Gå til innhold

Verdt å betale for treningssenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her jeg studerer er det to treningssentre å velge mellom. Det ene er et selvbetjent senter med kun styrke- og kondisjonsapparater, ikke noe særlig godt vedlikeholdt (dårlig luft, rett ut mot gata osv.), men bra nok til å få trent. Det andre er et betjent senter hvor de i tillegg har gruppetimer, og her er det litt renere og nyere apparater. Det første senteret koster 299,- per måned, og det andre koster 399,- per måned. 

Jeg har nå medlemskap på det senteret som koster 399,-. Pleier å trene to styrkeøkter per uke + én-to gruppetimer (oftest spinning og tabata). I tillegg har jeg én joggeøkt utendørs i uka. Det vil si at jeg trener i snitt 3-4 ganger på senteret per uke. I tillegg har denne kjeden et senter i hjembyen min, hvor jeg kan trene hvis jeg feks. er hjemme på ferie. Den andre kjeden finnes ikke i hjembyen min. 

Men nå tenker jeg: Er det egentlig verdt å betale 400 kroner for å trene 3-4 ganger i løpet av uka? Jeg er jo med på gruppetimer, og dette har jeg jo ikke mulighet til hvis jeg skal trene på det andre senteret i stedet. Det blir jo en hundrelapp å spare per måned hvis jeg bytter, men jeg er veldig usikker på hva som egentlig er lurest. Mange synes gruppetimer er "tull" og at man klarer seg uten, men jeg synes det er gøy og motiverende. 

Hva synes dere? Skal jeg bytte eller ikke? Kan legge til at jeg ikke har dårlig råd selv om jeg betaler 399,- siden jeg feks. bruker veldig lite penger på festing, alkohol etc sammenlignet med andre på min alder :)

Anonymkode: 4680e...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at 3-4 ganger i uka er nok til at det er verdt 400 kroner per måned. Det er nok få som har tid og/eller lyst til å være på treningssenteret flere enn fire ganger per uke, uansett hva de betaler. Hvis du skifter, vil det jo være en risiko for at du er det sjeldnere enn du er nå, siden du ikke har gruppetimer å dra på. Så da er du der kanskje 2, maks 3 ganger i uka. Og slik blir det liksom ikke at du får mer ut av pengene :) Og når det i tillegg er en senter av denne kjeden i hjembyen, kan du jo også trene der hvis du er hjemme over lengre perioder, og slik får du gjort nytte av den månedtlige prisen da også (noe du ikke hadde fått hvis du hadde vært medlem på det andre senteret). Men generelt synes jeg du heller skal tenke på helsegevinsten, ikke at du drar på treningssenteret fordi du skal gjøre mest mulig nytte av det du betaler i måneden. Og med tanke på helsegevinst er jo 3-4 ganger i uka absolutt nok! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningssenter når vi er og går inn i den perfekte årstiden for å kunne trene ute?? Ler meg skakk over at treningssentre overlever 3 av årstidene. 

Hva feiler det folk!!!? Å ha medlemsskap om vinteren er helt greit, men vår, sommer og høst er jo vidunderlig ute-vær? Så lenge man ikke har pollen-allergi da. :/ 

Anonymkode: 25a70...873

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Treningssenter når vi er og går inn i den perfekte årstiden for å kunne trene ute?? Ler meg skakk over at treningssentre overlever 3 av årstidene. 

Hva feiler det folk!!!? Å ha medlemsskap om vinteren er helt greit, men vår, sommer og høst er jo vidunderlig ute-vær? Så lenge man ikke har pollen-allergi da. :/ 

Anonymkode: 25a70...873

Det er sant, men for å trene gruppetimer og styrketrening (med mindre man har utstyr for styrketrening hjemme), så må man på senter. Men jeg trener faktisk jogging ute minst én gang i uka i tillegg til øktene på treningssenter, og det uansett årstid. Midt på vinteren jogger jeg også ute :)

Anonymkode: 4680e...189

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvilddd skrev:

