Gå til innhold

Hjelp! Hva er galt med bilen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en Opel astra 99 modell. Det er mye galt med den, men nå har det oppstått flere problemer som jeg lurer veldig på hva er for noe.

Når jeg bremser ned hyler bremsene. Regner med at dette kommer av slitte bremseklosser. I tillegg kommer det en slags knitre lyd når vi kjører. Høres nesten ut som gnister. Hva kommer dette av?

Bilen har også begynt å "hakke" når man kjører, særlig i lavt gir. Altså at det kjennes ut som den er på tur å stoppe opp før man kommer seg opp i litt høyere fart. Hva er dette?

Bilen er forøvrig storforbruker av olje. Har brukt rundt 10 liter olje på 3 mnd (forbrenner olje). Den kveles også utrolig lett i det siste. Har tenkt å skifte den ut så fort som mulig, men har dessverre ikke råd riktig enda. Vi vet jo at bilen kan gå til streik når som helst, men hadde håpet den skulle gå litt lengre. Er bekymret for at bilen sender sine siste signaler før den stopper helt. 

Anonymkode: d81af...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når ble det feks skiftet tennplugger og luftfilter sist?

Anonymkode: 88179...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første er nok slitte bremser, ja. Den knitrende lyden du nevner kan være hjullager. Litt forskjellig hvordan det utarter seg, men er noen forskjell på lyden når du svinger/bremser? At den hakker når du kjører på lave gir, kan være både tennplugger og bensinpumpe. Tror ikke denne har tenningsmodul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når ble det feks skiftet tennplugger og luftfilter sist?

Anonymkode: 88179...6bd

tennplugger ble skiftet nå i vinter. Luftfilter tror jeg ikke er skiftet på en god stund. Har bare hatt bilen i 1,5 år og det er ikke skiftet i vårt eie.

Anonymkode: d81af...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Det første er nok slitte bremser, ja. Den knitrende lyden du nevner kan være hjullager. Litt forskjellig hvordan det utarter seg, men er noen forskjell på lyden når du svinger/bremser? At den hakker når du kjører på lave gir, kan være både tennplugger og bensinpumpe. Tror ikke denne har tenningsmodul.

Takk for svar :)

Hører lyden like godt uansett hvor/når jeg kjører. Den er ikke så veldig høy og aner ikke hvor lenge den har vært der. Tennplugger ble skiftet i vinter. De var da ganske så ferdige. Er mulig en liten del av tennpluggen falt ned i motoren.

Hva har det å si om det er hjullageret? Er det trygt å kjøre en stund til eller bør jeg være bekymret?

Er som du sikkert skjønner er jeg ikke noe særlig flink med bil. Synes det er utrolig ubehagelig å kjøre denne bilen og er redd den plutselig bare skal ta fyr eller stoppe midt på veien mens jeg kjører. Men har ikke noe lyst å bruke unødvendige penger på den heller hvis jeg kan føle meg sånn passe trygg frem til August.

Anonymkode: d81af...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)

Hører lyden like godt uansett hvor/når jeg kjører. Den er ikke så veldig høy og aner ikke hvor lenge den har vært der. Tennplugger ble skiftet i vinter. De var da ganske så ferdige. Er mulig en liten del av tennpluggen falt ned i motoren.

Hva har det å si om det er hjullageret? Er det trygt å kjøre en stund til eller bør jeg være bekymret?

Er som du sikkert skjønner er jeg ikke noe særlig flink med bil. Synes det er utrolig ubehagelig å kjøre denne bilen og er redd den plutselig bare skal ta fyr eller stoppe midt på veien mens jeg kjører. Men har ikke noe lyst å bruke unødvendige penger på den heller hvis jeg kan føle meg sånn passe trygg frem til August.

Anonymkode: d81af...920

Du vet du får en OK EL-bil for sånn 280 000 med alt utstyr? Man må ikke kjøpe en Mercedes til 700 000 hver gang man bytter bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lipgloss

10 liter olje på 3 mnd

Jeg tenker knoksen neste,ikke verd å fixe dette på en så gammel bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, amativeReflection skrev:

Du vet du får en OK EL-bil for sånn 280 000 med alt utstyr? Man må ikke kjøpe en Mercedes til 700 000 hver gang man bytter bil.

