Gå til innhold

Tyskland - barn i lokal skole?


Syrting

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har erfaring med å flytte til Tyskland med barn (nesten 8 år) og ha dem i lokal tysk skole? Vi regner med å være her i to år - er det verdt det? Eller hadde en internasjonal skole vært bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville hatt barnet på en tysk skole. Det vil sikkert lære seg tysk i løpet av få måneder. Internasjonale skoler koster dessuten vanligvis flesk.

Anonymkode: 8fe67...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hører kanskje med til 'historien' at barna allerede er tospråklige - jeg snakker norsk med dem og mannen min engelsk - de går nå på engelskspråklig skole. Vi hadde dessuten fått dekket skolepenger av jobb, men der får de ingen tyskundervisning i det hele tatt! Er man i Tyskland bør man jo lære seg tysk? Er litt redd for at tre språk kan bli noe forvirrende... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du erfaring med barn i tysk skole? Hva er lærer / elev ratio, etc? 

Endret av Syrting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn lærer jo språk så fort. I ettertid vil de nok sette mer pris på å at du sendte dem på tysk skole, i stedet for en internasjonal skole. Språk er makt! 

De snakker allerede flytende norsk, og er sikkert ganske gode i engelsk. Å lære tre språk på likt ville nok vært utfordrende, men når de allerede er trygge i norsk og engelsk er det nok ikke et problem.

Anonymkode: f1235...33c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar... Det var fint å få et svar jeg likte ; ) Er det noen der ute som kjenner det tyske skolesystemet nok til å kunne fortelle om støtteundervisning for nykommere, etc? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg er ikke helt i samme situasjon.  Vi bor ikke i Tyskland, men i ett av nabolandene.   Vi valgte internasjonal skole til våre barn , og hovedårsaken til det var at vi ønsket å kunne kommunisere med skolen.  ( vi kunne ikke språket da vi flyttet hit)  Etter å å hatt barn i internasjonal skole i noen år ser vi at den har mange fordeler kontra den offentlige skolen i norge, og her vi bor.  De er som regel privateide, og koster mye penger. Men de fleste som har barna sine der er expats. Og arbeidsgiver betaler.  Dette fører til at de har helt andre ressurser enn jeg er vant til i fra norske skoler i allefall.   Her er de 10-12 elever i klassen, og har 2 lærere stort sett hele tiden.  Lærerne er bedre kvalifisert enn det vi er vant til hjemmefra, og når vi nå snart skal flytte hjem til norge er skolen noe av det jeg er sikker på vi vil savne mest.   Her vi bor har alle "utlendinger" en time med landets språk hver dag,  slik at de også lærer dette.  Resten av undervisningen foregår på engelsk.    Det vil garantert være tyske barn på en international skole i Tyskland, slik at deres barn som allerede er relativt språkmektige fort vil plukke opp dette uansett. 

Anonymkode: c23d3...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det med klassestørrelser og ressurser er veldig sant... Vil veldig gjerne at de skal lære seg tysk mens vi er her, da... Er ikke så flink i tysk selv, kanskje det er derfor ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært fransk eller spansk, men tysk? Det får de jo tilnærmet gratis gjennom norsken og undervisning i skolen her hjemme.

Kjør på med det ene eller det andre. Det har ikke så mye å si.

Anonymkode: 574b3...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært fransk eller spansk, men tysk? Det får de jo tilnærmet gratis gjennom norsken og undervisning i skolen her hjemme.

Kjør på med det ene eller det andre. Det har ikke så mye å si.

Anonymkode: 574b3...51d

Som en som snakker flytende tysk etter å ha bodd og studert der i flere år, må jeg bare humre litt av innlegget ditt :ler: Jeg har virkelig ikke tall på hvor mange nordmenn som tror at de kan greit tysk fordi de "har hatt det 2 år på skolen, og vært der tre ganger og norsk er jo så likt på tysk".

