Gå til innhold

Hva er omsorgssvikt?


Gjest Netttroll

Anbefalte innlegg

Gjest Netttroll

Hei! 

Trenger innspill til en oppgave jeg har og lurer på om noen kan komme med sine meninger. 

Hva anser du som omsorgssvikt? 

På forhånd dier jeg takk for svar :) Kommer ikke til å skrive av noe, jeg trener bare å høre andre meninger enn mine og kona sine (som er så og si helt like).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når foreldrene ikke evner å dekke barnas emosjonelle og fysiske behov. Driver med psykisk og fysisk mishandling og overgrep.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekter medisinsk utredning og/eller behandling. Nekter pedagogisk-psykologisk utredning og/eller spesialpedagogiske tiltak. 

Anonymkode: 52207...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke evner å verken se eller imøtekomme barnas behov.

Foreldre som overbeskytter i den grad at barna mister sin mulighet til å bli selvstendig.

fysisk og psykisk vold og terror

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mye om dette på skolen da jeg gikk barn og ungdom.

Omsorgssvikt er når foreldre/foresatte/de som skal ta vare på barnet feiler de viktigste oppgaver. 
At de ikke vasker barnet, lar barnet gå i barnehagen med skitne klær, ikke gir nok mat, ikke bryr seg når barnet gråter, etc.

At de ikke klarer å tilfredsstille barnets behov, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nekter medisinsk utredning og/eller behandling. Nekter pedagogisk-psykologisk utredning og/eller spesialpedagogiske tiltak. 

Anonymkode: 52207...4e2

Dette også! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AryaKillie

Ikke sørge for at barna har god hygiene, skitne klær, ikke dusjer, ikke pusser tenner.

Fysisk og psykisk mishandling, seksuelle overgrep.

Overse barnet.

Gi barnet bare usunn mat og godteri.

Bryter trygghetssirkelen rett og slett. Ha en sikker base, lar barnet utforske ting, ha en trygg havn å komme tilbake til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir ikke barna det elementære som mat, stell, oppmerksomhet, trygghet.

Psykisk/fysisk vold og overgrep.

Mangel på grensesetting, klarer ikke å være en voksen ovenfor barna. 

Overbeskyttelse, overfører sin egen irrasjonelle angst på barna og hemmer utviklingen. Undervurderer dem mye. Foreldre som "klamrer" seg til barna i stor grad. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er det som veldig tydelig er omsorgssvikt, som vold for eksempel. Men omsorgssvikt etter min mening ikke enten-eller, det er mange gråsoner. Det er ikke omsorgssvikt å glemme matpakka til barnet en gang i blant, men når dette skjer hver dag er det noe annet. Tenker det da kanskje blir mer et spørsmål om hvor ofte man er inne i denne gråsonen. 

Så kan man jo sikkert diskutere årsaken; det er ikke alltid slik at omsorgssvikt kommer av ondskap, men av f.eks. økonomi. Man har rett og slett ikke penger til å sende matpakke med barnet.

Anonymkode: f14ab...9a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så kan man jo sikkert diskutere årsaken; det er ikke alltid slik at omsorgssvikt kommer av ondskap, men av f.eks. økonomi. Man har rett og slett ikke penger til å sende matpakke med barnet.

Anonymkode: f14ab...9a0

Nja, det spørs. Det jeg da ville lurt på, er hvor pengene har tatt veien. Det er dessverre mange som ikke evner å prioritere, de syter over dårlig økonomi og har ikke råd til husleie og middag, men røykpakken og lottokupongen er hellig. Ungens matpakke burde de fleste kunne klare å få fikset, man så henter gratis skalker i brødskjærermaskinen.

Anonymkode: 96bb2...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting er det som veldig tydelig er omsorgssvikt, som vold for eksempel. Men omsorgssvikt etter min mening ikke enten-eller, det er mange gråsoner. Det er ikke omsorgssvikt å glemme matpakka til barnet en gang i blant, men når dette skjer hver dag er det noe annet. Tenker det da kanskje blir mer et spørsmål om hvor ofte man er inne i denne gråsonen. 

 

Anonymkode: f14ab...9a0

Godt poeng.  Hvor ofte man er i gråsonen som du beskriver, vil jo også sette føringer for hvor trygt og stabilt hjemmet er!  

Anonymkode: 6b1a8...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omsorgssvikt er også å bruke unger som psykolog, og gi dem et ansvar de ikke er moden for. Å la ungen støvsuge stua er helt greit, men  må ungen pleie fyllesyke mamma etter helgens fyllekalas og vaske opp gjestenes spy i sofaen hver helg er det omsorgssvikt.

Anonymkode: 96bb2...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nja, det spørs. Det jeg da ville lurt på, er hvor pengene har tatt veien. Det er dessverre mange som ikke evner å prioritere, de syter over dårlig økonomi og har ikke råd til husleie og middag, men røykpakken og lottokupongen er hellig. Ungens matpakke burde de fleste kunne klare å få fikset, man så henter gratis skalker i brødskjærermaskinen.

Anonymkode: 96bb2...d30

Ja, selvsagt, der er mange som prioriterer feil. Men jeg tenkte mest på folk virkelig har dårlig råd og det ikke er snakk om sløsing.

Anonymkode: f14ab...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvsagt, der er mange som prioriterer feil. Men jeg tenkte mest på folk virkelig har dårlig råd og det ikke er snakk om sløsing.

Anonymkode: f14ab...9a0

Har man virkelig dårlig råd, gjør man som jeg skrev - man henter skalker i brødskjæremaskinen. Eller man undersøker muligheten for å få mat hos ideelle organisasjoner, nødpenger fra nav o.l. Har man ikke engang forsøkt å løse problemet, men dropper å mate ungen over lang tid/gjentatte ganger, da er det omsorgssvikt.

Anonymkode: 96bb2...d30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det de fleste skriver over her. Legger til jeg synes det er omsorgssvikt når foreldre lar relativt små barn være ute til midnatt i skoledager, at de ikke følger opp med hverken lekser eller sjekker om de har fått i seg mat. Foreldre bør også ha kontroll på hvor mindre barn er. 

 

Anonymkode: fd1ce...979

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når barn holdes hjemme fra skolen fordi mor eller far er psykisk syk og ikke takler å være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvsagt, der er mange som prioriterer feil. Men jeg tenkte mest på folk virkelig har dårlig råd og det ikke er snakk om sløsing.

Anonymkode: f14ab...9a0

Da oppsøker man hjelp eller overlater barna til noen som kan gi de mat. Det er omsorgssvikt å la de gå sultne fordi du ikke har råd til mat.

Anonymkode: cb6b4...ebe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...