bilstolpose, har både en i dun og en for sommer. Ingen av mine har blitt for varm, men har sluppet å kle på de annet enn en tynn lue for å dra ut.

 

 

Anonymkode: a09a2...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...