Gå til innhold

Studere sjukepleie 18 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eg er ei 18 år gammal jente som har tenkt å studere sjukepleie til hausten. Problemet er at eg er veldig usikker på kvar eg vil studere. Valget står mellom Førde, Elverum, Gjøvik, VID i Bergen, Ålesund og Kristiansand. Nokon som vil anbefale ein skule av desse? Sidan eg skal studere rett etter vgs føler eg meg veldig "ung" på studiet og eg er litt redd for å ende opp som einaste 18-/19-åring som kjem rett frå vgs. Nokon som veit korleis aldersfordelinga pleier å vere på sjukepleiarutdanninga? Er det nokon plassar der fleire unge pleier å søke seg til?  

Anonymkode: d17a7...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eg er ei 18 år gammal jente som har tenkt å studere sjukepleie til hausten. Problemet er at eg er veldig usikker på kvar eg vil studere. Valget står mellom Førde, Elverum, Gjøvik, VID i Bergen, Ålesund og Kristiansand. Nokon som vil anbefale ein skule av desse? Sidan eg skal studere rett etter vgs føler eg meg veldig "ung" på studiet og eg er litt redd for å ende opp som einaste 18-/19-åring som kjem rett frå vgs. Nokon som veit korleis aldersfordelinga pleier å vere på sjukepleiarutdanninga? Er det nokon plassar der fleire unge pleier å søke seg til?  

Anonymkode: d17a7...511

Det er egne kvoter for de som kommer rett fra VGS så du blir ikke den eneste 18-19åringen som skal studere uansett. Prioriter derfor heller byen du har lyst til å studere i :-) 

Anonymkode: 8670d...9d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er egne kvoter for de som kommer rett fra VGS så du blir ikke den eneste 18-19åringen som skal studere uansett. Prioriter derfor heller byen du har lyst til å studere i :-) 

Anonymkode: 8670d...9d6

Jeg begynte rett fra VGS og er en av de yngste på studiet. Det er nesten ingen som kom rett fra VGS. Det er ikke egen kvote når man kommer rett fra VGS. Førstegangsvitnemålet gjelder i flere år etter man er ferdig med VGS. Skjønner uansett ikke problemet med å være yngst jeg da. Så lenge man er moden er det ikke noe problem.

 

Anonymkode: f9dcc...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte rett fra VGS og er en av de yngste på studiet. Det er nesten ingen som kom rett fra VGS. Det er ikke egen kvote når man kommer rett fra VGS. Førstegangsvitnemålet gjelder i flere år etter man er ferdig med VGS. Skjønner uansett ikke problemet med å være yngst jeg da. Så lenge man er moden er det ikke noe problem.

 

Anonymkode: f9dcc...28f

Førstegangsvitnemål gjelder jo bare til 21

Anonymkode: 8670d...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SuperSonic
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Førstegangsvitnemål gjelder jo bare til 21

Anonymkode: 8670d...9d6

Ja? Det er jo flere år etter man er ferdig på vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SuperSonic skrev:

Ja? Det er jo flere år etter man er ferdig på vgs.

det er 3 år.... Når du sier flere år så hørtes det ut som 10 år i mitt hode :-)

Anonymkode: 8670d...9d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SuperSonic
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

det er 3 år.... Når du sier flere år så hørtes det ut som 10 år i mitt hode :-)

Anonymkode: 8670d...9d6

Det er som å si at et par er 4-5. Flere er mer enn 1 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SuperSonic skrev:

Det er som å si at et par er 4-5. Flere er mer enn 1 år. 

Mange tar påbygg etter yrkesfaglig, dvs at de er 19 og fyller 20 i året de søker studier, da blir det plutselig 1 år til 21. Derfor ble jeg overrasket når du skrev "flere år", fordi det er ikke slik for alle.

Anonymkode: 8670d...9d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på VID og vil anbefale deg å søke et annet sted :)  Hvorfor er ikke HIB et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Haraldsplass (er vel en av to sykepleieskoler under VID nå) og var fornøyd. Aldersspredning fra 18-50, godt miljø. Har også hørt mye positivt om Førde.

Anonymkode: a1cbd...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pepperbiff skrev:

Jeg går på VID og vil anbefale deg å søke et annet sted :)  Hvorfor er ikke HIB et alternativ?

