Gå til innhold

Går du opp eller ned i vekt av stress?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ved lett til moderat stress går jeg opp, ved høyt stress går jeg ned fordi jeg ikke finner tid til å spise:P

Anonymkode: 21e56...2e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Knask skrev:

Spørs veldig hvilket stress det er, men i de fleste tilfeller stress spiser jeg og legger på meg.

helt enig! eksamensstress = opp, psykisk stress = ned... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går opp fordi jeg spiser for å roe meg, når jeg ikke stresser går jeg ned. 

Anonymkode: 7f3c5...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ned i vekt. Enten fordi jeg glemmer å spise, eller fordi jeg "ikke har tid" til å lage skikkelig mat, så da blir det junk, latte istedenfor frokost eller en sjokolade istedenfor lunsj. Nok kalorier blir det ihvertfall ikke. Og blir jeg skikkelig stresset (siste ukene før avgangseksamen-stresset) så orker jeg ikke spise pga kvalme. 

Innbiller meg at det hadde vært bedre/sunnere å gå opp i vekt ved stress, sånn at kroppen ihvertfall hadde litt å gå på, men sånn er det ikke for meg, så stresset isbjørnunge = liten flis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går veldig opp i vekt av stress, dessverre for meg da jeg ofte er stresset i lange perioder av gangen. Spiser som mange andre mindre når jeg er stresset, men beveger meg også mindre og får veldig lite søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Purple Basil skrev:

Jeg går veldig opp i vekt av stress, dessverre for meg da jeg ofte er stresset i lange perioder av gangen. Spiser som mange andre mindre når jeg er stresset, men beveger meg også mindre og får veldig lite søvn. 

Dette er et viktig poeng.
Det er ikke alltid stresspising (les:overspising) som fører til økt kroppsvekt ved stress.

 

http://forskning.no/menneskekroppen-overvekt-stress/2011/12/fett-er-stress

Sitat

 

Vektøkning kan potensielt trigge stressresponsen, som igjen kan trigge ytterligere vektøkning. Også det å tape vekt kan trigge kortisolfrigjøringen, som igjen kan trigge stressresponsen og dermed motvirke videre vekttap, forklarer Foss og legger til:

– Dersom du begynner å spise mindre, så kjører kroppen ned forbrenningen. Begynner du å trene mer, så øker kroppen sultfølelsen. Når man legger på seg, blir kroppen også stresset. Dette stresset virker trolig selvforsterkende, og man legger mer på seg.

– Dersom hypotesen vår stemmer, medfører det at man må bryte dette stressmønsteret for å få bukt med vektøkningen, sier Foss.

 

 

Anonymkode: b1bf6...dba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et viktig poeng.
Det er ikke alltid stresspising (les:overspising) som fører til økt kroppsvekt ved stress.

 

http://forskning.no/menneskekroppen-overvekt-stress/2011/12/fett-er-stress

 

Anonymkode: b1bf6...dba

Akkurat :) Det er ikke alle som fungerer slik at de går ned i vekt bare de spiser mindre, søvn har f.eks også veldig mye å si + andre faktorer som man ser i artikkelen. Forrige gang jeg var stresset så var jeg det i ca. 6 måneder, det tærer på kroppen for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp. 

Spiser for å stresse ned, velger usunn mat som går kjapt å lage. Velger "comfort food" for å trøste meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går opp i vekt av stress. Mat/måltider blir på en måte som livbøyer; jeg kan ta en pust i bakken og gjøre noe hyggelig oppi alt som stresser meg. Eksamensstress eller sykdom, lite søvn, problemer på jobb osv har jeg lært meg å takle, men om kjæresten er utro, bilen havarerer og jeg mister jobben samtidig som jeg har mensen føler jeg at all mat er tillatt, i de mengdene jeg har lyst på. For å "samle krefter".

Men jeg går som regel med i vekt både når jeg er nedfor og glad, så mat er ikke "løsningen på alt", altså.

Edit; forresten, når jeg tenker meg om går jeg også ned i vekt om jeg f.eks jobber lange dager med mye stress. Men det tror jeg er fordi stresset ikke er personlig- jeg gjør jo mitt beste i jobben min, men jeg ligger ikke søvnløs om nettene og gråter om ting går galt, eller feirer med venner når det går bra. Derfor trenger jeg ikke mat som noe annet enn for å opprettholde nødvendige kroppslige funksjoner. Og det er det jo ikke alltid man har tid til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer opp enn ned, skulle jeg tro.

Jeg kan reagere på stress med økt apetitt og stresspising. Skal mye til før jeg mister matlysten.

Anonymkode: 8be8c...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig stressa i månedene før bryllupet mitt, og da gikk jeg opp en del vannvekt. Det rant av på bryllupsreisen.

Anonymkode: 35aa5...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbstress - opp. Jeg blir veldig godtesjuk, sover lite og tyr til lettvinte løsninger til middag (junk) 

emosjonelt/psykisk stress - ned. Blir kvalm og klarer ikke å spise noe særlig. Selv om jeg sover lite her og 

Anonymkode: dc682...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned i vekt. Etter mye sorg og stress det siste halvåret er jeg litt for tynn nå. 

Anonymkode: f3a0c...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...