Gå til innhold

Er dette ok å spise til frokost når man prøver å gå ned i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Speltlompe med light kremost og røkt laks? Om man spiser 2-3 lomper? Tynt lag med kremost og mye røkt laks. 

Anonymkode: 26a42...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Speltlompe med light kremost og røkt laks? Om man spiser 2-3 lomper? Tynt lag med kremost og mye røkt laks. 

Anonymkode: 26a42...55e

Det kommer jo an på hva du spiser ellers i løpet av dagen, hvor aktiv du er, hva du veier fra før osv.

Det du beskriver er sunt, men inneholder mye kalorier. "Masse laks" og tre lomper kan fort bli mange kalorier. 

Anonymkode: d9a53...e8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på hva du spiser ellers i løpet av dagen, hvor aktiv du er, hva du veier fra før osv.

Det du beskriver er sunt, men inneholder mye kalorier. "Masse laks" og tre lomper kan fort bli mange kalorier. 

Anonymkode: d9a53...e8e

Hvis "masse laks" er en typisk butikkpakke på 100g så er det ikke så galt :-) 180-210 kcal ca,  og dette metter godt. Lomper gir heller ikke veldig mye energi så dette er en solid frokost. For variasjonens del kan du jo også spise andre ting enn laks,  F. Eks kylling (rester fra dagen før) og litt grønt inni lompene. 

Men som de over her sier er det umulig å si om dette er "bra"  eller ei uten å vite hvordan resten av dagens måltider ser ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Speltlompe med light kremost og røkt laks? Om man spiser 2-3 lomper? Tynt lag med kremost og mye røkt laks. 

Anonymkode: 26a42...55e

Spis heller havregrøt med mye frukt/bær. Lag grøten med vann eller mandelmelk o.l. Eller så kan du lage en smoothie! Husk, meieriprodukter gjør at man legger på seg.

Anonymkode: b027f...f5f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spis heller havregrøt med mye frukt/bær. Lag grøten med vann eller mandelmelk o.l. Eller så kan du lage en smoothie! Husk, meieriprodukter gjør at man legger på seg.

Anonymkode: b027f...f5f

Nei, nei og atter nei. Hvor mange ganger skal det være nødvendig å skrive dette? Kalorioverskudd gjør at man legger på seg. 

Fett er viktig uansett om man skal slanke seg eller legge på seg. Laks er en god fettkilde og har masse proteiner. Det samme gjelder melk og andre meieriprodukter. 

Spis frokosten din med god samvittighet, også kan du spise f.eks. havregrøt til lunsj. Da har du fått i deg masse god næring. Kumelk kan du drikke om du ikke har noen form for intoleranse eller allergi, men mandelmelk er ikke dumt det heller.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lite aktiv. Havregrøt med melk går ikke, jeg holder meg unna meieriprodukter pga jeg får lett kviser av det dessverre.. Spiser normalt, men må spise mindre. Så tenkte at lompe med røkt laks er way 2 go. Elsker laks men vil ikke begynne med brødskiver 

Anonymkode: 26a42...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spis heller havregrøt med mye frukt/bær. Lag grøten med vann eller mandelmelk o.l. Eller så kan du lage en smoothie! Husk, meieriprodukter gjør at man legger på seg.

Anonymkode: b027f...f5f

Jeg vil gjerne høre forklaringen du har på dette. 

Anonymkode: 61ac6...e11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg holder meg unna meieriprodukter pga jeg får lett kviser av det

Det er jo også bare tull. 

Huden påvirkes av hormoner, som ikke påvirkes av mat.

Spis meieriprodukter. Du legger heller ikke på deg av dem.

Anonymkode: 7a91d...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Speltlompe med light kremost og røkt laks? Om man spiser 2-3 lomper? Tynt lag med kremost og mye røkt laks. 

Anonymkode: 26a42...55e

Frokost er dagens viktigste måltid. Men hva du spiser er avgjørende for om du går ned eller opp i vekt. 

Anonymkode: 0b077...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Frokost er dagens viktigste måltid.

Dette er også bare en myte.

 

Anonymkode: 7a91d...d7e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å spise det til frokost! :) men det kommer også an på hva du spiser resten av dagen. Spis så sundt som mulig og tenk på å få i deg 5 om dagen. Trening hjelper mye. Jeg går ned i vekt med trening og å spise sundt. Jeg detter ut av systemet en del ganger å spiser mye drit men treningen hjelper til at jeg ikke går opp i vekt igjen.

Men mitt beste tips er å endre livstil rett og slett. Å gå på suppe diet en måned for så å spise vanlig igjen gårman opp igjen. Jeg prøver å spise så sunt jeg kan men det må være godt og! Og fin din måte å trene på så blir det så mye enklere :)

Anonymkode: c7f0f...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er også bare en myte.

 

Anonymkode: 7a91d...d7e

Hvorfor er dette en myte?

Anonymkode: dbc0c...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut, men kanskje du skal legge til noe grønt. Agurk eller noen salatblader hadde passet veldig godt inn i de lompene, og sprøheten passer godt sammen med den fete laksen.

Anonymkode: 7761c...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"ferdigmat" uansett om det er spelt eller annet er ofte tilsatt e masse "dritt" om dukke ønsker putte  deg. Dersom du vil gå ned i vekt bør du ikke kun fokusere på kalorier men på hvilke type kalorier, å om det er raske/trege karbohydrater du får i deg eller om det er sunt fett osv. Å gjøre små endringer er ofte smartere enn å snu oppned på alt. Ha gjerne en matplan som du følger basert på hvor mye du beveger deg. Få i deg proteiner etter trenin, mye vann osv.