Takk for svar :) Vurderte å søka på HIB, men etter det eg har funne ut har VID eit betre rykte på seg, og eg søkte derfor på denne skulen i staden for ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på Haraldsplass (er vel en av to sykepleieskoler under VID nå) og var fornøyd. Aldersspredning fra 18-50, godt miljø. Har også hørt mye positivt om Førde.

Anonymkode: a1cbd...443

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du føler deg klar og moden så er det ingenting i veien for å studere sykepleie rett etter videregående. Jeg søkte rett etter vgs (24-25 år siden), og kom ikke inn. Forsøkte 2-3 år og kom ikke inn. Gjorde andre ting, noen små kurser, vikariater osv, giftet meg, fikk barn og søkte igjen da jeg var 26 år. Jeg var eldre, modnere, og hadde familie og flere ggr gjennom studiet så tenkte jeg faktisk at gudskjelov jeg IKKE kom inn da jeg var yngre. Jeg hadde helt sikkert gitt opp fordi jeg oppfattet studiet som vanskelig. Senere hadde jeg familie og hadde det hengende over meg at jeg måtte klare det. 

Poenget mitt er at er man moden nok og føler seg klar, så er det ingenting i veien for å studere sykepleie når man er 18 år. 

Anonymkode: 0af0b...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte rett etter vgs og gikk på Elverum. Jeg var den yngste i min klasse, og jeg har aldri vært noe som helst form for prippen, og elsker å ta meg en fest. Men de jentene i min klasse var skikkelig drøye. Alle var 23-25 og lå med hverandres kjærester og dopa seg på fester og var skikkelig slemme mot alle hele tiden. Jeg følte det var ungdomsskolen all over again x 1000. Jeg falt skikkelig utenfor og mistrivdes veldig. Men selvom jeg prøvde å holde lav profil og alltid være blid og hyggelig fikk jeg likevel gjennomgå. Den eneste gangen i livet mitt jeg har følt at jeg ble mobbet var da, av "voksne" jenter som skulle bli sykepleiere. Klarte meg igjennom to år før jeg tok meg et friår og flyttet tilbake til hjemplassen min og jobbet på et sykehjem. Så flyttet jeg tilbake og tok jeg sisteåret i Elverum med kullet som begynte året etter meg. Da var jeg veldig heldig med klassen min. De var jevnaldrene med meg og hadde litt mer like verdier som meg :) Så kan nok være at jeg hadde veldig uflaks med de jeg havnet sammen med de to første årene. Men det er likevel mye rart der. Elverum er også et hull uti ingenstedsland omringet av skog. Så har du ikke bil eller lappen så kommer du deg ingen steder da det kollektive er dårlig. Jeg som er fra en storby trivdes ikke med det. 

Skolen er veldig fin og moderne. Mange gode forelesere og superfine lokaler. Fint bibliotek, bra internett. God mat i kantina (superdyrt). Du kan få praksis egentlig over hele Hedmark, så der kommer problemet med kollektiv inn i bildet igjen.. Jeg var flere ganger i praksis hvor jeg måtte ta buss i 1,5 time for å komme meg til praksisstedet mitt, men som egentlig tok 20 min med bil. Så gikk siste bussen hjem to timer før jeg egentlig sluttet på kveldsvakt og sånt. Det var bare en gang jeg fikk praksis i gåavstand til der jeg bodde. Også får man ikke dekket reisevei for deg skal være noe sånt som 100km unna skolen for at du skal få noe som helst dekket.

