Gå til innhold

Å den forbaska nesespray otrivin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går otrivin stoffene inn i morkake eller ikke? Jeg blir søren meg ikke klok på det. Har lest på relis i en time!

Anonymkode: e7b98...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isåfall, kan de på ultralyd se om det er dårlig blodgjennomstrømning fra morkake til foster?

Anonymkode: e7b98...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Isåfall, kan de på ultralyd se om det er dårlig blodgjennomstrømning fra morkake til foster?

Anonymkode: e7b98...826

Ja de kan se det på UL. Otrivin passerer placentan såvidt jeg har hørt og lest. Det står på pakkene at du må forhøre de med lege før du bruker den. Bruk heller saltvannsspray, det kan du bruke helt ukritisk i svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet til rhinox eller zymelin for barn, husker ikke hvilken av de. Tror det var rhinox. De har ihvertfall alternativer som funker like bra, men som er bedre.

Anonymkode: 1e5b8...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker otrivin som du skal, så har den kun lokal effekt, og vil ikke sirkulere i blodet ditt. En substans som ikke finnes i blodet kan heller ikke passere placenta.

Anonymkode: 8b042...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du Otrivin med doseringen som er angitt, skal dette gå helt greit. Virkestoffet vil gå inn i blodet, men i svært små mengder som antageligvis ikke har betydning for fosteret.

Anonymkode: 5e76d...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt den som jeg skal ja. Men nærmer meg den magiske grensen 10 dager. Hva skjer hvis jeg bruker den over 10 dager? Er det da farlig? Kjenner mange som har brukt otrivin i hele svangerskapet og det har gått helt fint. Eller er det bare flaks? Skal på ordinær neste uke, kan de se eventuelle skader på babyen som kan være forårsaket av otrivin?

Anonymkode: e7b98...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt den som jeg skal ja. Men nærmer meg den magiske grensen 10 dager. Hva skjer hvis jeg bruker den over 10 dager? Er det da farlig? Kjenner mange som har brukt otrivin i hele svangerskapet og det har gått helt fint. Eller er det bare flaks? Skal på ordinær neste uke, kan de se eventuelle skader på babyen som kan være forårsaket av otrivin?

Anonymkode: e7b98...826

Brukte Otrivin gjennom svangerskapet. Relis opplyser at den er trygg. Det er ikkr farlig for babyen, men overdreven bruk kan være farlig for DEG. I form av ødelagte slimhinner og verre. Det har dessverre skjedd med meg. Har klart å slutte, men føler meg alltid tett. Brukte derimot mer enn 10 dager. Nærmere 10 år faktisk. Utrolig dumt, jeg vet. 

Anonymkode: b954b...e2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for et Otrivin-hysteri det er her inne for tiden. 

Sunn fornuft er ikke så dumt.

Anonymkode: a9e39...74e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er du, TS, som har startet flere av trådene om Otrivin den siste tiden, kan du ikke spørre jordmor om det på ultralyden? Det er mulig å måle blodgjennomstrømmingen i navlesnor og fra mor til morkaken, men dette gjøres med doppler-UL, og ikke på vanlig OUL. (Jeg tror det kun gjøres av enkelte jordmødre. Jeg målte det mange ganger, og det var bare utvalgte undersøkelsesrom og noen "faste" jordmødre.) Er jordmor på OUL bekymret for Otrivin-bruken din, henviser hun deg garantert til doppler-UL. Mener hun at det er ingen grunn til bekymring (noe jeg vil anta), bør du slå deg til ro med det. Det er så mye å være bekymret for i løpet av en graviditet, så allerede brukt Otrivin bør du prøve å legge bak deg. Samt gjerne kutte ut bruken så snart du klarer. Det kommer til å tære veldig på deg om du skal gå og være bekymret for hver minste lille ting i løpet av graviditeten! Prøv heller å glede deg over graviditeten og den kommende babyen.

Anonymkode: 574b2...9f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så oppgitt og lei meg. Får ikke skikkelig svar hverken hos lege eller jordmor. Noen sier ja men med forsiktighet, noen sier blankt nei og noen sier kjør på. Jeg er så sliten av det å ikke vite. Finnes det virkelig ingen fasit svar på akkurat det med otrivin bruk? Jaja det er jo for sent for meg uansett siden jeg har brukt det allerede og "skaden" kan allerede ha skjedd. Så jeg skal snakke med legen som skal gjøre ultralyden når jeg skal på ordinær. Jordmor sa jeg kunne ikke bruke det, men hun er heller ikke bekymret for at jeg har skadet babyen min. Hun mener det er så liten sannsynlighet for det at jeg ikke burde tenke på det engang. Samtidig så sa hun at ingen nesespray kan brukes av gravide, kun saltvann. Kanskje hun er litt nazi hva vet jeg. Jeg er førstegangs gravid og er redd for alt. Alt jeg spiser og drikker er jeg skeptisk til, jeg røyker ikke og drikker ikke. Bruker skjeldent Paracet, nesten ikke i det hele tatt. Men det med otrivin er så forvirrende. Røyk og alkohol skal man holde seg langt unna, det vet jo alle, der er det ingen spørsmål engang. Men hvorfor kan ikke jeg få er svar på det med otrivin? Jeg er så sliten av det. Kanskje jeg overdriver noe voldsomt nå pga hormonene men jeg håpe på å få litt forståelse for dette. 