Jeg starter alltid dagen med ett stort glass vann før jeg spiser, så er det havregrøt med frukt, bær (tranebær, jordbær, blåbær,solbær osv)er godt, frukt kan bruykes (kwi, banan) og egg, skummetmelk eller cottage cheese - varier du den så går du ikke lei :)
Jeg har tilogmed på sukker og kanel av og til jeg eller jeg erstatter sukkeret med honning noen dager for eksempel. Og jeg har smørøye :fnise: ordentlig smør. Jeg mener grøten må smake! Liker ikke vassgrøt..
Det er solid mat som gir energi lenge. Fitnessblggen.no har mange gode frokosttips selv om du ikke er på fitnessnivå, og de 6 varinantene av havrerøt  linken kan kanskje gi ideer?

http://fitnessbloggen.no/frokost-med-havregryn/

 

Ellers lager jeg gjerne en tynn "pannekake" av egg, havremjøl og helmelk som jeg varierer med, da har jeg på ruccola og laks for eksempel, ikke røkt laks men rester fra middagen. Du kan ha bacon. Røren kan du lage kvelden før, lager den da litt tynn for den tykner når den står og da tar frokosten maks 10 minuter. Eller bruk røren og lag den som en vaffel kvelden før og ha på eggerøre fra ett egg sammen med kalkun eller annet magert kjøttpålegg.

Frokst ER dagens viktgste,det er ikke tull -  men det betyr ikke at du må spise med en gang du står opp

- hvis du dropper annet inntak som kaffi, juice osv kan du fint utsette frokosten til både 10 og 11 men etter at du starter putte ting inn må det være de bra tingene på en måte..

Juice er forresten ofte veldig mye sukker - dropp den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er dette en myte?

 

Det spiller ingen rolle hvor eller i hvor store mengder du inntar kaloriene du spiser.

Frokost er ikke verre eller bedre enn kveldsmat inntatt etter kl 18:00.

Anonymkode: 7a91d...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså....  Speltlompe med light kremost og røkelaks?? :skratte:

Ok. Du vil slanke deg? Greit. Det du gjør da er å slutte med fokus på hva du spiser og heller prøve å legge opp til et generelt sunnere kosthold, og drikke rikelig med vann i løpet av dagen. Og bevegelse.

Hva er greia med å ha så kreative måltider som mulig? Er det virkelig så feil å ha et par knekkebrød med leverpostei eller makrell i tomat på til frokost? Fokus på kalorier er så utrolig tåpelig og kjip bruk av tid. 

Når jeg slanket meg til mitt bryllup byttet jeg ut brød med knekkebrød, hadde mer grønt til middag og spiste frukt/smoothie/knekkebrød til lunsj og var generelt mer bevisst på hva jeg puttet i meg. Jeg gikk meg en god treningstur daglig. Merket fort forskjell på pust og kondisjon, og etterhvert passet brudekjolen (lånt av venninne) bedre og bedre. Og det var alt som skulle til!

En MÅ ikke på død og liv lage seg en forskrudd matplan. Skulle jeg ha hatt dårlig samvittighet for at jeg ikke valgte MAGER leverpostei? At jeg spiste TRE knekkebrød og ikke bare to noen frokoster? Eller at jeg drakk et HELT GLASS med appelsinjuice til lunsj! :o TENK så mange kalorier jeg kunne spart meg for om jeg ikke unnet meg en ekstra gulrot den ene dagen... 

Anonymkode: 5aee3...a5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller ingen rolle hvor eller i hvor store mengder du inntar kaloriene du spiser.

Frokost er ikke verre eller bedre enn kveldsmat inntatt etter kl 18:00.

Anonymkode: 7a91d...d7e

Dette med mat sent er ikke en "myte" i så måte det heller, men spiser du et stort måltid sent betyr det at kroppen din må beabeide maten mens du burde vært på "lading" og det gjør gjerne at du ikke sover optimalt osv..

Samtidig er det slik at om du knipe igjen på inntake på dagtid får du et "sug" på kveden - så det beste er å spise sunn mat, ofte i form av små måltider og mellommåltider gjennom hele dagen din og at dette inntaket står i forhold til aktiviteten din.

"slankekurer" funker ikke over tid, endring må til for å komme i mål på lang sikt. En "kur" er effektiv der og da, men når kuren er over avtar også effekten.

Det hjelper ikke å trene mye om du spiser feil for eksempel da det er 80/20 på mat og trening for å lykkes.

Å spise mye proteiner og lite karbs som mange sverger til for eksempel passer ikke alle. Og ikke alle karbohydrater er fy-fy like lite som bacon alltid er bra. Man må velge "riktig mat" til "riktig tid" sammen med "riktig trim" om man skal ned i vekt på en god måte og bli der - det kalles en livsstilsendring.

 

Endret av Carrot
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30. mai 2016 at 2.12, AnonymBruker skrev:

Er lite aktiv. Havregrøt med melk går ikke, jeg holder meg unna meieriprodukter pga jeg får lett kviser av det dessverre.. Spiser normalt, men må spise mindre. Så tenkte at lompe med røkt laks er way 2 go. Elsker laks men vil ikke begynne med brødskiver 

Anonymkode: 26a42...55e

Smøreost er da vitterlig et meieriprodukt sist jeg sjekka

Anonymkode: 4065a...213

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/30/2016 at 10.32, Carrot skrev:

Dette med mat sent er ikke en "myte" i så måte det heller,

Selvfølgelig er det det.

Anonymkode: 7a91d...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...