Gå til innhold

Foreldrepenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kan være denne burde lagt på økonomi...

 

Jeg jobber som adjunkt på en barneskole og til høsten blir jeg mor. Jeg prøver å finne ut av permisjonssøknaden, men en må visst ha adjunkt med opprykk ( :P ) for å forstå den.

 

Jeg får feriepenger fra min arbeidsgiver i juli. Vil dette endre seg om jeg velger å ta ut ferien min etter permisjonsslutt, sånn ca i jan 2018? Vil jeg få feriepenger når jeg velger å ta ferie eller er det jobben som bestemmer når jeg får feriepengene?

 

Hva med alle alle helligdagen i permisjonsåret mitt? Kan jeg hoppe over de og forlenge permisjonen min? 

 

Jeg skal starte å jobbe jan 2018. Permisjonen min er ferdig i september og jeg planlegger å ta ulønnet frem til nyttår. Kan jeg føre opp at jeg har permisjon til 21. desember, da skolen slutter. 

 

Som du sikkert forstår så prøver jeg å finne muligheter for at jeg kan være lengst hjemme med barnet mitt. Vi lærere har en litt annen ferie"oppsett" enn andre arbiedistakere. Vi har 5 uker tvungen ferie i juli. 

 

Noen som kan forklare dette på en enkel måte?

 Jeg føler meg absolutt ikke høyskoleutdannet når jeg prøver å forstå dette.  Takker for svar!

Anonymkode: 281f2...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting til:

Det lureste er vel at far tar ut ferie enten før eller etter meg om jeg må ta ferien i juli? 

Anonymkode: 281f2...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mange Spm ville jeg tatt de med til NAV, her vil du få ulike svar. Lykke til 😊

Anonymkode: 461f6...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får feriepenger i juli uansett. Lærere kan ikke velge når de vil ha ferie eller feriepenger.

Du kan ikke hoppe over helligdager, du er ansatt gjennom hele skoleåret og da er disse dagene medberegnet.

Du kan ikke skrive 21.12 med mindre det faktisk er 21.12 som er siste perm.dag og du begynner å jobbe igjen 22.12 (teoretisk sett). Det må du snakke med arbeidsgiver om, ikke sikkert de godtar.

Hilsen en annen lærer

 

Anonymkode: c1b78...841

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får feriepenger i juli uansett. Lærere kan ikke velge når de vil ha ferie eller feriepenger.

Du kan ikke hoppe over helligdager, du er ansatt gjennom hele skoleåret og da er disse dagene medberegnet.

Du kan ikke skrive 21.12 med mindre det faktisk er 21.12 som er siste perm.dag og du begynner å jobbe igjen 22.12 (teoretisk sett). Det må du snakke med arbeidsgiver om, ikke sikkert de godtar.

Hilsen en annen lærer

 

Anonymkode: c1b78...841

Når du har permisjon regnes ferien, 5 uker, som en del av lengden på permisjonen.

Du kan starte å stoppe permisjonen, og jeg kjenner til lærere som har startet og stoppet basert på skoleruta slik at de i arbeidsfri perioder har hatt "fri" og ikke permisjon.

Arbeidsgiver må godta foreldrepermisjon, de har ikke noe valg. Det eneste tidspunktet du ikke kan starte å stoppe permisjonen på er i juli og første uka i august da de fem ferieukene er lagt til disse ukene. Du kan fint stoppe permisjonen siste skoledag, om denne f.eks er 21.12. Det er ikke noe arbeidsgiver kan godta eller ikke, dette er styrt av lovverk og avtaleverk.

Hilsen tillitsvalgt

Anonymkode: 3e2fc...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du har permisjon regnes ferien, 5 uker, som en del av lengden på permisjonen.

Du kan starte å stoppe permisjonen, og jeg kjenner til lærere som har startet og stoppet basert på skoleruta slik at de i arbeidsfri perioder har hatt "fri" og ikke permisjon.

Arbeidsgiver må godta foreldrepermisjon, de har ikke noe valg. Det eneste tidspunktet du ikke kan starte å stoppe permisjonen på er i juli og første uka i august da de fem ferieukene er lagt til disse ukene. Du kan fint stoppe permisjonen siste skoledag, om denne f.eks er 21.12. Det er ikke noe arbeidsgiver kan godta eller ikke, dette er styrt av lovverk og avtaleverk.

Hilsen tillitsvalgt

Anonymkode: 3e2fc...296

Om jeg tar fri i høstferie, vinterferie osv kan arbeidsgiver pålegge meg å gjøre arbeid som fek sfo, siden jeg ikke har opparbeidet meg rett til avspassering i høst,- og vinterferie? 

Anonymkode: 281f2...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde det "på samme måte" under siste permisjon.  Svaret jeg fikk fra NAV var at jeg kunne stoppe og starte permisjon under tvungen avspasering,  men det måtte arb giver godkjenne. Men arb.giver godkjente det ikke, så permisjonen  løp som normalt i alle avspasering perioder :dry: blir jo dyrt for de da, for da må de betale ut lønn i disse periodene. 

Kanskje du får et annet svar enn meg, det skader jo ikke å spørre ☺ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du har permisjon regnes ferien, 5 uker, som en del av lengden på permisjonen.

