Gå til innhold

Kjærlighetstur med barnefar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, er gravid med første unge og mannen snakker alltid om at han har lyst til å reise på en langhelgstur rundt omkring i Norge.. så kom jeg på at fom. torsdag så har han fri til søndag, hvorfor ikke kjøpe noen tog/båtbilletter å reise nå på torsdag?

Problemet er bare den at.. jeg aldri har vært utenfor Oslo, vi hadde en hytte når vi var små men den måtte vi selge siden mor hadde dårlig, og husker jo ikke noe av hvordan man kom seg dit eller noe.. s hva er det man kan finne på å gjøre? Han liker å se fine steder, og sitte på et tog med egen luke og se ut av vinduer for fin natur.. holder et budsjett på 10.000 kroner? Kan noen sette sammen en reiseplan til meg? Liksom oslo til bergen, se på xxx, reise vidre samme dag til xxx, osv.. eller bare et spesifikt sted hvis det finnes noen hvor vi kan være i et par dager og oppleve ting.. :-)

Anonymkode: c9657...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi. Og du skal ha barn?

Anonymkode: 4d32a...e1a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk et par timer på nettet der du søker etter togruter, hoteller, bilder av norsk natur osv, så greier du nok å sette sammen en reiseplan :)

Anonymkode: 9c4f1...416

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, er gravid med første unge og mannen snakker alltid om at han har lyst til å reise på en langhelgstur rundt omkring i Norge.. så kom jeg på at fom. torsdag så har han fri til søndag, hvorfor ikke kjøpe noen tog/båtbilletter å reise nå på torsdag?

Problemet er bare den at.. jeg aldri har vært utenfor Oslo, vi hadde en hytte når vi var små men den måtte vi selge siden mor hadde dårlig, og husker jo ikke noe av hvordan man kom seg dit eller noe.. s hva er det man kan finne på å gjøre? Han liker å se fine steder, og sitte på et tog med egen luke og se ut av vinduer for fin natur.. holder et budsjett på 10.000 kroner? Kan noen sette sammen en reiseplan til meg? Liksom oslo til bergen, se på xxx, reise vidre samme dag til xxx, osv.. eller bare et spesifikt sted hvis det finnes noen hvor vi kan være i et par dager og oppleve ting.. :-)

Anonymkode: c9657...4bd

Helt ot altså, men har du virkelig aldri vært utenfor Oslo?? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi. Og du skal ha barn?

Anonymkode: 4d32a...e1a

Ja gi meg dårlig samvittighet for at jeg kommer til å slite med å gi barnet mitt den samme oppveksten jeg så alle på barneskolen ha.. mend jeg satt hjemme i høstferien, dro alle andre på turer med familien. Nei, vi vokste ikke opp i et slikt hjem dessverre, men vil jo prøve å endre dette nå slik at det kanskje blir mer naturlig når den lille kommer.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruk et par timer på nettet der du søker etter togruter, hoteller, bilder av norsk natur osv, så greier du nok å sette sammen en reiseplan :)

Anonymkode: 9c4f1...416

Men er det mye å se rundt omkring? Føler liksom syden er det eneste stedet å feriere..

2 timer siden, Pås skrev:

Helt ot altså, men har du virkelig aldri vært utenfor Oslo?? 

Helt ot?? Ja har aldri vært det, er 20 år nå.. vi hadde som sagt hytte i trysil, men som jeg husker nada fra og derfor regner jeg med at jeg ikke har vært der heller..

Anonymkode: c9657...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Bergen :) Fin togtur over Hardangervidda (en del tunneller da), koselig by. Vandre på Bryggen i sentrum og ta en kaffe ute i sola, ta Fløybanen (litt som t-bane, bare veldig bratt) og gå naturstien + besøk kafeen. Så kan dere ta svevebanen opp på Ulriken og se fantastisk utsikt derfra. Akvariet med fisk, seler og pingviner er hyggelig og verdt et besøk. Ellers masse hyggelige kafeer og restauranter, sikkert noen bergensere her som kan gi noen tips! 

