Gå til innhold

Samtale om hvorfor man IKKE fikk jobben


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Er dette normal atferd i det norske arbeidsmarkedet, eller er det noe jeg ble tilbudt fordi arbeidsgiver var fra en annen kultur enn meg?

Jeg tenker som så; dette var mitt andre intervju, jeg hadde lest meg opp om hva man bør gjøre og ikke gjøre på intervjuer, og fant faktisk ingen feil, uansett hvor mye jeg gravde i selvinnsikten min. Derfor vil jeg tro at nervøsitet var årsaken til at de ansatte en med garantert mer erfaring, selvtillit, og trumfkortet de alltid bruker både for og i mot deg; personlig egnethet.

Tenker også som så; hva har jeg å lære av en samtale om hvorfor jeg IKKE fikk jobben? Hver enkelt arbeidsgiver både som firma og som privatperson verdsetter forskjellige menneskers egenskaper opp mot sine egne preferanser og hjertesaker. Om man ikke får jobb på McDonald's kan det være fordi sjefen ikke følte ''kjemi'', mens et helt identisk intervju på Burger King går igjennom fordi sjefen føler ''kjemi''.

Jeg sliter bare med å se hva jeg kan få ut av å takke ja til en samtale. Å delta på en samtale om dette vil jo ikke lande jobben min noe nærmere, for jeg fikk ikke jobben og det er det eneste faktum som faktisk betyr noe i hele denne prosessen. Om jeg får beskjed om at de sterke sidene mine var X, mens de svake var Y, så kunne ikke det betydd mindre, da det kan være omvendt et annet sted.

Tenker dere at jeg (faktisk) vil få noe ut av en slik samtale og at det som sagt ''kan hjelpe deg i senere jobb-intervjuer'', eller at arbeidsgiver føler de kanskje ga for høye forhåpninger på intervjuet og ønsker å redde sitt eget rykte? De trenger ikke å være bekymret for meg, for jeg bærer ingen nag og jeg forventet å bli avvist, det blir jeg i alle livets sammenhenger, så jeg tar det ikke tungt.

Anonymkode: d8c28...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Er dette normal atferd i det norske arbeidsmarkedet, eller er det noe jeg ble tilbudt fordi arbeidsgiver var fra en annen kultur enn meg?

Jeg tenker som så; dette var mitt andre intervju, jeg hadde lest meg opp om hva man bør gjøre og ikke gjøre på intervjuer, og fant faktisk ingen feil, uansett hvor mye jeg gravde i selvinnsikten min. Derfor vil jeg tro at nervøsitet var årsaken til at de ansatte en med garantert mer erfaring, selvtillit, og trumfkortet de alltid bruker både for og i mot deg; personlig egnethet.

Tenker også som så; hva har jeg å lære av en samtale om hvorfor jeg IKKE fikk jobben? Hver enkelt arbeidsgiver både som firma og som privatperson verdsetter forskjellige menneskers egenskaper opp mot sine egne preferanser og hjertesaker. Om man ikke får jobb på McDonald's kan det være fordi sjefen ikke følte ''kjemi'', mens et helt identisk intervju på Burger King går igjennom fordi sjefen føler ''kjemi''.

Jeg sliter bare med å se hva jeg kan få ut av å takke ja til en samtale. Å delta på en samtale om dette vil jo ikke lande jobben min noe nærmere, for jeg fikk ikke jobben og det er det eneste faktum som faktisk betyr noe i hele denne prosessen. Om jeg får beskjed om at de sterke sidene mine var X, mens de svake var Y, så kunne ikke det betydd mindre, da det kan være omvendt et annet sted.

Tenker dere at jeg (faktisk) vil få noe ut av en slik samtale og at det som sagt ''kan hjelpe deg i senere jobb-intervjuer'', eller at arbeidsgiver føler de kanskje ga for høye forhåpninger på intervjuet og ønsker å redde sitt eget rykte? De trenger ikke å være bekymret for meg, for jeg bærer ingen nag og jeg forventet å bli avvist, det blir jeg i alle livets sammenhenger, så jeg tar det ikke tungt.