Jeg ser at jeg virker veldig negativ nå. Men jeg vil nok si at jeg var svært uheldig. Studietiden min ble ikke i det hele tatt som forventet, og jeg hatet å være student hvert eneste sekund, og mye av det er fordi jeg var i Elverum og var uheldig med jentene i klassen min. Samt at jeg var altfor usikker på meg selv til å tørre å bytte klasse. Jeg prøvde bare å gjøre det beste ut av det og det var helt grusomt. Men jeg er veldig glad jeg er sykepleier nå :) Og glad for at jeg ble det i ung alder. Ett år senere enn forventet, men det friåret med jobb gjorde meg veldig godt. Jeg hadde ingen erfaring fra å jobbe med mennesker før jeg begynte, så jeg kan egentlig anbefale deg å prøve å jobbe på et sykehjem en sommer eller et år før du begynner på sykepleien med mindre du har hatt helsefag på videregående :) Det er noe helt annet å lese om det på skolen og øve på medstudenter enn det er å faktisk utføre prosedyrer og stelle pasienter. Da jeg begynte å studere så hadde vi 7 måneder med undervisning før vi faktisk begynte i første praksis, så for meg så var det veldig lenge å vente før jeg egentlig fant ut om jeg virkelig ville dette her, og skjønte hva det vi lærte var til. Men studiet er nok lagt opp annerledes. Nå har jeg aldri hatt noen studenter selv fra Høgskolen i Hedmark, da jeg nå bor i Oslo, men høgskolene i Oslo har ihvertfall bygget opp slik at man har en introduksjonspraksis kort tid etter at man begynner i første semester, og det er veldig bra.

Lykke til med valget ditt :) 

Anonymkode: 38bd9...2e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBrukar skrev:

Takk for svar :) Vurderte å søka på HIB, men etter det eg har funne ut har VID eit betre rykte på seg, og eg søkte derfor på denne skulen i staden for ;)

ja, det trodde jeg også. Var mye bedre før Betanien og Haraldsplass slo seg sammen :). Hvis jeg kunne tatt valget om igjen så hadde jeg ikke valgt Haraldsplass/VID en gang til. Det vet jeg gjelder flesteparten i klassen min også.

Bare send en meg en PM hvis du vil vite mer. 

Endret av Pepperbiff
Lå til noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gikk i Førde og synes det var veldig mange som kom rett fra vgs. Faglig sett er skolen veldig bra og har godt rykte. Men plassen er liten, skolen er liten og miljø er lite. Jeg trivdes til slutt, men det tok lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerinna mi begynte rett etter vgs + militærtjeneste på Elverum. De er en god gjeng som var mellom 18 og 20 da de begynte. Hun trives godt, og hun har ikke opplevd slik drøyhet som en i tidligere innlegg har skrevet om.

Elverum er jo ikke en kjempestor by, men den har studenthus og noen puber. Det er heller ikke langt til Hamar. Hun har også fortalt at praksisperiodene har vært veldig bra, og det er svært gode muligheter for å ta deler av studiet i utlandet uten at man må ta hele semester ute.

Anonymkode: 4747b...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er desverre enig med @Pepperbiff ang VID. Jeg går på HDH og angrer litt på at jeg ikke søkte på HIB. Etter de har slått seg sammen til VID tror jeg ikke ting blir bedre, i hvert fall ikke i starten. Førsteåret blir på Betanien, og så er andreåret på HDH for så å avslutten med tredjeåret på Betanien. Merkes også at ikke alle de ansatte er helt fornøyd med fusjonen. Hun ene gledessprederen og flinke foreleseren går over til HiB nå for eksempel. Jeg har derimot vært fornøyd med praksisplassene som HDH har. Veldig greit å være på HDS(sykehuset) og ha kirurgisk/medisinsk praksis der, for de er ikke så spesialisert som på Haukeland og da kommer du borti litt mer forskjellig :) Aldersspennet i vårt kull er forresten 18-47. 

Jeg ville ikke ekskludert HiB hadde jeg vært deg. De har fått ny øvelsespost med nytt utstyr etter de flyttet inn i det nye bygget. De jeg har snakket med har vært fornøyd med miljøet der også. 

Jeg har truffet endel som går på Stord, og de har alle vært veldig fornøyd! Sier de har godt med utstyr å øve med og slikt. 

Husk at sykepleien kan være en ganske tøff utdanning å ta, selv om ryktet sier at det er en lett utdanning som "alle kan bestå". 

Til dere andre som studerer sykepleie andre steder i landet, hvor mange karakterer har dere etter endt utdanning? Nesten alt på haraldsplass er godkjent/ikke godkjent, vi har kun 5-6 karakterer etter tre år. 

Anonymkode: 37f82...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med HIOA?

Anonymkode: 80a6b...6d2

Eg har allerede søkt meg inn på desse skulane, så det er litt seint å endra no :) Men kan godt henda denne høgskulen er bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...