Det er nok dessverre ikke så enkelt, og mange av tyskerne jeg kjenner har haugevis av gode historier om nordmenn som har forsøkt å kommunisere med dem på et fullstendig uforståelig tysk når de har vært på besøk i Norge. Tysk er et fremmedspråk som må læres grundig på linje med alle andre fremmedspråk. Noe av problemet er imidlertid at det finnes veldig mange ord på norsk og tysk som er forholdsvis like- men som overhode ikke betyr det samme. Det er det mange nordmenn som ikke forstår- og de har dermed en tendens til å kraftig overvurdere egne tyskkunnskaper.

Til TS: Jeg vet dessverre ikke så mye om det du spør om, siden jeg selv bare har tatt høyere utdanning der. Men det jeg dog vet, er at det offentlige skolesystemet i Tyskland holder svært høy kvalitet, og generelt er langt bedre enn hva vi er vant til i Norge.

Jeg ville uten tvil ha valgt offentlig tysk skole for barna mine dersom det var vi som skulle bo en periode i Tyskland. Det å gi dem et tredje fremmedspråk er en fantastisk gave, og jeg tror nok dessverre ikke at de vil beherske språket på samme måte etter to år i engelskspråklig, internasjonal skole, som etter to år i tysk skole. To år i tysk skole vil jo dessuten også gjøre dem langt mer kjent med den tyske kulturen og tyske tradisjoner!

Anonymkode: e25dd...9e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i ungdomsskolealder, flyttet vi til Belgia. Mine foreldre valgte å plassere oss på den lokale skolen. Jeg var kjempeskuffet, hadde gjerne ville starte på internasjonal skole hvor jeg slapp å hanskes med et nytt språk (flamsk). Og det var vanskelig i starten, det var ikke noe spesielt opplegg for meg, jeg måtte lære de to hovedspråkene i Belgia samtidig som jeg måtte henge med i undervisning og prøve å forstå sosiale koder. Det var store klasser og slitte klasserom MEN etter en stund fikk jeg uttelling for strevet:

Kontakt med vanlige folk, ikke bare utlendinger. Venninner/klassekamerater i nabolaget som gikk på den lokale skolen - slik er det sjelden med internasjonale skoler. Pga venner som var lokalkjente, ble jeg med på aktiviteter i lokalmiljøet som gjør at jeg nå kan si at jeg kjenner landet godt. Pluss at jeg snakker flamsk og fransk godt!

Etter hvert møtte jeg flere nordmenn som gikk på internasjonale skoler der, på en norsk klubb. Vi fant ut at vi hadde lite til felles (de bodde i et annet Brussel enn jeg, de tok taxi til skolen, hadde hushjelp, kunne ikke lokalspråket og forholdt seg kun til det internasjonale miljøet), og jeg hadde ikke noe behov for å ha kontakt med det norske miljøet der.

Hadde det vært snakk om et halvt år, ville jeg anbefalt dere å gå på internasjonal skole. Er det snakk om et år eller mer, mener jeg det gir mer å gå på lokal skole og delta i nærmiljøet på godt og vondt.

Anonymkode: feebd...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som en som snakker flytende tysk etter å ha bodd og studert der i flere år, må jeg bare humre litt av innlegget ditt :ler: Jeg har virkelig ikke tall på hvor mange nordmenn som tror at de kan greit tysk fordi de "har hatt det 2 år på skolen, og vært der tre ganger og norsk er jo så likt på tysk".

 

Ok, jeg gikk en ordentlig skole og har alltid gjort meg forstått på tysk.

Når det er sagt er det vel ikke om å gjøre at ungen lærer akkurta tysk flytende. Da heller fransk, spansk, mandarin eller latin.

