Gå til innhold

Fakturagebyr når man får faktura kun på e-post.


Gjest Mrs. Random Nick

Anbefalte innlegg

Gjest Mrs. Random Nick

Det gikk plutselig opp for meg da jeg leste nøye gjennom en faktura jeg har her, at det står et fakturagebyr på 39 kr på fakturaen, når det kun er e-post jeg har fått faktura på. Jeg har altså ikke fått det som papirfaktura i postkassen. Er dette vanlig? Jeg vil gjerne presisere at det er prinsippsaken jeg ønsker å diskutere her, og ikke summen. Men mange bekker små, blir en stor å som det heter. Hvilke utgifter er det som tilsvarer 39 kr da? Er det arbeidstiden som den ansatte i det firmaet bruker regelrett kun på å få fylle den ut + å sende e-posten???? Jeg synes det høres så merkelig ut. Det er jo ingen porto-, blekk-, eller papirkostnad i dette.

Endret av Glansbildeskrinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er neppe samsvar med prisen og de faktiske kostnadene. Jeg tipper de bare har latt prisen for utsendelse pr post også gjelde for alle utsendelser.

Ta kontakt med dem og klag. Ta også kontakt med forbrukerrådet, det har hatt fokus på for høye gebyrer.

Hvilket firma er det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er en del firmaer som tar gebyrer som en ekstrainntekt.

Greit å klage. Kanskje de har andre, gebyrfrie alternativer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvstendig, og har samme fakturagebyr. Det er mange løpende utgifter i forhold til å drive ett firma, og denne summen er symbolsk. Jeg sender rundt 50 faktura i året, og fakturaprogrammet alene koster 2500kr i året. Allerede der går jeg i minus, selv om kostnadene holdes nede ved å sende faktura på mail, og gjøre regnskapsjobben selv. De store bedriftene tilbyr null fakturagebyr ved eFaktura, men dette er på en måte en vennlig gest de tar seg råd til. Jeg derimot - gjør allerede veldig mye ubetalt arbeid, og har null betekning om å ta dette symbolske gebyret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å produsere en faktura koster nok mer enn 39 kr selv om du får den på e-post, så fakturaavgiften dekker knappast kosten med å sende deg faktura. Fakturaprogram koster, min tid koster, dataleverandøren koster og kanskje må man ansette en regnskapsfører eller noen til å fakturere for en.

Anonymkode: 10dad...a50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Glansbildeskrinet skrev:

Det gikk plutselig opp for meg da jeg leste nøye gjennom en faktura jeg har her, at det står et fakturagebyr på 39 kr på fakturaen, når det kun er e-post jeg har fått faktura på. Jeg har altså ikke fått det som papirfaktura i postkassen. Er dette vanlig? Jeg vil gjerne presisere at det er prinsippsaken jeg ønsker å diskutere her, og ikke summen. Men mange bekker små, blir en stor å som det heter. Hvilke utgifter er det som tilsvarer 39 kr da? Er det arbeidstiden som den ansatte i det firmaet bruker regelrett kun på å få fylle den ut + å sende e-posten???? Jeg synes det høres så merkelig ut. Det er jo ingen porto-, blekk-, eller papirkostnad i dette.

Det interessante her er faktisk hvilket firma og faktura dette er? Er det noe du kunne ha betalt for uten å få tilsendt faktura? Ved å betale med kort over nett, som et eksempel. 

Fakturagebyr er en ting, papirfaktura en annen ting. 

Anonymkode: b211a...45f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har visst anledning til det dersom de har avtalt det med kunden på forhånd, mener jeg å ha lest.

Anonymkode: c8172...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Monky6 skrev:

Jeg er selvstendig, og har samme fakturagebyr. Det er mange løpende utgifter i forhold til å drive ett firma, og denne summen er symbolsk. Jeg sender rundt 50 faktura i året, og fakturaprogrammet alene koster 2500kr i året. Allerede der går jeg i minus, selv om kostnadene holdes nede ved å sende faktura på mail, og gjøre regnskapsjobben selv. De store bedriftene tilbyr null fakturagebyr ved eFaktura, men dette er på en måte en vennlig gest de tar seg råd til. Jeg derimot - gjør allerede veldig mye ubetalt arbeid, og har null betekning om å ta dette symbolske gebyret.

Som om Efaktura skulle være noe billigere tjeneste å bruke for bedriftene.
Men mulig bankene lager avtaler hvor pris for efaktura-tjeneste ser "gratis" ut for firmaene.

Anonymkode: 2bda2...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender ut faktura der jeg jobber og jeg tar aldri gebyr for faktura sendt på epost.

Fakturagebyr brukes som en ekstra inntekt for noen, men i realiteten er det der på papirfaktura for å få flere til å velge epost-faktura. Både for effektivitetens skyld, og miljøet. 

Jeg ville klaget. 

Anonymkode: d5d33...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solavskjerming

Synes ikke 39 kr i fakturagebyr er mye.

39 kr inkl mva = 31,2 kr eks mva

Lønnsrelaterte kostnader i Norge er beregnet til å ligge mellom 25 og 35 %. Da sitter man igjen med:

24,96 kr  til 23,11 kr.

Tjener den som fakturerer 200 kr/timen kan han/hun da bruke ca 7 min på hver faktura.

Her er ikke tatt med noe annet enn lønnskostnader, så det ville nok ikke vært reelt med et slikt regnestykke i det virkelige liv. Kostnader alt annet kommer i tillegg. Grunnen til at jeg allikavel satt opp regnestykket var å vise hvor fort pengene løper av gårde med alle de skjulte kostnadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, solavskjerming skrev:

Synes ikke 39 kr i fakturagebyr er mye.

