Gå til innhold

Hvor viktig er kondisjonstrening når det gjelder vektnedgang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Foruten kalorier inn og ut, hvor viktig er (ren) kondisjonstrening VS styrketrening når man ønsker vektnedgang? 

Anonymkode: 4cbd2...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen av dem er viktig i det hele tatt. Du kan spise inn en halvmarathon på under ti minutter. Klarer du å løpe 21 kilometer per dag? Styrketreningen min utgjør en pose potetgull i uken. Hvis du ikke kontrollerer kostholdet går det ikke. Men mer fysisk aktivitet som du kan opprettholde kan ha en stor effekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ingen av dem er viktig i det hele tatt. Du kan spise inn en halvmarathon på under ti minutter. Klarer du å løpe 21 kilometer per dag? Styrketreningen min utgjør en pose potetgull i uken. Hvis du ikke kontrollerer kostholdet går det ikke. Men mer fysisk aktivitet som du kan opprettholde kan ha en stor effekt.

Men er det enklere å gå ned i vekt ved å ligge i kaloriunderskudd + kondisjon, eller kaloriunderskudd + styrke? 

Anonymkode: 4cbd2...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det enklere å gå ned i vekt ved å ligge i kaloriunderskudd + kondisjon, eller kaloriunderskudd + styrke? 

Anonymkode: 4cbd2...eee

Nei, tren for å føle deg bedre ikke for å gå ned i vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Nei, tren for å føle deg bedre ikke for å gå ned i vekt.

Motivasjonen min er først og fremst vektnedgang, slik at jeg også kan vise meg i bikini til neste år. 

Anonymkode: 4cbd2...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Vel, jeg tør påstå at ingen som er flinke til å løpe langt og ofte forblir fete særlig lenge. Derimot finnes det massevis av folk som er både fete og sterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaffekrus

Du forbrenner en del mer ved å trene kondisjon enn ved å trene styrke, så sånn sett har det mer å si for vektnedgang. Likevel er styrketrening nyttig for å beholde/øke muskelmasse, som bidrar til høyere forbrenning, i tillegg til at det strammer opp kroppen. Uansett er det kostholdet som er absolutt viktigst, for du spiser lett inn det du eventuelt kan forbrenne på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen opplever å føle seg ekstremt sultne etter kondisjonstrening, leser seg kanskje blinde på alle gode og mindre gode råd om hva en må få i seg etter en treningsøkt, men glemmer å tenke over at alle disse proteinene og karbohydratene også inneholder kalorier,og at vinningen kan gå opp i spinningen. Styrketrening derimot har ikke nødvendigvis denne effekten, og kan til gjengjeld ha den effekten som Kaffekrus nevner over meg her.

Samtidig, så tror jeg at det er noe som kan være individuelt også, all den tid at for noen kan det å gjøre kondisjonstrening sette igang en rekke positive ringvirkninger, hvor man føler seg bedre, og derfor ønsker å spise sunnere og kanskje til og med mindre. Jeg tror at disse positive ringvirkningene betyr mer enn kalorier inn og kalorier ut, og lettere kan bli til gode vaner som etterhvert blir automatiserte og rett og slett mindre slit.

En annen sak når det gjelder styrketrening er at selv om vekta kanskje står stille, så kan en føle seg og kanskje også bli fastere i fisken og merke at klærne sitter bedre. Så begge deler har sine fordeler og ulemper!

Jeg er imidlertid fristet til å spørre: Hva liker du best? Om du driver med trening du liker, enten det er styrke eller kondisjon, så er det jo lettere å faktisk få gjennomført det og trives med det om det er noe du synes er gøy :) Det er også gjerne lettere å ta gode valg i matveien om en føler seg bra. 

Anonymkode: 07ee4...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...