Du kan starte å stoppe permisjonen, og jeg kjenner til lærere som har startet og stoppet basert på skoleruta slik at de i arbeidsfri perioder har hatt "fri" og ikke permisjon.

Arbeidsgiver må godta foreldrepermisjon, de har ikke noe valg. Det eneste tidspunktet du ikke kan starte å stoppe permisjonen på er i juli og første uka i august da de fem ferieukene er lagt til disse ukene. Du kan fint stoppe permisjonen siste skoledag, om denne f.eks er 21.12. Det er ikke noe arbeidsgiver kan godta eller ikke, dette er styrt av lovverk og avtaleverk.

Hilsen tillitsvalgt

Anonymkode: 3e2fc...296

Dette er ikke lov. Arbeidgiver skal ikke akseptere det! Det er misbruk av stilling og offentlige midler. At de vil....

Man har 4 uker og 1 dag ferie i permisjonene. Man tar da gjerne ise uken etter permisjon.

Anonymkode: 751ce...041

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 5 uker ferie i min arbeidskontrakt, og hadde det selvfølgelig også under perm.

Jeg vet ikke noe om spesialtilpasning ift lærer, men vil tipse om:

NAV kjører 5 permdager per 7 dager uansett. Derfor pleide jeg å ta ferieuke på uker med 1-2 helligdager. Istedet for å "betale" uka med 5 permdager, betalte jeg med 3-4 feriedager. Da sparte jeg litt fri. 

Hvis du har perm over 2 kalenderår, så får du i den totale potten permperioden + 2 ferieperioder, for meg ble det 10 uker ferie å strekke permen med. Faren hadde også 10 uker. Hvis man da planlegger godt, når man tar ut ferie sammen og hver for seg, så blir det ganske lenge for barnet. Vår yngste var 14 måneder ved bsrnehagestart, det gikk helt fint å strekke perm/ferie dit for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, ViljaH skrev:

Jeg har 5 uker ferie i min arbeidskontrakt, og hadde det selvfølgelig også under perm.

Jeg vet ikke noe om spesialtilpasning ift lærer, men vil tipse om:

NAV kjører 5 permdager per 7 dager uansett. Derfor pleide jeg å ta ferieuke på uker med 1-2 helligdager. Istedet for å "betale" uka med 5 permdager, betalte jeg med 3-4 feriedager. Da sparte jeg litt fri. 

Hvis du har perm over 2 kalenderår, så får du i den totale potten permperioden + 2 ferieperioder, for meg ble det 10 uker ferie å strekke permen med. Faren hadde også 10 uker. Hvis man da planlegger godt, når man tar ut ferie sammen og hver for seg, så blir det ganske lenge for barnet. Vår yngste var 14 måneder ved bsrnehagestart, det gikk helt fint å strekke perm/ferie dit for oss.

Nav tillater bare 4 uker og en dag. Så da fikk du evt en uke som arbeidsgiver ikke fikk refusjon for.Så ferie i perm er begrenset til 4 uker for alle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, MapleSirup skrev:

Nav tillater bare 4 uker og en dag. Så da fikk du evt en uke som arbeidsgiver ikke fikk refusjon for.Så ferie i perm er begrenset til 4 uker for alle.

 

Det stemmer nok. Arbeidsgiver betalte meg vanlig lønn og krevde NAV på siden. Innbakt i det var at arbeidsgiver tok det mellom hva NAV tilbyr og hva min kontrakt sier. Jeg fikk f.eks full utbetaling av feriepenger, der er vel NAV knipne. NAV har vel også max 6G på lønn kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ViljaH skrev:

Det stemmer nok. Arbeidsgiver betalte meg vanlig lønn og krevde NAV på siden. Innbakt i det var at arbeidsgiver tok det mellom hva NAV tilbyr og hva min kontrakt sier. Jeg fikk f.eks full utbetaling av feriepenger, der er vel NAV knipne. NAV har vel også max 6G på lønn kanskje.

Ved direkte utbetaling av lønn så beholder man alle godene, ja. Alle offentlige ansatte har dette gode. NAV-ansatte deriblant ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MapleSirup skrev:

Ved direkte utbetaling av lønn så beholder man alle godene, ja. Alle offentlige ansatte har dette gode. NAV-ansatte deriblant ;) 

Jeg jobber privat. Jeg må si jeg synes det er urettferdig at offentlige ansatte skal ha et lass goder som ikke andre har. Litt som at ingen har så god pensjon som dem som lager regler for pensjon, stortingspolitikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, ViljaH skrev:

Jeg jobber privat. Jeg må si jeg synes det er urettferdig at offentlige ansatte skal ha et lass goder som ikke andre har. Litt som at ingen har så god pensjon som dem som lager regler for pensjon, stortingspolitikere.

Lønningene er til gjengjeld mye lavere.

Godene offentlige ansatte har er fremarbeidet av fagforeningene.I det private velger man ofte bort medlemsskap (solidaritet for konkurranse) 

IA bedrifter (som du kanskje jobber i) har de samme godene. Så et lass med goder er det neppe. Du har jo nettopp redegjort for at du selv har de samme godene.

Endret av MapleSirup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...