39 kr inkl mva = 31,2 kr eks mva

Lønnsrelaterte kostnader i Norge er beregnet til å ligge mellom 25 og 35 %. Da sitter man igjen med:

24,96 kr  til 23,11 kr.

Tjener den som fakturerer 200 kr/timen kan han/hun da bruke ca 7 min på hver faktura.

Her er ikke tatt med noe annet enn lønnskostnader, så det ville nok ikke vært reelt med et slikt regnestykke i det virkelige liv. Kostnader alt annet kommer i tillegg. Grunnen til at jeg allikavel satt opp regnestykket var å vise hvor fort pengene løper av gårde med alle de skjulte kostnadene.

Jeg kan ha forståelse for fakturagebyr for mindre firmaer og kanskje avhengig av produkt-type.
Men for sånn som Telenor mobilregning som slenger på 49,- blir for sleipt. En halv million fakturaer i måneden blir penger.
 

Anonymkode: 2bda2...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn; når regnskapsføreren min førte opp en post som het kurs til 2750 kr på fakturaen, ble han oppsagt på dagen. Fakturagebyr derimot; time is money og fullt forståelig. At jeg skal betale ekstra, utover en vanvittig timespris som burde dekke at vedkommende holder seg faglig oppdatert derimot, det er uakseptabelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å slippe unna fakturagebyr må du ha både avtalegiro og e-faktura fra det aktuelle firmaet. Om du har kun en av delene vil du bli pålagt fakturagebyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gray skrev:

For å slippe unna fakturagebyr må du ha både avtalegiro og e-faktura fra det aktuelle firmaet. Om du har kun en av delene vil du bli pålagt fakturagebyr. 

Det er vel opp til firmaet å bestemme - ingen regel.

Flere som gir gebyrfri epostfaktura eller Efaktura.

Anonymkode: 2bda2...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gray skrev:

For å slippe unna fakturagebyr må du ha både avtalegiro og e-faktura fra det aktuelle firmaet. Om du har kun en av delene vil du bli pålagt fakturagebyr. 

F.eks. iptelefoni-selskapet jeg bruker, fakturerer meg 70-100,- pr måned via epost, men ikke noe gebyr.

Et mindre selskap dette. De har vel skjønt at skal de forsøke å gribbe til seg ekstra kroner for å sende papir eller mail, så vil de tape mot de store gribbene som har mye større stordrift-fordeler.

Anonymkode: 2bda2...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Tom/Loki skrev:

Det er ikke faktura gebyr på e-post. 

Kommer vel an på firmaet som fakturerer.
Ikke noe lovverk som sier noe om dette.
Eller snakker du om et konkret selskap?
 

Anonymkode: 2bda2...7e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom/Loki

Det er vell det som er hensikten med å få regninger på e.post, å slippe gebyr. jeg har vertfall aldri fått noe gebyr på e- post

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick
1 time siden, stan skrev:

Det er neppe samsvar med prisen og de faktiske kostnadene. Jeg tipper de bare har latt prisen for utsendelse pr post også gjelde for alle utsendelser.

Ta kontakt med dem og klag. Ta også kontakt med forbrukerrådet, det har hatt fokus på for høye gebyrer.

Hvilket firma er det?

Takk for raske svar her! :) Jeg ønsker ikke å skrive konkret navn på firmaet, da det ikke er ment for å henge det ut på noen måte. Produktet som jeg kjøper derfra, er jeg jo fornøyd med. Jeg kan si det slik at det promoteres titt og ofte for dette selskapet på TV, men det har ingenting med telefoni å gjøre.

1 time siden, Monky6 skrev:

Jeg er selvstendig, og har samme fakturagebyr. Det er mange løpende utgifter i forhold til å drive ett firma, og denne summen er symbolsk. Jeg sender rundt 50 faktura i året, og fakturaprogrammet alene koster 2500kr i året. Allerede der går jeg i minus, selv om kostnadene holdes nede ved å sende faktura på mail, og gjøre regnskapsjobben selv. De store bedriftene tilbyr null fakturagebyr ved eFaktura, men dette er på en måte en vennlig gest de tar seg råd til. Jeg derimot - gjør allerede veldig mye ubetalt arbeid, og har null betekning om å ta dette symbolske gebyret.

Jeg er ganske sikker på at man ikke kan sammenligne størrelsesordenen på dette firmaet med ditt firma. No offence. Jeg er ganske sikker på at disse har mange flere ansatte. Ser likevel at fakturaprogram sikkert skaper noen kostnader for dem, men dette er et firma som får mye gratis reklame fra fornøyde kunder i sosiale medier da de frister med premier (konkurranser). 

 

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å produsere en faktura koster nok mer enn 39 kr selv om du får den på e-post, så fakturaavgiften dekker knappast kosten med å sende deg faktura. Fakturaprogram koster, min tid koster, dataleverandøren koster og kanskje må man ansette en regnskapsfører eller noen til å fakturere for en.

Anonymkode: 10dad...a50

Ser for meg at dette kan være for å dekke kostnadene for fakturaprogram, eller regnskapsfører, ja.

 

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det interessante her er faktisk hvilket firma og faktura dette er? Er det noe du kunne ha betalt for uten å få tilsendt faktura? Ved å betale med kort over nett, som et eksempel. 

Fakturagebyr er en ting, papirfaktura en annen ting. 

Anonymkode: b211a...45f

Jeg har muligheten for å betale med kort over nett til dette firmaet. Har bare ikke summet meg til å sette opp fast avtale om det enda, men ser jo at det kanskje kan være en måte å spare penger på?

15 minutter siden, Tom/Loki skrev:

Det er ikke faktura gebyr på e-post. 

Åpenbart så er det jo det, i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...