Gå til innhold

Hvorfor lages det ikke cheddar i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått dilla på cheddar. Det er jo så utrolig godt, på hamburger eller makeroni etc. Men synes den er så vanskelig å finne i butikkene. Det finnes nær sagt 100 oster, men bare 1 eller ingen av cheddartypen. Uansett er cheddaren i butikkene her fra England eller no. Hvorfor lages det ikke cheddar i Norge? Det er jo basert på kumelk - burde være en tradisjon for det?

Anonymkode: aa4af...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo hundrevis, sikkert tusenvis av andre oster i verden som er basert på kumelk.

Er det ikke bedre at ostene lages der de kan det, og der det finnes lange tradisjoner for det? I stedet for at det produseres "kopier" her i Norge av andre lands tradisjonsmat. 

Anonymkode: efae3...627

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo hundrevis, sikkert tusenvis av andre oster i verden som er basert på kumelk.

Er det ikke bedre at ostene lages der de kan det, og der det finnes lange tradisjoner for det? I stedet for at det produseres "kopier" her i Norge av andre lands tradisjonsmat. 

Anonymkode: efae3...627

 

ts: tine hadde en cheddar før, i alle fall. Men det er veldig omfattende å lage denne osten. Jeg lurer på om de sluttet etter det kom nye tollsatser? Skjedde jo veldig mye på ostemarkedet etter toll på importert ost økte, uten at jeg helt kan forklare sammenhengene her. Håper noen andre vet?

Anonymkode: ab318...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synnøve Finden har en god cheddar ost. Jeg klarer ikke å finne et bilde av det på google, men jeg sverger på at den finnes! Den ligger rett foran meg akkurat nå! :fnise: (Jeg har heller ikke telefon for øyeblikket, så får ikke til å ta bilde akkurat nå.) Jeg fant bare denne artikkelen, som nevner den blant andre nyheter.

Den er iallefall kjempegod, iallefall etter mine smaksløker. Er ikke så alfor glad i sterke smaker i oster, men synes denne var helt perfekt. Litt sterk cheddarsmak, men absolutt ikke for mye. Har flere ganger bare tatt biter av selve osten og gomlet i meg. Har så langt bare funnet den på Mega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...