Gå til innhold

Bruker dere HELE purren?


Teardrop

Anbefalte innlegg

Bruker dere hele purren, bortsett fra noen cm nederst der røttene er? Eller skjærer dere bort bladene på toppen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Jeg bruker en god del av det grønne, men ikke alt. Synes ofte den får litt for grov struktur i toppen, pluss at den delen av bladene ofte blir gule og slappe etter en tids lagring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvføglelig. Jeg kaster ikke mat.

(forresten har det vært ørten tråder om temaet her før).

Anonymkode: ae492...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutter 1 cm av "bladene", og fjerner naturligvis busken nederst. Ellers bruker jeg alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som bruker nesten hele purren, gjør det åpenbart feil. Coop mener iallfall at vi bør skjære bort noe sånt som to tredeler:

https://coop.no/extra/tid--penger/slik-renser-du-purre/?utm_source=dagbladet &utm_medium=content&utm_content=cpc1#_ga=1.31780158.1226677901.1383566708

Det beste er jo starten:

STEG 1

Fjern toppen av purren.

Coop går djervt imot trenden om å redusere matavfallet. Jeg kan tenke meg en av to grunner, eller mest sannsynlig en kombinasjon: 1) Metoden deres funker dårligere når en større del av purren brukes. 2) De vil at folk skal kjøpe mer purre enn nødvendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke spise noe anett enn det grønne

Anonymkode: 3445b...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hele, bortsett fra hvis det er vissent og svart. Og setter den siste biten med røtter i en potte med jord. Så får jeg ny! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er noe gult og vissent skjærer jeg det bort, det samme med roten, men ellers bruker jeg selvfølgelig alt . Siden en purre er stor bruker jeg ofte de ulike delene til ulike ting, f.eks er det grønne veldig fint i suppe, delen i midten er best hvis jeg skal spise purren rå, og den nederste biten er som en mild løk. 

Jeg er så ekstrem at jeg også kan finne på å bruke gulrotgress i suppe og tørker bladene til sellerirot for å bruke som krydder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Teardrop skrev:

Bruker dere hele purren, bortsett fra noen cm nederst der røttene er? Eller skjærer dere bort bladene på toppen også?

Det mest grønne kutter jeg av. Putter i fryseren og har når jeg skal lage kraft/buljong. Den nederste stilken med rot, planter jeg ofte. Får ny løk

Anonymkode: 3c9ac...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnetha
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Den nederste stilken med rot, planter jeg ofte. Får ny løk

Anonymkode: 3c9ac...f9d

Smart! Hvor lang tid tar det, og gjør du det innendørs i melkekartong el?

Endret av Agnetha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Vi som bruker nesten hele purren, gjør det åpenbart feil. Coop mener iallfall at vi bør skjære bort noe sånt som to tredeler:

https://coop.no/extra/tid--penger/slik-renser-du-purre/?utm_source=dagbladet &utm_medium=content&utm_content=cpc1#_ga=1.31780158.1226677901.1383566708

Det beste er jo starten:

STEG 1

Fjern toppen av purren.

Coop går djervt imot trenden om å redusere matavfallet. Jeg kan tenke meg en av to grunner, eller mest sannsynlig en kombinasjon: 1) Metoden deres funker dårligere når en større del av purren brukes. 2) De vil at folk skal kjøpe mer purre enn nødvendig.

Merkelig metode...

Kjøpte purre hos Coop i dag - der hadde de fjernet det aller meste av det mørkegrønne allerede, kun bittelitt igjen. Like irriterende det som når de har store purrer med grove, halvvisne ytterblad. En mellomting burde gå an å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker hele utenom den siste halve cm som røttene er festet i og littegrann øverst dersom det har blitt tørt.

Grønt og hvitt om hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, Agnetha skrev:

Smart! Hvor lang tid tar det, og gjør du det innendørs i melkekartong el?

Setter den først i et glass vann. Etterpå planter jeg i melkekartong.

Anonymkode: 3c9ac...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ES05C02 skrev:

pleier å bruke ca halve.

Puh, gi meg resten da! Det er jo det grønne som smaker best.

Anonymkode: ae492...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Setter den først i et glass vann. Etterpå planter jeg i melkekartong.

Anonymkode: 3c9ac...f9d

Åh, det skal jeg prøve :)

Anonymkode: fd8a0...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...