Gå til innhold

Gråte foran læreren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Haha, sikkert litt spesielt spørsmål men jaja...

Bare av rein nysgjerrighet lurer jeg på om når/hvis du gråt foran en lærer på u-skole eller evt. vgs, hvordan reagerte læreren?

Dette har aldri skjedd meg, men har opplevd at flere i klassen min har gjort det, og har alltid lurt på hvordan læreren reagerer når en elev begynner å grine rett foran han/hun. Liksom gjør de ingenting, bare sitter å ser/hører på, eller starter de liksom å klemme deg osv? Haha hilsen nyskjerrig elev ;)

Anonymkode: 378c9...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

og her sitter du som skuelysten og ler av de som har det vondt?

Anonymkode: cfa60...e65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke et fasitsvar på det spørsmålet, lærerens reaksjon kommer ann på læren selv. Jeg, en kvinnelig lærer på 29, reagerer nok annerledes enn mine mannlige kollegaer på 50+.

Andre ting som spiller inn er eleven, lærerens forhold til eleven, situasjonen man er i osv. Det vanligste er nok å prøve å finne ut hva som er i veien, trøste, og deretter prøve å løse situasjonen. Man bør nok ikke klemme for tidlig (og dermed risikere å tråkke over elevens grenser), men kan selvsagt tilby en skulder å gråte på dersom det trengs, man kan gi eleven tilbud om å trekke seg tilbake på et grupperom, en kopp te... Mja.

Håper dette var til hjelp for deg ;)
 

Anonymkode: 22003...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

og her sitter du som skuelysten og ler av de som har det vondt?

Anonymkode: cfa60...e65

Nei, selvsagt ikke.. Er bare veldig nysgjerrig på hva lærerne gjør.. Tenker at det må være utrolig kleint for både eleven og læreren hvis denne situasjonen skulle inntreffe..

Anonymkode: 378c9...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg gjorde det en gang på vgs. Var ikke mye, men var vanskelig å holde igjen. Var etter en time der jeg hadde blitt høylydt mobba av alle de andre. Hun strøk meg meg på armen og sa at hun skulle snakke med noen i ledelsen eller noe.  

De prøver vel som oftest å trøste så godt de kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke et fasitsvar på det spørsmålet, lærerens reaksjon kommer ann på læren selv. Jeg, en kvinnelig lærer på 29, reagerer nok annerledes enn mine mannlige kollegaer på 50+.

Andre ting som spiller inn er eleven, lærerens forhold til eleven, situasjonen man er i osv. Det vanligste er nok å prøve å finne ut hva som er i veien, trøste, og deretter prøve å løse situasjonen. Man bør nok ikke klemme for tidlig (og dermed risikere å tråkke over elevens grenser), men kan selvsagt tilby en skulder å gråte på dersom det trengs, man kan gi eleven tilbud om å trekke seg tilbake på et grupperom, en kopp te... Mja.

Håper dette var til hjelp for deg ;)
 

Anonymkode: 22003...092

Jo, tusen takk for svar :)

Anonymkode: 378c9...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Linaria skrev:

Jeg gjorde det en gang på vgs. Var ikke mye, men var vanskelig å holde igjen. Var etter en time der jeg hadde blitt høylydt mobba av alle de andre. Hun strøk meg meg på armen og sa at hun skulle snakke med noen i ledelsen eller noe.  

De prøver vel som oftest å trøste så godt de kan.

Takk for svar, hørtes fælt ut :/

Anonymkode: 378c9...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, selvsagt ikke.. Er bare veldig nysgjerrig på hva lærerne gjør.. Tenker at det må være utrolig kleint for både eleven og læreren hvis denne situasjonen skulle inntreffe..

Anonymkode: 378c9...64e

Hvorfor skulle det være så utrolig kleint? Lærere blir jo glade i elevene sine og vil at de skal ha det bra. Om man har et godt forhold til læreren sin, trenger det ikke bli kleint.

Kom på nå at jeg gråt noe sinnsykt foran kjørelæreren min da jeg strøk på oppkjøring, haha. Hun ga meg klem og trøstet meg. Hadde hatt den verste uka i mitt liv med samlivsbrudd og sykdom osv. som endte på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er ganske vanlig. I hvert fall på ungdomsskolen. Det er en tid der det skjer mye. Jeg var ikke så glad i drama, så det skjedde ikke meg. Men det skjedde ukentlig i klassen min ;)

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og her sitter du som skuelysten og ler av de som har det vondt?