Jeg tenker at 3-4 ganger i uka er nok til at det er verdt 400 kroner per måned. Det er nok få som har tid og/eller lyst til å være på treningssenteret flere enn fire ganger per uke, uansett hva de betaler. Hvis du skifter, vil det jo være en risiko for at du er det sjeldnere enn du er nå, siden du ikke har gruppetimer å dra på. Så da er du der kanskje 2, maks 3 ganger i uka. Og slik blir det liksom ikke at du får mer ut av pengene :) Og når det i tillegg er en senter av denne kjeden i hjembyen, kan du jo også trene der hvis du er hjemme over lengre perioder, og slik får du gjort nytte av den månedtlige prisen da også (noe du ikke hadde fått hvis du hadde vært medlem på det andre senteret). Men generelt synes jeg du heller skal tenke på helsegevinsten, ikke at du drar på treningssenteret fordi du skal gjøre mest mulig nytte av det du betaler i måneden. Og med tanke på helsegevinst er jo 3-4 ganger i uka absolutt nok! 

Hvis jeg skifter kommer jeg nok til å fortsette med 2 styrkeøkter per uke + kanskje en økt på sykkel eller tredemølle. Altså i snitt 2-3 dager i uka. Det blir jo ofte én mindre økt i uka sammenlignet med det jeg har nå, i tillegg til at jeg mister gleden jeg får av gruppetimer. Så sånn sett er det jo verdt det, men jeg er liksom redd for å bli for vant til den "luksusen" som er der jeg trener nå, da det egentlig burde være bra nok for en mosjonist med det andre senteret. Mener ikke at trening 3-4 ganger i uka ikke er nok for treningen og helsen sin del, men tenker om det virkelig er verdt å betale 400 kroner for det, når jeg kan få det samme for 300 kroner, minus gruppetimene.. Men så bruker jeg jo gruppetimene også, da :P Haha, det skal ikke være enkelt! 

Anonymkode: 4680e...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Heftig

Bare det at de har senter i hjembyen din synes jeg gjør det verdt 100kr ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Bare det at de har senter i hjembyen din synes jeg gjør det verdt 100kr ekstra.

Ja, det er jo absolutt en fordel! Nå er jeg egentlig ikke hjemme sånn kjempeofte, og når jeg er det så er det bare over et par dager. Så sånn sett så er det jo ikke nødvendig med treningssenter, da jeg sjelden er der uansett hvis jeg er hjemme i bare et par dager. Men feks. ved sommer, jul osv. så er det jo en fordel, fordi da vil jeg nok lengte etter feks. gruppetimer :P

Anonymkode: 4680e...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Treningssenter når vi er og går inn i den perfekte årstiden for å kunne trene ute?? Ler meg skakk over at treningssentre overlever 3 av årstidene. 

Hva feiler det folk!!!? Å ha medlemsskap om vinteren er helt greit, men vår, sommer og høst er jo vidunderlig ute-vær? Så lenge man ikke har pollen-allergi da. :/ 

Anonymkode: 25a70...873

Så utrolig lite hyggelig du var, da! 
Mener du virkelig at det er noe i veien med folk som feks liker å trene tung styrke eller får en ekstra boost av samholdet på gruppetime? Man MÅ ikke være ute hele tiden selv om det er fint vær. Det er lov å like å trene inne selv om termostaten bikker 20 grader. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke kimse av glede og motivasjon når det kommer til trening. Så jeg synes det høres ut som om gruppetimene gjør det verdt å betale 100 kr ekstra i måneden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, rh1 skrev:

Så utrolig lite hyggelig du var, da! 
Mener du virkelig at det er noe i veien med folk som feks liker å trene tung styrke eller får en ekstra boost av samholdet på gruppetime? Man MÅ ikke være ute hele tiden selv om det er fint vær. Det er lov å like å trene inne selv om termostaten bikker 20 grader. 

Nei, man MÅ ikke være ute. Men ser virkelig ikke poenget med å bruke så mye penger i måneden på noe man faktisk kan få gratis. Å trene tung styrke kan man gjøre uten et treningssenter. Samhold på en gruppetime? Så ta med deg venninna en joggetur om det er viktig å være med andre under trening. 

Ja, jeg mener det feiler folk noe når de går på treningssenter for å trene. Ikke bare bruk av penger, men sløsing av tid... 

Men ja, jeg har særlig lyst til å kaste kaldt vann i hodet på de som løper på tredemølle. Herregud, våkn opp og se at det er fullt mulig å løpe gratis. Men for alle del, folk får gjøre som de vil. 

