Gå til innhold

Visste dere at en hel Grandiosa inneholder 5 gram salt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 gram. Det er det anbefalte inntaket for en voksen person i løpet av en hel dag. Ganske sykt å tenke på siden det mer eller mindre er salt i all mat, enten naturlig eller tilsatt. 

Anonymkode: f0ceb...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trigeminus

Det er vel ganske kjent at det er mye salt i all bearbeidet mat og junk food som Grandiosa. Er vel ikke meninga at en person skal spise en hel Grandiosapizza heller. I hvert fall ikke alt for ofte ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, trigeminus skrev:

Det er vel ganske kjent at det er mye salt i all bearbeidet mat og junk food som Grandiosa. Er vel ikke meninga at en person skal spise en hel Grandiosapizza heller. I hvert fall ikke alt for ofte ;) 

Forskjellen her er jo at Grandiosa er nøkkelhullsmerket, og produsentene lurer folk til å tro at dette er et bedre alternativ. Man må faktisk spise tre poser potetgull for å komme opp i samme mengde salt! Sier litt om hvor vanvittig det er.

Anonymkode: f0ceb...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

5 gram. Det er det anbefalte inntaket for en voksen person i løpet av en hel dag. Ganske sykt å tenke på siden det mer eller mindre er salt i all mat, enten naturlig eller tilsatt. 

Anonymkode: f0ceb...e1a

Så bra. Da spiser jeg opp hele, så jeg har fått i meg saltet jeg trenger for i dag:P

Anonymkode: b3eac...e1d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trigeminus
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen her er jo at Grandiosa er nøkkelhullsmerket, og produsentene lurer folk til å tro at dette er et bedre alternativ. Man må faktisk spise tre poser potetgull for å komme opp i samme mengde salt! Sier litt om hvor vanvittig det er.

Anonymkode: f0ceb...e1a

Nøkkelhullsmerkingen kommer vel av at noen Grandiosa-typer er litt sunnere enn tilsvarende varer på markedet. Altså at varen for eksempel kan innholde litt mer fiber, litt mindre fett, sukker eller salt, enn andre ferdigpizzaer. Det betyr IKKE at Grandiosa er en sunn matvare, til tross for nøkkelhullsmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, trigeminus skrev:

Det er vel ganske kjent at det er mye salt i all bearbeidet mat og junk food som Grandiosa. Er vel ikke meninga at en person skal spise en hel Grandiosapizza heller. I hvert fall ikke alt for ofte ;) 

Er det ikke meningen man skal bli mett? 

Anonymkode: a0071...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trigeminus
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke meningen man skal bli mett? 

Anonymkode: a0071...7c4

Man skal spise seg god og mett men fortrinnsvis på sunne og næringsrike måltider. Altså, spis en Grandiosa en gang i blant, men det er vel ikke meningen at en skal spise slikt hver dag. Det er ikke så hensiktsmessig for kroppen, vil jeg tro :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nordmenn spiser mer salt per dag enn det anbefalte dagsinntaket. 

Anonymkode: 4ae4d...721

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Salt gjør at mat smaker godt. Jeg gidder ikke være kjip på saltet når jeg (som oftest) lager mat selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.5.2016 at 16.55, AnonymBruker skrev:

Så bra. Da spiser jeg opp hele, så jeg har fått i meg saltet jeg trenger for i dag:P

Anonymkode: b3eac...e1d

Dette er det anbefalte maksimale inntaket av salt per dag for en voksen person. Kroppen trenger mindre enn 1 g salt daglig for å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.5.2016 at 16.50, AnonymBruker skrev:

Forskjellen her er jo at Grandiosa er nøkkelhullsmerket, og produsentene lurer folk til å tro at dette er et bedre alternativ. Man må faktisk spise tre poser potetgull for å komme opp i samme mengde salt! Sier litt om hvor vanvittig det er.

Anonymkode: f0ceb...e1a

Kan ikke huske å ha sett nøkkelhullsmerke på orginale grandiosa. Men de regner en porsjon til 250 g, så i underkant av en halv pizza til 2,3 g salt. Fortsatt høyt.

Litt usikker på hva slags potetgull du spiser :) men vanlig potegull "Maruud salt" inneholder noe rundt 4,1 g per pose.

Nudler er også ett ferdigprodukt som inneholder vanvittige mengder salt, tilsvarende grandiosa med rundt 1 g per 100 g.

Det som er rart med akkurat disse produktene er at de distribueres av Orkla, som i 2015 signerte avtale om saltpartnerskap. De skal i fellesskap med andre aktører i bransjen jobbe mot å redusere nordmenns inntak av salt med 15 % innen 2018. Dette ved å blant annet redusere innhold i prosessert og ferdigmatprodukter.

Og Grandiosa som en godt kjent favoritt blant mange nordmenn, burde kanskje vært første post på programmet? Bare kutting av 1 g salt per pizza ville tilsvart noe rundt 2 tonn salt mindre i løpet av ett år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.5.2016 at 21.32, Citpensacola skrev:

Jepp. Salt gjør at mat smaker godt. Jeg gidder ikke være kjip på saltet når jeg (som oftest) lager mat selv heller.

Det at salt får maten til å smake godt er i og for seg selv riktig, men det betyr ikke at man må lesse på med alt for mye salt. "Saltbehovet" i maten når det kommer til smak er noe vi har bygget opp over lengre tid ved å venne kroppen til det. Kroppen venner seg fort til ett salt-redusert kosthold og man vil ikke lenger føle behovet for å salte maten for å oppnå mye smak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det visste jeg. Jeg leser innholdsfortegnelsen. 

Anonymkode: 15c23...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes også pizzaen smaker veldig salt (jeg er generelt ikke glad i salt mat).

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...