Gå til innhold

Foreldrerett for tantebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Setter utrolig stor pris på seriøse svar på dette innlegget!

Min bror er rusmisbruker, det er også kjæresten hans. De venter et barn om noen måneder. Barnevernet vil selvfølgelig være innblandet da mor har slitt psykisk i mange år. Barnet vil bli tatt fra dem, mest sannsynlig. Det jeg lurer på er om det er mulighet for at jeg, alene kan kjempe for å få foreldreretten? Er det sjans for at det er mulig? Foreldrene mine har ikke mulighet grunnet sykdom. Jeg eier leilighet og har fast jobb, så jeg har absolutt muligheten. Noen som vet?

J 25

Anonymkode: 6d682...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Det er jo ikke uvanlig at bare en voksen har foreldreansvaret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be om å bli vurdert som fosterhjem hvis det blir aktuelt, da vil du ikke ha foreldreretten/foreldreansvaret men du vil ha den daglige omsorgen. Spørsmålet er jo om barnevernet vil velge noen med litt mer erfaring når det er snakk om et lite barn med en så tøff start på livet (antar det har vært rus i svangerskapet også?) Alt i alt avhenger det av situasjonen, men egentlig tror jeg ikke sjansen er veldig stor for at du blir valgt.

Anonymkode: 21b6f...22e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosterhjem eller daglig omsorg er mer sannsynlig. Lykke til, fint om du kan stille opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å skrive som anonym nå.
Jeg var fostermor til min søsters sønn for en del år tilbake. Han var ikke nyfødt, men 4 år da han kom til meg. Både mor og far var rusmisbrukere og i dette tilfellet skulle mor som da hadde ansvaret alene, inn å sone en dom. Far var bodde ikke sammen med mor lengre.      

Var jeg deg, så hadde jeg tatt kontakt med barnevernet nå før barnet er født og hører hva de har å si om ditt forslag. Vet at BV noen ganger forlanger at at du ikke har kontakt med barnets foreldre.   
Lykke til!                                                                                                                                                                                                   

 

Anonymkode: 1fd3b...5fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet skal jo foretrekke familie foran andre så fremt de er brukandes. Så du vil nok sannsynligvis bli godkjent. :) Har broren din og kjæresten innsikt i egen situasjon, altså forstår de selv at de ikke kan ta seg av barnet? Og er de med på din løsning? I så fall så står du ennå sterkere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men for å snu på spørsmålet:

Tror du full omsorg er best for barnet som jo ikke kjenner hverken far eller mor enda?

Hadde du vært greit etablert i et fast forhold, og tok over omsorg for et barn som kjente deg hadde du absolutt vært å foretrekke. 

Men det kan tenkes at du vil møte mye konflikt fra din bror og kjæreste, og jeg tror ikke du aner hvor mye som kreves av å ta hånd om et spedbarn og oppdra barn. 

Jeg ville kanskje startet med å vurdere henvendelse rundt at du generelt ønsker kontakt og være endel av barnets nettverk?

Og så ta det derfra?

Anonymkode: 661ca...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt mulig for deg å bli vurdert som fosterhjem ut fra dine egne forutsetninger. I noen tilfeller vil barnets beste likevel være å bli plassert utenfor familien. 

Ta kontakt med barnevernet du, og si at dersom det kommer til omsorgsovertagelse for din brors barn så ønsker du å bli vurdert som fosterhjem.

Anonymkode: 1f30c...0d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sunday, May 29, 2016 at 15.40, AnonymBruker skrev:

Setter utrolig stor pris på seriøse svar på dette innlegget!

Min bror er rusmisbruker, det er også kjæresten hans. De venter et barn om noen måneder. Barnevernet vil selvfølgelig være innblandet da mor har slitt psykisk i mange år. Barnet vil bli tatt fra dem, mest sannsynlig. Det jeg lurer på er om det er mulighet for at jeg, alene kan kjempe for å få foreldreretten? Er det sjans for at det er mulig? Foreldrene mine har ikke mulighet grunnet sykdom. Jeg eier leilighet og har fast jobb, så jeg har absolutt muligheten. Noen som vet?

J 25

Anonymkode: 6d682...d4a

Hei. Jeg har mitt barn plassert av barnevernet, og kan en del om hvordan det er vanlig at di går frem. Bare og skrive pm også om du lurer på noe.

Det vil uansett være fint om du ber om et møte med barnevernet og gjerne foreldrene til det kommende barnet. Slike møter med familien har et navn noe jeg ikke kommer på nå. Dette var vanlig og ha før, så gikk di veldig vekk fra det for noen år siden. Men nå et di inne på det igjenn.

Det er mange som blander det med foreldrerett, men den kan du ikke overta med mindre, du adopterer barnet. Men den daglige omsorgen bør barnevernet vurdere om du kan ha.

Jeg vet om en mann som er alefosterfar. Men det er jo ikke vanlig. Alt er inviduelt. Lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta umiddelbart kontakt med BV og fortell at du ønsker å bli fostermor for barnet. Da blir mølla satt i gang, og mest mulig er på plass før barnet kommer! Du vil bli vurdert på alle områder, men at du er familie er et pluss! BV ønsker helst plassering innenfor nettverket om det lar seg gjøre. At du er enslig er ingen hindring i seg selv. Fantastisk flott at du ønsker å stille opp for dette barnet! Lykke, lykke til!!!

PS! Om ikke du får ha barnet hos deg, så kan du kanskje få en samværsordning i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...