Gå til innhold

Hvordan bli sett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, hvordan kan jeg få læreren til å se at jeg ikke har det bra, uten å faktisk si det. Hater klassen, gruer meg til skolen, og føler meg som dritt, vil gjerne at læreren skal ta meg med ut på gangen å snakke om det, men det er uaktuelt at jeg får bort å sier at jeg har der fælt..

Anonymkode: dc75f...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lærere er dårlig til å fange opp slik. Vet ikke om du går mye for deg selv. Alltid blir valgt sist i grupper osv. Men om det ikke skjer. Så vil det være veldig vanskelig for en lærer å fange det opp. De er dårlig på å se slik vwldig mange (med unntak). Men hva om du sender en meld på utslett eller fronter eller hva dere bruker. Og spørre om hun kan snakke med deg pga du har det litt vanskelig? Da slipper du å tenke på at andre merker det er du som kontakter læreren.

Desverre så er det du som må ta ansvar her for å få hjelp av læreren. 

Anonymkode: ccc0b...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærere er dårlig til å fange opp slik. Vet ikke om du går mye for deg selv. Alltid blir valgt sist i grupper osv. Men om det ikke skjer. Så vil det være veldig vanskelig for en lærer å fange det opp. De er dårlig på å se slik vwldig mange (med unntak). Men hva om du sender en meld på utslett eller fronter eller hva dere bruker. Og spørre om hun kan snakke med deg pga du har det litt vanskelig? Da slipper du å tenke på at andre merker det er du som kontakter læreren.

Desverre så er det du som må ta ansvar her for å få hjelp av læreren. 

Anonymkode: ccc0b...ed4

Jo kunne gjort det selvfølgelig, men jeg tør ikke. Jeg føler meg så svak og klein. Siden læreren kommer ho selvsagt til å si ja, men så hva liksom? Føler meg bare utrolig liten hvis jeg gjør det.

Anonymkode: dc75f...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket trinn er du på?

Anonymkode: 89671...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket trinn er du på?

Anonymkode: 89671...1d5

10. Trinn

Anonymkode: dc75f...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skriv en lapp.

Anonymkode: de509...6e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

skriv en lapp.

Anonymkode: de509...6e5

Men føler det blir litt likt det jeg skrev litt lenger oppe, at jeg føler meg kuten, svak og klein.. :/

Anonymkode: dc75f...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi

Kan du snakke med helsesøster? Kanskje hun tar det videre til læreren din.Hva tenker du om å bytte klasse,er det det du ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10. Trinn

Anonymkode: dc75f...305

Og du skal starte på vgs til høsten? Da er det vel snart sommerferie for deg? 

Jeg var i samme situasjon som deg, og jeg sier bare en ting: hold ut. Det er såpass kort tid igjen, og snart kan du starte med helt blanke ark. :)  Gruer du deg til det også? Kommer du fra et lite eller stort sted? Jeg kommer fra en mellomstor by, hadde bokstavelig talt ingen venner på min ungdomsskole, men da jeg startet på vgs kom jeg i en klasse med helt nye elever og jeg fikk masse nye venner :) 

Anonymkode: 89671...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, summesumbi skrev:

Kan du snakke med helsesøster? Kanskje hun tar det videre til læreren din.Hva tenker du om å bytte klasse,er det det du ønsker?

Helsesøster er uaktuelt, hun er så klein på min skole. Det nekter jeg.

tenker ikke å bytte klasse nei, ettersom det kun er 1 måned igjen, men prøvde faktisk å bytte klasse i åttende klasse. Men fikk ikke lov.

Anonymkode: dc75f...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du skal starte på vgs til høsten? Da er det vel snart sommerferie for deg? 

Jeg var i samme situasjon som deg, og jeg sier bare en ting: hold ut. Det er såpass kort tid igjen, og snart kan du starte med helt blanke ark. :)  Gruer du deg til det også? Kommer du fra et lite eller stort sted? Jeg kommer fra en mellomstor by, hadde bokstavelig talt ingen venner på min ungdomsskole, men da jeg startet på vgs kom jeg i en klasse med helt nye elever og jeg fikk masse nye venner :) 

Anonymkode: 89671...1d5

Ja starter på vgs, og vet ikke helt om jeg gruer meg eller ikke. Er redd det skal bli likt som det er nå, men prøver å være optimistisk å tenke at alt kommer til å bli supert.

Jeg kommer fra en ganske stor by, men likevel er jeg slik som deg og har så og si ingen venner. Altså jeg har folk å være med i friminuttene og slikt, men de er jo ikke hyggelige, men vil heller stå med de slemme folka enn å stå alene. :/

Anonymkode: dc75f...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi

Da krysser jeg fingrene for at det blir bedre på vgs. Blir fryktelig uvant i noeen dager og så går det seg til. Men hvis du har psykiske/sosiale problemer bør du få snakket med noen, lege psykolog. Det er ikke noe å skjemmes over. 

Endret av summesumbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, summesumbi skrev:

Da krysser jeg fingrene for at det blir bedre på vgs. Blir fryktelig uvant i noeen dager og så går det seg til. Men hvis du har psykiske/sosiale problemer bør du få snakket med noen, lege psykolog. Det er ikke noe å skjemmes over. 