Anonymkode: d8c28...d4d

Selv om jeg er enig med deg i noen punkter synes jeg det er et flott tilbud, du som andre har garantert noe å lære. Kanskje det ikke handlet om kjemi men noe helt annet som du har oversett. Jeg hadde gladelig takket ja om jeg var i en jobbsøkerprosess.

Anonymkode: 9fa26...d45

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri blitt tilbudt det (annet enn noen få som har ringt og sagt "du gjorde et godt inntrykk, men dessverre var den andre mer kvalifisert/kunne jobbe lengre/osv" når de informerer om at jeg ikke fikk jobben), men jeg hadde gladlig takket ja.

Så klart - mye av vurderingen om det gikk godt eller dårlig ligger i kjemi. Men jeg personlig er skikkelig dårlig på intervju på grunn av nervøsitet, og tar gladlig i mot alle tips som kan gjøre meg litt flinkere til å takle situasjonen (eller ihvertfall vite at jeg har "drømmeoppskriften").

Men - hvis du ikke føler at du får noe ut av det så er det jo bare å takke nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville takket ja. Kanskje de sier at de vil vurdere deg til en annen stilling i firmaet? Eller kanskje du lærer noe? At noen andre fikk jobben trenger jo ikke bety at de ikke følte kjemi med deg eller ikke likte deg. Det kan rett og slett bety at den andre kandidaten hadde mer relevant erfaring. Jeg hadde absolutt dratt om jeg fikk tilbud om en sånn samtale. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på hvorfor du får avslag kan ligge her: "De trenger ikke å være bekymret for meg, for jeg bærer ingen nag og jeg forventet å bli avvist, det blir jeg i alle livets sammenhenger, så jeg tar det ikke tungt."

Anonymkode: 19f3a...9f6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden fikk jeg tilbud om det-takket ja.

Fikk høre følgende : vi ser ikke på deg som en leder

 

Det hører med at jeg har jobbet som leder i mange år nå. Hva de vil gi tilbekemelding om er viss vass for meg, er leder selv- og skal jeg gi folk tilbakemeldinger er det ikke smale beskjeder uten belegg, de har jo strengt tatt bare møtt dette mennesket i 20 minutter.

Løfter mennesker jeg, er vel slik en leder skal være :goodbye:;)

Anonymkode: 1998b...11f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som et fantastisk tilbud, spesielt om de ansetter mange. Du kan få råd og tips fra noen som har intervjuet og ansatt flere hundre personer, det er gull verdt. Jeg ville gladelig deltatt på et slikt møte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være de har en annen jobb som de muligens skal ansette noen i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det høres ut som et fantastisk tilbud, spesielt om de ansetter mange. Du kan få råd og tips fra noen som har intervjuet og ansatt flere hundre personer, det er gull verdt. Jeg ville gladelig deltatt på et slikt møte.

Så naivt.

Anonymkode: 1998b...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fremstår bittelitt arrogant og bedreviter. Det er ditt 2. Intervju, du har ransaket deg selv og fant ingen feil? Kan dette si noe om din manglende erfaring? Man vet ikke hva/om man gjør feil hvis man ikke kjenner til fallgruvene. Du skjønner ikke hva en slik samtale kan bidra positivt for deg? 

Vell antagelig tilbyr firmaet denne samtalen fordi de tror det kan ha nytte for deg. Du burde være. Kjempeglad for at ønsker å bruke ressurser på en de ikke en gang skal ansatte. Takk ja :-)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetilbud, ta det. Ofte kan andre komme med innspill på ting man ikke ser selv. Og om ingenting kommer ut av det, så skjer det jo ikke så mye uansett, annet enn noen bortkastede timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så naivt.

