Gå til innhold

Arroganse om sykepleieres lønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er jo helt utrolig. Denne såkalte "økonomieksperten" mener det er helt greit for en singel sykepleier å kjøpe seg bolig i Oslo. Artikkelen er full av feil.

Han opererer med at en sykepleier har en gjennomsnittslønn på kr. 570.000,- (!!!!!). Hvor i herrens navn får han dette tallet fra?? Dette er visstnok gjennosnittslønnen for en sykepleier, inkl. faste tillegg. Etter siste oppgjør ble det innført 16-årstrinn, og minstelønna for en sykepleier er pr. 1. mai, 2016 kr. 440.200,-. Jeg har 10 års ansiennitet, og har fra 1. mai kr. 435.800,- noe som tilsvarer minstsatsen i KS (De fleste jeg kjenner har ikke mer enn minstelønna, med unntak av noen få, men disse har bare noen tusenlapper mer som de har klart å forhandle seg frem til). Jeg jobber i 100% stilling og har ikke i nærheten av 130.000,- i faste tillegg. Jeg begriper ikke hvor han har dette tallet fra. Gjennomsnittslønnaø betyr jo også at 50% har mer enn dette og 50% har mindre. Den eneste fornuftige forklaringen jeg finner er at rubb og stubb av sykepleiere er med i denne beregningen, inkl. toppledere som trekker snittlønna kraftig opp.

Jeg synes det er arrogant av han å påstå at det nærmest er en formalitet for en singel sykepleier å skaffe seg en bolig i Oslo. Leser man videre, kommer det frem at denne "boligen" i realiteten dreier seg om en leilighet på 35 m2........ Bolig? Mer et krypinn vil jeg si.

http://e24.no/kommentarer/e24-kommentarer/boligmarkedet/kommentar-joda-en-enslig-sykepleier-kan-etablere-seg-i-oslo/23692099

Nå er jeg heldig og er gift med en mann som har solid inntekt, så vi har kommet oss inn på markedet, men det er "#¤#"4 ikke så enkelt for en singel sykepleier som denne Staavi skal ha det til.

Dessuten hjelper det fint lite å ta med "faste tillegg", for banken er det grunnlønn som gjelder, med mindre man har jobbet en god stund, og kan legge frem selvangivelser de siste 2-3 årene som viser tilleggene.

En nyutdannet og singel sykepleier kan bare glemme å få slike boliger det her er snakk om.

http://e24.no/privat/eiendom/boligmarkedet/singel-sykepleier-paa-boligjakt-i-oslo-en-umulighet/23696798

Anonymkode: 01b3d...eed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Minstelønn på 440 og mulighet for tillegg, og sykepleiere KLAGER?!?!?!?!?! 

En barnehagelærer har 380 000 uten mulighet for tillegg. 

Anonymkode: 0c6ad...74d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda forventer folk at både sykehus og barnehager bemannes i Oslo. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minstelønn på 440 og mulighet for tillegg, og sykepleiere KLAGER?!?!?!?!?! 

En barnehagelærer har 380 000 uten mulighet for tillegg. 

Anonymkode: 0c6ad...74d

Etter 10 år??

Anonymkode: ec969...e89

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter 10 år??

Anonymkode: ec969...e89

"minstelønna for en sykepleier er pr. 1. mai, 2016 kr. 440.200". 

Anonymkode: 0c6ad...74d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blablabla. Det er syting og klaging fra sykepleiere hele jævla tiden!
Hvorfor blir dere sykepleiere i det hele tatt egentlig?

 

Anonymkode: 182ee...ce4

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"minstelønna for en sykepleier er pr. 1. mai, 2016 kr. 440.200". 

Anonymkode: 0c6ad...74d

Full ansiennitet (16 år) for førskolelærer er i private barnehager 432 000

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å få tallene korrekt:

Begynnerlønn sykepleier: 373 700,-

Topplønn med 16 års ansiennitet: 440 200,-

Uten tillegg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier er ikke viktigere jobb enn asfaltlegger.

Anonymkode: 15438...bf7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har rundt 420 000 med 10 års ansiennitet. Finnes ingenting som heter 16 års ansiennitet, et topper etter 10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, anonymLala skrev:

Tror jeg har rundt 420 000 med 10 års ansiennitet. Finnes ingenting som heter 16 års ansiennitet, et topper etter 10.

Det ble vel endret for et par år siden, om jeg ikke husker feil. Det er i alle fall oppført i KS sin tabell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, anonymLala skrev:

Tror jeg har rundt 420 000 med 10 års ansiennitet. Finnes ingenting som heter 16 års ansiennitet, et topper etter 10.


Dette er blitt endret på. 
Litt skremmende at du vet såpass lite om din egen lønn.

Anonymkode: 182ee...ce4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men uansett, Staavi er ikke helt realitetsorientert. Det er ikke så enkelt som han skal ha det til, og slike innspill som han kommer med er med på å undergrave tilliten til sykepleierne. Det er ikke noe nytt fra den kanten da, det bare føyer seg pent inn i rekken av "angrep" på offentlig ansatte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel ingenting om hva hun sykepleieren i artikkelen har som egenkapital? Alle steder må man ha 15% av kjøpesummen i egenkapital. Kanskje det er der problemet egentlig ligger? At personen ikke har egenkapital nok til å kjøpe en leilighet i ønsket område pga pris? Og står det noe om denne personen har fast stilling eller vikariat? Og isåfall hvilken stillingsprosent? Dette har jo litt å si for hva man får inn og hva man har råd til å betale på et lån. Og så spiller jo andre lån en rolle. Hva vet leserne om hennes studielån og eventuelle andre lån som f.eks. forbrukslån eller billån? 
Dette spiller jo også en rolle for alle andre sykepleiere og personer med hvilken som helst annen utdanning. 

Anonymkode: 48bfb...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne sytingen fra sykepleiere altså. Jeg skulle gjerne hatt den lønnen du har TS. Jeg har 10 år ansiennitet i et annet yrke, og tjener nøyaktig 100 000kr mindre enn deg. 

Anonymkode: b4ace...1ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Men det er vel gjennomsnittslønn med tillegg?

Ja, men det skriver også artikkelforfatteren ganske tydelig at det er. Fra artikkelen: "gjennomsnittslønnen med faste tillegg for en sykepleier"

Anonymkode: 7dc49...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne sytingen fra sykepleiere altså. Jeg skulle gjerne hatt den lønnen du har TS. Jeg har 10 år ansiennitet i et annet yrke, og tjener nøyaktig 100 000kr mindre enn deg. 

Anonymkode: b4ace...1ef

Og da har du 3 år på universitetet? Da vil jeg gjerne høre hvilken utdannelse det er snakk om

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...