Gå til innhold

Fra valmuefrø til vannmelon. Vol 2


Nautika

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det var for godt til å vare, det virker nemlig som om jeg har fått en runde med gule stafylokokker denne gangen også. :sukk: Nå vet jeg heldigvis at det ikke er normalt med hvitt "slim" som kommer ut av brystvorta under amming, så det blir nok en tur til legen i morgen. Kan ikke akkurat si at det var det jeg ønsket meg i 30-års gave :hoho: Frem til jeg får antibiotika blir det litt bannskap når hun legges til brystet, vi har nemlig økedøgn her i dag også...

Ellers er det rosa skyer og enhjørninger her altså. Lillesøster spiser godt, og sover store deler av tiden ellers. Jeg merker allerede at jeg nok fikk en del ekstra utfordringer med storesøster, så det er ikke rart at jeg syns at barseltiden var tøff da. Det er så godt å kjenne på gleden av å være med barnet sitt :rodmer: Jeg sleit jo litt å knytte meg til babyen sist, med alle ammeproblemer med lite vektoppgang, barn som skrek etter mat hver time, pumping etter hvert måltid og mme for å toppe tanken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen! :strix: Og med rosa skyer og enhjørninger. Ikke med stafylokokker da, det høres drit ut :(  Er spent på fødselshistorie etter hvert også jeg. Fikk du tatt henne imot selv denne gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, A4-livet skrev:

Gratulerer med dagen! :strix: Og med rosa skyer og enhjørninger. Ikke med stafylokokker da, det høres drit ut :(  Er spent på fødselshistorie etter hvert også jeg. Fikk du tatt henne imot selv denne gangen?

Dagen er først i morgen ;) Jeg fikk ikke tatt henne i mot denne gangen. De rakk ikke lese fødebrevet, jeg rakk ikke si så mye og så hadde hun navlestrengen litt rundt halsen så hun måtte vikles ut før jeg fikk henne opp på brystet. Jeg skal forsøke å skrive fødselshistorie, det burde jo ikke ta så lang tid :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselshistore 

Onsdag 5 dager før termin fikk jeg igjen kynnere/modningsrier med 10 min mellomrom. Disse var noenlunde konstante med noen pauser hele onsdag og torsdag før det roet seg litt. Jeg hadde ingen problemer med å sove igjennom dem, så noe særlig vonde var de ikke. De kom litt til og fra utover fredag og lørdag også. På lørdag tenkte jeg at ble maibarn på oss, litt morsomt å få samlet alle fødselsdagene innenfor en måned. Søndag våknet jeg rundt kvart på syv av at det rant fryktelig mye utflod (fostervann) i truseinnlegget da jeg skiftet side i senga. Jeg stod opp og gikk på do og konstaterte at truseinnlegget var søkkvått, men det hadde ikke rent gjennom. Jeg luktet på det og fant ut at det måtte være fostervann. Jeg tok meg en dusj og ordnet meg litt frokost mens jeg ventet på at M og T skulle våkne. De våknet rundt halv åtte, og da ringte vi også etter barnevakta.

Jeg hadde noen rier innimellom, de var kanskje litt sterkere enn det de hadde vært dagene før, men veldig milde. Da jeg reiste meg opp fra stolen kom det en skikkelig vannbølge ut, så jeg løp inn på badet med et håndkle mellom beina. Jeg ringte føden kvart på åtte for å si at jeg hadde hatt vannavgang, og da fikk jeg time til sjekk kl 10. Yes, det var jo ikke lenge til!

Ti over åtte kom barnevakta, nå hadde riene begynt å rive litt nedover lår og rumpe, men pokeransiktet klarte å skjule når jeg hadde rier. Nå begynte pappaen og mormor å bli ganske stressa, jeg hadde tenkt til å la T spise ferdig frokost og kjøre avgårde med mormor før vi dro inn til føden. :sjenert: Jeg lot meg overtale så kl 8.20 ringte jeg inn til føden for å si at vi kom innover. De lurte på om jeg ikke klarte å være hjemme lengre, jeg sa at det var ganske overkommelig, men riene kom nå med 3 min mellomrom. 8.27 satte vi oss i bilen,  og jeg sa til M at jeg hadde mye mer vondt da vi dro inn til føden sist, og da hadde jeg jo bare 3 cm da vi kom inn.. I bilen på vei inn måtte jeg begynne å puste meg igjennom riene. Vi kom utenfor føden litt før 9, og ble tildelt rom på føde B siden det var fullt på føde A.

Jordmoren vi ble tildelt kom nettopp fra en annen fødsel, så hun brukte litt tid før hun koblet meg opp på ctg. Jeg tror den ble koblet på rundt 9.20. Det ble registrert sterke rier hvert tredje minutt, og nå syns jeg de begynte å bli ganske vonde. Jeg fryktet at jeg bare hadde kommet et lite stykke ut i fødsel, og så var det så vondt! Etter 3-4 rier med registrering ba jeg M dra i snora fordi det var så jævlig vondt. Jordmor kom inn og endelig skulle hun sjekke åpningen. Kl 09.32 var det 7 cm og mykt og modent. Hun kjente på åpningen under en ri også, og jeg tror hun forstod da at det kom til å ta kort tid. Jeg fikk lovnad om lystgass på neste rie, men den kom da hun noterte ned i journalen. På neste ri fikk jeg 3 sup lystgass før jeg rautet at jeg måtte presse. Hun sjekket igjen og måtte plinge på barnepleier og jordmor, for her var det full åpning! Etter 3 pressrier kom hun ut kl 09.47, ganske nøyaktig 3 timer etter jeg våknet den morgenen 😅 Litt viklet inn i navlesnora, men hun fikk allikevel 9-10-10 på apgar. 3,8 kg tung og 52 cm lang og født dagen før termin. 