Anonymkode: 25a70...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva man ønsker å trene, men personlig syntes jeg det er verdt å betale en 3-400 i måneden for treningssenter. Man har mye bedre utvalg av ting for å trene styrke (Apparater, manualer, kettlebells, stang, TRX tau etc.) og man har derfor større mulighet til å variere mer enn ved å trene hjemme eller ute, med mindre man kjøper seg svært mye utstyr selv. Ikke minst skal man ha plass til styrketreningsutstyr også, og skal jeg kjøpe meg rack, stang og benk (til bla knebøy, benkpress, markløft etc) så må jeg nesten ha større leilighet. I tillegg syntes jeg det er lettere å beholde treningsfokus på senter enn ved hjemmetrening. Det er også kjekt med tilgang til tredemølle og selv om jeg heller løper ute sommerstid så er det gull å ha tilgang til mølle vinterstid. 

Anonymkode: 1a804...846

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man MÅ ikke være ute. Men ser virkelig ikke poenget med å bruke så mye penger i måneden på noe man faktisk kan få gratis. Å trene tung styrke kan man gjøre uten et treningssenter. Samhold på en gruppetime? Så ta med deg venninna en joggetur om det er viktig å være med andre under trening. 

Ja, jeg mener det feiler folk noe når de går på treningssenter for å trene. Ikke bare bruk av penger, men sløsing av tid... 

Men ja, jeg har særlig lyst til å kaste kaldt vann i hodet på de som løper på tredemølle. Herregud, våkn opp og se at det er fullt mulig å løpe gratis. Men for alle del, folk får gjøre som de vil. 

Anonymkode: 25a70...873

Hvordan skal jeg løfte 90 kg markløft eller 40 kg benkpress ute? 
Ikke alle vil løpe, ikke alle finner treningsglede i å kun bruke kroppsvekt.

Ironisk at du sier "folk får gjøre som de vil", men samtidig ikke ser at dette på ingen måte trenger å være sløsing av tid, og angriper folks intelligens/intellekt ved å si at det feiler folk noe..

Til TS så vil jeg si at det er verdt den lille ekstra investeringen for å få den beste treningsopplevelsen! :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat

Hvis du trener på senter 4 ganger i uka hele året og betaler 400 kr per mnd, så betaler du under 25 kroner per gang du er på trening. Det er ingen ublu pris, synes jeg :) 
Jeg tenker også at det er verdt 100 kroner mer per måned å trene på det senteret du gjør, siden du har både gruppetimer og mulighet for å trene i samme kjede når du er hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, rh1 skrev:

Så utrolig lite hyggelig du var, da! 
Mener du virkelig at det er noe i veien med folk som feks liker å trene tung styrke eller får en ekstra boost av samholdet på gruppetime? Man MÅ ikke være ute hele tiden selv om det er fint vær. Det er lov å like å trene inne selv om termostaten bikker 20 grader. 

Helt enig!! :danse:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

399 for 12-16 treningsøkter pr mnd, dette gir en kostnad på ca. 30 kr pr. gang.
dette er en av de billigste og mest lønnsomme investeringene du kommer til å gjøre i løpet av livet ditt.
 

Endret av herremann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, herremann skrev:

399 for 12-16 treningsøkter pr mnd, dette gir en kostnad på ca. 30 kr pr. gang.
dette er en av de billigste og mest lønnsomme investeringene du kommer til å gjøre i løpet av livet ditt.
 

Si meg, hvor mange bruker treningssenteret så ofte? 

Anonymkode: 25a70...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si meg, hvor mange bruker treningssenteret så ofte? 

Anonymkode: 25a70...873

..Folk som liker å trene på treningsstudio..? :) 
Kan du slutte å være så negativ bare fordi folk trives med forskjellige ting som er litt fremmed for deg? :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si meg, hvor mange bruker treningssenteret så ofte? 

Anonymkode: 25a70...873

Det er ikke sikkert at det er så mange som er så aktive på senteret, men TS oppgav at hun brukte senteret 3-4 ganger per uke, så da er det jo ganske så relevant å svare TS utfra nettopp det.  
Det er riktignok ikke meg du siterer, men jeg har svart utfra akkurat samme kriterium like ovenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...