Gå til innhold

Katten min spiser søppel


K9

Anbefalte innlegg

Jeg er fosterhjem for dyrebeskyttelsen og har fått inn ei kjempesosial og søt frøken. Men hun kom til meg etter å ha gått ute en stund og er dermed vandt til å spise søppel.

Når hun gjør det sier jeg strengt nei og klapper i hendene, men hun bare fortsetter. Hva kan jeg gjøre?

 

Pleier å knyte søpla og sette den bort, men er så slitsomt å våkne midt på natta de gangene jeg glemmer det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjern søpla slik at hun ikke får tak i det, enkleste løsning. Straff som du nevner har lite for seg. Som du sier så hjelper det ikke, og om du klarer å straffe så hardt at hun slutter, så er sjansen stor for at hun kobler straffen til din tilstedeværelse. Som for det første ikke er bra når du er forsterhjem, samt at det ikke vil hjelpe på problemet (hun lærer fort at det går helt fint å gå i søpla når du ikke er tilstede).

Lag deg en vane om å sette bort søpla før du legger deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, K9 skrev:

 

Pleier å knyte søpla og sette den bort, men er så slitsomt å våkne midt på natta de gangene jeg glemmer det..

Hvis det er plagsomt for deg at du glemmer det, så får du rett og slett bare ikke glemme det. Straff for katten hvis noe likevel står framme er for dumt.

Kan du ikke ha søpla inne i kjøkkenskapet, slik at den ikke står framme hvis du glemmer å sette den bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, K9 skrev:

Jeg er fosterhjem for dyrebeskyttelsen og har fått inn ei kjempesosial og søt frøken. Men hun kom til meg etter å ha gått ute en stund og er dermed vandt til å spise søppel.

Når hun gjør det sier jeg strengt nei og klapper i hendene, men hun bare fortsetter. Hva kan jeg gjøre?

 

Pleier å knyte søpla og sette den bort, men er så slitsomt å våkne midt på natta de gangene jeg glemmer det..

Det nytter ikke å kjeft.

Hun lukter noe spiselig. Noe kjent. Noe hun vet og kan.

- og det er tilgjengelig.

Så klart hun forsyner seg, hun er ikke dum, og hvem vet når det blir tilgang på mat neste gang?

Om jeg var deg så ville jeg kjøpt meg/oss en søppeldunk med fotpedal. 

Typen i lenken under er optimal, for er det en annen type lokk så vedder jeg på at det ikke tar mange nettene før hun har knekket koden om hvordan komme til maten i dunken ;) 

http://www.brabantia.com/int_en/waste-bins-paper-bins/pedal-bins/pedal-bin-45-litre/

PS. Det er typen åpnemekanisme og lokk jeg tenker på. Ikke størrelsen på dunken. DS

Anonymkode: d0529...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette tar tid. Dersom pus for godt fôr så slutter hun etterhvert å søke mat i søppelen. Hun må venne seg til annen matkilde. 

Bare prøv så godt du kan å gjemme søppelet og kast den med en gang den blir full, si nei og vis katten hvor maten er (klapp og ros når hun spiser av kattematen)

Kreves litt tålmotighet bare :) Tar lidt tid før katten skjønner at det er rikelig med mat og ingen stress.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er søppelet på kjøkkenet? Kan du lukke døra til kjøkkenet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det nytter ikke å kjeft.

Hun lukter noe spiselig. Noe kjent. Noe hun vet og kan.

- og det er tilgjengelig.

Så klart hun forsyner seg, hun er ikke dum, og hvem vet når det blir tilgang på mat neste gang?

Om jeg var deg så ville jeg kjøpt meg/oss en søppeldunk med fotpedal. 

Typen i lenken under er optimal, for er det en annen type lokk så vedder jeg på at det ikke tar mange nettene før hun har knekket koden om hvordan komme til maten i dunken ;) 

http://www.brabantia.com/int_en/waste-bins-paper-bins/pedal-bins/pedal-bin-45-litre/

PS. Det er typen åpnemekanisme og lokk jeg tenker på. Ikke størrelsen på dunken. DS

Anonymkode: d0529...435

Hun har fri tilgang på Royal Canin, så hun har ingen behov for å spise grønnsakene og rive opp teposene i søpla.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tvist skrev:

Regner med at det er søppelet på kjøkkenet? Kan du lukke døra til kjøkkenet?

Er åpen kjøkkenløsning og søppelet står heller ikke i skap da det ikke er skapdører der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, K9 skrev:

Er åpen kjøkkenløsning og søppelet står heller ikke i skap da det ikke er skapdører der...

Da må du jo bare huske å fjerne søpla da. Mine katter som aldri har måtte lete etter mat selv vil også nedi søpla. Lukter visst veldig spennende 

Anonymkode: d277f...378

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal finnes en slags boks, som blåser luft når den registrerer bevegelse. På den måten vil ikke katten assosiere det ubehagelige med deg, som hvis du fysisk skremmer den e.l Aner ikke hva den heter, eller hvor man får kjøpt.

Det beste er helt klart at du setter bort søpla et sted hvor pus ikke får tak i den. Søppeldunk med lokk er ingen dum idé.

Anonymkode: 29490...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ditt ansvar å holde ting som ikke er bra for pus unna katten. På samme måte som at man legger vekk kjøkkenkniver så det ikke ligger skarpe kniver på benken, får du sette søpla et sted pus ikke får tak i den. Her setter vi søppelposer rett utenfor døra i oppgangen rett før vi legger oss, de blir tatt med ned til søppeldunkene når mannen drar på jobb om morgenen.

Det kan også høres ut som om pus kjeder seg om natta. Sørg for at den har et godt utvalg leker å underholde seg med, og gjerne et klarestativ også. Eller prøv å slite ut pus før leggetid med lek; vi må gjøre det med en av våre frøkner siden hun finner på masse rampestreker om natta ellers. Hun får en 15 minutters leketid med en sånn fiskestang-leke, og så catnip. Da går hun og legger seg sammen med de andre og er rolig hele natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, K9 skrev:

Hun har fri tilgang på Royal Canin, så hun har ingen behov for å spise grønnsakene og rive opp teposene i søpla.. 

Det har veldig lite å gjøre med at hun "har behov". Mat er mat og hun vet veldig godt at mat ikke nødvendigvis serveres hver dag (slik livet var før). Mat skal spises. Så enkelt.

Så ut med søpla om kvelden eller dunk med lokk. Sliten pus ved leggetid er også smart, da har hun fått jaktet, fanget et bytte og spist byttet (litt snadder erstatter en mus eller en fugl).

kanskje robbingen av søppelposen vil gå over med tiden, kanskje den aldri vil gå over.

Anonymkode: d0529...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dunk pusen på hode, kjøp heller søppelbøtte med lokk på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...