Ja, jeg har vært dum og brukt nesespray i en måneders tid, selv om man ikke skal bruke det mer enn ti dager. Men jeg har ikke sprayet i nesen mer enn 1-2 ganger for dagen. Og nå har jeg kjøpt barne nesespray kun om natten for å få sove. 

Jeg trenger ikke dømmende kommentar nå, men kanskje litt sympati for å ha vært så dum.?

Anonymkode: e7b98...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Isåfall, kan de på ultralyd se om det er dårlig blodgjennomstrømning fra morkake til foster?

Anonymkode: e7b98...826

 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du Otrivin med doseringen som er angitt, skal dette gå helt greit. Virkestoffet vil gå inn i blodet, men i svært små mengder som antageligvis ikke har betydning for fosteret.

Anonymkode: 5e76d...b58

 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det er du, TS, som har startet flere av trådene om Otrivin den siste tiden, kan du ikke spørre jordmor om det på ultralyden? Det er mulig å måle blodgjennomstrømmingen i navlesnor og fra mor til morkaken, men dette gjøres med doppler-UL, og ikke på vanlig OUL. (Jeg tror det kun gjøres av enkelte jordmødre. Jeg målte det mange ganger, og det var bare utvalgte undersøkelsesrom og noen "faste" jordmødre.) Er jordmor på OUL bekymret for Otrivin-bruken din, henviser hun deg garantert til doppler-UL. Mener hun at det er ingen grunn til bekymring (noe jeg vil anta), bør du slå deg til ro med det. Det er så mye å være bekymret for i løpet av en graviditet, så allerede brukt Otrivin bør du prøve å legge bak deg. Samt gjerne kutte ut bruken så snart du klarer. Det kommer til å tære veldig på deg om du skal gå og være bekymret for hver minste lille ting i løpet av graviditeten! Prøv heller å glede deg over graviditeten og den kommende babyen.

Anonymkode: 574b2...9f5

Normal dosering(pr. dose, ikke lengden av behandlingen) av Otrivin vil ikke gi målbare konsentrasjoner i blodet, og følgelig heller ikke affisere fosterets blodsirkulasjon.

Selv om man kan se blodgjennomstrømningen fra placenta (morkaken) til fosteret med doppler-UL, så er det ikke her eventuelle skader oppstår. Har man lav gjennomstrømning her, har det andre og langt mer alvorlige årsaker. Det er i barnets mikrosirkulasjon man i så fall vil ha problemet. Normal vevsrespons burde dessuten eliminere en eventuell effekt ved den teoretiske muligheten for at du skulle få en klinisk påvirkning hos fosteret. Ved hypoksi vil cellene i åreveggene syntetisere flere stoffer som er kardilaterende, og høyst sannsynlig mer enn oppveie effekten av otrivin.

Du har ingen grunn til å bekymre deg. Legg bort disse tankene nå.

Anonymkode: 8b042...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går helt fint! Husk at grunnen til at så mange legemidler er omdiskuterte er fordi det ikke er ansett som etisk å forske på gravide. Mange legemidler står derfor med diffuse beskrivelser som "rådfør deg med lege først", "effekt ikke kjent på ammende og gravide" +++. 

Legen min ga grønt lys for Otrivin, men fortalte jo ikke at jeg hadde brukt dette i mange år. Har selv vært bekymret for mange ting i svangerskapet og har hatt mange ultralyder. I flere av dem har de målt blodtilstrømningen til morkake. Denne har vært perfekt hele veien, selv etter flere doser Otrivin rett i forkant av undersøkelsene. 

Ville sluttet å Google og lese om dette, for dessverre vil du alltid finne informasjon som gjør deg usikker. Selv stoler jeg veldig på mammamedisin. Jordmoren min sa at boblebad skylle unngås, mens fastlegen min fnyste av dette. Rom for forvirring, absolutt. Men tror du skal lete MYE og antakelig uten resultat for å finne et eneste omtalt tilfelle (fra en seriøs kilde, ikke sånn "hørte om en som fikk hjerneskadet barn fordi...") der Otrivin har kunnet funnet skyldig i å skade et foster. 

Kos deg med svangerskapet, om du reduserer bruken av Otrivin er det bra for deg, babyen merker trolig ikke noe fra eller til. Og du, du har ikke vært "så dum". Tenk på hvor utrolig mye annet du kunne tatt / spist / gjort som får dette til å fremstå som bare  barnemat :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Normal dosering(pr. dose, ikke lengden av behandlingen) av Otrivin vil ikke gi målbare konsentrasjoner i blodet, og følgelig heller ikke affisere fosterets blodsirkulasjon.