👍🏽

Anonymkode: dc75f...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men selv om det kun er en måned igjen av skolen så kunne jeg likevel ønske at læreren tok meg med ut på gangen, norn som har forslag, uten at jeg trenger å si at jeg har det fælt?

Anonymkode: dc75f...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lettere for deg å ta kontakt med helsesøster enn lærer kanskje?

Anonymkode: f6db8...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det lettere for deg å ta kontakt med helsesøster enn lærer kanskje?

Anonymkode: f6db8...ba6

Nei det er det absolutt ikke, men er vanskelig å snakke med lærer også.

Anonymkode: dc75f...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men selv om det kun er en måned igjen av skolen så kunne jeg likevel ønske at læreren tok meg med ut på gangen, norn som har forslag, uten at jeg trenger å si at jeg har det fælt?

Anonymkode: dc75f...305

Du må fortelle læreren at du har det vanskelig dersom du vil at læreren din skal snakke med deg om det du synes er vanskelig. Verden består dessverre ikke av tankelesere, så du er nødt til å be om hjelp i stedet for å vente på at noen hjelper deg.

Siden det virker som om du har tillit til denne læreren synes jeg du bør snakke med denne læreren. Selv om du bare har en måned igjen av ungdomsskolen kan det være viktig at du får bearbeidet dette, og det kan ta tid før du får tillit til noen på den nye skolen.

Jeg sleit selv på din alder uten å fortelle det til noen, og selv om lærerne på VGS etterhvert så at noe måtte være galt, så kunne de ikke hjelpe meg når jeg ikke var villig til å en gang innrømme at det var noe galt. Først nå, flere år senere har jeg klart å snakke med noen, og i mellomtiden har det fått store konsekvenser for livet mitt og psyken min.

 

 

Det beste er antagelig at du kontakter læreren over mail, itslearning, fronter eller tilsvarende, og skriver følgende:

"Hei, jeg trenger å snakke med deg, kan du sette av tid til det i løpet av uken? Jeg vil sette pris på om du kan gi meg tid og sted her så ikke hele klassen får vite om det. Hilsen [ditt navn]"

Da får du sagt at du trenger en samtale uten å si direkte at du har det fælt, og samtidig fortalt at det må være en privat samtale. Kopier teksten, lim inn, skriv inn navnet ditt og send, så er det gjort før du får tenkt for mye over det. Du trenger denne samtalen, det er del av lærerens job å ha slike samtaler, og læreren har taushetsplikt. Det er derfor ingen grunn til å ikke gjøre det. Tenk på det som å hjelpe læreren med å gjøre jobben sin, dersom du synes det er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sølvrosen skrev:

Du må fortelle læreren at du har det vanskelig dersom du vil at læreren din skal snakke med deg om det du synes er vanskelig. Verden består dessverre ikke av tankelesere, så du er nødt til å be om hjelp i stedet for å vente på at noen hjelper deg.

Siden det virker som om du har tillit til denne læreren synes jeg du bør snakke med denne læreren. Selv om du bare har en måned igjen av ungdomsskolen kan det være viktig at du får bearbeidet dette, og det kan ta tid før du får tillit til noen på den nye skolen.

Jeg sleit selv på din alder uten å fortelle det til noen, og selv om lærerne på VGS etterhvert så at noe måtte være galt, så kunne de ikke hjelpe meg når jeg ikke var villig til å en gang innrømme at det var noe galt. Først nå, flere år senere har jeg klart å snakke med noen, og i mellomtiden har det fått store konsekvenser for livet mitt og psyken min.

 

 

Det beste er antagelig at du kontakter læreren over mail, itslearning, fronter eller tilsvarende, og skriver følgende:

"Hei, jeg trenger å snakke med deg, kan du sette av tid til det i løpet av uken? Jeg vil sette pris på om du kan gi meg tid og sted her så ikke hele klassen får vite om det. Hilsen [ditt navn]"

Da får du sagt at du trenger en samtale uten å si direkte at du har det fælt, og samtidig fortalt at det må være en privat samtale. Kopier teksten, lim inn, skriv inn navnet ditt og send, så er det gjort før du får tenkt for mye over det. Du trenger denne samtalen, det er del av lærerens job å ha slike samtaler, og læreren har taushetsplikt. Det er derfor ingen grunn til å ikke gjøre det. Tenk på det som å hjelpe læreren med å gjøre jobben sin, dersom du synes det er vanskelig.

Takk for et så langt og innholdsrikt svar! Jeg får se om jeg gjør det, har veldig lyst men vet ikke om jeg tør, men takk for svar uansett

Anonymkode: dc75f...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke tør å søke hjelp selv, foreslår jeg at du sender et anonymt brev og signerer "en bekymret venninne av X". 

Du kan skrive at du har sett at X har det tøft for tiden og at du tror X har godt av en samtale med læreren. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men selv om det kun er en måned igjen av skolen så kunne jeg likevel ønske at læreren tok meg med ut på gangen, norn som har forslag, uten at jeg trenger å si at jeg har det fælt?

Anonymkode: dc75f...305

Lærere kan desverre ikke lese tanker. Så du må nesten fortelle personen. 

Anonymkode: 604f1...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...