Gå til innhold

Astma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg har astma det har jeg hatt siden jeg var liten, har ikke hatt anfall på lenge jeg bruker medisinene singulair og seretide som forebyggende, buventol som anfallsmedisin. når jeg er i aktivitet så føler jeg at jeg ikke får puste klarer nesten ikke å gå i oppover bakke uten at jeg blir sliten og må ta en pause, jeg blir også sliten av å gå i trapper kjennes ut som at jeg skal få anfall. Bør jeg spørre legen min om å bytte medisin? Jeg tenkte kansje å spørre legen min om jeg kan prøve ut bricanyl eller symbicort noen som har erfaringer med disse medisinene? Jeg vet jo at forskjellige medisiner virker forskjellig fra person til person men det er vel ikke normalt å bli så fort sliten når selv om man har astma. Var sånn før også når jeg trente aktivt. 

Anonymkode: b7e43...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være lurt å få tatt en spirometri samt å få oppdatert medisiner. Jeg har kun erfaring med seretide/ventoline og det fungerer bra.

Anonymkode: 9f7ab...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei jeg har astma det har jeg hatt siden jeg var liten, har ikke hatt anfall på lenge jeg bruker medisinene singulair og seretide som forebyggende, buventol som anfallsmedisin. når jeg er i aktivitet så føler jeg at jeg ikke får puste klarer nesten ikke å gå i oppover bakke uten at jeg blir sliten og må ta en pause, jeg blir også sliten av å gå i trapper kjennes ut som at jeg skal få anfall. Bør jeg spørre legen min om å bytte medisin? Jeg tenkte kansje å spørre legen min om jeg kan prøve ut bricanyl eller symbicort noen som har erfaringer med disse medisinene? Jeg vet jo at forskjellige medisiner virker forskjellig fra person til person men det er vel ikke normalt å bli så fort sliten når selv om man har astma. Var sånn før også når jeg trente aktivt. 

Anonymkode: b7e43...c15

Det er på høy tid å be legen om en henvisning til lungespesialist. Både for utredning og for vurdering av medisinene du bruker. 

Anonymkode: b3c36...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alvorlig astma og bruker inuxair fast. Den er ny på markedet og fungerer godt på meg. Det er kortison (glukokortikoider) og langtidsvirkende beta 2-agonister, så det er en kombinasjonsinhalator. 

Bricanyl har jeg ved anfall, men føler at jeg må ta to doser forebyggende før jeg trener og så får jeg av og til anfall når jeg jogger. Da tar jeg en inhalasjon til. Det funker helt greit. 

Anonymkode: ea915...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...