Det er aldri for sent å begynne å reise :)

Anonymkode: 897d3...579

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler Bergen :) Fin togtur over Hardangervidda (en del tunneller da), koselig by. Vandre på Bryggen i sentrum og ta en kaffe ute i sola, ta Fløybanen (litt som t-bane, bare veldig bratt) og gå naturstien + besøk kafeen. Så kan dere ta svevebanen opp på Ulriken og se fantastisk utsikt derfra. Akvariet med fisk, seler og pingviner er hyggelig og verdt et besøk. Ellers masse hyggelige kafeer og restauranter, sikkert noen bergensere her som kan gi noen tips! 

Det er aldri for sent å begynne å reise :)

Anonymkode: 897d3...579

Tusen takk! Da har jeg en beliggenhet å begynne å søke rundt! Kjempe hyggelig at du tar deg tiden å svare meg ordentlig, det setter jeg pris på! ❤

Anonymkode: c9657...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lei en bil og kjør fra oslo -> kr.sand. 
er mange flotter steder på veien sørover. stopp hvor og når dere føler for det.
om du er usikker på navigering bruker du bare google maps på telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv oppvokst i en slik familie.. greit nok, vi reiste rundt i Norge, men jeg har aldri vært i utlandet med familien min. 
Kan ikke si at det har preget meg noe særlig nå som jeg har flyttet ut å har vært i over 13 land og mangler bare ett kontinent. Så barndommen din trenger ikke være barndommen til barnet ditt :) Kos deg på tur :) og skap mange fine minner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst dere skal være borte noen dager vill ejeg lagt inn en overnatting på f.eks Finse og tatt en fjelltur, visst dere er glad i natur og gåturer. Nydelig mat har de f.eks på DNT-hyttene på fjellet :)

Et annet alternativ er å ta med sykler å sykle Rallarvegen, visst dere liker og sykle (passer seg vel ikke helt om du er høygravid da...)

en annen fin tur som er mulig på tors-søndag er å ta bilen til kristiansand/grimstad/arendal-stavanger-oslo. Med kystruten fra kristiansand til stavanger. Nordsjøvegen heter den, kjempekul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Ålesund, og syns absolutt at Geiranger, Trollstigen, Trollveggen, Sunnmørsalpene og Ålesund er verdt en tur! :) Men dere trenger bil for å ta den turen. Kanskje dere kunne leie en bil? Evt. ta Hurtigruta fra Bergen.
Apropos flotte bilturer; vi kjørte en sommer langs Helgelandskysten opp til Lofoten, og ned igjen til Oslo. Hadde med oss telt og sykler, men planla også et par netter på hotell, og hadde en fantastisk tur..! Det er så masse fint å se i Norge.
Vi tok en gøy togtur i Sverige for noen år siden; først til Gøteborg(var på Liseberg), så til Malmö(en av dagene i Malmö tok vi toget over "Broen" til København), så til Stockholm, og deretter tilbake til Oslo. Var på tur i 8 dager, og så sååå masse fint.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, er gravid med første unge og mannen snakker alltid om at han har lyst til å reise på en langhelgstur rundt omkring i Norge.. så kom jeg på at fom. torsdag så har han fri til søndag, hvorfor ikke kjøpe noen tog/båtbilletter å reise nå på torsdag?

Problemet er bare den at.. jeg aldri har vært utenfor Oslo, vi hadde en hytte når vi var små men den måtte vi selge siden mor hadde dårlig, og husker jo ikke noe av hvordan man kom seg dit eller noe.. s hva er det man kan finne på å gjøre? Han liker å se fine steder, og sitte på et tog med egen luke og se ut av vinduer for fin natur.. holder et budsjett på 10.000 kroner? Kan noen sette sammen en reiseplan til meg? Liksom oslo til bergen, se på xxx, reise vidre samme dag til xxx, osv.. eller bare et spesifikt sted hvis det finnes noen hvor vi kan være i et par dager og oppleve ting.. :-)

Anonymkode: c9657...4bd

Virker som du har en følelse på Bergen, og det kan jeg også anbefale. Skal du reise i Norge, så MÅ du se vestlandet, og JA, det er noe å se! Jeg syns Bergen virker som et smart sted å begynne, det er en by, som du jo er vant til, og det er ting å finne på, som de andre sier, man kan få med seg litt natur, som Fløybanen og Ulriken, og så er jo byen fin. Togreisen er også fin tror jeg, det er lenge siden jeg reiste den veien nå. 
Det hender det regner endel der, men de siste årene har faktisk somrene vært  ganske tørre.