Anonymkode: 574b3...51d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en belastning for barna å måtte gå å skolen med et språk de ikke behersker. Det vil ta minst to år før de er gode i tysk, og da flytter dere hjem. Har dere muligheter og en plan for å vedlikeholde og videreutvikle språket? (God tysk skole i Oslo for eksempel?). Kan dere tysk, kan dere hjelpe til, ha god kontakt med skolen (forstå informasjon, delta på foreldremøter) og lokalmiljøet slik at det vil være en berikelse? Hvis dere ikke snakker tysk eller har noen annen tilknytning til landet enn dette oppholdet, ville jeg nok latt dem fortsette på en internasjonal skole, så engelsken kunne forsterkes, og norsk vedlikeholdes, og tysk læres på linje med andre fremmedspråk.

Anonymkode: 5b061...c86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville valgt lokal skole. Det for at de skal få full uttelling for et utenlandsopphold og ikke bare begrenses til expatmiljøet. De vil nok lære språket fort og de vil sannsynligvis få ekstra oppfølging på skolen i forhold til dette. Det vil være en berikelse av utenlandsoppholdet å bli kjent med de lokale menneskene, miljøet og kulturen på en helt annen måte enn man vil som del av et expatmiljø. Nå bor jeg ikke i Tyskland, men et naboland og har valgt lokal skole for våre barn. De lokale privatskolene er gode, men jeg har hørt litt bladet om de. Det er stort gjenomtrekk fordi expats flytter, de får lite kjennskap til lokal og ofte blir det mye bussing/taxi til/fra skolene. Jeg synes også litt synd i de expatbarna jeg kjenner som ikke kan kommunisere med naboungene på lekeplassen.

Nå finnes det sikkert tyske privatskoler hos dere også, så det finnes alternativer til internasjonale skoler med engelsk som hovedspråk og lokalskoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expatmiljø er kunstig, eller bedre sagt, en engelskspråklig øy som kunne vært hvor som helst i verden. Man blir IKKE godt kjent med landet man bor i, man lever i et lite, eksklusiv parallelsamfunn der det er ganske tilfeldig om man får god kontakt med "vertslandet".

Tysk blir dessverre sett på som vanskelig og i de senere åra mer og mer betydningsløs, men det er nå Europas tyngste aktør og 100 millioner har det som morsmål. Barn lærer språk mye raskere enn voksne, er de litt oppegående og interessert klarer de det på under et halvt år.

Kvaliteten i skolen anser jeg som mye bedre, dog mer krevende, enn i Norge. Mye mer disiplinert og mindre dillete.

Jeg ville uten tvil valgte tysk skole for mine barn dersom jeg bodde i Tyskland i 2 år.

Anonymkode: 53cda...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg er litt delt.

På den ene siden er det mye lettere for ungene å bli del av sitt lokalsamfunn om de går på den lokale, tyske skolen. Det er også beste måten for de å lære seg tysk på, et språk som absolutt er verdt å lære seg ordentlig for nordmenn. Og unger lærer språk fort, så akkurat det hadde jeg ikke vært så bekymret for. Tyskland er vårt viktigste marked, bla. og næringslivet skriker jo etter tyskkompetanse. Går de på den lokale skolen er det også til en viss grad en inngangsport for foreldrene til å komme nærmere på det samfunnet de også tross alt lever i. Flytter dere tilbake til Oslo når dere kommer hjem så kan barna fortsette i det tyske skolesystemet, fordi det er en tysk skole i Oslo. Jeg vet om folk som har en del utetjeneste og som dermed har sendt barna sine enten på tysk eller fransk skole også i Oslo, fordi da kan de følge systemet hele veien. Men da får dere jo utfordringen med at barna  ikke går på skole i nærmiljøet når dere kommer hjem.

