Gå til innhold

Fakturagebyr når man får faktura kun på e-post.


Gjest Mrs. Random Nick

Anbefalte innlegg

Gjest Mrs. Random Nick
51 minutter siden, solavskjerming skrev:

Synes ikke 39 kr i fakturagebyr er mye.

39 kr inkl mva = 31,2 kr eks mva

Lønnsrelaterte kostnader i Norge er beregnet til å ligge mellom 25 og 35 %. Da sitter man igjen med:

24,96 kr  til 23,11 kr.

Tjener den som fakturerer 200 kr/timen kan han/hun da bruke ca 7 min på hver faktura.

Her er ikke tatt med noe annet enn lønnskostnader, så det ville nok ikke vært reelt med et slikt regnestykke i det virkelige liv. Kostnader alt annet kommer i tillegg. Grunnen til at jeg allikavel satt opp regnestykket var å vise hvor fort pengene løper av gårde med alle de skjulte kostnadene.

Hvis du leser i HI, så ser du at jeg ikke ønsker å diskutere selve prisen på fakturagebyret. Det er hva det faktisk går ut på, det man faktisk betaler for som jeg var usikker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tom/Loki
10 minutter siden, Glansbildeskrinet skrev:

Takk for raske svar her! :) Jeg ønsker ikke å skrive konkret navn på firmaet, da det ikke er ment for å henge det ut på noen måte. Produktet som jeg kjøper derfra, er jeg jo fornøyd med. Jeg kan si det slik at det promoteres titt og ofte for dette selskapet på TV, men det har ingenting med telefoni å gjøre.

Jeg er ganske sikker på at man ikke kan sammenligne størrelsesordenen på dette firmaet med ditt firma. No offence. Jeg er ganske sikker på at disse har mange flere ansatte. Ser likevel at fakturaprogram sikkert skaper noen kostnader for dem, men dette er et firma som får mye gratis reklame fra fornøyde kunder i sosiale medier da de frister med premier (konkurranser). 

 

Ser for meg at dette kan være for å dekke kostnadene for fakturaprogram, eller regnskapsfører, ja.

 

Jeg har muligheten for å betale med kort over nett til dette firmaet. Har bare ikke summet meg til å sette opp fast avtale om det enda, men ser jo at det kanskje kan være en måte å spare penger på?

Åpenbart så er det jo det, i dette tilfellet.

Er ikke det noe av hensikten da, at man skal slippe gebyr på E-post.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Tom/Loki skrev:

Det er ikke faktura gebyr på e-post. 

Det er ikke papirfakturagebyr på e-faktura. 

 

Har du mulighet for å slippe unna fakturagebyr ved å betale på annen måte, så er gebyret helt klart en måte for å få deg til å betale på annen måte for å slippe gebyret. Her har du ingenting å forhandle med firmaet om, faktisk. 

Flere nettbutikker kan du velg hvilken metode du vil betale på. Faktura pleier å øke prisen med et gebyr, betaler du med kort eller via Klarna, så slipper du. Denne tråden burde dermed være unødvendig å opprette, fordi du har et valg for å slippe gebyr, et valg du ikke har gjort. 

Anonymkode: b211a...45f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solavskjerming
13 minutter siden, Glansbildeskrinet skrev:

Hvis du leser i HI, så ser du at jeg ikke ønsker å diskutere selve prisen på fakturagebyret. Det er hva det faktisk går ut på, det man faktisk betaler for som jeg var usikker på. 

Og det er jo det jeg har svart på. Dersom fakturagebyret kun skal dekke lønn betaler du for ca 7 minutter med arbeid for nevnt fakturagebyr.

I virkeligheten skal dette også dekke fakturaprogram, internett, kontorlokaler, pcløsning osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke papirfakturagebyr på e-faktura. 

 

Har du mulighet for å slippe unna fakturagebyr ved å betale på annen måte, så er gebyret helt klart en måte for å få deg til å betale på annen måte for å slippe gebyret. Her har du ingenting å forhandle med firmaet om, faktisk. 

Flere nettbutikker kan du velg hvilken metode du vil betale på. Faktura pleier å øke prisen med et gebyr, betaler du med kort eller via Klarna, så slipper du. Denne tråden burde dermed være unødvendig å opprette, fordi du har et valg for å slippe gebyr, et valg du ikke har gjort. 

Anonymkode: b211a...45f

 

Papirfakturagebyr på e-faktura eller epost-faktura ville vært svindel, så det skjer nok ikke.

Jeg har vært ute for firmaer som kun gir gebyrfri fakturering ved avtalegiro og det mislikes sterkt for en som ikke vil ha avtalegiro, men synes det er greit med efaktura eller epost-faktura.

Anonymkode: 2bda2...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver eget firma og sender ut ca. 1000 fakturaer i året. Tiden dette tar + kostandene til faktureringsprogrammet kan ikke sammenliknes med et lite fakturagebyr. Jeg har også vurdert betalting med kort, men da må prisen bli litt høyere siden dette også koster litt i underkant av 4 % av den totale summen. Imidlertid har jeg bakt inn faktureringen i den totale prisen på tjenesten så det står ikke gebyr på fakturaen.

Når jeg handler fra nettbutikker ser jeg at mange bruker Klarna og jeg vil tro at dette er en tjeneste firmaet betaler for. Derfor reregarer jeg ikke på 39 kr i gebyr. MEN jeg har fått fakturarer fra renovasjonsfirma som tok 109 kr (!) i faktureringsgebyr, og de sendte ut fakturaene 2 ganger pr md! Og hadde ikke mulighet til avtalegiro! Og DA klagde jeg høylytt! De fjernet gebyret etter den telefonsamtalen. Noe jeg nesten reagerer like mye på, for det sier meg noe om at de virkelig prøvde å tjene en god del ekstra på det!

Anonymkode: 1c601...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...