Anonymkode: 1998b...11f

Det verste utfallet er at jeg kaster bort en time og får en gratis kaffe. Ikke det verste jeg kunne brukt tiden min på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er HELDIG om du har fått et slikt tilbud! Her er det gjerne sånn at jeg tar initiativ til å ringe selv for å høre om jeg kunne gjort noe annerledes. Men som regel er det bare erfarings-kortet de drar opp litt sånn "stammende". Men altså, erfaringen min visste de jo før intervjuet pga CV'en de hadde fått. Du har åpenbart vært borti noen som tør å være ærlige med deg! Sett pris på det!

Anonymkode: 646ee...d17

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Det var bare dårlig kjemi". Tror du ikke mennesker som ingen vil ansette tenker det samme? "Det er ikke meg, det er dem"

Anonymkode: 2b6bb...9a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville takka ja. Var på et jobbintervju i firmaet jeg var ansatt i et vikariat hos, og da de ringte og ga meg avslag ble jeg spurt om jeg ville ha noen råd vdr hvordan jeg fremsto på intervju og hva jeg kunne gjøre annerledes. Det var ikke disse tingene som gjorde at jeg ikke fikk jobben, det fantes bare flere som var bedre kvalifisert. 

Rådene jeg fikk tok jeg til meg, og jeg tror de hjalp meg til at jeg fikk den neste jobben jeg søkte på! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Synes det heller vitner om manglende selvinnsikt å påstå at man vet alt om hva de skulle komme til å si om positive og negative sider. De å si at å få en tilbakemelding på hva man er god og dårlig på ikke kunne betydd mindre er arrogant, de fleste har noe å lære.

Jeg ville tatt denne muligheten til å lære noe nytt. Jeg får øving i å møte i lignende intervju-møte, uten presset om å prestere, mest sannsynlig lærer jeg noe, og hvis jeg mot formodning ikke skulle sitte igjen med noe nytt, har jeg i hvertfall vist meg villig til å lytte, og kanskje de vil ha et godt inntrykk til senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det verste utfallet er at jeg kaster bort en time og får en gratis kaffe. Ikke det verste jeg kunne brukt tiden min på.

Hver sin smak.

Anonymkode: 1998b...11f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ja takk og møt dem ! Det er nærmest en ordre :regler:

Hvorfor?

Jo av flere årsaker:

Først fordi du sier arbeidsgiver er fra en annen kultur, og dermed er det sannsynligvis normalt å invitere til slike oppsummeringsmøter, og høyst uhøflig å avslå.

Årsak nummer to er at dette gjør de ofte. De er proffe på det og dermed vil den til tilbakemeldingen du får i møtet gi deg verdifull kunnskap. Kunnskap om arbeidsgiveren, om deg selv i intervjusituasjoner og om match eller midmatch mellom arbeidsgiver og deg.

Si ja og se på det som oppsummeringen av hele søknads- og intervju prosessen. Det skal ikke være en slakte og drepe søkeren seanse.

Dette er sjelden vare her til lands så grip sjansen.

Anonymkode: 8abb1...282

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Det var bare dårlig kjemi". Tror du ikke mennesker som ingen vil ansette tenker det samme? "Det er ikke meg, det er dem"

Anonymkode: 2b6bb...9a5

Men hallo, hvorfor skal det alltid være slik? hvorfor er det alltid slik at det er deg det skal være noe gale med hvis du ikke drar i land en jobb? At de ser på deg som en konkurrent kan være nok, for ikke å snakke om damer som skal ansatte noen de vurderer som mer pen, tynn osv.......

Anonymkode: 1998b...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lizard queen

Er jo alltids greit med litt innspill, så klart, men hvorvidt det har så mye for seg kommer jo helt an på intervjueren. Vil jo tro vedkommende har tenkt litt over det siden de vil ha deg inn til samtale, da. Ville dratt hvis jeg hadde tid til overs, men ikke prioritert det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...