Gå til innhold

Sunn frokost som holder blodsukkeret stabilt lenge


Gjest Badebuksa

Anbefalte innlegg

Gjest Badebuksa

Tips til frokoster jeg kan lage dagen før? Dagene er ofte slik at jeg ikke orker/har tid til å lage frokost på morgenen og går uten mat til 13-14. Noen ganger til kl 18-19 (står opp mellom 05-07).

Havregryn/grøt er ok, men det kan jeg ikke lage dage før uten at det blir ekkelt. Trenger inspirasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel man kan vel lage det meste, hadde en tid hvor jeg mealpreppet mye. Her gikk det i tunfisksalat, ris og kylling med grønnsaker, kyllingwraps og laksewraps. Kylling og laksewraps er en ypperlig frokost som kan ligge flere dager i kjøleskapet i lufttette bokser. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør deg noen skiver før du legger deg, pluss et eple. Hvor vanskelig kan det være å få i seg mat?

Anonymkode: 4ef4f...a46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Smør deg noen skiver før du legger deg, pluss et eple. Hvor vanskelig kan det være å få i seg mat?

Anonymkode: 4ef4f...a46

Eple hadde jeg dødd av. Brødskiver liker jeg ikke. Liker jeg ikke frokosten, spiser jeg den ikke.

Seriøst, jeg blir så kvalm at jeg spyr om morgenen hvis jeg spiser noe jeg synes smaker høgg. Du lider kanskje ikke av det samme, men det er et problem! 

Jeg finnes ikke sulten, men kroppen er det og ødelegger for meg, så jeg må spise hvis ikke føler jeg meg elendig. Men matlysten er fraværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
18 minutter siden, Tom/Loki skrev:

Havre eller byggryns grøt.

Men det er ikke noe godt dagen etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa
22 minutter siden, Bolthorn skrev:

Vel man kan vel lage det meste, hadde en tid hvor jeg mealpreppet mye. Her gikk det i tunfisksalat, ris og kylling med grønnsaker, kyllingwraps og laksewraps. Kylling og laksewraps er en ypperlig frokost som kan ligge flere dager i kjøleskapet i lufttette bokser. :) 

Takk, du ga meg inspirasjon. Tror jeg skal prøve kyllingruller/lefser, snittet opp i passe porsjoner. Smaker godt og er lett å lage. 

Men holder det seg i et par dager eller må jeg lage hver kveld, tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Badebuksa skrev:

Seriøst, jeg blir så kvalm at jeg spyr om morgenen hvis jeg spiser noe jeg synes smaker høgg. Du lider kanskje ikke av det samme, men det er et problem! 

 

Ok, du er bortskjemt.

Anonymkode: 4ef4f...a46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ok, du er bortskjemt.

Anonymkode: 4ef4f...a46

Og du er jævlig feig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøleskapsgrøt. Bland havregryn, kesam med vanilje og litt melk. Legg over plastikk og la stå over natta. Du kan seff bruke hvilken yoghurt/kesam du vil. 

Anonymkode: 9122b...58d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøleskapsgrøt. Bland havregryn, kesam med vanilje og litt melk. Legg over plastikk og la stå over natta. Du kan seff bruke hvilken yoghurt/kesam du vil. 

Anonymkode: 9122b...58d

Tar med meg tips, takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Badebuksa skrev:

Og du er jævlig feig. 

Det er ikke jeg som skriver at jeg ikke kan spise normal mat.

Anonymkode: 4ef4f...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Badebuksa skrev:

Takk, du ga meg inspirasjon. Tror jeg skal prøve kyllingruller/lefser, snittet opp i passe porsjoner. Smaker godt og er lett å lage. 

Men holder det seg i et par dager eller må jeg lage hver kveld, tru?

Kyllingen holder seg iallefall i 2-3 dager om det står kaldt og i en tett beholder. Laksen gjør nok det samme men har max latt den ligge i 1-2 dager. Om du bruker ris må du også være litt forsiktig, holder seg ikke så mye lengre enn ett døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke jeg som skriver at jeg ikke kan spise normal mat.

Anonymkode: 4ef4f...a46

ja'a buhu, føkk alle som ikke har samme syn som meg. Hvorfor komme her å hakke når du kan holde kjeft eller heller spe galle i dagbladet kommentarfelt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spiser som oftest et egg og en banan og drikker et glass appelsinjuice. av og til en avocado. Holder meg mett leenge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sverger til kjøleskapsgrøt! Bruker 1 dl havregryn og 2-3 spiseskjeer chiafrø. Fyller på med melk, soyamelk eller mandelmelk. Kan også bruke Biola eller yogurt. Min favoritt er mandelmelk og en spiseskje eple/pære syltetøy (uten tilsatt sukke fra Nora). På morningen tar jeg på eplebiter og kanel. Smaker himmelsk og holder meg mett lenge. 

Anonymkode: 0de55...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fler foreslår kjøleskapsgrøt. Her er min oppskrift; 1 dl lett/skummet melt (etter hva man foretrekker) 1 dl havregryn (gjerne store, de metter lengre) 3 ss naturell yoghurt/gresk yoghurt, gresskarkjærnefrø og frosne bær på toppen, som er tint innen morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
Den Monday, May 30, 2016 at 10.28, AnonymBruker skrev:

Det er ikke jeg som skriver at jeg ikke kan spise normal mat.

Anonymkode: 4ef4f...a46

Det er ikke det som er feigt heller. Hvorfor svarer du her som Anonym egentlig? "Oo, det er så skummelt å svare om mat. Tenk om noen bruker det imot meg senere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uN91s

Havregryn man lager dagen før. Det er en egen oppskrift med store havregryn. Da mykgjør den seg over natten og er ikke ferdig til å spises før morgen etter. 

Fresubin sjokolade næringsdrikke (kjøpes på apotek). Legges i kjøleskap dagen før bare. Superenkelt! Innholder 400 kcal, 20 g proteiner og masse næringsstoffer og fiber. Det er et fullverdig måltidserstatter. Jeg er så lei mat nå at jeg bare drikker disse gjennom dagen. Spiser kanskje litt egg og helmelk eller noe i tillegg. 

Endret av uN91s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...