Er student og har ikke råd til å kjøpe ny bil. Etter sommeren har jeg kanskje råd til å bruke 15-20000 på bil. Er helt avhengig av å ha bil da jeg har barn, bort litt utpå landet og det er mangel på buss her. Trøster meg med at jeg ikke skal være student mer enn ett år til og kan investere i en litt nyere bil når jeg har fått fast jobb :)

Anonymkode: d81af...920

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og en 99' Opel Astra, haha. Min rykker og noe veldig på lave gir og i lav fart, men min mekanikerfar sier det er løst (slitt?) motorfeste og vi har ikke orket å gjøre noe med det. Er visst ganske vanlig på gamle Astraer. Noe annet aner jeg ikke :P 

Anonymkode: e64ee...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har og en 99' Opel Astra, haha. Min rykker og noe veldig på lave gir og i lav fart, men min mekanikerfar sier det er løst (slitt?) motorfeste og vi har ikke orket å gjøre noe med det. Er visst ganske vanlig på gamle Astraer. Noe annet aner jeg ikke :P 

Anonymkode: e64ee...4c7

Hehe :) Er virkelig en møkkabil. Skal aldri ha Opel igjen ;p Savner den gode, gamle toyotaen jeg hadde!

Anonymkode: d81af...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Agnetha skrev:

Du må få noen til å sjekke girkassa. 

På grunn av rykkingen?

Har virkelig ikke noe peiling på dette, men har ingen problemer med giringen. 

Anonymkode: d81af...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, lipgloss skrev:

10 liter olje på 3 mnd

Jeg tenker knoksen neste,ikke verd å fixe dette på en så gammel bil

Er forsåvidt helt enig med deg i det. Men må nesten ha en annen bil først og det har jeg som sagt ikke råd til riktig enda :/

Anonymkode: d81af...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Agnetha
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På grunn av rykkingen?

Har virkelig ikke noe peiling på dette, men har ingen problemer med giringen. 

Anonymkode: d81af...920

Pga hakkinga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe :) Er virkelig en møkkabil. Skal aldri ha Opel igjen ;p Savner den gode, gamle toyotaen jeg hadde!

Anonymkode: d81af...920

Jeg elsker min :sjenert: Liker den faktisk bedre enn mammas nye bil som koster betydelig over 10x min, så det ser ut til at det blir en oppgradert Astra neste gang jeg kjøper ny bil :biggrin:

Anonymkode: e64ee...4c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)

Hører lyden like godt uansett hvor/når jeg kjører. Den er ikke så veldig høy og aner ikke hvor lenge den har vært der. Tennplugger ble skiftet i vinter. De var da ganske så ferdige. Er mulig en liten del av tennpluggen falt ned i motoren.

Hva har det å si om det er hjullageret? Er det trygt å kjøre en stund til eller bør jeg være bekymret?

Er som du sikkert skjønner er jeg ikke noe særlig flink med bil. Synes det er utrolig ubehagelig å kjøre denne bilen og er redd den plutselig bare skal ta fyr eller stoppe midt på veien mens jeg kjører. Men har ikke noe lyst å bruke unødvendige penger på den heller hvis jeg kan føle meg sånn passe trygg frem til August.

Anonymkode: d81af...920

Hjullager er ikke å spøke med, det blir bare værre. Du bør nok få skiftet det rimelig fort for ikke å ødelegge mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe :) Er virkelig en møkkabil. Skal aldri ha Opel igjen ;p Savner den gode, gamle toyotaen jeg hadde!

Anonymkode: d81af...920

Med meg er det omvendt, Toyota er uet og Opel inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.5.2016 at 21.15, AnonymBruker skrev:

Har en Opel astra 99 modell. 

Der har du problemet oppsummert i første setning. Det er godt å lese at du har funnet ut at det fins selskap som kan lage bil, f.eks. Toyota. Det er ingen lett vei ut av et slikt føre, men kanskje du kan låne litt penger her og der - ikke kreditt, men av familien? 20k kjøper deg en ok Corolla. Ikke søl bort penger på Opelen, det er ikke fornuftig. 

Lykke til! :)

Anonymkode: 7ad44...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tdm900 skrev:

Hjullager er ikke å spøke med, det blir bare værre. Du bør nok få skiftet det rimelig fort for ikke å ødelegge mye.

Tusen takk for hjelpen:)

Måtte google litt i går for å finne ut av hva dette hadde å si. Ble ganske skremt etterhvert som jeg leste. Blir nok å prioritere ny bil raskere enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt.

Anonymkode: d81af...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En motor med det oljeforbruket er mest sannsynlig utslitt og mangler kompresjon. Ikke uvanlig med stygge lyder fra en sånn motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...