Anonymkode: cfa60...e65

Man har det nødvendigvis ikke så vondt fordi man gråter :P Man blir som oftest bare litt overveldet eller frustrert av småting.

Vil ikke si at det er galgehumor når TS skriver "haha" i et innlegg om temaet. Det er ikke vits i å føle seg truffet over alt her i verden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Linaria skrev:

Hvorfor skulle det være så utrolig kleint? Lærere blir jo glade i elevene sine og vil at de skal ha det bra. Om man har et godt forhold til læreren sin, trenger det ikke bli kleint.

Kom på nå at jeg gråt noe sinnsykt foran kjørelæreren min da jeg strøk på oppkjøring, haha. Hun ga meg klem og trøstet meg. Hadde hatt den verste uka i mitt liv med samlivsbrudd og sykdom osv. som endte på den måten.

Jeg tror jeg tolker det som en klein situasjon fordi hvis det hadde skjedd med meg så hadde jeg fælt at set hadde blitt ufattelig kleint og ubehagelig.. Men altså jeg kan jo selvfølgelig ta feil..

Anonymkode: 378c9...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tibbie skrev:

Jeg tror at det er ganske vanlig. I hvert fall på ungdomsskolen. Det er en tid der det skjer mye. Jeg var ikke så glad i drama, så det skjedde ikke meg. Men det skjedde ukentlig i klassen min ;)

Man har det nødvendigvis ikke så vondt fordi man gråter :P Man blir som oftest bare litt overveldet eller frustrert av småting.

Vil ikke si at det er galgehumor når TS skriver "haha" i et innlegg om temaet. Det er ikke vits i å føle seg truffet over alt her i verden ;)

Takk, bra det er noen fornuftige mennesker igjen her i verden ;)

Anonymkode: 378c9...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg presterte å grine foran mitt barns kontaktlærer jeg, i foreldresamtale, med barnet tilstede! Så nei, det er ikke kleint når en elev gjør det, uansett om det er vgs eller ungdomsskole. Verre med ei voksen dame for å si det sånn ;) 

Anonymkode: d9f8b...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer. Hvis jeg ser en elev som gråter, så går jeg bort og spør om det er noe. Kan holde hånda på elevens skulder for å trøste. Noen ganger stryker jeg eleven i håret, noen ganger blir det klem. Kommer helt an på hvem det er. Noen elever elsker å få klem og bli stryket i håret e.l, noen takler ikke å bli tatt på en gang.

Er ikke flaut, syns jeg. Vi lærere er der for eleven, det skulle bare mangle at de kan snakke med oss hvis det er noe :) 

Anonymkode: c3965...c0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er forsiktig med klemming på de større barna, det er ikke alltid de ønsker det. Jeg tar med eleven til er skjermet sted om mulig. Så legger jeg en trøstende hånd på skuldra til eleven og lytter til problemet. Det viktigste er at den som gråter blir møtt med empati. Yngre barn vil gjerne ha klem, så der kan også klemming være naturlig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på VGS og gråt når jeg fikk vite at jeg fikk en 2er i norsk skriftlig standpunkt til jul. Skrev flere sider (6 sider) på tentamen og tolket bra, men gikk dårlig. Læreren støttet meg og hjalp meg og jeg gjorde det litt bedre til våren. Ikke noe farlig.

Anonymkode: 504bd...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har grått forran læreren. Ble mobbet gjennom hele videregående, så det har blitt et par ganger ja.
Det han gjorde var å si at han skulle snakke med den det gjaldt, og at det kom til å gå bra.

Anonymkode: db9a6...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gråt på ungdomskolen når jeg fikk dårlig til matte muntlig eksamen (2'er her også). Det var så flaut, men læreren og sensor trøstet meg.

Anonymkode: 504bd...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grein en gang, men det var fordi jeg var så rasende på læreren. Så prøvde hu å ta på meg og da skrek jeg at faen ikke var lei meg, men fly forbanna. Ble ikke noe klem på meg for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Stormborn88 skrev:

Grein en gang, men det var fordi jeg var så rasende på læreren. Så prøvde hu å ta på meg og da skrek jeg at faen ikke var lei meg, men fly forbanna. Ble ikke noe klem på meg for å si det sånn.

Hva hadde hun gjort? 

Anonymkode: acb6a...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det en gang da jeg gikk på kristen vgs, fortalte ting som det var og at jeg sleit. Ble møtt med forståelse og omsorg. Fikk klem også, og flere ganger senere, noe som var kjempefint. Men jeg er en klemmer selv.

Anonymkode: b1f29...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...