På den andre siden så er det ofte enklere for barna å begynne på internasjonal skole, ikke minst hvis de ikke kan språket. Slike skoler har et system for å ta imot nye elever, ettersom elevmassen endres fra år til år. Det vil neppe den lokale skolen ha, så der risikerer man at ungene går litt for lut og kaldt vann, fordi de andre ikke helt skjønner at man kanskje må hjelpe de litt. Det tyske skolesystemet er også annereldes enn det norske (og merk: annerledes, ikke på noe vis dårligere!) bla fordi de skiller akademikerspirene lenge før de er 16. Dere må helt klart sette dere inn i det tyske systemet før dere bestemmer dere. Internasjonale skoler har også ofte et miljø for foreldrene, slik at man som voksen også får noen kontakter. Også her gjelder det at de som har ungene sine på internasjonal skole ofte er mer åpen for kontakt enn "vanlige" folk er. "De innfødte" i mangel av et bedre uttrykk (!) har ofte nok med seg selv og er ikke så veldig kontaktsøkende. Dette har jeg også opplevd ved flytting innen Norge, så det er ganske normalt de fleste steder. Det handler selvsagt om at alle som er i et expat miljø er der for en periode, dermed blir det viktig å være åpen for å knytte kontakter der man er.

Det er fordeler og ulemper med begge valgene, men jeg ville begynt med å sette meg skikkelig inn i det tyske skolesystemet og inkludert framtiden i vurderingen, dvs. hva gjør dere etter Tysklandsoppholdet, er det eneste utenlandsopphold eller kan det bli flere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville valgt lokal, tysk skole. Barna skal ha et hverdagsliv, med venner/trening/aktiviteter osv, og det må jo bli ufattelig mye enklere om dere er en del av et lokalsamfunn?

Internasjonale skoler har nok ofte et mer "elitepreg", og riktignok har de rutiner for å ta imot nye elever uten språket som morsmål, men jeg ville hoppet i det med begge beina og satset på lokal, tysk skole. Du har allerede tospråklige barn, og det å kunne gi dem flytende tysk i tillegg er en enorm gave! Særlig hvis du/dere lærer dere tysk mens dere er der, og kan holde det litt ved like med dem når dere kommer hjem... Jeg føler meg ganske sikker på at språket føles håpløst i starten, men så kommer de til å ta det veldig fort!

Det er selvsagt en helhetsvurdering og du har fått mange punkter over her, men jeg hadde ikke vært i tvil om det var meg (mulig det er fordi jeg snakker flytende tysk selv, stortrives i Tyskland og muligens ikke er helt objektiv her, men jeg tror jeg ville valgt det samme uansett - sa til et vennepar som flyttet til Belgia at jeg ville valgt belgisk skole, mens de valgte internasjonal...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heii alle sammen, det har vært utrolig hyggelig og interessant å høre alle meningene deres! Tusen takk! Har fremdeles ikke bestemt meg men det har hjulpet å få perspektiv på tingene. 

Da vi bodde i Hellas gikk barna på internasjonal skole, men nå som det er Tyskland virker det på en måte enklere å integreres med tanke på språklæring etc. Har sett på en montessoriskole (blandede aldersgrupper) som virker spennende. De får noe språkstøtte når de starter, men aner ikke hvor mye / lenge de har krav på dette. I internasjonale skoler er det ofte et 12 ukers program. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg gikk en ordentlig skole og har alltid gjort meg forstått på tysk.

Når det er sagt er det vel ikke om å gjøre at ungen lærer akkurta tysk flytende. Da heller fransk, spansk, mandarin eller latin.

Anonymkode: 574b3...51d

Øh... Tyskland er Norges viktigste handelspartner, og tyskere er dårlig i engelsk, hvorfor skal man ikke lære tysk? Tåpelig ting å hevde. Spennende med latin, altså, men det er jo ikke akkurat noen som snakker det. 

Anonymkode: c88ea...e29

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Tyskland skal dere flytte? I Berln er det blant annet en skandinavisk skole. Har hørt fra de som har hatt barn på tysk skole at den er mye strengere og mer autoritær enn den norske, men at de også lærer mye mer. Jeg hadde valgt en god, tysk skole, i hvert fall en hvor de får lært tysk, hvis ikke har de mye mindre igjen av de to årene. Det er jo gull senere i livet hvis de lærer seg tysk i tillegg til eng og norsk! Og så får de lett en toppkarakter i faget på vgs, f.eks.

Anonymkode: c88ea...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...