Gå til innhold

Sjøfugl hekker nær garasjen vår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen store sjøfugler har oppholdt seg nær vår garasje den siste tiden, og jeg tror kanskje de hekker et sted her. De flyver ganske nørt både hus og garasje hele dagen. Er det noe vi kan gjøre for å flytte evt reir da vi frykter de skal bli illsinte og angripe barn som er ute og leker?

Anonymkode: e30fc...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er ingen barn som har blitt drept av sjøfugler. du lever på jorda ikke sant?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre vi snakker om store flokker av havørn, noe som er uhyre lite sannsynlig, ville jeg ikke ha bekymret meg. Måker kan for eksempel være nærgående og aggressive, men de er ikke farlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke lov å flytte reir/egg etc før etter fugleunger er flyttet ut av redet. Er visst noe om om det ikke er noe i redet enda, så er det rette årstida for det, så redet får man ikke røre.

Anonymkode: 91791...0ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna er små og redde.

Anonymkode: e30fc...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna er små og redde.

Anonymkode: e30fc...4fb

Det er mange, også voksne, som ikke liker store fugler som flyr og flakser, men fuglene har kommet for å bli så dere må nesten bare forklare barna at de ikke er farlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er grånebbterner kan de bli aggressive og nærgående. De flyr mot deg og skal prøve å drite deg ned eller hakke i hodet ditt. Det er når de har reir med unger i. 
Da er det frem med hagla selv om de er fredet. Det er en forbanna møkkafugl. 

Men er det andre fugler. Er det ikke noe problem. De er fredelige og viker unna folk. 

 

Anonymkode: 0425a...c1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du benytte sjangsen til å lære barna om fugler, reir og fugleunger. Å flytte reir gjør man ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna er små og redde.

Anonymkode: e30fc...4fb

Ærlig talt, du får lære ungene dine respekt for natur og dyreliv. Dette er en gylden mulighet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva slags fugler dette er, men de er store grå og hvite. 

@Purple Basil Tror du virkelig at jeg ikke tenker på både fuglene og barna? Det er jo derfor jeg spør om råd her kjære menneske!

Anonymkode: e30fc...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva slags fugler dette er, men de er store grå og hvite. 

@Purple Basil Tror du virkelig at jeg ikke tenker på både fuglene og barna? Det er jo derfor jeg spør om råd her kjære menneske!

Anonymkode: e30fc...4fb

Gråmåke? I så fall skjønner jeg godt barna er skremt, de er digre. Og om de forsvarer reiret sitt kan de bli ganske hissige også. Jeg er godt voksen, og hadde nok holdt god avstand selv. :fnise:

Anonymkode: 284d6...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gråmåke? I så fall skjønner jeg godt barna er skremt, de er digre. Og om de forsvarer reiret sitt kan de bli ganske hissige også. Jeg er godt voksen, og hadde nok holdt god avstand selv. :fnise:

Anonymkode: 284d6...4f3

Ja! Paret utenfor er enorme synes selv jeg.

Anonymkode: e30fc...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evans

Før du gjør noe bør du undersøke om du faktisk kan gjøre noe. Mange fugler er fredet, og det er noen regler om hva du kan gjøre i hekketida. Det er ikke sikkert du har lov til å flytte på redet. 

Finn ut av det først, så kan du kontakte mattilsynet om det er lov å flytte på det, de vet sikkert hvem som kan kontaktes. Sikker ikke lett å flytte et rede uten å ødelegge det. 

For å finne det ut: Ring mattilsynet. Kan hende NOA også kan svare på det juridiske her, og eventuelt være behjelpelig med å flytte reir. 

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fugler er fredet i hekketida, ikke bare noen. Og du har helt sikkert ikke lov å flytte redet. Mattilsynet kan ikke gjøre det men muligens viltnemda, om det er et stort omfattende problem for mange.

Men den beste løsningen er å leve med det. Det er ikke så mange uker det er snakk om før fugleungene er store og  kan fly.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du er redd dem du også, TS?

Husk at de har ikke klør, og de spiser ikke mennesker.

De forsøker å forsvare reiret og ungene sine, noe som er helt naturlig.

De kommer stupflyvende og sneier deg nesten, og de skiter en solid ladning måkebæsj rett i nakken din.

Paraply er et utmerket tips den korte perioden dette varer.

Viltnemda kan ikkegjøre annet enventuelt å skyte og avlive foreldreparet. Er det det du ønsker?

Anonymkode: ecb96...01c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Viltnemda kan ikkegjøre annet enventuelt å skyte og avlive foreldreparet. Er det det du ønsker?

Anonymkode: ecb96...01c

Mange måkearter er utryddningstruet, så det vil de nok uansett ikke gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...