Gå til innhold

Må jeg ha pass for å reise til Sverige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann!
Jeg har ikke vært i utlandet, forutenom Sverige på sikkert 15år, og passet jeg hadde er jo gått ut for lenge siden og har ikke hatt behov for å fornye dette grunnet, har ikke hatt behov rett å slett.

Jeg er i Sverige hver år, de gangene før har jeg kjørt, aldri blitt stoppet på grensen har jeg heller, har uansett aldri hatt med meg noe annet enn førerkort å mine 2 bankkort.
I år derimot så skal jeg reise med fly til Sverige å besøke en vennine, og er litt forvirret. noen plasser leser jeg at en absolutt bør ha pass med seg, ellers kan en bli nektet å gå ombord i flyet, og andre plasser står det at vi i norden ikke behøver pass for reise innen norden.

Jeg er født å oppvokst å selvfølgelig deretter Norsk statsborger.
Skal jeg ta meg bryet å reise til politistasjonen som utsteder pass, 18 mil unna, eller skal jeg bare la være?

Leser på politi.no '' Passfriheten mellom nordiske land gjelder fortsatt. Svensk politi opplyser om at norske borgere som skal reise til Sverige vil kunne bli bedt om å identifisere seg, og bør medbringe gyldig legitimasjon (sertifikat, pass eller andre gyldige ID-dokumenter).''

Mens på SAS.no leser jeg ''Norske borgere bør alltid ta med gyldig pass, også ved reiser innenfor Schengen-området, fordi passet er det eneste internasjonalt godkjente identitetsbevis for nordmenn. ''

Har ingen planer om å reise noe lengere enn til Sverige i de nærmeste årene som jeg vet, er ikke noe fan av sydenturer og slikt..

Takker så mye å ha en fin helg videre :)

Anonymkode: 5d77a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du beskriver problemet selv. 

Du trenger ikke pass for å reise til Sverige. Men du må ha med godkjent legitimasjon, som her i Norge er pass. 

I og med at du reiser med fly er det flyselskapet og flyplassen det kommer an på. Hva slags legitimasjon de aksepterer. Ring dem og sjekk. 

Vi bor like ved grensen, og er over rett som det er, har aldri hatt med passet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Har du annen form for legitimiasjon, som førerkort? Selv om det er passfrihet, er det flere flyselskaper som krever at du identifiserer deg når.du skal på flyet, at du faktisk er personen som står på billetten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Linaria skrev:

Har du annen form for legitimiasjon, som førerkort? Selv om det er passfrihet, er det flere flyselskaper som krever at du identifiserer deg når.du skal på flyet, at du faktisk er personen som står på billetten. 

TS her.

Om du hadde lest tråden så skriver jeg at jeg har både førerkort og flere bankkort :)
 

Anonymkode: 5d77a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Om du hadde lest tråden så skriver jeg at jeg har både førerkort og flere bankkort :)
 

Anonymkode: 5d77a...33c

Sorry! Leste litt fort der. Jeg hadde ringt og spurt flyselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke førerkort gyldig legitimasjon da?

Anonymkode: 5d77a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egne regler for Norge, Sverige og Danmark, vi trenger bare førerkort eller annen gyldig identifikasjon i hverandres land.

Anonymkode: 2b833...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...