Fra Bergen kan dere også f.ex. reise på cruise til Flåm, men det rekker dere kanskje ikke nå. det er jo ikke om å gjøre å gjøre mest mulig heller, spesielt ikke når det er første reisen og du er gravid og greier. Men anbefaler å se Sognefjorden en gang, som er verdens lengste fjord: https://www.norled.no/en/fjordcruise/sognefjorden-bergen-to-flaam/

Her er også en side jeg fant der man kan planlegge tur fra Oslo til Bergen og Flåm og tilbake:
https://www.norwaynutshell.com/no/klassisk-norway-in-a-nutshell/oslo/

Endret av Hapi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får ikke sett så mye av norge på en langhelg.. dessuten, bør du kanskje høre med ham om han VIL reise vekk i helgen? 

for steder, anbefaler jeg også Bergen! Ta en tur opp på fløybanen, til akvariet og ulrikken om dere ikke har høydeskrekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tog til Bergen støttes også herfra, turen over Hardangervidda er utrolig flott! I tillegg er det meldt veldig fint vær i Bergen i helgen, noe som gir ypperlige forhold til å bare være og nyte byen.  

Da kan dere også evt legge inndet som heter Norway in a nutshell der dere tar båt fra Bergen til Flåm og Flåmsbanen opp. Så får dere litt fjord og fjell også ;)

Ville tatt toget bort fredag, Norway in a nutshell fredag og hatt lørdagen til å gå rundt i sentrum, ta Fløybanen og se på livet. I tillegg er det både festspill og nattjazz, så det skjer ganske mye akkurat nå. Hvis det er mye med tog begge veier flyr dere tilbake på søndagen  (mange fly mellom Flesland og Gardermoen)

Ta med badetøy og dra på Nordnes sjøbad kanskje med en øl i solen på USF etterpå. Spasersko og gå på Fløyen (kan også ta banen begge veier)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, bopera skrev:

Jeg er fra Ålesund, og syns absolutt at Geiranger, Trollstigen, Trollveggen, Sunnmørsalpene og Ålesund er verdt en tur! :) 

 

Signerer denne! Det er i det hele tatt så sinnsykt mange vakre steder å reise til i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sett dere i bilen eller på toget og dra til Kristiansand. Ta dere en tur i Dyreparken. Vær litt barnslige og tenk på alt det morsommme dere kan gjøre der når barnet blir stort nok. :)

Dessuten er ikke sørlanfssommeren å forakte. :)

Anonymkode: c98b5...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja gi meg dårlig samvittighet for at jeg kommer til å slite med å gi barnet mitt den samme oppveksten jeg så alle på barneskolen ha.. mend jeg satt hjemme i høstferien, dro alle andre på turer med familien. Nei, vi vokste ikke opp i et slikt hjem dessverre, men vil jo prøve å endre dette nå slik at det kanskje blir mer naturlig når den lille kommer.

Men er det mye å se rundt omkring? Føler liksom syden er det eneste stedet å feriere..

Helt ot?? Ja har aldri vært det, er 20 år nå.. vi hadde som sagt hytte i trysil, men som jeg husker nada fra og derfor regner jeg med at jeg ikke har vært der heller..

Anonymkode: c9657...4bd

Tror heller vedkommende var overrasket over at du ikke har evnen til å google eller finne ut ting selv

Anonymkode: c8f24...087

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å sitte på tog sier du. Tog til Dombås, så Raumabanen (skal visst være en fin opplevelse) videre til Åndalsnes, som ikke er veldig langt fra Trollstigen, Molde, Bud (ta en overnatting der kanskje?), Atlanterhavsveien. Leiebil bør dere ha. Geiranger og Ålesund tilslutt og kanskje fly derfra til Oslo igjen?

Man får ikke gjort all verdens på en langhelg. Men disse stedene kan besøkes uten at det blir stress. Så dere faktisk får nyte de ulike stedene.

Anonymkode: 467da...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...