Selv om man kan se blodgjennomstrømningen fra placenta (morkaken) til fosteret med doppler-UL, så er det ikke her eventuelle skader oppstår. Har man lav gjennomstrømning her, har det andre og langt mer alvorlige årsaker. Det er i barnets mikrosirkulasjon man i så fall vil ha problemet. Normal vevsrespons burde dessuten eliminere en eventuell effekt ved den teoretiske muligheten for at du skulle få en klinisk påvirkning hos fosteret. Ved hypoksi vil cellene i åreveggene syntetisere flere stoffer som er kardilaterende, og høyst sannsynlig mer enn oppveie effekten av otrivin.

Du har ingen grunn til å bekymre deg. Legg bort disse tankene nå.

Anonymkode: 8b042...d39

Unnskyld men kan du forklare litt bedre til meg? Hva er mikrosirkulasjon og hva er hypoksi? Er du lege? 

:)

Anonymkode: e7b98...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Men kjære vene, dette rådet har du fått før - RING tryggmammamedisin! De kan "tolke" forskningsresultatene for deg. Eventuelt glem det og move on. Nytter ikke å google eller spørre jordmor, kontakt farmasøytene! Du plager jo bare deg selv på denne måten, og det for en filleting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld men kan du forklare litt bedre til meg? Hva er mikrosirkulasjon og hva er hypoksi? Er du lege? 

:)

Anonymkode: e7b98...826

mikrosirkulasjon er alle de små årene (kapillærer) som forsyner vevet med oksygen. Hypoksi betyr lavt oksygennivå. Jeg er ikke lege, men har hatt deler av studiet (preklinisk) for lenge siden.

Anonymkode: 8b042...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

mikrosirkulasjon er alle de små årene (kapillærer) som forsyner vevet med oksygen. Hypoksi betyr lavt oksygennivå. Jeg er ikke lege, men har hatt deler av studiet (preklinisk) for lenge siden.

Anonymkode: 8b042...d39

Så det er hypoksi man ikke kan få av nesespray? At skaden er størst ved hypoksi?

Anonymkode: e7b98...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er hypoksi man ikke kan få av nesespray? At skaden er størst ved hypoksi?

Anonymkode: e7b98...826

Otrivin virker gjennom at blodkar i nesen din trekker seg sammen og derved gir symptomlindring. Teorien er at otrivin bæres med blodbanen, passerer morkaken, og får effekt på fosterets blodsirkulasjon. Hvis kapillærårene hos fosteret teekker seg for mye sammen, kan man risikere at vevet får for lite oksygen, og at dette kan skade normal utvikling.

Poenget er at en dose otrivin er så liten at virkningen kun skjer lokalt i nesen. Otrivin akkumulerer ikke i kroppen ved bruk over tid, så lengden av behandlingen har ingen ting å si (det kan skade neseslimhinnene dine, men fører ikke til økt konsentrasjon i kroppen). For å kunne få en målbar konsentrasjon i blodet, må man spraye ofte og mye. Det er tvilsomt om dette kan gi nivåer som vil være tilstrekkelige til å skade et foster. Og som nevnt - når vevet hos fosteret får for lite oksygen, finnes det andre mekanismer som motvirker dette, og som med all sannsynlighet virker kraftigere enn otrivinen. 

Forsiktighetsregelen er der fordi vi ikke vet hvor grenseverdiene går. Sannsynligheten for at du i det hele tatt tilfører fosteret otrivin er forsvinnende liten.

Anonymkode: 8b042...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Otrivin virker gjennom at blodkar i nesen din trekker seg sammen og derved gir symptomlindring. Teorien er at otrivin bæres med blodbanen, passerer morkaken, og får effekt på fosterets blodsirkulasjon. Hvis kapillærårene hos fosteret teekker seg for mye sammen, kan man risikere at vevet får for lite oksygen, og at dette kan skade normal utvikling.

Poenget er at en dose otrivin er så liten at virkningen kun skjer lokalt i nesen. Otrivin akkumulerer ikke i kroppen ved bruk over tid, så lengden av behandlingen har ingen ting å si (det kan skade neseslimhinnene dine, men fører ikke til økt konsentrasjon i kroppen). For å kunne få en målbar konsentrasjon i blodet, må man spraye ofte og mye. Det er tvilsomt om dette kan gi nivåer som vil være tilstrekkelige til å skade et foster. Og som nevnt - når vevet hos fosteret får for lite oksygen, finnes det andre mekanismer som motvirker dette, og som med all sannsynlighet virker kraftigere enn otrivinen. 

Forsiktighetsregelen er der fordi vi ikke vet hvor grenseverdiene går. Sannsynligheten for at du i det hele tatt tilfører fosteret otrivin er forsvinnende liten.

Anonymkode: 8b042...d39

Så det vil si at det er ikke selv blodgjennomstrømningen som betyr noe, men det med oksygen tilførsel. Da kan jo barnet få alvorlige hjerneskader. I værste fall. Går det an å sjekke om oksygen tilførsel hos fosteret er tilstrekkelig? 

Anonymkode: e7b98...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går otrivin stoffene inn i morkake eller ikke? Jeg blir søren meg ikke klok på det. Har lest på relis i en time!

Anonymkode: e7b98...826

Hør med legen din! Ihvertfall ring legekontoret å snakk med de som tar tlf. Regner med dette er et relativt vanlgi som som de kan svare på siden "alle" bruker nesespray!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...