Gå til innhold

Jeg SKAL slutte å røyke!


TarjaT

Anbefalte innlegg

Det er bare ikke så lett som det høres ut.

Så, har dere noen gode tips?

Ikke interesert i hvor jævli mennske jeg er, osv. Ønsker kun røykeslutt tips:no_smoking:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg fungerte det veldig bra å sette et fast antall røyk per dag, og senke antallet med en hver uke :) 

Anonymkode: 714c3...89f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cold turkey. Den desidert mest brukte metoden og den med høyest suskessrate.

Godta at det kommer til å bli tøft. Glem aldri hvorfor du vil slutte og aller viktigst, gjennomfør.

Anonymkode: b4662...d73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på, vil også slutte å røyke. Skal prøve nikotin tyggegummi , har tro på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott, TS! Jeg ser ikke hvorfor noen skal komme med negative bemerkelser på at du har lyst til å slutte. Det er jo bare positivt. 

Kanskje det kan være en idé å skape litt mestringsfølelser ved å ha en telling på hvor lenge du har gått siden siste røyk? Det er viktig at du ser fremgangen din og at du kjenner en mestring. Særlig er det viktig i starten, og da er bare noen timer (avhengig av hvor ofte du røyker) nok til å gi seg selv et klapp på skulderen. 

Det viktigste er uansett at du er fast bestemt på å slutte og at du ikke gjør dette halvveis. :) 

Anonymkode: 75ad4...8a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-last med slutta appen

-røykeplaster hjelper meg 

-masse sterke pastiller og tyggis. 

-drikk vann

-puss tennene når du føler suget

-lag et sneipglass. Putt sneiper i et glass (med lokk) med litt vann. Når du virkelig får lyst på røyk så tar du et skikkelig drag fra sneipglasset. Skal love deg at du blir så kvalm at deg siste du tenker på er røyk 😂

 

Masse lykke til :P 

Anonymkode: 02586...bef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: b736d...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og gode råd!:blomst: Dette skal jeg nok klare, jeg skal bli mormor i August og har som mål å være røykfri til da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Graviditet.

Anonymkode: 53bf7...56f

Hehe. Som jeg nevnte over har jeg et barnebarn på vei, nøyer meg med det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem. Problemet er å la være å røyke igjen. Fra spøk til alvor. Snu om på rutiner du vet, den gode etter frokost og middag. Ta på deg ska å gå ut. Med en gang. Gå tre g rundt huset. Husk...suget varer knapt 4 min. Ha et strikketøy liggende. Strikk noen omganger når suget kommer

Anonymkode: 34b28...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicotin tyggis, så tar du en tyggis hver gang røykesuget tar deg. Etterhvert så venter du 15 etter røykesuget starter, så 20 min osv. Tyggisene hjalp meg gjennom det, og etter 2 mnd var jeg tøykfri og tyggisfri :)  Hadde jeg visst det skulle være så enkelt, hadde jeg sluttet for lenge siden tenkte jeg dengang. Nå har jeg vært røykfri i 5 år.

Lykke til, du fikser dette!

Anonymkode: e820c...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TarjaT skrev:

Det er bare ikke så lett som det høres ut.

Så, har dere noen gode tips?

Ikke interesert i hvor jævli mennske jeg er, osv. Ønsker kun røykeslutt tips:no_smoking:

Slutta på sekundet en dag i fjor. Hadde ikke planlagt slutt, men fikk det bare for meg. Har ikke rørt en sigarett siden da :) 

Mitt tips til deg er og bare gjøre det. Ikke tenk for mye på det eller planlegg noe. Slutt med driten. Jeg pusser tennene mine når jeg blir røyksugen, det hjelper meg på en merkelig måte :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sluttet for en uke siden med vanlig røyk og har gått over til e- "røyk"  som er mye mindre farlig enn vanlig røyk .Det går kjempe fint, jeg har røykt i 30 år og har aldri klart å slutte.Men nå har jeg ikke savnet de  vanlige sigaretten i det hele tatt.

Så det kan være et alternativ, enten som en hjelp til å slutte helt, eller bare å få et bedre alternativ til den farlige tobakken. 

Du kan kjøpe e- røyk uten nikotin i Norge ,men skal du ha med nikotin  så må du importere men det er veldig enkelt og fult lovlig til eget bruk.Det er vel ikke lov med reklame for merker her ,så du får lete det frem vis du er interessert. 

Du vil også finne forskning og en ganske så positiv innstilling fra helsedirektoratet på nett.

Lykke til uansett hva du velger. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også en av dem som har sluttet å røyke med e-sigarett. 

Etter 8 år med røyk prøvde jeg å slutte cold turkey, prøvde med tyggis/plaster og tabletter men det funket dårlig. 

Kjøper e-væske med nikotin fra utlandet og blander selv med aroma, enkelt å greit samt at det er billig i forhold til tobakk. Tjære slipper man også unna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte champix, den var knallbra for meg. Noen bivirkninger, men anså at å fortsette med røyking ville gi meg flere bivirkninger på sikt. 

Anonymkode: 3e75e...2e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Margit Spat

Cold turkey var det som til slutt fungerte for meg. Ingen nedtrapping, ingen medikamenter, ingen nikotinprodukter: bare bråslutt. Det er ille en stund, men det går gradvis over, og situasjonene der man savner røyken blir færre og færre etterhvert.  
Slutta-appen kan absolutt anbefales som støtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-sigaretter. Jeg begynte med det etter å ha røyka i 15 år. Nå har jeg brukt e-sigaretten i litt over ett år og jeg klarer ikke tanken på vanlige sigaretter. E-sigaretter er myyye billigere, du får kun i deg nikotin (finnes også niktonfrie væsker) og det lukter absoslutt ingenting.

Anonymkode: af905...8d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...