Gå til innhold

Går du opp eller ned i vekt av stress?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste noe i en annen tråd her som gjorde meg forundret. Enkelte påstår at man kan gå opp i vekt av stress. Jeg har alltid trodd at det er motsatt. Iallefall er det det hos meg. Når jeg er stresset så mister jeg ofte matlysten, og selv om jeg spiser som vanlig så går jeg ned i vekt. Har trodd det er fordi kroppen og forbrenningen er på høygir: pulsen er raskere, mat går raskere gjennom systemet, man er varm og svetter mer.

Andre som har det sånn eller går du opp i vekt når du stresser? 

Anonymkode: bb4f9...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går også ned av stress, men det er jo fordi jeg mister matlyst/glemmer å spise når jeg er stresset eller nedfor for eksempel. De som trøstespiser eller spiser dårlig mat/mer mat når de stresser vil jo så klart gå opp i vekt.

Anonymkode: c2935...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs veldig hvilket stress det er, men i de fleste tilfeller stress spiser jeg og legger på meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går opp ved "alminnelig" stress pga stresspising. I tillegg spiser jeg ekstra for å klare å gjennomføre nødvendige gjøremål. Jeg sover dårlig når jeg er stresset, så blir mer sliten. Og ved å spise ekstra, gjerne noe med mye sukker, så får jeg litt kortvarig energi. Det er en dårlig løsning, men har ikke funnet noe alternativ. Ved ekstrem stress mister jeg matlyst og går ned i vekt, i tillegg til at jeg mister håret, får dårlig hukommelse osv. Men såå stresset har jeg heldigvis sjelden vært.

Anonymkode: ffe77...3b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ned. Jeg mister matlysten og må tvinge i meg mat når jeg er stressa, nedfor, oppspilt etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte å gå ned i vekt av stress i alle år, nå går jeg opp i vekt av det. 

Anonymkode: 460f2...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går opp pga en kombinasjon av raske, usunne måltidsløsninger og trøstespising i stressperioder, særlig før eksamen er det ille! 

Anonymkode: 0734e...b2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg går også opp. Stress øker mitt sug etter sukker og fett, pluss at jeg har mindre tid og energi til å spise regelmessig og planlegge sunne måltider. 
For meg gjelder dette både ved moderat og svært alvorlig stress. 

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd begge deler.  I noen perioder hvor jeg er stressa, særlig når det går kraftig utover søvnen, spiser jeg mer og har gjerne ikke samme overskudd til å lage til skikkelig mat/klarer ikke tenke på sunne alternativer, har mer søtsug og føler meg rett og slett oftere sulten, så jeg legger på meg. I andre perioder opplever jeg å miste matlysten, samtidig som jeg har problemer med å sitte i ro/ få slappet skikkelig av, så i de periodene går jeg ned i vekt. Interessant tema,! :) og spennende at vi mennesker kan reagere så forskjellig på ting! 

Anonymkode: aec99...c23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp, spiser bare junk mens jeg jobber med ting

Anonymkode: a42a9...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med noen over her.

Ved "moderat" stress kan jeg gjerne gå opp. Det er som f.eks. når jeg sitter her med bacheloroppgave og er langt bak skjema, og trøster meg med snacks mens jeg jobber.

Ved tyngre stress og kriser går jeg ned. For det første mister jeg matlysten, og for det andre er det et slags behov for kontroll. Dersom økonomien, sosiale relasjoner eller annet virker som det går til helvete, så prøver jeg å få "kontroll" over meg selv, ved å være streng med matinntaket. Tankegangen er vel at "jeg er kanskje mislykket, men ikke faen om jeg skal være tjukk og mislykket". Noe sånt. 

Anonymkode: 23f06...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest trigeminus

Går ned, av samme årsak som flere har nevnt over. Når jeg er stressa klarer jeg ikke å spise nok til å opprettholde vekta. Er undervektig fra før, så det kan være en utfordring i blant. Er flinkere til å passe på å ikke gå for mye ned i vekt feks i forbindelse med eksamensperiode nå enn tidligere da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...