Alt i alt en helt fantastisk fødsel. Tenk å være så uthvilt etter å ha født et barn! Jeg er sjeleglad for at hun valgte å komme på en søndag, for i rushtrafikken hadde vi fort brukt en halvtime eller mer ekstra frem til sykehuset 😅 Jeg innså jo ikke hvor nært forestående fødselen var heller før omtrent 20 minutter før hun ble født.. Ingen vet når jeg gikk inn i aktiv fødsel, så tidspunktet som jordmor satte ble da jeg syns at riene ble vonde. 1 time aktiv fødsel står det i journalen, så jeg fikk beskjed om at ved et eventuelt neste barn måtte jeg si at denne fødselen var styrtfødsel.

På utreisesamtalen sa jordmora at det ikke var så mye å si om fødselen annet enn at jeg kom inn og så fødte jeg :hoho:

Så legger jeg ved bilde av tidenes korteste partogram? :ler:

received_10158768592420515.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin fødselshistorie :rodmer: Høres ut som en drømmefødsel!

Jeg vil gjerne ha en like fin fødsel som deg, men ikke fullt så kjapp siden vi har ca 3 timers kjøring til sykehuset :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmefødsel :Nikke:  Likte partogrammet ditt! Tenkte at jeg fikk jo ikke mitt etter andre fødsel, men så kom jeg på at de fikk vel ikke lagd et :fnise: Du får flytte inn i lobbyen på sykehuset noen uker før termin om dere skal ha en til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde mitt partogram var kort! :fnise: Virket som en herlig fødsel, og så bra du føler deg i fin form til tross for annen sykdom :) Det er så godt! 

God bedring :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en herlig fødsel! Jeg vil også ha en slik:Nikke:

Fint å høre at det meste er bra og at dere koser dere sammen:rodmer: Veldig kjedelig med stafylokokker som har bosatt seg hos deg da, håper de forsvinner raskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, A4-livet skrev:

Med fare for å gjenta meg selv; gratulerer ned dagen! :strix: 

Tusen takk! Å fylle 30 og samtidig ha barseltårer er litt tøft altså :sjenert:

Jeg har nå fått vært hos legen og tatt bakterieprøver som skal dyrkes. Håper på svar i morgen eller dagen etter så jeg kan få begynne med behandlingen. Nå må jeg gutse skikkelig når hun tar tak, det kjennes som om jeg slipper brystvorta ned til pirajaene :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdande

For en fødsel! :strix:

Og gratulerer med dagen!

Håper du blir kvitt hva enn som plager puppen presto! (.....masterhjerne = dårlig humor og en hang til bokstavrim.... :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse med dagen! :hoppe: Du er jo bare ungjenta! :jepp: 

Og for en drømmefødsel! (Sånn bortsett fra at jeg blir mer og mer sikker på at jeg kommer til å føde på E6 i retning Ahus, etter at alle dere andre plopper ut unger på no time! :sjokkert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med dagen :) Den fødselen hørtes fantastisk ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nori

Gratulerer så mye med dagen! :hoppe:

Og for en fin fødselshistorie. Takk for at du delte den. Skikkelig stilig partogram også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for gratulasjoner! Jeg håper at gårsdagen ikke ga meg en pekepinn på 30-åra, for jeg syns ikke den var noe særlig... Puppene ble bare verre utover dagen og kvelden, så jeg lå og gråt under ammingen i går kveld :sjenert: Litt ustabilt humør med hormoner hjalp heller ikke... I dag har jeg vært og hentet resepten på antibiotika som fastlegen skrev ut i går i tilfelle formen ble skikkelig jævlig. Håper det er riktig type antibiotika mot infeksjonen jeg har. Man kan omtrent se de gule stafylokokkene ha fest i de åpne sprekkene på brystvortene :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi... Dette var skummelt å lese. Jeg har (som du kanskje kjenner til fra dagboka mi) slitt ekstremt med ammingen, og de gule stafylokokkene har ikke hjulpet der! Håper du har fått dicloxacillin? Det er denne som fungerer på flest typiske bakterier i brystet og tar de gule jævlene. Håper det kommer seg fort for deg! :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, j86 skrev:

Oioioi... Dette var skummelt å lese. Jeg har (som du kanskje kjenner til fra dagboka mi) slitt ekstremt med ammingen, og de gule stafylokokkene har ikke hjulpet der! Håper du har fått dicloxacillin? Det er denne som fungerer på flest typiske bakterier i brystet og tar de gule jævlene. Håper det kommer seg fort for deg! :hjerte: 

Det er det jeg har fått, og det virker som om sårsprekkene har blitt litt bedre allerede. Jeg har fremdeles ikke fått svar fra dyrkningen, men det kan jo virke som om det er riktig medisin. Jeg hadde en runde med gule stafylokokker sist, så nå oppsøkte jeg heldigvis lege med en gang jeg mistenkte at det kunne være noe annet enn normal sårhet. Jeg tror rett og slett at mine brystvorter er litt mer disponert for å bli angrepet, vet at jeg naturlig har "smilende" brystvorter som fort kan sprekke ved amming og som bakteriene ligger og koser seg i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...